Нова ціль Facebook — будувати «значущі спільноти». Що це означає?

Photo: Ben Margot, Associated Press

Відмахнутися від цієї всюдисущої соцмережі складно: в червні кількість активних акаунтів досягла двох мільярдів і дослідження показують, що все більше молодих людей використовують соцмережі як джерело новин.

Що означатиме для подальшого розвитку платформи намагання «побудувати значущі спільноти», (meaningful communities) спробував передбачити журнал The Atlantic.

Написав код? Поїж піци

Є історія, яку Марк Цукерберг розповідав уже десятки разів протягом багатьох років, пише Алексіс Мадрігал (Alexis Madrigal), журналіст The Atlantic. Вона про те, як Марк Цукерберг невдовзі після запуску Facebook у лютому 2004 року пішов разом зі своїм другом-програмістом Кан-Сін Джином (Kang-Xing Jin) поїсти піци. Кан-Сін Джин потім обійняв одну з керівних посад у компанії.

В одній із версій цієї розповіді Цукерберг подумав про те, як добре мати таку спільноту і що тепер студенти факультету можуть контактувати між собою завдяки Facebook, але однозначно хтось побудує подібну мережу для всього світу. Однак ніхто не очікував, що ця ж група людей і стане тими, хто перетворить Facebook на всесвітню соцмережу.

В іншій промові, виголошеній у 2013 році, Цукерберг визнавав, що всі учасники команди, яка створила соцмережу, були талановитими, але їм бракувало досвіду й ресурсів. Водночас техногіганти Microsoft, Google та Yahoo вже працювали над своїми проектами соцмереж.

«Якщо озирнутися назад, також зрозуміло, що вони не мали досвіду у створенні громад, в організації, соціології, соціальній роботі чи будь-якій іншій дисципліні, яка могла би допомогти їм зрозуміти сили, які вони випустили на волю. Марк Цукерберг був просто хлопцем, що їв піцу після того, як написав код», — зазначає The Atlantic. Це важливий бекґраунд для того, щоби зрозуміти тур Цукерберга по 50 американських штатах, який є свого роду «виправною освітою» (remedial education) для нього, спробою зрозуміти, що означає бути нормальною людиною в США.

У тур по 50 штатах

Під час туру Марк Цукерберг дивувався, як громади об’єднуються навколо церков, шкіл, місцевих спілок тощо. Таке наївне здивування можна пояснити тим, що його доросле життя складалося лише з двох сходинок: навчання в Гарварді й керування Facebook. «Його дитинство було фінансово комфортним та індивідуалістичним, як правило, саме таким воно і є в заможних сім’ях. Де він міг отримати розуміння того, як середній клас, робітничий і бідний, тримаються разом?» — йдеться у статті.

Марк Цукерберг приїхаву гості до звичайної американської сім'ї з Огайо. Родина Мурів завжди голосувала за демократів, але на останніх президентських виборах у США підтримала Дональда Трампа.

Журналіст Алексіс Мадрігал спробував відстежити, як змінювалося та розвивалося поняття «спільнота» у Facebook. Для цього він скористався базою даних Університету Вісконсина, який фіксував публічні виступи Марка Цукерберга. З 2005 року й донині голова соцмережі більше 150 разів згадував «спільноту» в промовах. Журналіст умовно виділив три періоди, під час яких поняття «спільнота» концептуалізувалося у Facebook.

  • Перший був найпростішим — соцмережа позиціювалася як база даних про людей, доступна для пошуку та практична.
  • Другий період був тріумфальним — із 2011 року кількість користувачів постійно зростала й соцмережа відкрито демонструвала задоволення від того, яку величезну кількість людей їй вдалося об’єднати.
  • У 2016 році ситуація змінилася: людей почала лякати глобалізація і швидкий технологічний прогрес. Facebook стала способом зробити поворот назад від цих явищ, зміцнивши зв’язки людей у мережі на локальних рівнях.

 

База даних Університету Вісконсина з усіма публічними промовами голови Facebook Марка Цукерберга.

Це ще одне пояснення туру по штатах як своєрідної спроби ще раз порушити дискусію про місце Facebook у світі.

Соціальна структура в усьому світі стрімко розпадається, й хоча на Facebook неодноразово вказували як на причину цих процесів, Марк Цукерберг за останні два роки прийшов до протилежного висновку. «У темні часи, які нині настали, світу потрібно більше Facebook», — пише The Atlantic.

Голова компанії навіть змінив її місію в червні 2017 року. Метою Facebook тепер є «надати людям можливість будувати спільноти, щоб об'єднати світ». Це нове завдання стане ключовим для Facebook на наступні десять років. Згодом була представлена й «дорожня карта» того, як буде змінюватися соцмережа.
 

Нова місія Facebook — згуртувати світ.

«І якщо я щось дізнався, стежачи за цією компанією протягом 13 років, то це те, що ніколи не треба недооцінювати здатність Facebook залучати людей і впливати на їхні зв'язки одне з одними. Цукерберг побудує те, що він бачить як спільноту», — зазначає Алексіс Мадрігал. Але що це насправді означатиме?

«Значуща спільнота» для Facebook

Із першими двома періодами, які описав Алексіс Мадрігал, усе більш-менш зрозуміло. Найскладнішим виявився третій, який умовно почався з 2016 року.

Підприємець почав говорити про страх, який люди відчувають перед глобалізацією і технологічним прогресом. Він зазначав, що нові технології, політичні системи та «письмовий спосіб ведення справ» можуть вивести людство на «новий рівень». І хоча Facebook нараховує 2 мільярди користувачів, є ще мільярди людей, які залишаються пасивними. «Так би мовити, немає Facebook, немає розвитку людства», — інтерпретує слова Марка Цукерберга The Atlantic.

Після президентських виборів у США Facebook довелося зайняти захисну позицію й давати численні пояснення, чому «спільнота», вочевидь, сприяла поширенню дезінформації. Й замість далі користуватися всіма перевагами новинної стрічки й отримувати від цього прибутки, засновнику соцмережі довелося захищати основну функцію платформи як механізму поширення інформації.

Із початком 2017 року Марк Цукерберг одразу почав говорити про «побудову спільноти» у Facebook. У лютому він написав величезний пост, детально розповівши про своє бачення «розвитку соціальної інфраструктури, яка дасть людям можливість будувати глобальну спільноту, що працює для всіх нас». Наприкінці 2016 року соцмережа виділила близько 100 мільйонів користувачів, які приєдналися до «значущих спільнот» на платформі, до груп, які у Facebook назвали важливими частинами соцмережі й невід'ємною частиною соціальних структур у реальному світі.

«Наприклад, багато людей, які нещодавно стали батьками, розповіли нам про те, що приєдналися до батьківських груп в соцмережах, і цей приклад пояснює нашу нову мету», — написав Цукерберг. 100 мільйонів користувачів, яких виділила команда Facebook, беруть активну участь у діяльності груп. У соцмережі також помітили, що користувачі самі не шукають такі групи й приєднуються до них лише якщо їх туди запросять друзі чи родичі. Тож Facebook планує покращити свої автоматичні алгоритми, які пропонуватимуть користувачам «значущі спільноти» та групи, до яких їм буде цікаво увійти.
 

Звернення до користувачів Facebook.

Влітку 2017 року голова компанії повернувся до цієї теми в одній зі своїх промов. Ця промова — перша згадка нового словосполучення «значущі спільноти», яке він потім буде повторювати багато разів.

«Якщо у Facebook є майже 2 мільярди людей, то чому ми змогли залучити тільки 100 мільйонів із них до значущих спільнот? Що ж, виявляється, що в реальному світі й в інтернеті більшість із нас не шукають громад», — сказав він. Але Facebook допоможе їм у цьому. За словами Цукерберга, за перше півріччя 2017 року соцмережа допомогла більш ніж на 50 % більшій кількості людей приєднатися до «значущих спільнот» у Facebook, аніж за всю попередню історію платформи. І в планах компанії згуртувати ще мільярд користувачів.

У випускній промові, коли Цукерберг отримав диплом почесного доктора Гарвардського університету, він сказав, що людям необхідна ціль, відчуття того, що вони є частиною чогось більшого. Водночас робота, церква чи місцева громада більше не можуть цього дати. «Багато людей відчувають себе відкинутими, відчувають депресію», — сказав він. І як рішення знову запропонував… побудувати спільноти.

Алексіс Мадрігал вважає, що ця ідея не зовсім притягнута за вуха, тому що останній рік показав зростання прибутків Facebook і подорожчання акцій компанії, але водночас і зниження довіри та поваги як усередині, так і за межами технічнологічної спільноти. Нова стратегія покликана вивести з кризи як саму компанію, так і її користувачів.

Залишається загадкою, що такого керівництво Facebook побачило в цих 100 мільйонах користувачів, щоби повернути політику величезної компанії в інший напрямок, поєднавши його з попередніми ідеями Цукерберга про глобальне співтовариство та базу даних людей. Коментувати це питання у Facebook відмовилися.

Тим не менше, соцмережа рухається в обраному керунку — минулого місяця вона представила нові інструменти для груп, аби ті залучали нових та ефективніше взаємодіяли з уже доданими учасниками. А в цьому місяці анонсувала великий саміт у Європі, який «відзначить лідерів громад, що користуються Facebook у Європі, аби об'єднати людей».

Переклад Тетяни Гордієнко

comments powered by Disqus