В Ірландії ухвалили кодекс комерційної реклами для мовників

dhr.ie

Про це повідомила Національна рада України з питань телебачення та радіомовлення з посиланням на сайт ірландського медіарегулятора.

Нових правил мають дотримуватися мовники Ірландії, що провадять діяльність на основі контракту з BAI або створені відповідно до законодавчого акта Парламенту Ірландії.

Кодекс має п’ять цілей. Це, по-перше, забезпечення впевненості громадян у законності, правдивості та чесності комерційних рекламних повідомлень і захист інтересів аудиторії. По-друге, уникнення обмежувального впливу комерційних рекламних повідомлень на єдність редакційної політики мовників. По-третє, надання громадськості роз’яснень стосовно стандартів, які вони можуть очікувати від реклами. По-четверте, роз'яснення мовникам стандартів, яким мають відповідати рекламні повідомлення. А також надання мовникам простого, гнучкого і вичерпного кодексу для уникнення необґрунтованих перешкод їх правам.

Документ визначає поняття реклама, мовник, комерційна реклама, перехресне просування, спонсорство, технології сплін-екрану тощо, а також принципи й правила реклами та заборонені види повідомлень.

Окремо визначаються умови реклами під час телерепортажів (наприклад недопустимість збільшення гучності, порушення редакційної цілісності та інше), основні вимоги й особливості спліт-екрану, інтерактивної і віртуальної реклами (зокрема попередження про очікувану рекламу, недопустимість раптового переривання трансляції). Також у документі йде мова про спонсорство на телебаченні та радіо, в тому числі конкурси (розмежування понять «спонсорство» і «реклама», обов’язковість спонсорської угоди, недопустимість спонсорства новин, окрім прогнозів погоди, розважальних програм тощо).

Кодекс забороняє приховану рекламу крім деяких випадків. Наприклад, платного розміщення прихованої реклами в кіно- та телефільмах, спортивних передачах, якщо це не впливає на цілісність програм і не є рекламою тютюнових виробів, лікарських засобів, продуктів чи послуг, реклама яких заборонена документом.

Правила, що стосуються конкретних товарів та послуг:

  • Алкоголь. Комерційні рекламні повідомлення стосовно алкогольних напоїв повинні відповідати як ірландському, так і європейському законодавству та правилам, визначеним Міністерством здоров’я Ірландії, мають містити ідентифікаційну інформацію, не мають заохочувати до споживання алкоголю дітьми, нав’язувати інформацію, яка вказує на те, що вживання алкоголю покращує фізичну працездатність, має терапевтичний характер, може використовуватися як заспокійливий засіб, транквілізатор чи вирішувати особисті конфлікти; забороняється рекламувати такі алкогольні напої, міцність яких становить або перевищує 25 градусів, як горілка, текіла, ром, джин, коньяк та змішані напої; не допускається спонсорство алкогольних напоїв під час трансляції спортивних та дитячих програм та з 6 по 10 годину тощо.
  • Лікарські засоби та медичне обладнання. Особливості щодо висвітлення назви, вмісту й інструкції використання лише тих лікарських засобів та медичних пристроїв, що пройшли належну сертифікацію, відповідно до законодавства, крім правил стосовно вакцинації, затверджених Міністерством здоров’я.
  • Лікувальні процедури та послуги, в тому числі психіатрія, психотерапія та консультування. Вимоги до комерційних рекламних повідомлень, до інформації, що має бути зазначена: заборони, попередження щодо надмірного використання.
  • Косметична продукція, лікування та послуги. Комерційні рекламні повідомлення не повинні містити текст, імена, торгові марки, малюнки, що означають характеристику цих продуктів або послуг, якщо вони ними не володіють тощо.
  • Гіпноз, гіпнотерапія та аналогічні послуги. Умови, порядок, заборони та особливості комерційних рекламних повідомлень.
  • Їжа, харчування і здоров’я. Неправомірність приписування їжі лікарських властивостей, точність і зрозумілість поданої інформації, яка має грунтуватися на перевірених загальноприйнятих наукових даних, має бути посилання на вказівку важливості різноманітної збалансованої дієти та здорового способу життя.
  • Засоби для схуднення, продукти і послуги. Вимоги до наданої інформації, обмеження аудиторії, заборони та особливості трансляції.
  • Прийоми для припинення куріння. Вимоги і заборони, наприклад, посилання на те, що особа може кинути курити не тільки з допомогою певних прийомів, але й завдяки власній волі.
  • Фінансові послуги та продукти. Вимоги, сфера використання, заборони, особливості та інше.
  • Азартні ігри. Комерційні рекламні повідомлення не повинні містити пряме заохочення до азартних ігор, безвідповідальної соціальної поведінки, що може призвести до фінансової, психологічної та емоційної шкоди, при цьому дозволяється використання комерційних рекламних повідомлень для національної лотереї та лотерей, діяльність яких ліцензована відповідними уповноваженими органами, наприклад благодійного бінго.
  • Телекомунікаційні послуги високошвидкісного зв’язку. Заборона щодо введення в оману та надання повного пакета інформації стосовно витрат на доступ.
  • Ворожбити, психологічні послуги. Повідомлення повинні містити інформацію щодо розважального характеру послуг, заявляти про майбутні події лише з точки зору суб’єктивності, заборона щодо встановлення контакту з померлими особами, а також транслювання під час дитячих програм чи в невеликому часовому проміжку до чи після них.

Нагадаємо, у жовтні британський медіарегулятор Ofcom опублікував нововведення до ліцензії суспільного мовника Великої Британії, відповідно до яких з 2018 року планується трансляція не менше ніж ¾ програм оригінального виробництва каналами BBC One та BBC Two. Радіостанції ВВС відтепер мають транслювати ширший спектр музичних творів, ніж комерційні, й включати в ефір композиції нових талановитих музикантів країни. 

comments powered by Disqus