Медіапалітра американських виборів-2012

Медіапалітра американських виборів-2012

00:00,
21 Листопада 2012
2194

Медіапалітра американських виборів-2012

00:00,
21 Листопада 2012
2194
Медіапалітра американських виборів-2012
Медіапалітра американських виборів-2012
Висвітлення кульмінації виборчої кампанії-2012 у США провідними телемережами вражало американським розмахом, інтегрованим використанням медіатехнологій, зростанням ролі соціальних мереж.

Знімок-рекордсмен

Доба новітніх технологій не позбавила суспільство людських почуттів. Фото Габріеля Бойса (Gabriel Bouys), на якому Барака Обама обіймає дружину Мішель зі словами «ще чотири роки», увійшов в історію соціальних медіа. Він був рекордним за числом лайків і твітів. Припав до смаку більш ніж 2,23 млн користувачам Facebook. У Twitter за короткий час його розтвітили близько 700 тисяч разів.

Знімок було зроблено радісної для Обами миті, коли телемережі повідомили про його перемогу в ключовому штаті – Огайо, що остаточно вирішила фінал виборчих перегонів. Як вважає британська The Guardian, він втілює «головні цінності президента: довіру, мужність, любов до родини, можливо, навіть, божу прихильність».

Сам Барак Обама полюбляє твітити.

Натомість Мітт Ромні у своєму останньому твіті, ще сповнений надії на перемогу, написав: «З вашою допомогою ми повернемо хід подій у нашій країні й знову виведемо Америку на шлях процвітання».

Відтоді його акаунт замовк.

Прикметний штрих: після поразки на виборах серед республіканців чиняться спроби зробити цапом-відбувайлом Зака Мофферта (Zak Moffert), який очолював цифрову службу Ромні.

Нові обрії комунікації

У дні національних свят над Америкою, як свідчення патріотизму її громадян, майорять зоряно-смугасті прапори. У день цьогорічних виборів до них додався інший символ – вифарбувані двома кольорами карти 50 штатів. Синім – ті, в яких перемагав чинний президент Барак Обама. Червоним – ті, в яких домагався успіху його суперник–республіканець, колишній губернатор штату Массачусетс Мітт Ромні.

NBC перетворила ковзанку в Рокфеллер-центрі на велетенську льодову карту американських штатів, на якій відразу після надходження інформації позначалися результати виборів. Сама площа, перейменована на Democracy Plaza, де розмістилася штаб-квартира цієї телемережі, слугувала в прайм-таймі платформою для NBC, а також фоном для багатьох платформ мовлення.

CNN випромінювала карту з вершини розташованого в центрі Манхеттена 102-поверхового хмарочосу Empire State Building.

Fox News Channel розмістила карту над Times Square. Тут же, на одному зі знакових місць Нью-Йорка, що на перетині осяяного вогнями Бродвею та 7-ї авеню, влаштувала студію ABC. Велелюдний натовп стежив за результатами виборів за картами на велетенських екранах.

Усі медіа, в тому числі й телеканали, що висвітлювали вибори, активно користувалися можливостями інтернету, соціальних мереж та нових платформ на кшталт iPad, iPhone, аби донести інформацію до своїх користувачів.

Провідні телеканали транслювали передвиборчі марафони або так звані DecisionDesk (шоу, аналог нашої «Ночі виборів»).

Активно використовували й технологічні інновації. Так, NBCPolitics.com представляла в режимі реального часу аналіз суспільних настроїв. Це стало можливим завдяки використанню технології Crimson Hexagon для оцінки реакції громадськості на Facebook і в Twitter.

Професійний ресурс: коли зірки не згасають

Провідні телемережі максимально задіяли свої професійні ресурси. На NBC першу скрипку грав Брайан Вільямс (Brian Williams), який з 2004-го веде програму NBC Nightly News. Знавці історії телебачення у США називають його Волтером Кронкайтом ХХІ століття – на честь найвидатнішого американського телеведучого всіх часів. А часопис Time включав його до списку 100 найвпливовіших людей світу.

На ABC головну роль виконував дует у складі ведучої новинної програми ABC World News Дайани Сойєр (Diane Sawyer) та Джорджа Степанопулоса (George Stepanopoulos). Колишній директор зі зв’язків із громадськістю і старший радник із політичної стратегії президента Білла Клінтона перейшов у сферу медіа. Нині він головний політичний кореспондент ABC News, співведучий Good Morning America та ведучий ранкової недільної програми This Week.

Значно скромніші професійне резюме в Меджин Келлі (Megyn Kelly) та Брета Баєра (Bret Baier), які під час виборчого марафону виконували ключову місію на Fox News Channel. Вона ведуча програми новин America Live і з 2007-го – співведуча спеціальної новорічної програми. Він веде програму Special Report with Bret Baier.

У перших двох випадках підмогою для солідних професіоналів стали видатні представники старшого покоління тележурналістів. Брайан Вільямс запросив до участі у програмі Тома Брокоу (Tom Brokaw), від якого успадкував роль ведучого NBC Nightly News. Славетному 72-річному тележурналісту було про що розповісти. За версією The Wall Street Journal, під час президентської виборчої кампанії – 2004 впливові політичні особи в Демократичній партії, щоб запобігти поразці ліберала Джона Керрі, пропонували висунути його кандидатом у віце-президенти. Відомий своїми консервативними поглядами, Брокоу міг створити противагу Джорджу Бушу-молодшому.

Щоб не впливати на перебіг виборчої кампанії, йому необхідно було відмовитися від ролі ведучого на NBC. Однак, як стверджує The Wall Street Journal, він не зреагував на ініціативу, знехтувавши спокусою влади й надавши перевагу суспільній ролі телеведучого.

На ABC до участі у висвітленні виборчого марафону запросили 83-річну Барбару Волтерс (Barbara Walters), яка брала інтерв’ю в усіх американських президентів, починаючи з Ричарда Ніксона. Присутність у телеефірі Барбари Волтерс і Тома Брокоу забезпечила історичний контекст програми та професійну спадкоємність, характерну для американської тележурналістики.

Знайшлася робота й для 78-річного Ларрі Кінга (Larry King). Славетний донедавна ведучий СNN чергував на цифровій телемережі Ora TV.

Кореспонденти провідних телемереж молодшого покоління передавали в постійному режимі інформацію з Огайо, Флориди, Вірджинії, Колорадо, Вісконсина, Нью-Джерсі та інших ключових штатів, де було незрозуміло, чим завершаться вибори. Їхні колеги, серед них і ті, що мають досвід роботи в Білому домі, відстежували події у виборчих штабах Барака Обами в Чикаго та Мітта Ромні у Бостоні.

ABC, NBC, CBS, а також кабельні велетні FOX News і CNN проводили опитування на виході з дільниць близько 25 тис. виборців, переважно у ключових штатах. Ці дані разом із телефонними опитуваннями та підрахунком голосів в округах використовувалися для проекцій по окремих штатах одразу після закриття виборчих дільниць. У деяких штатах оприлюднювалися часткові результати. Телемережі показували їх перш ніж називали переможця.

Вибори у США наочно показали: США – величезна країна не тільки за кількістю населення, яке за період існування держави збільшилося з декількох до теперішніх понад 314 мільйонів, а й за розміром території. Їхня континентальна частина охоплює чотири часових зони. Тимчасом як перші виборчі дільниці на сході почали закриватися о 6-й вечора за місцевим часом (об 11-й за Грінвічем), виборча дільниця на Алясці закрилася наступного дня о 1-й ранку (о 6-й ранку за Грінвічем).

NBC, CBS, FOX, NY Times і Washington Post вже об 11:33 вечора за часом східного узбережжя США (у середу о 4.33 ранку за Грінвічем) оголосили переможцем Обаму.

Телемережі: рейтинги й скандали

За дослідженням Nielsen, цьогорічній вечір виборів на провідних телемережах – ABC, NBC, CBS, Fox News, дивилися у прайм-таймі 37,1 млн телеглядачів (2008 року їх було 38,1 млн). На тринадцяти телемережах із 3-ї дня до 11-ї вечора число телеглядачів становило 66,8 млн (2008 року – 71 млн). Зате, як заявив Reuters речник Twitter, у вечір виборів було надіслано понад 31 млн твітів. Це стало «найбільш затвітченою подією в американській політичній історії».

Цьогорічний виборчий рейтинг кабельних телемереж у вечір виборів розподілився таким чином: найвищий – у NBC. Її вечірню програму в прайм-таймі дивилися 12,122 млн телеглядачів (більш як на 4 млн менше, ніж під час попередніх президентських виборів 2008 року); друге місце посів Fox News Channel, що здійснив колосальний ривок. Це єдина кабельна телемережа, яку дивилися більше телеглядачів, ніж 2008 року; третє, четверте й п’яте місця дісталися відповідно ABC (10,517 млн телеглядачів), CNN (9,25 млн), CBS (7,923 млн телеглядачів).

Репортер і професор журналістики Тоні Роджер (Tony Roger) вважає, що «старійшна новинних кабельних мереж» CNN, зважаючи на її ресурс, «виявилася неповороткою і вибилася з ритму».

Відстеживши виборчий телеефір, він надав перевагу NBC – за те, що вона була не тільки найоперативнішою, а й найрізноманітніше висвітлювала події. 53-річний ведучий Брайан Вільямс (Brian Williams) виявив себе «майстром високого пілотажу», розбавляючи політичну програму гумором.

На телемережі відбувся скандальний конфлікт, що набув широкого розголосу. У вечір виборів, після того, як Обама фактично вже став переможцем, екстравагантний магнат Доналд Трамп (Donald Trump) вилучив деякі раніше поширені ним гнівні твіти. Невдоволений розвитком подій, він замінив їх у Twitter новою злостивою тирадою, як написала Huffington Post.

У соціальних мережах з’явилася серія твітів розлюченого багатія. Серед них і такі: «Наша колись велика нація розкололася» та «З нас глузує світ», хоча більшість закордонних лідерів прихильно ставилася до перемоги Обами. Трамп закликав до «революції в цій країні».

Ведучий продемонстрував деякі твіти Трампа на екрані. Його коментар був такий: «Трамп повністю відірвався від реальності й збочив у бік безвідповідальності». Галасливий прихильник Ромні у відповідь протвітив: «Вільямс знає, що я вважаю його програму новин неймовірно нудною. Тож минулої ночі він вистрілив у мене».

У гнітючу для республіканців ніч консервативний Fox News Channel, що належить Руперту Мердоку, опинився у стані «фортеці в облозі», завважував уже згадуваний телекритик Тоні Роджер. Він звинувачує телемережу в політичній упередженості. Коли стало очевидно, що Обаму буде переобрано, ведуча Меджин Келлі почала розмірковувати про негативний бік його кампанії. Однак жодним словом не обмовилася про його суперника. Зрештою, не витримав навіть один із присутніх у студії консервативних експертів. «Але ж кампанія, яку вів Ромні, – заявив він, – теж була доволі негативною».

Схоже, прихильники кандидата, який програвав вибори, не могли позбутися ілюзій. Коментатори на інших телемережах зазначали, що республіканці не врахували такого важливого фактору, як зміна електорату. На противагу їм колумніст Чарлз Краутхаммер (Charles Krauthammer) наполягав у студії Fox News Channel, що причиною поразки Ромні були тактичні, а не стратегічні помилки.

З іншого боку, Білл О'Рейллі (один із найвідоміших політичних оглядачів на американському телебаченні, ведучий програми The O'Reilly Factor) визнав, що американський електорат змінився «сейсмічно». Та його слова прозвучали відлунням заяви Ромні про «47 відсотків» прихильників Обами, що мала для кандидата-республіканця вкрай негативні наслідки. «Країна змінюється, – заявив О'Рейллі. – Змінюється демографічно. Це вже не традиційна Америка. Є вже 50 відсотків виборців, які хочуть щось мати. І хто це їм дасть? Президент Обама. Він це знає. І він на це пішов».

Та найдивніший епізод на телемережі стався, коли стратег Республіканської партії Карл Роув (Karl Rove) спробував спростувати повідомлення, що Обама переміг у штаті Огайо. Щоби з’ясувати плутанину, він поставив у незручне становище ведучу Меджин Келлі, змусивши її блукати по студії та зв’язуватися з джерелами.

Від екзит-полів до прогнозів на майбутнє

Цінним інформаційним ресурсом для створеного 2003 року Національного виборчого пулу (NEP) у складі Associated Press, CBS News, CNN, Fox News та NBC News є екзит-поли. Дослідження проводять на його замовлення Edison Media Research та Mitofsky International, оприлюднюючи дані не тільки про підсумки президентських перегонів, а й про вибори в окремих штатах до Сенату, Палати представників та іншу статистику тільки тоді, як закриваються виборчі дільниці. Вони не тільки є джерелом оперативної інформації про підсумки виборів, а й відповідають на запитання, хто за кого проголосував і чому, й дозволяють визначити перспективи на майбутнє.

Попередні дані екзит-полів, що через їхню дорожнечу проводилися цього року в повному обсязі лише у 31 з 50 штатів, засвідчили: 6 із 10 опитаних виборців вважають головною проблемою економічну. Вони надають їй значно більшого значення, ніж охороні здоров’я, дефіциту федерального бюджету чи зовнішній політиці.

Виборців найбільше непокоїть зростання цін та безробіття. Тільки чверть із них вважає, що нині їхнє становищі краще, ніж чотири роки тому, коли президентом було обрано Барака Обаму. Виборці заявляли, що становище їхніх родин майже не змінилося. Лише четверо з десяти опитаних виявили оптимізм і вважають, що стан економіки поліпшується.

Превалює висновок, що акцентує увагу не на економіці, а на демографічному обличчі Америки, що змінюється, наголошує АР. Сполучені Штати стають дедалі розмаїтішими. Небілі виборці становили цього року 28 відсотків порівняно з 20 відсотками 2000-го. Це зростання відбувалася переважно за рахунок вихідців із Латинської Америки.

Тенденція двох виборів поспіль була на користь демократа Барака Обами. 2012 року, як і 2008-го, його підтримали 80 відсотків небілих виборців. Республіканця Мітта Ромні підтримали 59 відсотків неіспаномовних білих.

Ромні не міг перемогти у виборах, хоча мав перевагу серед білих чоловіків і за показниками в цій групі перевершив свого попередника Джона Маккейна. Це прошарок електорату, що скорочується в Америці. Білі чоловіки становили цього року 34 відсотки виборців порівняно з 46 відсотками 1972 року.

60 відсотків білих виборців вважають, що уряд «має робити менше», розширюючи приватну ініціативу. В той же час 58 відсотків виборців із латиноамериканським корінням дотримуються думки, що уряд «має робити більше». Як показували екзит-поли, так само міркують 73 відсотки темношкірих.

Стратеги кампанії Обами вивили себе «прекрасними демографами», заявив соціолог Howard University, колишній завідувач відділу расової статистики в Бюро перепису населення Родерік Харрісон (Roderick Harrison).

«Новий електорат – це індикатор майбутньої Америки, – вважає Пол Тейлор (Paul Taylor) із Pew Research Center. – Ми переживаємо перехідний період із середини минулого століття, коли майже на 90 відсотків були білою нацією, до середини цього століття, коли станемо нацією, де меншість становитиме більшість». Торік, згідно з даними Бюро перепису населення, вперше в історії США народилося менше білих дітей, ніж представників національних меншин.

Ще одна тенденція, яка формуватиме майбутній електорат, – зростання впливу самотніх жінок. Вони голосують інакше, ніж чоловіки та одружені жінки. 54 відсотки жінок-одиначок називають себе демократками (серед заміжніх жінок прихильниці демократів становлять 36 відсотків. Жінки одружуються пізніше й частіше розлучаються. На виборах-2012 самотні жінки становили 23 відсотки голосів порівняно з 19 відсотками 2000-го.

Переважна більшість представників меншин і жінок проголосували за Обаму. Згідно з екзит-полами, йому віддали голоси 55 відсотків жінок. Чинному президентові віддали перевагу майже три чверті американців латиноамериканського походження, понад 90 відсотків темношкірих і 73 відсотки американців азійського походження.

Зусилля політичних команд на телемережах, в інтернеті та у соціальних медіа зосереджувалися не тільки на тому, щоб аналітично відтворити повну картину виборів у США, а й зазирнути в майбутнє, спробувати передбачити, що чекає країну в найближчі роки.

На основі екзит-полів аналітики, серед яких відомі журналісти та політологи як демократичного, так і консервативного спрямувань, дійшли висновку: зміна електорату має ключове значення для публічної та державної політики. Їхні міркування вписувалися в загальний контекст виборчих телемарафонів.

Резюме з українським ракурсом

Американська соціологія дала на президентських виборах-2012 збій, прогнозуючи виборчі перегони на рівних. Різниця в результатах опитувань у межах похибки на користь Обами виявилася реальною цифрою. Чинний президент здобув 50,7 відсотка голосів виборців, а його суперник – 47,7 відсотка. Ще більший розрив між числом виборників (332 проти 208). Згідно з чинною у США системою непрямих виборів, процес виборів формально завершиться 17 грудня, коли вони оберуть президента.

Насправді ж виборча боротьба завершилася тоді, як в Америці ще не закрилися всі виборці дільниці. 7 листопада, в середу о 0.49 ранку (о 5.49 за Грінвічем) Мітт Ромні зателефонував Обамі й визнав поразку. Налаштований на перемогу, він зробив це після того, як його суперник домігся успіхів у ключових штатах, передусім в Огайо, і позбавив його будь-яких сподівань. Він визнав поразку публічно і привітав свого суперника з успіхом. Чи можливо уявити подібне в Україні?

Зважаючи на високі повноваження, якими наділяє Конституція США Президента, головну увагу Америки й світу привертало те, хто стане новим господарем Білого дому. Однак вибори не були суто президентськими. Американці переобирали водночас третину Сенату (перемогли демократи), весь склад Палати представників (перемогли демократи), частину губернаторів, законодавчі органи штатів і місцеву виконавчу владу.

Чи встигли би в Україні підрахувати результати всіх виборів, якби їх за американським критерієм доцільності сумістили, допоки не настав би час для нових? Парламентські вибори в нас відбулися раніше, ніж у США. Та, зважаючи на тиск владоможців, переможців на деяких дільницях не встановлено й досі, і Верховна Рада почне працювати у неповному складі.

Політика й політиканство несумісні. Як вибори й лохотрон – так званий український виборчий проект, із яким стався частковий збій.

ГО «Детектор медіа» понад 20 років бореться за кращу українську журналістику. Ми стежимо за дотриманням стандартів у медіа. Захищаємо права аудиторії на якісну інформацію. І допомагаємо читачам відрізняти правду від брехні.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.
У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Габріель Бойс / The Guardian
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
Коментарі
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
2019 — 2024 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду