Регіональне телебачення в серпні — джинса «юрського періоду»

PA

Аналіз дотримання стандартів інформаційної журналістики та порушень, що можуть свідчити про наявність ознак замовності в новинах, які вийшли в ефірі чотирнадцяти телекомпаній Запорізької (ТВ-5, «Телеканал Z», ТРК «Алекс»), Івано-Франківської («ТК Галичина», «Вежа», «Канал 402»), Кіровоградської (TTV), Херсонської (ВТВ+, ЯТБ) та Чернігівської («Новий Чернігів», «Дитинець», «ЧЕline») областей і міста Маріуполь («МТБ», «Сігма»).

Окрім того, новини телекомпаній аналізувалися на предмет наявності в них елементів проросійської пропаганди, а також тональності новин із ознаками замовності.

Серпневий контент регіональних мовників, а здебільшого це приватні телеканали, наводить на сумні роздуми. Іще ж не розпал виборчих кампаній, а контент деяких телекомпаній — заповідник для «джинси юрського періоду». Експерти відзначили наявність «паркету», протокольних сюжетів, але добряча половина — це замовні сюжети «під власників», політичних патронів або відверта комерційна реклама. Причому тональність таких сюжетів — переважно «позитив під власника».

Із 344 проаналізованих сюжетів ознаки замовності має 22 %, або кожний п’ятий! Із чотирнадцяти каналів чистий від джинси контент у підсумкових новинах продемонстрували тільки дві телекомпанії — чернігівський «ЧЕline» та запорізький «Телеканал Z». У решти ж кількість сумнівних сюжетів коливалася від 13 % у кіровоградського TTV до маріупольських МТБ і «Сігми» — відповідно, 42 % та 56 %. Рекордсмен — херсонський ЯТБ із 57 %. Решту каналів наджинсували на 19–21 %.

Сюжетів із ознаками комерційної замовності було 13 проти 61 сюжету з умовною політичною складовою. Щодо останніх, то їхня тональність визначалася потребами й симпатіями власників каналу. Це був або позитивно тонований «протокольно-паркетний» контент (34 сюжети) про місцевих чиновників, — мерів, голів ОДА, керівників регіональних управлінь міністерств і відомств тощо, або ж промоція підприємств, власниками яких є кінцеві бенефіціари каналу. Особливо помітною ця тенденція була на запорізьких каналах. Так, журналісти каналу ТВ-5 пропіарили ахметовську «Запоріжсталь», а ТРК «Алекс» із восьми замовних сюжетів у п’яти зробила промоцію підприємству «Мотор Січ».

Цікаво, що сюжетів із негативною тональністю експерти нарахували тільки сім, і п’ять вийшли в новинах запорізького ТВ-5. Причому у трьох «мочили» депутатів від БПП «Солідарність», у двох — місцеву прокуратуру, в одному перепало «Укропу» та «Батьківщині».

Найбільше джинсували на користь народних депутатів на каналах чернігівських: у трьох позитивно тонованих сюжетах з’явився нардеп від БПП Сергій Березенко на каналі «Новий Чернігів», в одному — на «Дитинці». Окрім того, «Новий Чернігів» пропіарив ще й позафракційного нардепа Максима Микитася. Найвідвертіша партійна джинса була помічена на херсонському ЯТБ — сюжет із піаром майбутнього блоку лівих сил «За людей» та есдеком Сергієм Капліним.

Усі ці порушення корелюють із невисоким загальним рівнем дотримання каналами стандартів інформаційної журналістики, — середньозважений показник склав усього 4,21 бала із шести можливих. Найвище експерти оцінили якість новин чернігівського «Дитинця», — це єдиний канал, що подолав п’ятибальну позначку. А чотири канали — херсонський ЯТБ, кропивницький TTV, маріупольська «Сігма» і франківська «Вежа» — не дотягли навіть до чотирьох балів.

Найбільш порушуваними стандартами виявилися баланс думок — середній показник 0,51 бала та повнота інформації — 0,56 бала. Найвищі показники відповідності вимогам критеріїв оцінювання зафіксовано за стандартами достовірності й точності, відповідно, 0,84 і 0,83 бала.

Зауважимо, в ефірі жодного з чотирнадцяти каналів не помічено ознак проросійської пропаганди чи меседжів, суголосних кремлівському дискурсу. Натомість усі телеканали випустили в ефір новини про святкування Дня державного прапора України і Дня Незалежності. Утім, майже всі вони мали ознаки замовності за рахунок трансляції вітальних меседжів посадовців.

А загалом у тематиці регіональних теленовин превалювали матеріали про різні аспекти життя місцевої громади (21 %), культури (15 %) і кримінал (11 %). По 5–7 % новин були присвячені місцевому самоврядуванню, соціальній сфері, освіті, спорту, економіці та АТО й тільки 1 % — боротьбі з корупцією. А питання подій за кордоном та проблеми міжнародної політики регіональні тележурналісти не висвітлювали взагалі.

 

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських регіональних телеканалів здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз Нетворк».

Методологія тут і тут.

ДОТРИМАННЯ СТАНДАРТІВ І ТЕМАТИКА НОВИН

Запоріжжя. ТВ-5, «Телеканал Z», ТРК «Алекс»

На думку експертів, відповідність новин запорізьких телеканалів вимогам стандартів інформаційної журналістики в моніторинговий період становила 4,85 бала в каналу ТВ-5, у «Телеканалу Z» — 4,86 бала, а ТРК «Алекс» має показник 4,08 бала із шести можливих.

Тематичний розподіл новин на каналах суттєво відрізнявся. Так, у підсумкових новинних випусках ТРК ТВ-5 найбільше матеріалів було присвячено життю місцевої громади — вісім, реформам — чотири, криміналу — три, культурі — чотири, про АТО в різних аспектах розповідали п'ять сюжетів, три — про корупцію. На ТРК «Алекс» пріоритетними були новини культури (шість), із життя місцевої громади та АТО — по п'ять новин, по чотири матеріали журналісти присвятили реформам і криміналу. А «Телеканал Z» найбільше уваги приділив криміналу — аж п'ятнадцять із сорока повідомлень, решта припала на висвітлення життя місцевої громади — п'ять, культурних подій — шість, АТО — п'ять матеріалів тощо.

Найбільш порушуваним каналами фаховим стандартом став баланс думок. Зокрема, й у новинах ТВ-5, — 0,58 бала, — а найчастіше — в сюжетах із ознаками замовності. Як-от у сюжеті «Прокуратура против судей» від 22 серпня. У ньому йдеться про те, що прокуратура вручила судді Олександру Бойку підозру у винесенні завідомо неправосудних рішень.

«Роман Парфенов, прокурор отдела прокуратуры Запорожской области: Вручаю Вам клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов'язання. Будь ласка, отримайте. Та додаток до них матеріалу на 103 аркушах.

Кор.: Все это происходит под неодобрительные возгласы присутствующих в зале. Александр Бойко, судья Орджоникидзевского суда благодарит адвокатов за поддержку и объясняет, почему прокуратура пошла на такой шаг.

Александр Бойко, судья Орджоникидзевского районного суда: Мною, як слідчим суддею на стадії досудового розслідування в порядку здійснення судового контролю було прийнято три рішення з приводу зобов'язати прокурора прийняти рішення відповідно до вимог закону. Оскільки мною за поданням захисників були виявлені ганебні факти порушень прав та законних інтересів громадян (…).

Кор.: В 2017 году Александр Бойко удовлетворил ходатайство трех адвокатов и принял решение закрыть уголовное производство из-за отсутствия в них состава преступления или затягивания прокуратурой расследования дела.

Александр Бойко: Цим рішенням, що сильно дуже образило прокуратуру, ми розуміємо чому — тому що на сьогоднішній час це адвокатами показаний дієвий, на мою думку, механізм роботи, боротьби з свавіллям, і цей механізм дуже не сподобався і не подобається працівникам прокуратури, і, як наслідок, маємо оголошену всупереч вимогам 126-ї статті Конституції України про те, що суддя не несе відповідальності за прийняті рішення.

Кор.: При этом судья приводит факты противоправных, по его мнению, действий руководителя прокуратуры Запорожской области(…).

Кор.: Обвинение судьи в вынесении заведомо неправосудного решения адвокаты считают абсурдным, ведь согласно Уголовно-процессуальному кодексу, судья принимает решения на основании внутреннего убеждения. Адвокаты считают, областная прокуратура решила устроить показательную порку судей, которые действуют вразрез с мнением прокуратуры(…)

Владимир Ляпин, адвокат Александра Бойко: Считаю, ходатайство это не обоснованно, не подкреплено никакими доказательствами, и все это действие направлено только с одной единственной целью — оказания давления на суд.

Кор.: Работу прокуратуры Запорожской области на прошедшем в июле совещании в Днепре критиковал генеральный прокурор Юрий Луценко. Проблемные вопросы генпрокурор пообещал задать Валерию Романову в преддверии Дня Независимости(…)».

Журналісти під час верстки сюжету прокуратурі начебто й надають слово, — по одному реченню у двох синхронах, але вони не визначають суті позиції прокуратури. Натомість є пряма мова й судді Бойка, і його адвоката, й мера Енергодара, дібрано й промовистий синхрон генпрокурора.

На «Телеканалі Z» найгірша ситуація із дотриманням балансу думок — 0,33 бала та, відповідно, із повнотою поданих фактів — 0,57. Слід зазначити, що такий низький показник за дотримання стандарту баланс думок через те, що багато сюжетів складаються з авторської підводки та одного синхрону. Як-от у сюжеті від 23 серпня «Особливі подарунки»:

«Євгенія Щеніна, ведуча: Вареники, сало, кавова машина та печі для приготування їжі — із такими подарунками волонтери їдуть у зону АТО, там вітатимуть артилеристів із Днем Незалежності. Подарунки збирали спільними зусиллями, також підготували для воїнів концерт, — так хочуть підняти бойовий дух.

Надія Мороз, волонтерка: У хлопців не вистачає спілкування, нашого душевного тепла, нашого мирного життя. І уже ми десятий раз за десять місяців їдемо з такою програмою. З нами їдуть військовий психолог та психолог, який організує там з хлопцями інтерактивні так і розвантажувальні ігри, вони це дуже люблять. Ми вже один раз попробували, це просто чудово».

З-поміж запорізьких каналів, включених до моніторингу, показник дотримання фахових стандартів у ТРК «Алекс» найнижчий.Про наявність проблем із якісною підготовкою новин свідчать занизькі показники дотримання вимог критерію балансу думок — усього 0,3 бала, повноти інформації — 0,63, а також достовірності й точності. Натомість із відокремленням фактів від коментарів справи непогані — 0,9 бала.

Що стосується стандарту балансу думок, то його автори новин спромоглися забезпечити тільки у дванадцяти із сорока проаналізованих сюжетів. Порушення балансу зафіксовано, зокрема, в сюжетах із ознаками замовності. Принаймні, такі вади є в матеріалі від 21 серпня «Городской Голова также отреагировал на ситуацию с конкурсом управляющих компаний»:

«Маргарита Герговская, ведущая: Городской Голова также отреагировал на ситуацию с конкурсом управляющих компаний. На своей странице в Facebook он прокомментировал происходящее, назвав выступление и выпады пятерых депутатов Горсовета, политическим шоу. В посте городского Головы сказано, что этот конкурс не прихоть городской власти, а требования закона. И его срыв подставит не только городскую власть, но и тысячи жителей города. А тема ЖКХ, из-за годами накопившихся проблем, это прекрасное поле для пиара, говорится в сообщении Владимира Буряка».

Журналісти не врівноважують і не доповнюють новину, створену за повідомленням із Фейсбуку, хоча б бекґраундом щодо суті проблеми, що повністю викривлює подачу інформації.

Івано-Франківськ. ТК «Галичина», «Вежа», «Канал 402»

Рівень дотримання стандартів новинної журналістики в івано-франківських каналів є посереднім — близько чотирьох балів із шести можливих. Результат ТК «Вежа» — 3,81 бала, «Каналу 402» — 4,02 бала, «Галичини» — 4,30 бала.

За тематикою новини принципових розбіжностей між каналами не спостерігалося, втім, у кожного були свої пріоритети. Так, «Галичина» найбільше уваги приділила сюжетам, які розповідали про новини культури (5) та життя місцевої громади (4), а також випустила в ефір три повідомлення (інші — по одному) про події, пов’язані з АТО. Журналісти «Вежі» найбільший акцент зробили на соціалці та культурно-мистецьких подіях, а «402-й» — на житті місцевої громади, економіці, культурі та криміналі. Жоден із каналів, включених до моніторингу, не висвітлював питання боротьби з корупцією, іноземних новин і тем, пов’язаних із міжнародною політикою.

Баланс думок у новинах франківців дотримано лише в половині сюжетів: результат ТК «Канал 402» — 0,48 бала, ТК «Вежа» — 0,50 бала, «Галичина» — 0,52 бала. Часто журналісти телеканалів беруть коментар для сюжету лише в однієї особи. Такі новини можна побачити в новинах усіх трьох каналів. Наприклад, у сюжеті «Каналу 402» від 22 серпня «Відтепер івано-франківський локомотиворемонтний завод належить місту» єдиним спікером є заступник міського голови Богдан Білик. У проблемному сюжеті «Вежі» від 21 серпня «Шкільні клопоти», присвяченому підготовці навчальних закладів до початку навчального року, транслюється тільки позиція директора департаменту освіти, причому зі звинуваченнями на адресу неназваних керівників, що «виступають різко проти таких об'їздів», які щорічно здійснює департамент освіти:

«Ігор Смаль, директор Департаменту освіти: Що стосується четвертого класу. Пам'ятаєте перебіг подій минулого року. Коли було оголошено два тендери в яких ніхто не взяв участь. Далі були прямі угоди і ми просто вибрати залишки підручників які були у видавництві. Але ці підручники вже не видаються. Ну зараз це питання фактично не вирішується(…).

Директор департаменту освіти: Є певна категорія керівників, які виступають різко проти таких об'їздів. Мотивуючи тим, що це вчорашній день, це совок і тому подібне. Позиція департаменту чітка і зовсім інакша. І я акцентую увагу на тому, що робота цієї комісії не пов'язана із якимись звітами, актів обстеження вже готові. А на сам перед із вивченням тих проблем які існують у певних школах. Згідно об'їздів на сьогодні 91 % актів уже готові. Лишилося кілька шкіл буквально. Де цей процес на завершальному етапі».

Оперативність новин досліджуваних каналів також викликає зауваження. Результати «Галичини» і «Вежі» — 0,63 і 0,65 бала відповідно. Результат «Каналу 402» є дещо нижчим — 0,56 бала. Наприклад, ТК «Вежа» розмістила сюжет про святкування Дня прапора лише 24 серпня — «Прапор України — символ української нації».

Часто сюжети взагалі не прив’язані до дати, а для часової ознаки використовується, наприклад, слово «вже». Наприклад, як у сюжеті «За економію енергоресурсів працівники бюджетних установ отримуватимуть премії» (ТК «402», 23 серпня): «Ольга Рага, кореспондент: За економію даватимуть премії. Так у мерії вирішили стимулювати керівників бюджетних установ, щоб вони запроваджували енергозберігаючі технології. Тих, хто запропонує інноваційні рішення та заощадить електроенергію та газ, винагородять фінансово. Посадовці вже розпорядилися розробити відповідний механізм для таких заохочень».

Рівень дотримання івано-франківськими каналами стандарту достовірності є досить високим: 0,89 («Галичина»), 0,88 («Вежа»), 0,91 («Канал 402»). Хоча іноді в сюжетах трапляються посилання на невідомих «фахівців», — сюжет «Галичини» від 22 серпня «Фахівці запевняють…»:

«Ведуча: Фахівці запевняють, що збудувати щось нове набагато легше, а ніж відновити старе. Парафіяни села Козино, Тясминецького району вирішили відреставрувати церкву архистратига Михаїла, яка була збудована ще в 1806 році. Детальніше про це дивіться у сюжеті».

Важливий стандарт відокремлення фактів від коментарів майже ідеально витриманий у ТК «Галичина» (0,96 бала) і з дещо нижчими показниками — у «Каналу 402» (0,83 бала) і «Вежі» (0,75 бала). Часто порушення цього стандарту трапляється в матеріалах, які мають ознаки замовності. Наприклад, такі помилки бачимо в сюжеті «402-го» від 23 серпня «Перший підземний паркінг»: «Одну з найгостріших проблем — паркування — у центральній частині Івано-Франківська вирішила будівельна компанія “Спілка забудівників”, утіливши великий та амбітний проект — нову підземну паркову».

Досить високим є й рівень дотримання каналами стандарту точності в новинах: «Галичина» — 0,81 бала, «Вежа» — 0,75 бала, «Канал 402» — 0,78 бала. Та часто в новині кореспондент переповідає слова героя сюжету замість  надати його пряму мову.

Стандарт повноти поданих фактів є найменш дотримуваним івано-франківськими каналами — 0,48 («Галичина»), 0,38 («Вежа»), 0,43 («Канал 402»). У сюжетах, як правило, не представлено альтернативний погляд на проблему, що висвітлюється. Наприклад, сюжет «Каналу 402» «Байдужість, що жахає» від 23 серпня з приводу інциденту із залишеною без догляду дитиною містить лише коментарі речника відділу ювенальної Превенції ГУНП.

«Ольга Рага, кореспондент: Байдужість, що жахає. В Україні почастішали випадки, коли батьки залишають своїх дітей без нагляду. Такий прикрий інцидент недавно зафіксували і в Івано-Франківську: батьки зачинили маленьку дівчинку у спеку в автомобілі. Перехожі помітили, що у салоні плаче та задихається немовля. Зателефонували у поліцію, а відтак взялися самотужки визволяти малюка із машини, у якій вже зашкалювала температура повітря.

Алла Бойчук, речник відділу ювенальної Превенції ГУНП в області: Сильно плакала, її судомило. Фактично, небайдужий громадянин, побачивши ситуацію, розбив скло і врятував дитину. Була викликана швидка медична допомога, яка на місці надала допомогу маленькій дитині.

Кор.: Правоохоронці розповідають: батько свою провину визнав. Він разом із старшою донькою супроводжував дружину на прийом до лікаря. Малечу, яка заснула, залишили в авто, сподіваючись, що вона проспить до їхнього повернення(…)».

Кропивницький. TTV

Дотримання професійних стандартів інформаційної журналістики новинарями TTV експерти оцінили на 3,33 бала із шести можливих.

Більшість новин каналу, що вийшли моніторингового тижня, стосувалися висвітлення життя й проблем місцевих громад (чотири сюжети, або 26 % новин), три сюжети розповідали про новини культури, два — про діяльність правоохоронців. Питанню АТО в усіх проявах, новинам освіти й науки, проблемам місцевого самоврядування та реформи на місцевому рівні, висвітленню політичних процесів та спорту було присвячено по одній новині. Економічних тем, сюжетів про боротьбу з корупцією, питань української зовнішньої політики та новин про події за кордоном цього тижня у підсумкових випусках на каналі не було взагалі.

У розрізі ж дотримання фахових стандартів новини TTV не потішили — дуже скромні 3,33 бала, де на пониження показників вплинули порушення критеріїв балансу думок (0,2) та повноти поданих фактів (0,27). Нижчими за середні є й відокремлення фактів від коментарів (0,47 бала). Покращують середній бал показники достовірності — 0,87 бала, оперативності — 0,8, а також точності — 0,67 бала.

Передсвятковий період наклав відбиток на тональність сюжетів, однак після їх перегляду складається враження, що мешканці Кропивницького живуть поряд із філією раю на Землі. Їх вітає зі святами Президент, вони отримують медичне обладнання, якого ще немає в Україні («Сьогодні з робочим візитом на Кіровоградщину завітав президент України» від 21 серпня), вони святкують державні й релігійні свята, вишивають рушники-гіганти («Рушник велетень» від 23 серпня) та беруть участь у змаганнях із пауерліфтингу під патронатом голови управління Нацполіції області, «адже він є професійним спортсменом саме з цього виду спорту» («Змагання з пауерліфтингу», 23 серпня). Найбільша прикрість, котра з ними сталася цього тижня, — це невдоволення цінами на передсвятковому (знову ж таки) ярмарку, які не відрізнялися від звичайних ринкових («Як і анонсувалося, вихідними в обласному центрі відбувся святковий ярмарок присвячений Дню незалежності України» від 21 серпня).

А з глобальних проблем — дитяча обласна лікарня, «яка не знала жодного ремонту протягом півсторіччя»Сьогодні з робочим візитом на Кіровоградщину завітав президент України» від 21 серпня). Відсутність критичного підходу при підготовці матеріалів, недотримання стандарту балансу думок, коли журналіст зобов’язаний надати глядачу можливість вислухати різні точки зору, призводить до того, що глядач протягом 30 секунд спочатку чує, що «президент вручив головному лікарю сертифікат на придбання надсучасного апарату ультразвукового дослідження. Його вартість трохи більше 4 мільйонів гривень. Подібний поки що є лише у столиці». А потім отримує дещо іншу інформацію від Василя Хорощака, головного лікаря обласної дитячої лікарні: «Такі апарати, як правило. встановлюються в науково-дослідних інститутах» Сьогодні з робочим візитом на Кіровоградщину завітав президент України»).

У вже згадуваному сюжеті «Змагання з пауерліфтингу» журналісти взагалі піарили голову місцевої Нацполіції: «Змагання з пауерліфтингу серед силових структур Кіровоградщини днями пройшли в обласному центрі. Захід проходив першим. Ініціатором чемпіонату став керівник Нацполіції області Сергій Кондрашенко. Адже він є професійним спортсменом саме з цього виду спорту. Пропозицію підтримали всі відомства та Міністерство внутрішніх справ». Професійний спортсмен — це той, для кого спорт — професія, тобто він за гроші виступає у спортивних змаганнях, для нього спорт є джерелом доходу.

Часто в сюжетах журналісти каналу не відокремлюють фактів від коментарів, надають їм надзвичайного емоційного забарвлення, яке досить часто не відповідає змісту події. Тож у новинах TTV фігурують «легендарні художники» («Вихідними віряни відзначили другий або яблуневий спас», 22 серпня), «рушники-велетні» («Рушник велетень» від 23 серпня), надсучасні апарати УЗД(«Сьогодні з робочим візитом на Кіровоградщину завітав президент України», 21 серпня) тощо.

Маріуполь. МТБ, «Сігма»

Фахових стандартів у своїх новинах маріупольський телеканал МТБ дотримувався посередньо, набравши 4,04 бала, а колеги з каналу «Сігма» забезпечили якість новин усього на 3,39 балів із шести можливих.

Що ж стосується тематичного спрямування, то майже третина сюжетів обох телекомпаній пов’язані з життям місцевої громади, соціальною сферою на місцевому рівні, місцевою інфраструктурою. По три сюжети телеканали приділили економічній тематиці, зокрема зростанню тарифів та інвестиціям в металургію, по одному — спортивним подіям.

«Сігма» тричі висвітлювала діяльність правоохоронців, один такий сюжет вийшов на МТБ. По одному сюжету в ефірі «Сігми» розповідали про події, пов'язані з АТО, реформи самоврядування на місцевому рівні. Ще дві новини віднесені до категорії «різне».

Натомість журналісти МТБ двічі розповідали про події, пов'язані з АТО, двічі — про місцеве самоврядування, культуру та події в соціальній сфері міста. Ще сім новин експерти не змогли віднести до певної категорії, оскільки деякі з них не є новинами в повному розумінні.

Утім, здебільшого інформаційна політики обох телевізійних каналів зводиться до роботи в режимі прес-служби міської влади та підприємств холдингу «Метінвест».

Ставлення журналістів «Сігми» до дотримання професійних стандартів інформаційної журналістики дуже поблажливе. Наприклад, дотримання балансу думок оцінено лише на 0,33 бала, відокремлення фактів від коментарів — на 0,39, повноти інформації — на 0,44.

Дещо кращими є показники оперативності, точності й достовірності. Але недотримання в більшості сюжетів ключових стандартів призвело до досить низького показника повноти поданих фактів — лише вісім сюжетів з 18 відповідають цьому критерію.

Інколи із сюжету взагалі не зрозуміло, в чому полягає новина і чому глядач повинен про неї знати? Окрім, звісно, того факту, що хтось хоче, щоб глядач отримав саме цю інформацію. Такі запитання, наприклад, викликав сюжет «Украинская металлопродукция станет ещё качественнее» (23 серпня):

«Татьяна Писарева, корреспондент: Украинская металлопродукция станет ещё качественнее. Реконструкция газоочистного оборудования на Аглофабрике и новая машина непрерывного литья заготовок №4. Комбинат имени Ильича продолжает масштабную модернизацию производства. В рамках амбициозной программы стартует второй этап проекта по строительству нового листопрокатного цеха 1700».

У «новині» відсутня будь-яка логіка викладення інформації, порушено принципи балансу думок, достовірності й оперативності. Журналіст із невідомих глядачу причин вважає програму «амбіційною», а модернізацію — «масштабною», тобто не відокремлює фактів від коментарів.

А ось міський голова Маріуполя на цьому тижні фігурував у чотирьох сюжетах із вісімнадцяти, тобто майже в кожному четвертому. І всі вони створені з порушеннями стандартів. Особливо показовим у цьому відношенні є сюжет від 22 серпня «Уютных дворов» становится больше», який взагалі побудовано на синхронах міського голови:

«Владимир Бойченко, городской голова Мариуполя: Ну что, как настроение?

Мужчина 1, местный житель: Нормально у нас все, робоче.

Владимир Бойченко: Робоче?

Мужчина 1: Робоче, да.

Владимир Бойченко: Все у нас идет по плану?

Мужчина 1: Ну, идет все, в принципе, от части дорожных работ все нормально идет. Двигается.

Владимир Бойченко: Двигается. Все остальное, поверьте, тоже будет двигаться, никуда оно не денится.

Мужчина 1: Хорошо. Спасибо за помощь.

Владимир Бойченко: Давайте пройдем, Вы покажите, что мы у Вас делаем.

Татьяна Писарева: Год назад жители многоэтажки на проспекте Мира,75, б, создали УСМД, чтобы поддержать инициативных мариупольцев в рамках проекта «Уютный двор». Сегодня здесь укладывают асфальтовое покрытие, устанавливают новые бордюры и занимаются озеленением двора(...)».

Експерти побачили в сюжеті порушення стандартів балансу думок, достовірності, оскільки всі факти й цифри надають саме вони, без посилання на джерела, відокремлення фактів від коментарів, бо навіть від імені мешканців ОСМД повідомляється про те, що вони когось підтримали створенням свого об'єднання.

Показники дотримання професійних стандартів у роботі журналістів МТБ, на думку експертів, дещо кращі. Але й у новинах цього каналу проблемними є дотримання вимог стандартів балансу думок (0,45 бала), повноти поданих фактів (0,48) і відокремлення фактів від коментарів (0,64). Вище від середнього рівня інші показники: дотримання принципів оперативності, достовірності, точності складає по 0,82 бала.

Особливість новинного ефіру МТБ — його змістовний розподіл на дві частини. В одній, де розповідається про місцеві новини, все дуже позитивно — ремонтуються дитсадки, дороги і двори, школярі п'ють якісну воду і отримують подарунки від «Азовсталі», відновлюються фонтани, надходять іноземні інвестиції і навіть аналізи екологічної лабораторії показують чисте повітря. Єдиний критичний матеріал за тиждень — «Поступове руйнування будинку» від 23 серпня, в якому йдеться про стару житлову будівлю, що руйнується, і про яку не знають комунальні організації, з флегматичним епілогом журналіста:«Долю цього будинку в подальшому буде вирішувати спеціальна комісія, її обіцяють створити впродовж тижня».

У другій частині, де йдеться про загальнонаціональні новини, — повно проблем: пенсіонери не отримують пенсію, газ дорожчає, київське «Динамо» стало сепаратистським, а канал «1+1» знову збрехав про Маріуполь.

Зокрема, йдеться про сюжет від 22 серпня «Телеканал 1+1 знову відзначився» з хронометражем понад 12 хвилин. На думку експертів, його взагалі важко вважати новинним, оскільки йдеться про інтерв'ю двох маріупольських футбольних функціонерів в студії каналу з коментарями ситуації, що склалася з відмовою київського «Динамо» грати в Маріуполі. Автори випуску та його ведуча зробили все, щоб глядач почув лише одну точку зору, не отримав повної інформації про проблему. В цьому матеріалі порушено принципи об'єктивності, достовірності, точності та повноти поданих фактів.

Херсон. ВТВ+, ЯТБ

Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах каналу ВТВ+ експертами оцінено на 4,86 бала, їхні колеги з ЯТБ продемонстрували здобутки значно скромніші — 3,5 бала із шести можливих.

Монітори проаналізували 28 сюжетів ВТВ+, зауваживши їхню тематичну різноманітність. Новини розповідали про заходи, присвячені Дню Незалежності та Дню Прапора (три матеріали), повідомляла про культурні акції та виставки (сім матеріалів) та висвітлювала спортивні події (вісім матеріалів). У випусках не було кримінальних новин і лише одна інформація про пожежі.

Що ж до новин телекомпанії ЯТБ, то в 14 сюжетах, які вийшли у моніторинговий період (сюжети за 24 та 25 серпня — це повтори новин від 23 серпня), найбільше уваги приділялося культурним подіям (5 матеріалів), місцевому самоврядуванню, а також роботі ОСББ та місцевих чиновників.

Стосовно ж дотримання фахових стандартів, то найвищі показники ВТВ+ зафіксовані за критеріями оперативності й точності новин — по 0,93 бала відповідно. Натомість журналісти каналу замало дотримувалися вимог стандарту повноти (0,71 бала). Зазвичай автори новин говорили загальними фразами та не заглиблювалися в подробиці, а деяким матеріалам для повного розкриття теми бракувало дозйомки в іншій локації. Наприклад, анонсуючи програму святкування Дня національного прапора у сюжеті від 23 серпня «День жовто-блакитного», автори «заявили» тему, але детально про святкові заходи не розповіли: «На цьому святкова програма не завершується. До Дня Прапора у місті заплановані різні святкові заходи» тощо.

Утім, найчастіше в новинах порушувався стандарт відокремлення фактів від коментарів (0,61 бала). Майже в кожному другому матеріалі журналісти припускались оцінних суджень, в окремих — по кілька разів. Так, у сюжеті від 22 серпня «Невідома Херсонщина Новотягинка» автор зловживає епітетами: «На березі Дніпра над розлогими багатими на рослинність плавнями, біля родючих степів, розкинулося живописне село Херсонської області Білозерського району — Новотягинка».

Що ж стосується порушення стандарту балансу думок (0,79 бала), то такі помилки здебільшого притаманні «конфліктним» сюжетам, де автори висвітлювали позицію другої сторони не по суті, а формально. Зокрема, як у сюжеті про відсутність енергопостачання в житлові будинки від 21 серпня «Сьогодні, 21 серпня, рівно чотири тижні з тих пір…», де відсутній коментар «Обленерго» і міської влади. Немає їхніх коментарів і в сюжеті з продовженням цієї історії у матеріалі від 22 серпня «Без світла — ІІ».

Левова частка сюжетів каналу місить посилання на джерело інформації, утім 11 % новин порушують вимоги стандарту достовірності. Наприклад, у сюжеті від 21 серпня «21 серпня відбудеться повне сонячне затемнення» автор посилається на незрозумілих вчених: «Вчені зазначають, у процесі затемнення Місяць закриє собою Сонце на цілих півтори години». А в уже згаданому сюжеті «Невідома Херсонщина — Новотягинка» автори переповідають історію села, але не вказують на джерело історичних фактів.

Попри загалом високі показники за стандартом оперативності новин, експерти виділили сюжет від 25 серпня «Сміттєві з'ясування. У ньому йдеться про виїзд робочої групи на сміттєзвалище, який відбувся іще минулого тижня. А сюжет від 23 серпня «Невідома Херсонщина — Новотягинка» редакція показувала й за день до цього — 22 серпня.

Утім, якість новин каналу ЯТБ поступається навіть досить посереднім здобуткам їхніх колег, — відповідність стандартам інформаційної журналістики оцінено на 3,5 бала. Забезпечення оперативності інформації та відокремлення фактів від коментарів оцінено на 0,43 бала, а дотримання балансу думок — усього на 0,36 бала.

Щодо останнього критерію, то, наприклад, в сюжеті від 21 серпня «Школа номер 21, що знаходиться у приміській Антонівці», де сучасні умови перебування й навчання дітей забезпечено за грантові європейські гроші,забагато уваги приділяється позитиву в роботі міської влади, але немає коментарів батьків або школярів. Натомість у сюжеті про будинки без світла від 22 серпня «Майже місяць без світла» відсутня позиція міської влади (міського голови або його підлеглих, що опікуються ЖКГ) та «Обленерго», які вимкнули електропостачання.

Також експерти зауважили випадки оцінних суджень у новинах каналу. Наприклад, у матеріалі від 21 серпня «Робоча група проінспектувала Херсонське міське сміттєзвалище» автор робить власні оцінки щодо причин учинків працівників підприємства: «Працівники підприємства-оператора, який опікується сміттєзвалищем, намагалися не допустити інспекторів на об'єкт. І лише наявність поліцейських змусила їх охолонути. Як згодом виявилося, приховувати було що, адже підприємство незаконно сортує сміття та продає сировину для переробки стороннім особам».

А в сюжеті від 22 серпня «Майже місяць без світла» з уст журналіста чуємо таке: «Незрозуміла позиція у вирішенні цієї проблеми місцевої влади. Адже, факти порушення прав громадян очевидні. І якщо держава йде курсом євроінтеграції, де правосуддя понад усе, то як пояснити те беззаконня, яке чинить місцевий ЖЕК по відношенню до населення, яке обслуговує?».

З оперативністю новин у каналу з огляду на свята також виникли проблеми — фактично впродовж тижня редакція новин працювала три дні, а тому випуски новин за 24 та 25 серпня — це повтор випуску новин за 23-тє.

Окрім того, аж 21 серпня вийшов «Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман побував на Херсонщині», хоча побував у регіоні глава уряду ще 16 серпня.

Чернігів. «Новий Чернігів», «Дитинець», «ЧЕline»

Відповідність новин чернігівських телеканалів експерти оцінили так: телеканал «Новий Чернігів» — 4,19 балів, «Дитинець» — 5,06, а канал «ЧЕline» — 4,69 бала із шести можливих.

Загалом рівень дотримання стандартів у випусках новин трьох телеканалів Чернігова експерти вважають вищим за середній. Здебільшого інформаційне наповнення новин було однотипним. Це пов’язано зі святкуванням Дня Незалежності та Дня прапора, а також сесійним засіданням Чернігівської обласної ради.

«Новий Чернігів» із-поміж інших телеканалів вирізняється найбільшим інформаційним випуском. Більшість сюжетів були віднесені до тематики «Життя місцевої громади / соціальна сфера на місцевому рівні / місцева інфраструктура (суспільство, громадяни)» (12 штук). Також висвітлювали теми, пов’язані з АТО (чотири сюжети), культурою та спортом (по три сюжети). Лише по два сюжети було присвячено криміналу, освіті, соціальній сфері.

У новинах телеканалу найчастіше порушувались вимоги трьох стандартів: відокремлення фактів від коментарів (середній бал 0,42), повнота поданих фактів (середній бал 0,52) та баланс думок (середній бал 0,55).

Стандарт «відокремлення фактів від коментарів» був витриманий лише у тринадцяти із 31 сюжету. Здебільшого журналісти зловживають власними оцінками та оцінними судженнями в сюжетах із ознаками замовності та при висвітленні діяльності міської влади (ради та комунальних підприємств).

Останнє пов’язане з власником телеканалу — КП «Телерадіоагентство “Новий Чернігів”» належить Чернігівській міській раді. Наприклад, у сюжетах від 22 серпня «Реагування на аварійні ситуації» про придбання каналопромивного комплексу та «Підрядник, який проводить реконструкцію» про ремонт підземного переходу журналіст однозначно стверджує, що «реагування на аварійні ситуації і засмічення каналізаційних мереж стане більш швидким, а саме прочищення — ефективнішим» і «цей підхід вже довів свою доцільність».

Наступного дня в сюжеті «Комунальні послуги для Чернігівців, ймовірно, здорожчають» журналіст займає позицію влади у питанні піднятті тарифів, узагальнює, що «доводи керівників підприємств зрозумілі» і взагалі не подає іншої сторони, яка виступала проти підвищення, чи експертної думки.

Масове порушення цього стандарту експерти зафіксували у випуску новин від 24 серпня, в яких висвітлювали міські святкування Дня Незалежності в п'яти із семи сюжетів. Наприклад, в сюжеті «Двадцять шостий день народження» журналіст каже, що вітання були «найщиріші», і в «Чернігові від ранку чи не усе місто... зібралося» на святкування.

У наступних сюжетах того дня журналіст робить висновок, що «святкування це було досить незвичним», а, коментуючи виступи спортсменів, каже: «відчував себе досить впевнено», «досягнув певних успіхів», «завершили досить непогано».

Журналісти зловживають порушенням цього стандарту і в сюжетах із ознаками політичної замовності, додаючи політикам позитивних характеристик та вихваляючи їх перед аудиторією. Наприклад, у сюжеті від 22 серпня «Ремонт сільської дороги» журналіст у підводці повідомляє «Надія прийти 1 вересня до школи у чистому взутті та проїхатися дорогою на роликах у цих дітлахів все ж таки є. Вона з’явилася після візиту до села народного депутата України Максима Микитася». Або так само в сюжеті від 25 серпня «Діти за здоровий спосіб життя» журналіст наголошує, що «закладом неабияк опікується народний депутат України Сергій Березенко».

Наступними за частотою порушень є пов’язані стандарти повноти та балансу думок: експерти зафіксували їх одночасне порушення у 15 сюжетах.

Яскравим прикладом порушення цих стандартів є сюжети, що вийшли в ефір 22 та 23 серпня. Так, сюжет «Підрядник, який проводить реконструкцію», який ми вже згадували, можна назвати однобокою відповіддю міської ради активістам, які виявили, що при ремонті підземного переходу використовується плитка для внутрішніх робіт. У сюжеті повністю відсутній бекґраунд конфлікту.

Схожа ситуація і в сюжеті «Комунальні послуги для Чернігівців ймовірно здорожчають». Тут журналіст подає низку коментарів посадових осіб на користь підняття тарифів. Під час моніторингового періоду в сюжетах каналу було чотири рази порушено стандарт «достовірність/посилання на джерела». Наприклад, в кінці сюжету від 25 серпня «Діти за здоровий спосіб життя» автор каже, що «підлітки зізналися», «вони (підлітки) відчувають», хоча не має жодного їх синхрону. І потім узагальнює, що «вихователі запевнили», тоді як в сюжеті зовсім не має їх слів. Говорять лише начальник служби у справах дітей Чернігівської ОДА та директор центру.

Стандарт «оперативності» не було дотримано в сюжеті від 23 серпня «Кабінет міністрів вдосконалив програму житлових субсидій». Окрім того, що в новині відсутній баланс думок (новація подана однобоко, як покращення, без коментарів противників та експертів), саме «вдосконалення» відбулося ще 18 серпня, про що свідчить повідомлення на сайті Кабміну.

А напередодні, 22 серпня, в сюжеті «Визначено рукописи переможців обласного конкурсу» журналісти повідомили новину чотириденної давності, оскільки рукописи вибрали ще 18 серпня.

У новинах телеканалу «Дитинець» рівень дотримання стандартів журналістики оцінено на 5,06 бала із шести можливих. Зауваження моніторів викликали відповідність контенту вимогам стандартів повноти, відокремлення фактів від коментарів (по 0,78 бала), а також балансу думок і оперативності (по 0,83).

Щодо тематичного розподілу новин, то канал робить акцент на новинах криміналу і культури, яких було найбільше (дев'ять сюжетів, а це половина всіх). Також було кілька сюжетів на тему місцевого самоврядування та життя місцевої громади. Лише по одному сюжету протягом тижня було присвячено АТО, освіті, соціальній сфері, спорту, і взагалі не було сюжетів про корупцію, тарифи чи політику. «Дитинець» присвятив менше сюжетів святкуванням, які припали на моніторинговий тиждень. І навіть 24 серпня показав в ефірі сюжет про пошук грошей місцевим театром. Однак загалом новини телеканалу не вирізняються ексклюзивністю.

Протягом тижня журналісти чотири рази порушили стандарт «відокремлення фактів від коментарів». Наприклад, 21 серпня у спортивному сюжеті «У сьомому турі першої ліги Десну чекав вояж до Краматорська» журналіст підкреслює та зловживає власними оцінками «слід відмітити», «команда вийшла оптимальним складом», «проте футболісти виглядали дещо стомленими і виснаженими» тощо.

За стандартами балансу думок та повноти інформаціїбуло виявлено три та чотири порушення відповідно. Двічі цих стандартів не було дотримано у випуску 22 серпня, коли в ефір видали два сюжети, які є монологом заступника Міністра юстиції з питань виконавчої служби — «В Україні з’являться приватні виконавці»та «Як антирейдерський закон може захистити шахраїв».

Відсутня повнота і в сюжеті «Новий-старий чиновник», який вийшов в ефір 23 серпня, де журналісти намагаються розповісти негативний бекґраунд про новопризначеного чиновника, — натякаючи на його кримінальне минуле, показали синхрон прокурора дворічної давності. Однак, чи було завершено досудове розслідування, чи передали справу до суду, і основне, чи був чиновник обвинуваченим, так і не розповіли.

Стандарту «оперативності» журналісти телеканалу не дотрималися тричі. Прикладом є сюжет «У Чернігові відкрили Центр реабілітації» від 21 серпня, який офіційно відкрили ще 18 серпня. Або ж вже згадані монологи заступника Міністра юстиції з питань виконавчої служби, які з’явились в ефірі 22 серпня, при тому що сама подія відбувалася ще 17-го числа.

У новинах «ЧЕline» загалом було оцінено 13 сюжетів каналу. Щодо тематичного розподілу новин, то найбільше новин (4) було присвячено життю місцевої громади, культурі — три сюжети. Також були два матеріали про місцеве самоврядування, та по одному — на кримінальну, спортивну тематики, викривання корупції.

В оцінених сюжетах найчастіше порушували три стандарти: «відокремлення фактів від коментарів» (середній бал 0,46), «достовірність, посилання на джерела» (0,62) та «повнота поданих фактів» (0,77).

Причому, оцінні судження помічені в половині сюжетів телеканалу. Наприклад, 22 серпня в сюжеті «Десята ювілейна сесія Чернігівської обласної ради» журналіст активно коментує побачене: «Очільник силового відомства здебільшого розказав про свої успіхи та закінчив словами класика, таким чином акцентувавши на його м'яко кажучи натягнутих стосунках із представниками громадських організацій, що об'єднують колишніх АТОвців», «Проте такі серйозні звинувачення не стали мотивацією для депутатів звільняти Сугоняко», «А сам Ігор Вдовенко виявив дивовижну байдужість до своєї заробітної плати» і т.д.

А 24 серпня у матеріалі «Молитва за мир и награждение Героев» журналіст називає промову голови ОДА «палкою», а в матеріалі «Колись у голодні часи риба» стверджує, що «чернігівці ладні стояти в черзі скільки завгодно, аби скуштувати наваристого бульйону».

На другому місці за кількістю порушень (у п'яти з 13 сюжетів) — це недотримання стандарту достовірності. Журналісти зловживають узагальнюючими посиланнями, наприклад, 22 серпня в сюжеті «Ще одна банда дівчат-підлітків відлупцювала свою ровесницю» використовує «психологи переконують», «психологи радять», хоча журналіст наводить слова лише одного психолога. Аналогічно в сюжеті за той же день «В чернігівському дитсадку няня підняла руку на хлопчика» — «юристи радять», хоча радить один конкретний юрист.

Пов’язаних стандартів балансу думок та повноти поданих фактів журналісти телеканалу не дотримались у двох і трьох сюжетах відповідно. Прикладом порушення цих стандартів є сюжет від 21 серпня «Тысячи на утилизацию ламп: где хранится опасность», де слово надали тільки чиновнику та працівникам КП. Наскільки ефективною є робота комунального підприємства — невідомо. Окрім того, глядачам навіть не повідомили усно і не показали на екрані адреси, де ж можна здати ці небезпечні відходи.

НОВИНИ З ОЗНАКАМИ ЗАМОВНОСТІ ТА ЇХНЯ ТОНАЛЬНІСТЬ

Запоріжжя. ТВ-5, «Телеканал Z», ТРК «Алекс»

Ознаки політичної та комерційної замовності експерти помітили в новинах каналів ТВ- 5 і ТРК «Алекс» — по вісім сюжетів, що становить 20 % контенту кожного. Новини «Телеканалу Z» у моніторинговий період «джинси» не містили.

Стосовно матеріалів із ознаками політичної замовності на каналі ТВ-5, то такими були шість із сорока сюжетів ефіру. Три з них мали негативне тонування щодо депутатів Запорізької міської ради від партій БПП «Солідарність», «Укроп» та «Батьківщина». Сюжети стосувалися однієї теми — проведення конкурсу на визначення обслуговуючої компанії для багатоповерхових будинків. Депутати від цих партій виступали проти проведення конкурсу за чинним положенням, згідно з яким відбір проводився одним лотом для 3000 будинків. Вони вважали, що саме положення конкурсу містить корупційну складову. Натомість представники міської влади вбачали в діях депутатів деструктив, намагання дестабілізувати роботу міських служб та популізм. Ось як це відображено в новинах. Перший сюжет із засідання конкурсної комісії — «Первое заседание» від 21 серпня — розпочинається із «підводки» ведучої Олени Матвеєвої:

«Давление, угрозы и применение физической силы: так прошло первое заседание конкурсной комиссии, которая должна определить компании-управители многоквартирными домами. Инициаторами конфликта стали несколько депутатов Запорожского горсовета от фракций “Укроп”, БЮТ и “Солидарность”. Они требовали от председателя нарушить закон и перенести заседание комисии. Подробности далее в сюжете».

Далі журналіст стверджує: «Депутаты и представители общественных организаций вели себя вызывающе и не давали спокойно работать, рассказывают очевидцы». Впродовж сюжету журналісти використовують синхрони депутатів лише для ілюстрації негативності їхніх дій:

«Олег Коломоец, депутат городского совета от партии “Укроп”: Двери бегом открыли. От кого Вы тут прячетесь?

Мужчина 1, член комисии: Кто, мы?

Олег Коломоец: Кто Вы? От кого Вы прячетесь?

Мужчина 1: Ты мне телефон разбил, очки разбил.

Олег Коломоец: Сука, я сейчас тебе точно табло разобью»

Сергей Онуфриев: Мужчина в белой рубашке — депутат городского совета от партии “Укроп” Олег Коломоец. Ситуация с применением физической силы возникла перед заседанием конкурсной комисии, которая должна определить компанию-управителя многоквартирных домов в Запорожье. После перепалки в коридоре Олег Коломоец и его коллеги зашли в кабинет. Учасники комисии рассказывают, на них оказывалось давление со стороны депутатов.

Сергей Полевой, директор департамента ЖКГ Запорожского горсовета: Відбувалося шантажування, залякування членів конкурсної комісії, присутніх. З ними прийшли якісь молоді люди спортивної статури з газовими балончиками, прийшли провокатори».

Протягом сюжету глядач бачить неадекватні дії депутатів певних політичних сил та «логічні» відповіді членів комісії. Тобто відбувається чіткий розподіл на «поганих» і «добрих» хлопців. Яка ж об’єктивна ситуація — не зрозуміло.

Наступний сюжет «Наслідки несплати комунальних послуг» тільки підсилює незбалансованість попереднього:

«Ведуча каналу, Алена Матвеева: После заседания комиссии депутат Запорожского городского совета от фракции «Солидарность» Андрей Согорин порекомендовал запорожцам не оплачивать услуги по содержанию дома. Соответствующий пост депутат опубликовал на своей странице в социальной сети.

Ведуча: Однако такое заявление противоречит части второй статьи 14 Закона Украины “О жилищно-коммунальных услугах”, а также декларируемою президентом и премьер-министром Украины необходимостью полных расчетов за услуги ЖКХ. Призывы не платить, говорят специалисты, могут помешать и в получении субсидии. Согласно постановлению Кабинета министров, те, кто имеет задолженность по оплате услуг ЖКХ, теряют право на получение льгот. Кроме того, злостным неплательщикам грозит уголовная ответственность».

Однобоке негативно тоноване висвітлення роботи депутатського корпусу від БПП бачимо і в матеріалі від 23 серпня «Заседание исполкома Энергодарского горсовета сорвали несколько местных депутатов».

Ще один сюжет, кваліфікований як політична джинса, вийшов 23 серпня під час візиту до Запоріжжя Генерального прокурора України Юрія Луценка: «Запорожские адвокаты и юристы снова выступили в поддержку судьи Орджоникидзевского районного суда Запорожья Александра Бойко». В новині йдеться про вручення одному з місцевих суддів підозри у винесенні завідомо неправосудних рішень. Матеріал задає тональність, що прокурори неправі, а судді — справедливі. Тому й звертаються до Генпрокурора про захист.

«Игорь Белышев, ведущий: Запорожские адвокаты и юристы снова выступили в поддержку судьи Орджоникидзевского районного суда Запорожья Александра Бойко. Напомним, представитель областной прокуратуры вчера вручил судье подозрение в вынесении заведомо неправосудного решения. Такие обвинения адвокаты считают абсурдными….

Владимир Ляпин, адвокат Александра Бойко: Прокуратура считала, что подозреваемый Бойко будет, может избежать, препятствовать проведению досудебного расследования. То есть, ну, надуманные риски. Тоже считаю, что это было сделано только с целью оказания на него морального давления.

Александр Бойко (суддя): Ми бачимо ганебний наступ на свободу прийнятт ярішень суддями в цій справі. І на сьогоднішній час намагалися застосувати до мене запобіжний захід у вигляді особистого зобов'язання. І цілком справедливо і законно було в задоволенні зазначеного клопотання прокурору було відмовлення.

Александр Бойко (суддя): Шановний Юрій Віталійович! Я хочу зазначити про те, що на сьогоднішній час я вважаю і відчуваю безпосередньо на собі тиск в прийнятті законних та справедливих рішень».

У сюжеті маємо цілковиту відсутність балансу думок, відомостей із обґрунтуванням позиції прокуратури немає. Тож зрозуміти, хто ж насправді має рацію, неможливо.

До умовно замовних віднесено й сюжет від 22 серпня «Курс на изменения» про реконструкцію одного із районів міста Запоріжжя з промовистим хвалебним синхроном підлеглого посадовця на адресу запорізького міського голови:

«Валерий Мостовой, председатель Александровской райадминистрации Запорожья: Хочу поблагодарить мэра за поддержку, потому что если бы не было его поддержки, то наверное бы это проект не состоялся, хотя он уже и был готов в 2013 году».

Не обійшлося в новинах каналу і без промоційних сюжетів ахметовської «Запоріжсталі». Зауважимо, що Рінат Леонідович є кінцевим бенефіціаром каналу. Скажімо, до комерційно замовних експерти віднесли й іміджевий матеріал «В день Независимости Украины порядка 50 работников комбината «Запорожсталь» решили организовать патриотические велопробег».

Ще один матеріал, віднесений до «комерційної джинси» стосується підприємства «Моторсіч» — «Высший пилотаж» від 21 серпня.У ньому йдеться про Чемпіонат України з вертолітного спорту, яке підтримує підприємство, і де був презентований вертоліт «Надія».

З восьми сюжетів гаданої джинси, виявленої в новинах ТРК «Алекс», шість мають комерційну складову. П’ять із них стосуються АТ «Мотор Січ», один — підприємства «Запоріжжягаз». Зокрема, компанії «Мотор Січ» був присвячений сюжети «Юрій Луценко в центрі уваги журналістів» від 22 серпня, — генпрокурор коментує ситуацію щодо перевірок діяльності В’ячеслава Богуслаєва директора «Мотор Січі». Іміджевими можна вважати наступні сюжети про діяльність підприємства: «На выходных в Запорожье достоялась зрелищная и важная для украинской авиации мероприятие» — про чемпіонат України з вертолітного спорту за підтримки «Мотор Січі», «Мотопробег памяти погиблих лётчиков», організований «Мотор Січчю», «Чемпионат Украины по вертолётному спорту» — розширений репортаж про чемпіонат за підтримки «Мотор Січ» та «Предприятие “Мотор Сич” не забывает своїх ветеранов».

Ознаки політичної замовності мають два святкових протокольних сюжети — «Україна є, Україна буде» та «В Запорожье торжественно подняли государственный флаг на самом высоком флагштоке Украины на острове Хортица» від 22 серпня, причому в останньому фігурує Юрій Луценко.

Івано-Франківськ. ТК «Галичина», «Вежа», «Канал 402»

Із 66 проаналізованих експертами сюжетів було виявлено сім таких, що мають ознаки замовності, — по три сюжети випустили «Галичина» та «402», ще один — «Вежа». Це, відповідно, склало 11 %, 13 % і 6 % контенту підсумкових випусків новин.

 

Усі три сюжети з ознаками замовності на ТК «Галичина» є «протокольними» матеріалами із заходів чиновників, в яких відсутня зрозуміла суспільно важлива новина. І, відповідно, мають позитивну тональність щодо посадовців.

Так, сюжет «Про зустріч голови Іван-Франківської облдержадміністрації з керівником компанії «Леоні» від 21 серпня, власне, не є новиною. Це інформація про зустріч голови ОДА з інвестором, при цьому інформаційного привід як такий відсутній — на зустрічі обговорюються теми відкриття одного заводу, яке відбудеться пізніше, і гіпотетичне будівництво іншого:

«Ведучий, Іван Гладиш: Голова Івано-Франківської обласної держадміністрації Олег Гончарук зустрівся з керівником компанії "Леоні" — інвестором, якій менш ніж за рік збудував сучасний завод у Коломиї. В рамках зустрічі йшлося про офіційне відкриття об'єкту, що заплановано найближчим часом, та плани щодо розширення виробництва. Адже майбутній завод вже має замовлення, які перевищують його потужності, каже керівник компанії та озвучує плани потенційних інвестицій, які обіцяють підтримати на рівні обласної влади.(…).

Голова Івано-Франківської облдержадміністрації, Олег Гончарук: Ми можемо сказати, що це є результатом нашої попередньої роботи на даному об'єкті, тобто введення першої експлуатації. Не тільки обласна держадміністрація, а всі, хто причетний до будівництва даного заводу люди, зацікавлені в тому, щоби інвестор приходиів до нас, на територію області. Ми тішимося, що ми маємо можливість сьогодні, гіпотетично наголошую, говорити про будівництво третього заводу».

Так само «паркетним» є сюжет «Життя після війни: де знайти роботу?» від 22 серпня. Перший позитивно тонований стосовно місцевої спілки журналістів, другий — щодо служби зайнятості.

Сюжети з ознаками замовності на «Каналі 402» мають інший характер. Фактично, це відверто рекламні сюжети, які випускаються у блоці новин.

Наприклад, у сюжеті «Саакашвілі повертається в Україну» від 21 серпня навіть не зроблено спробу замаскувати рекламність, зімітувавши баланс думок чи розмістивши синхрони експертів — у сюжеті чотири синхрони і всі — Михеїла Саакашвілі:

всі чотири належать Саакашвілі.

«Ведуча: Попри шалений опір і тиск влади, кордони та позбавлення громадянства Михайло Саакашвілі повертається в Україну. Про це політик-реформатор заявив під час відеоконференції з Варшави.

Каже, ховатися не збирається і дотримуватиметься усіх норм закону під час повернення. А от після прибуття до України піде до суду, аби відстоювати право жити, працювати і змінювати на краще саме нашу державу.

Михайло Саакашвілі, лідер "Руху новий сил": Я приїду 10 вересня з Польщі. Їхатиму з Польщі через пункт пропуску на кордоні, якого назвав Краковець.

Ведуча: Усіх небайдужих Саакашвілі заспокоює, перетинати кордон на законних підставах і жодних протиправних дій скоювати не збирається. А от опонентів просить не створювати пересічним громадянам через свій приїзд перешкод на кордоні.

Михайло Саакашвілі: Я застерігаю владу схаменутися і не перетворювати цей факт мого приїзду в черговий цирк для російських каналів. Я не собираюсь в багажники ехать. Я не для того всю жизнь работал, чтоб в багажнике вот это проезжать.

Ведуча: Більш того за словами Саакашвілі, навмисно він ніколи законів не порушував і порушувати не збирається. а от свою ситуацію називає світовим прецедентом, коли майно, робота і значна частина життя пройшла у державі, до якої його намагаються тепер просто не пусти через загрозу політичній кар'єрі і справам нинішньої влади.

Михайло Саакашвілі: Это все связанно с крахом одного человека, что я вернусь в Украину. Я не знаю, какую опасность я для него лично представляю. Видимо какую-то опасность для этого олигархата, для пари (?) я все-таки создал. И, ну, я попитаюсь их не разочаровать. Поэтому я ... я приеду в суд. После этого я буду рабо тат ьпараллельно с тем, чтобы находить новых людей, предлагать порядок денний змін в країні. У нас є план 70 днів. Як змінити країну за 5 тижнів.

У меня постоянный адрес проживания в Украине. У мене все личные вещипочти в Украине. Не то что их очень много, я так и нажили більшого имущество в Украине. У меня значительно количество знакомых, друзей в Украине. И у меня ... я один из инициаторов политического движения, которое тоже находится в Украине.

Ведуча:Тож нинішню ситуацію Саакашвілі поразкою не вважає. І впевнений, Україна має шанс подолати корупцію та стати на шлях економічного та соціального відновлення, що закладені у плані змін за 70 днів. А от визнання українців називає найважливішим мотиватором. І сподівається на підтримку під час повернення та проходження кордону у Краковці.

Михайло Саакашвілі: Ми спеціально організували таку гарячу лінію, що би люди наші прихильники чи просто люди порядні українці, які хочуть підтримати проти несправедливості, вони можуть зв'язатися по цій лінії. Оце цей телефон. І там вони отримають,отримають всю інформацію, яка стосується мого приїзду. Я чекаю зустрічі з вами. Я сумую по вам».

Ще два сюжети телеканалу є комерційною рекламою. У одному випадку це реклама підземного паркінгу («Перший підземний паркінг», від 22 серпня), в іншому — магазину канцтоварів«Шкільна лихоманка» від 23 серпня: .

«Телеканал 402», 23 серпня 2017, 20:30:00

«Ведуча: До 1-го вересня залишилося менше місяця. Тож, у спеціалізованих магазинах — ажіотаж. Закупити шкільне приладдя — справа не з легких. Особливо, якщо йдеться про безпеку малюка. Лише якісні товари на будь-який смак і гаманець пропонує гуртівня канцтоварів «Ваш партнер»(…)

Ведуча: Приємно здивує і цінова політика гуртівні. Адже вартість рюкзаків у порівнянні з минулими роками не змінилася. Гуртівня канцтоварів “Ваш Партнер” супроводжує вас із самого дитинства».

ТРК «Вежа» у переддень Дня Незалежності розмістила у блоці новин привітання від імені начальника міської ДПІ Любомира Слободяна — «Привітання з нагоди Дня Незалежності України».

Кропивницький, TTV

У новинах двох сюжетах кропивницького TTV експерти побачили ознаки замовності, що склало 13 % від 15 сюжетів, що вийшли в ефір моніторингового тижня. Обидва мають ознаки політичної замовності.

Зокрема, це протокольний матеріал від 21 серпня «Сьогодні з робочим візитом на Кіровоградщину завітав президент України», позитивно тонований щодо глави держави та очільника місцевої ОДА, з «класикою жанру» — перерізанням червоної стрічки:

«Юлія Бабак, ведуча: Сьогодні з робочим візитом на Кіровоградщину завітав президент України. Головні об'єкти відвідин — військові локації області. Але розпочав об'їзд Петро Порошенко з нещодавно реконструйованої дитячої обласної лікарні. Там гарант перерізав символічно червону стрічку та перевірив оснащення нової операційної.

Кор.: Червону стрічку президент України перерізав разом з головою облдержадміністрації. На початку урочистої промови гарант зазначив, саме за ініціативи Сергія Кузьменко і було розпочато один з наймасштабніших проектів будівництва на Кіровоградщині — реконструкцію дитячої обласної лікарні, яка не бачила жодного ремонту протягом пів століття. І не зважаючи на скрутні для країни часи Петро Порошенко цю ініціативу підтримав».

До джинси експерти віднесли й сюжет від 23 серпня

«Змагання з пауерліфтингу». У ньому майже третину часу (включаючи пряму мову героя сюжету) присвячено особі голови обласного управління Нацполіції Сергія Кондрашенка та його видатним здібностям: «Адже він є професійним спортсменом саме з цього виду спорту. Пропозицію підтримали всі відомства та Міністерство внутрішніх справ», «Очільник поліції Кіровоградщини зазначає, ініціатива отримала підтримку, навіть, в міністерстві, тож сподіваються в подальшому чемпіонат виросте до всеукраїнського рівня», «Наприкінці змагань очільник Нацполіції області свої професійно спортивні досягнення продемонстрував поза конкурсом. Сергій Кондрашенко віджав 215 кг».

Маріуполь. МТБ, «Сігма»

На думку експертів, до новин із ознаками замовності можна віднести 42 % проаналізованих сюжетів маріупольського МТБ і 56 % новинного контенту каналу «Сігма». Уся ця джинса — політична.

Складається враження, що канали працюють в режимі прес-служби міської влади та підприємств холдингу «Метінвест». Власне, «Сігма» входить до регіональної медіагрупи Групи каналів «Україна», кінцевим бенефіціаром якої є Рінат Ахмєтов. Власником 99,99 % акцій ТОВ «Телерадіоорганізація «Маріупольске телебачення» є ТОВ «Метінвестхолдінг (Україна)», кінцевими бенефіціарами якого є Рінат Ахметов та Вадим Новінський. Зрозуміло, що інформаційну політику обох телеканалів визначають саме інтереси їх власників.

Звідси місцевий мастхев — постійна присутність в новинах обох телеканалів міського голови Маріуполя Вадима Бойченка або його заступників, інших чиновників мерії, керівників двох металургійних гігантів — «Азовсталі» та комбінату ім. Ілліча, які щось проголошують і щось дарують, незмінний позитив при висвітленні проблем міста, які обов'язково вирішуються, вдячні маріупольці і щасливі діти разом з ветеранами-металургами.

Моніторингового тижня експерти знайшли в новинах «Сігми» десять сюжетів із ознаками замовності, в МТБ такими були дванадцять із 33 сюжетів (42 %).

Журналісти «Сігми» показали міського голову Маріуполя Вадима Бойченка у чотирьох сюжетах з 18, тобто, майже у кожному четвертому. Ще у трьох фігурували його заступники. При цьому представник комбінату ім. Ілліча був присутній із необов'язковим, але показовим коментарем у одному сюжеті «Мариупольцы отметили День государственного флага» від 23 серпня.

«Михаил Цуркан, директор по персоналу и социальным вопросам ЧАО “ММК им. Ильича”: «Акция — это поддержка тех начинаний, которые сейчас делаются у нас в городе. Они правильные, мы считаем, металлурги всегда идут рядом плечо с плечом с городской властью. Все то, что делается сейчас в городе, направлено, действительно на созидание, на установление мирной жизни, на развитие».

Експерти вважають таким, що має ознаки замовності, й сюжет «Сегодня открыла четвёртый сезон самая большая в Украине школа хоккея и фигурного катания» від 21 серпня. У ньому єдиним спікером є діловий та політичний партнер Ріната Ахмєтова Борис Колесніков, який у даному випадку фігурує, як спортивний діяч. В сюжеті, зокрема, йдеться про відкриття нової спортивної арени, чим займаються обласна держадміністрація та міська рада, але повідомляє про це чомусь Колєсніков.

Хоча у відсотковому відношенні показники джинси в ефірі телеканалу МТБ трохи нижчі, ніж у «Сігми», йдеться про 14 сюжетів із порушеннями, що можуть свідчити про їх замовний характер. Три сюжети можна віднести до таких, що прямо чи опосередковано просувають товари або послуги компаній, або сприяють покращенню їхнього іміджу. Наприклад, йдеться про приховану рекламу продукції «Азовсталі» — сюжет «Підписання договору про реконструкцію листопрокатного стану 1700 між австрійською фірмою Primetals Technologies і комбінатом імені Ілліча» від 23 серпня:

«Кор.: Проект передбачає установку нового обладнання, яке збільшить продуктивність, істотно поліпшить якість прокату і знизить відходи виробництва.
Юрій Зінченко, генеральний директор ПРАТ "ММК Ім. Ілліча": Это значит что продукция будет высококачественная, будет конкурентноспособная и мы выйдем на новые мировые рынки с новыми объемами»
.

Також підозри в комерційному замовленні в експертів викликав сюжет про діяльність місцевого «Водоканалу», в якому, зокрема, кореспондент каже:

«Кор.: Якісне пиття доступне кожному. Крім безкоштовної в дитсадках та школах соціальна вода є ще й в продажу. Придбати її можна в шістдесятьох магазинах Маріуполя за 40 копійок літр.

Геннадій Ізюмов: В центральном районе — это 22 торговые точки, в Кальмиутском — 14, на левом берегу — 17 и в Приморском районе — 7».

Третім сюжетом такого роду став сюжет від 25 серпня про матч місцевого ФК «Маріуполь» — «Якщо Київське "Динамо" не приїде до Маріуполя, свято футболу все одно відбудеться», в якому йдеться про взаєморозрахунки з вболівальниками.

Окрім «спільних» із «Сігмою» сюжетів про події з життя міського голови (дев'ять сюжетів за його участі протягом чотирьох днів — від екскурсії у затишний двір до молебну за мир в Україні), МТБ випустив у ефір і власні сюжети, де виключно в позитивному ракурсі фігурує міський голова Маріуполя. Це, зокрема, й сюжет «Нові квартири родинам загиблих героїв» від 25 серпня, де міський голова вручає ключі від квартири з патріотичним спічем.

Навіть сюжети каналу про загальноміські свята мають викликати у глядачів певні асоціації з «містоутворюючими підприємствами». Наприклад, сюжет «Мариупольцы отметили День государственного флага» від 23 серпня фактично побудовано навколо синхронів співробітників цих підприємств та маріупольського міського голови. Інші герої створюють фон для них:

«Валерия Романова, корреспондент: Желто-голубой двуколор каждому мариупольцу. Инициаторы акции — молодые сотрудники градообразующих предприятий. Сегодня их задача — вручить флаг всем, кто встречается на пути(…). Владислав, сотрудник ЧАО "ММК им. Ильича": Настроение однозначно отразится, потому что мы люди доброжелательные, все хотим отметить торжественно этот праздник, который для нас очень важен.

Карина, сотрудница ЧАО "МК "Азовсталь": Желтый — потому что поле, это все цветет.

Кор.: Пшеница.

Карина: Пшеница, да. А небо — это голубое. По-другому я не представляю Украину.

Михаил Цуркан, директор по персоналу и социальным вопросам ЧАО “ММК им. Ильича”: Акция — это поддержка тех начинаний, которые сейчас делаются у нас в городе. Они правильные, мы считаем, металлурги всегда идут рядом плечо с плечом с городской властью. Все то, что делается сейчас в городе, направлено, действительно на созидание, на установление мирной жизни, на развитие(…).

Вадим Бойченко, городской голова Мариуполя: Мы будем дарить исключительное настроение нашим жителям, да и всей Украине. Показывать, что Мариуполь сегодня живет полной мирной жизнью, что мы мирный город, мы хотим развиваться, что здесь не страшно, играть в футбол, что здесь можно устраивать большие праздничные мероприятия, как устроили мы здесь фестиваль, что сюда приезжают на отдых со всей территории Украины. Сегодня слово Мариуполь — это слово мира, слово стабильности и гарантии безопасности».

Херсон. ВТВ+, ЯТБ

За кількістю джинси експерти визнали телеканал ЯТБ антилідером — ознаки замовності помічені у 57 % контенту, що складається з 14 сюжетів моніторингового тижня. У херсонського ВТВ+, натомість, цей показник значно нижчий — 21 %.

Практично dсі новини з порушеннями, які спонукають запідозрити їх у наявності замовної складової, — це просування інтересів місцевої влади.

У випусках новин ВТВ+ експерти знайшли 6 сюжетів із ознаками політичної замовності.

Так, у сюжеті від 21 серпня «Сьогодні, 21 серпня, рівно чотири тижні з тих пір…» та у сюжеті від 22 серпня «Без світла — ІІ», який є продовженням історії про те, що мешканці кількох багатоповерхівок у Херсоні тривалий час вимушені жити без світла, фігурує депутатка Херсонської міськради від «Укропу» Олена Мазур. У її синхроні (сюжет за 21 число) немає принципово нової або соціально важливої інформації, зате він опосередковано працює на імідж депутатки, яка опікується проблемами виборців:

«Олена Мазур: Вот мы приехали и задаем вопрос директору ЖЕКА. Уважаемый, какой долг? Я не знаю. Какая сумма задолженности по каждому дому? Я не знаю. Какие услуги? То есть, человек настолько не включался в проблему. Вы были в ЖКХ комиссии? Нет. Вы в департамете поднимали вопрос? Нет. Вы у мэра были? Нет. А что вы делали тридцать дней».

У сюжеті від 22 серпня «Без світла — ІІ» Олена Мазур вже не титрується. Її багато показують на відео, зокрема, під час суперечки з в.о. директора ПП «Жилсервіс». При цьому в обох матеріалах редакція не надала слова представнику мерії та «Обленерго».

Порушення балансу думок, який спричиняє негативне тонування, бачимо і в сюжеті від 22 серпня «Титульні списки» про непрозорість відбору житлових будинків, які ремонтуватимуться коштом бюджету. Тут є прямізвинувачення на адресу міськвиконкому. Автор сюжету каже: «За словами громадської активістки Людмили Чайки, будинки, які є у списку, розташовані на округах депутатів з промерської більшості, п'ять із 17 багатоповерхівок ремонтувались коштом міськради торік, а нинішні списки формувалися з порушеннями».

Баланс думок у матеріалі дотриманий лише формально, оскільки в.о. начальника департаменту ЖКГ Олексій Войтенко не відповідає на звинувачення громадської активістки, його коментар зводиться до загального формулювання критерію відбору багатоповерхових будинків.

А в сюжеті від 23 серпня «Підготовка шкіл до навчального року» редакція просуває інтереси депутата Херсонської облради від БПП Юрія Рожкова, розповідаючи про його подарунок школі: «Участь у підготовці беруть не тільки працівники шкіл, батьки та діти, а і депутати обласної ради. Так Юрій Рожков допоміг в облаштуванні їдальні школи №37. А саме передав столи та стільці, виготовлені в Німеччині».

До джинси потрапили й протокольні сюжети, присвячені Дню Незалежності та Дню прапора, оскільки наявні у них вітальні спічі мера Херсона та голови ОДА не містять суспільно значимої інформації.

Що ж до новин ЯТБ, то порушення стандартів інформаційної журналістики, які можуть свідчити про ознаки замовності, монітори побачили у восьми із 14 проаналізованих сюжетів! Це і протокольні новини, і «паркет» і відверте промо політичної партії. Відчувається, що журналісти дуже «симпатизують» чиновникам Херсонської міської рада та ОДА, показуючи їх у позитивному контексті.

Так, у сюжеті від 21 серпня «Школа №21, що знаходиться у приміській Антонівці…», яку було відремонтовано за грантові кошти, транслюють дифірамби директора на адресу депутатів міської ради:

«Галина Лугова, директор Антонівської ЗОШ №21: Було реалізовано саме за погодженням депутатів Херсонської міської ради тому, що грантові проекти реалізуються саме коли є погодження депутатів Херсонської міської ради, погодження мера, міського голови саме, що ми готові до співпраці, що не лише іноземні інвестори вкладають гроші, а що це нам конче необхідно і ми тим самим дали погодження».

І тут же синхрон мера Херсона:

«Володимир Миколаєнко, Херсонський міський голова: Не втомлююсь казати слова подяки і нашим партнерам, корпорації “Нефка”, які відгукнулися на нашу пропозицію в дуже стислі терміни ми побудували нову, сучасну, екологічну зелену школу для наших дітей».

Малоінформативними в цьому ж сюжеті є і слова представника ОДА:

«Андрій Балонь, заступник голови Херсонської облдержадміністрації: На прикладі нашої Антонівської школи ми бачимо наскільки може бути ефективний педагогічний склад, наскільки може бути ефективна їхня робота по залученню інвестицій, по залученню інвесторів та створення цього належного клімату щоб вони до нас приходили, ділилися своїми здобутками і досвідом».

Цього ж дня виходить сюжет «Робоча група проінспектувала Херсонське міське сміттєзвалище», у якому як новина подається сам факт проведення інспекції робочою групою, створеної за наказом голови ОДА, а не результати перевірки.

У сюжеті ж «Підготовка до об’єднаного з’їзду Соціалістичної партії» від 22 серпня наголошується на «чеснотах» майбутнього блоку «За простих людей». Матеріал спрямований на формування позитивного іміджу блоку «сильної незалежної політичної сили, яка б захищала інтереси простих людей»:

«Автор: Народний депутат України, лідер Соціал-демократичної партій Сергій Каплін та керівник Соціалістичної партії України Микола Садовий зустрілися з партійним активом Херсонщини для обговорення питань, пов’язаних з проведенням майбутнього об’єднаного з’їзду партії.

Микола Садовий, керівник Соціалістичної партії України: Несмотря ни на какие события, которые произошли за последнее время начиная с 2007 года Социалистическая партия Украины сохранила, сохранила все структуры. Все абсолютно все структуры».

У тричі трансльованому сюжеті від 23 серпня «День Державного Прапора» бачимо забагато синхронів посадовців (голови ОДА, міського голови Херсону, голови районної в Херсоні ради), які не містять соціально важливої або нової інформації, лише традиційні загальні слова до свята.

А присвячений візиту глави уряду сюжет від 21 серпня «Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман побував на Херсонщині» наголос зроблено на його приїзді як такому, а також транслюються десятки разів повторювані заяви Гройсмана, не намагаючись їх перевірити або проаналізувати. До того ж, сюжет вийшов 21 серпня, хоча візит відбувся ще 16 серпня.

Чернігів. «Новий Чернігів», «Дитинець», «ЧЕline»

У новинах чернігівського каналу «ЧЕline» експерти не знайшли жодного сюжету з ознаками замовності, а «Новий Чернігів» та «Дитинець» випустили в ефір відповідно 19 % та 22 % сумнівного контенту. Рейтинг за кількістю джисових матеріалів очолює народний депутат Сергій Березенко, матеріали з ознаками замовності про нього присутні і на каналі «Новий Чернігів», і «Дитинець».

 

На телеканалі «Новий Чернігів» виявлено шість сюжетів із ознаками політичної замовності. Причому три такі сюжети вийшли в ефір в один день — 21 серпня. Основні замовники джинси на каналі — народні депутати, які є «фігурантами» чотирьох матеріалів.

Найбільше уваги (три новини) журналісти присвятили молодому депутатові Сергію Березенку від БПП «Солідарність», який і архітектурні форми та лікарні фінансує, і дітей підтримує. Така увага журналістів до діяльності нардепа, ймовірно, зумовлена його партійною приналежністю. Комунальний «Новий Чернігів» належить міській раді на чолі з Владиславом Атрошенком, який балотувався також від Блоку Петра Порошенка.

Особливістю компліментарних сюжетів на користь депутата є те, що сам він не дає коментарів, натомість журналісти показують архівне відео з нардепом «в дії» та синхрони вдячних отримувачів депутатської допомоги.

Яскравим прикладом цього є сюжет від 23 серпня «Поліклінічне відділення першої міської лікарні». Народний депутат тут з’являється лише в архівному відео за травень, на тлі якого журналісти повідомляють, що презентація проекту «пройшла у травні цього року» і «представляли новий проект чернігівцям народний депутат України Сергій Березенко з розробниками». В чому полягала необхідність згадувати депутата — незрозуміло, адже фактично нічого нового від травня не трапилося, проект не працює, а готова лише його експертиза.

Натомість є чотири великих синхрони начальника управління охорони здоров'я, який розповідає про те, що без депутата проект був би неможливий.

Кореспондент каналу також не забуває нагадати в кінці сюжету і про інші здобутки нардепа: «Крім того, за сприяння народного депутата Сергія Березенка, міській лікарні №1 виділені кошти на ремонт адміністративного корпусу та дезінфекційної камери. Ці проекти вже пройшли експертизи. В закладі чекають на початок робіт».

За два дні вийшов сюжет «Діти за здоровий спосіб життя», створений за схожим кліше. Наприклад, автор сюжету повідомляє, що «закладом неабияк опікується народний депутат України Сергій Березенко. Він неодноразово протягом року перераховував свою заробітну плату на рахунок Центру, сприяв проведенню ремонтів у дитячих кімнатах та фінансував відпочинок дітей».

На підкріплення своїх слів журналіст наводить вдячні слова начальника служби у справах дітей та директора центру:

«Людмила Зеленько: Одним із ініціаторів сьогодні у Чернігівській області є Сергій Березенко — народний депутат. Він підтримує».

Анатолій Писанка, директор Чернігівського центру соціально-психологічної реабілітації дітей: Я хотів би подякувати Сергію Івановичу — це дійсно людина з великої букви(…) Він нам перерахував майже 100 тисяч коштів налічними».

Третій сюжет на користь нардепа — це невелике повідомлення від 21 серпня про встановлення нової архітектурної форми «Я люблю ЧЕ» за конкурсом, проведеним «за ініціативою народного депутата України, Сергія Березенка». Тим більше, що на це він «перерахував тридцять тисяч гривень». Імена інших спонсорів не повідомляли. В сюжеті не згадується, що пам’ятник не сподобався громаді і його будуть доробляти.

А 21 серпня в ефірі з’явився сюжет на користь народного депутата Максима Микитася, який керував фондом, пов’язаним із міським головою Владиславом Атрошенком.

«Надія прийти 1 вересня до школи у чистому взутті та проїхатися дорогою на роликах у цих дітлахів все ж таки є. Вона з’явилася після візиту до села народного депутата України Максима Микитася», — повідомив журналіст про здобутки депутата, і в начитці далі описав витрати з бюджету як з особистого фонду нардепа: «400 тисяч виділено з місцевого бюджету. 800 — з фонду соціально-економічного розвитку народного депутата України Максима Микитася».

Надія все-таки не справдилась, і до 1 вересня дорогу в селі не зробили. Офіційно ремонт завершили тільки 8 вересня, а вже 11 вересня телеканал видав ще один сюжет про допомогу нардепа.

Наявна на каналі також і «джинса» на користь Чернігівської міськради — 21 серпня вийшов сюжет про «Реконструкцію парку імені Богдана Хмельницького». На момент підготовки сюжету роботи ще не були завершені, однак журналіст прийшов перевіряти хід їх виконання разом з начальником управління капітального будівництва міської ради. Попри те, що інші місцеві ЗМІ критикували реконструкцію, в сюжеті — все за планом.

У новинах каналу «Дитинець» монітори виявили чотири матеріали з ознаками політичної замовності. Два з них вийшли в ефір 22 серпня. В обох узагалі немає слів журналіста, лише пряма мова заступника Міністра юстиції з питань виконавчої служби, які частково «перекрили» відео з офіційного заходу В Україні з’являться приватні виконавці» та «Як антирейдерський закон може захистити шахраїв»).

Попри великий хронометраж сюжетів (загалом чотири хвилини) в повідомленні є лише позиція міністерства, без коментарів експертів чи аналітиків, бізнесу та громадян. Окрім порушення стандартів «балансу думок» та «повноти», не було дотримано стандарту «оперативність», оскільки подія відбувалась ще 17 серпня.

У День Незалежності в новинному блоку телеканал також випустив привітання-монолог міського голови Владислава Атрошенка: «День незалежності не тільки день народження держави, це свято пам’яті про покоління українців, які творили нації, які боролися за державність і, на жаль, і зараз віддають життя за Україну. Це день великої вдячності і великої скорботи за мужніми героями. Це день, коли зустрічається наше минуле, сьогодення і майбутнє…». І так півтори хвилини. Зауважимо, «Дитинець» підконтрольний міському голові Владиславу Атрошенкові.

Четвертий сюжет — на користь народного депутата Сергія Березенка. У сюжеті від 25 серпня під назвою «Бійці 13 батальйону територіальної оборони…» ведуча повідомила, що гроші на нагороду для бійців дав нардеп. У матеріал також помістили коментар представника нардепа: «Андрій Дериземля, представник народного депутата Сергія Березенка: Дійсно це великий подвиг. На жаль, не всі зможуть отримати державні нагороди. Саме є ініціативна група, яка зверталися до народного депутата Сергія Івановича Березенка. Він підтримав цю ідею».

Подібний сюжет із подякою депутатові вийшов також в ефірі улюбленого телеканалу Сергія Березенка «Новий Чернігів» 28 серпня.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських регіональних телеканалів здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз Нетворк». Методологія тут і тут.

comments powered by Disqus