Слони в кімнаті: які факти ігнорують журналісти заради критичних сюжетів?

Фото: e-spaces.eu

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 21–26 серпня 2017 року.

Головними новинами тижня стали: святкування Дня Незалежності України, вибухи в Києві на День Незалежності, приїзд в Україну очільника Пентагону Джеймса Меттіса.

«Інтер» спекулює на темі зарплат у Мін’юсті

21 серпня стало відомо, що за два місяці цього року вісім чиновників виконавчої служби Міністерства юстиції заробили більш ніж 23 мільйони гривень. Мін’юст практично одразу випустив пояснення ситуації та спростував міфи, поширені до того часу в ЗМІ. Телеканал «Інтер» у своєму тематичному сюжеті показав це пояснення, але чомусь одразу про нього забув.

Кореспондентка Ірина Романова розповідає: «Зарплаты чиновников продолжают удивлять, если не сказать больше[...] Действительно, подтвердили в Минюсте, в июне вместе с вознаграждением чиновница (Ірина Ярушевська. — MS) получила около двух миллионов гривен, почти столько же ее шеф — глава департамента Дмитрий Полищук. Выплаты свыше миллиона гривен насчитали и 6 подчиненным[...] Все законно, поясняют в пресс-службе ведомства, миллионы, которые получают чиновники дополнительно к зарплате, это исполнительный сбор — 10 % от суммы взимаемого ими долга, выплачивается он не из бюджета, а поступает от должников».

На цьому офіційна інформація в сюжеті закінчується й далі «Інтер» переходить до фантазій і спекуляцій.

Першим слово отримує Денис Шинкаренко, титрований у сюжеті як «керівник антикорупційної громадської організації». Ця організація, яку в сюжеті лишають безіменною, називається «Стоп нелегал», і очолює її Шинкаренко з квітня цього року. До речі, вже після виходу сюжету, 29 серпня, активіст брав участь у формуванні громадської ради при Мін’юсті.

У матеріалі ж він заявляє: «Никаких нормативных документов относительно начисления от заработной платы я не видел, но сами цифры, они просто шокируют, это нанятые нами люди, да, это чиновники, которым мы с вами — налогоплательщики — платим заработную плату и тут человек получает, если в долларовом эквиваленте 50 или 170 тысяч долларов в месяц, то я этого не понимаю. Эти суммы они просто непонятно, откуда они вылезли, за какие достижения».

Не знаємо, як у громадську раду, але в коментатори цього сюжету пана Шинкаренка точно не варто було брати, адже він, очевидно, просто не компетентний у питанні. Документи, яких Шинкаренко «не бачив», Мін’юст прямо назвав у своєму роз’ясненні. Так само урядовці пояснили, що кошти платників податків не мають жодного стосунку до цих «премій» — вони нараховуються у вигляді відсотків зі стягнень. Що, в свою чергу, спростовує й останнє твердження активіста про «непонятно, откуда они вылезли». Згідно з міністерством, це відсотки від 745 млн грн. виконавчого збору, зібраного після запровадження системи мотивації державних виконавців у вересні минулого року.

Цікаво, що кореспондентка теж починає страждати на раптову амнезію і вторує «експерту»: «За какие достижения в Минюсте не поясняют...». Хоча ще 40 секунд тому в цьому ж матеріалі журналістка розповідала, що «...миллионы, которые получают чиновники дополнительно к зарплате, это исполнительный сбор — 10 % от суммы взимаемого ими долга».

Також у сюжеті є коментар від фантазера політолога Руслана Бортніка: «Складається таке враження, що чиновники сподівалися, що влітку суспільство цього не замітить, тому це в липні вони виписали собі заднім числом такі премії. Ці гроші виписують лише для того, щоб легалізувати, щоб вірогідно легалізувати незаконні статки, які вони вже сьогодні мають, щоб було що записати в електронну декларацію і потім таким чином обґрунтувати ті машини, ті квартири, які вони мають, якими вони користуються».

Зазначимо, що весь цей коментар — лише фантазії та спекуляції Бортніка, які не підтверджені жодним фактом і, більше того, не потребують жодних експертних знань. Коментарів у самого Мін’юсту «Інтер» не взяв, а дарма.

На «Радіо Свобода» Сергій Шкляр, заступник міністра юстиції з питань виконавчої служби, пояснив: «Це не є премія. Ця винагорода не виплачується раз на місяць. Це так порахували. Виплачується вона лише у тому випадку, коли є фактично стягнуті кошти». Отже, Бортнік двічі не правий: це не премія і влітку її виписали не «заднім числом», а по факту стягнення коштів. Що ж до легалізації статків, то, зверніть увагу, політолог вагається в тому, чи використовують для цього «премії». Але впевнений, що «машини та квартири» чиновники вже мають.

Завершується сюжет закидом від кореспондентки: «Эксперты и общественные активисты едины в одном (а судячи з сюжету, в усьому. — MS) — факты начисления миллионных зарплат и премий в Минюсте должны расследовать правоохранительные и антикоррупционные органы, ведь в стране средняя зарплата 5-6 тысяч гривен, а пенсия и вовсе две-три». По-перше, середня зарплата в Україні 7300. По-друге, а як її розмір взагалі впливає на незаконність інших виплат?

Тим часом Сергій Шкляр 22 серпня заявив, що «Мін'юст уже звернувся з ініціативою внесення змін до цієї постанови, де винагорода держвиконавця буде обмежена 2 %, але не більше від 200 прожиткових мінімумів. На даний час — це понад 300 тисяч. Це приблизно дорівнюватиме зарплаті судді нового ВСУ з усіма надбавками». Хоча про подібні ініціативи було відомо й раніше, це буквально написано під опублікованою таблицею з мільйонними зарплатами чиновників.

Журналісти призначили батьків винними у смерті дитини

24 серпня в Сумах через правець загинула 5-річна дівчинка. 25 серпня про це повідомили одразу кілька випусків новин: журналісти засуджували батьків та співчували лікарям.

Ведуча 5-го каналу Яна Конотоп розповідає: «Від безвідповідальної Феміди до безвідповідального батьківства. 5-річна дівчинка померла від правця на Сумщині. Дитина поранила ногу: зачепилася за дерево, коли гралася на подвір’ї. Батьки до медиків не зверталися, а обробляли рану дома самостійно. Коли стан дівчинки погіршився, її ушпиталили до реанімації, але врятувати вже не змогли. Лікарі кажуть, дитина не була вакцинована від хвороби. У цій родині виховують ще 6 дітей. Батьки твердять, робити дітям щеплення їм не дозволяє релігія».

Себто журналісти буквально рецензували батьків дівчини й дали їм оцінку. І, назвавши їхню позицію безвідповідальною, фактично засудили їхні релігійні переконання. Коментує ситуацію в сюжеті лише лікар (із сюжету «Інтера» ми знаємо, що батьки відмовляються спілкуватися з журналістами). Питання того, наскільки поширеною є така практика невакцинування дітей, із чим вона ще може бути пов’язаною і як із цим боротися — ані медики, ані журналісти не порушують.

Засуджують батьків і на «Інтері»: «В Сумах от столбняка умерла пятилетняя девочка. Она поранила ногу, когда играла во дворе. Родители вызывать врача не торопились, обрабатывали рану дома самостоятельно», — розповідає ведуча Катерина Лисенко.Знову ж таки, журналістка не порушує питання, чому українці рідко одразу звертаються до лікарів, вона просто оцінює дії конкретної сім’ї.

Але найбільш суб’єктивною новина вийшла на ICTV. Тут ведуча Інна Шевченко підбирала особливо сильні вислови для історії: «Трагедія в Сумах — від правця померла п'ятирічна дівчинка. Її батьки відмовлялися робити дитині щеплення, і вона заразилася страшною хворобою, подряпавши ніжку, коли гралася на подвір'ї».

Також сюжет «Фактів» грішить надмірною деталізацію, що, мабуть, зайва для глядачів та сім’ї дівчинки: «Хвороба протікала дуже швидко, уразила весь організм дівчинки, спричинила болісні судоми. І вчора о дев'ятій ранку п'ятирічної Юлії не стало. Лікарі важко переживають смерть дитини, адже такого тут не було років з тридцять». Телеканал, по-перше, на відміну від колег, називає ім’я загиблої. По-друге, навіщось розповідає про «важкі» переживання лікарів, повністю ігноруючи при цьому почуття батьків.

Але є в сюжеті ICTV й світла, наскільки це можливо, пляма. Лише тут розповідають, що «волонтери, батьки та лікарі намагалися знайти протиправцеву сироватку, яка в Україні не зареєстрована і офіційно її немає. Врешті, препарат таки знайшли, але він уже не допоміг». Себто проблема була не лише у відсутності щеплення, а й у відсутності в Україні сироватки від правця. Проте цю проблему (нехай і без жодних спроб розібратися) згадують лише у «Фактах», тимчасом як інші журналісти називають винними лише батьків.

Насправді ж знайти інформацію про проблеми із сироваткою від правця досить легко. 5 канал робив сюжет із цього приводу два місяці тому. Виявилося, що сироватку Україні постачала Росія, але тепер у нас немає ліцензії на ввезення препарату. Ще один пункт її виробництва — Донецьк, і доступу до нього Україна теж не має. Минулого року головний дитячий імунолог Києва Федір Лапій називав цю ситуацію катастрофою й заявляв, що для власного виробництва сироватки потрібно 500 мільйонів євро інвестицій. Або 210 днів, щоб оформити ввезення з-за кордону. Але в цій проблемі журналісти не розбиралися і здебільшого її навіть не згадували.

«Україна» продовжує критикувати Саакашвілі і транслює заклики його розстріляти. «Інтер» проти

Третій тиждень телеканал «Україна» випускає критичні матеріали про грузинське минуле Михеїла Саакашвілі. Цього разу темою для сюжету став допис Георгія Шеварднадзе (племінника президента — попередника Саакашвілі Едуарда Шеварнадзе).

22 серпня ведуча Олена Кот розповіла: «Михаил Саакашвили — коррупционер, — заявляет племянник бывшего президента Грузии Эдуарда Шеварднадзе. На своей странице в Facebook Георгий Шеварднадзе прикрепил фото-доказательство, платежку на 200 тысяч долларов. По его словам, Саакашвили-президент обязывал бизнесмена (батька Георгія. — MS) перечислять на счет своего фонда крупные суммы[...] Семья Шеварднадзе за годы президентства Саакашвили перечислила около 15 миллионов долларов за свою свободу и безопасность своего бизнеса».

До допису справді прикріплений документ, щоправда, досить поганої якості. І журналісти в будь-якому разі мали уточнити декілька моментів. По-перше, чи є докази, що цю пожертву у фонд Шеварднадзе не зробив добровільно? По-друге, чи є докази, що цих пожертв справді було більше однієї? По-третє, чому корупціонер саме Саакашвілі, якщо гроші отримував не він, а якийсь фонд, зв’язок із яким ще потрібно довести? Загалом, чи не надто «Україна» довіряє інформації від очевидно заангажованої людини — родича попередника Саашкавілі, працівника МВС Авакова (в якого конфлікт із грузинським реформатором) та просто чоловіка, допис якого починається з визнання образи на Саакашвілі?

«Україна» могла про це дізнатися, адже спілкувалася із Шеварднадзе особисто: він (і лише він) коментує тут ситуацію: «Он (Саакашвілі. — MS) — отец грузинской элитной коррупции, потому что то, что происходило в Грузии, это такого нигде не было...». Бекґраунд про те, що було в Грузії до Саакашвілі, зокрема, про корупцію часів дядька самого Георгія Шеварднадзе, телеканал не подає. Зате тут цитують Олега Ляшка.

Ведуча заявляє: «10 сентября Саакашвили обещает приехать в Украину. Лишенный украинского гражданства рассчитывает на живой коридор своих соратников. Его призывы прорвать границу уже вызвали волну возмущения».

Після чого «Україна» цитує фейсбук Олега Ляшка, де той закликає вбивати людей на кордоні: «Звертаюся до наших героїчних прикордонників без жодного вагання стріляти на ураження проти кожного, хто прориває кордон! Той, хто посягає на непорушність наших кордонів — це ворог України!! Це невизнання нашої Державності й суверенітету, це приниження українців!» Звісно, замість цього «Сегодня» могли взяти коментар у якогось експерта й дізнатися, чи є в Саакашвілі шанси потрапити в Україну. Але чомусь віддали перевагу Ляшкові.

До речі, про цю ж заяву політика згадали й «Подробности», щоправда, із зовсім іншими оцінками.

Ведуча Катерина Лисенко розповідає: «Ураганное заявление. Стрелять на поражение! Именно так главный радикал предложил расправиться с Михаилом Саакашвили. И всеми, кто поможет ему пересечь украинскую границу».

Цю заяву коментує (в погано змонтованому телефонному записі) політичний експерт Руслан Бортнік: «Ці висловлювання неадекватні. [...] Те, що робить сьогодні Ляшко стосовно Саакашвілі, — це і безумовно, в інтересах влади. За цей би пост, мабуть, у Європейському парламенті не тільки б позбавили депутатського звання, але могли б і порушити кримінальну справу, адже це заклики до вбивства, підбурювання до вбивства українських громадян. Створення конфлікту, розпалювання якоїсь ненависті, абсолютна дикість і варварство...» Цікаво, що Бортнік раптово визнав Саакашвілі громадянином України, а журналісти, які монтували цей запис, лишили заяву в ефірі. І, звісно, «Інтер» продовжує мусолити тему того, що Ляшко працює на владу.

Також «Інтер», на відміну від «України», подав в ефірі відповідь Саакашвілі на цю заяву. І це не ексклюзивний коментар, він доступний у фейсбуку політика, тож його легко могли поширити й «Сегодня»: «Депутат Ляшко закликав українських прикордонників розстріляти мене, а також людей, які прийдуть мене зустрічати на польсько-український кордон на пряму, без попереджень. [...]Я хочу зараз звернутись до Генерального прокурора Луценка. [...]Те, що зробив Ляшко, цей заклик, дія передбачена Кримінальним кодексом України. За це передбачено від двох до п'яти років позбавлення свободи».

Хоча балансу думок у сюжеті все одно немає, адже Ляшка обговорюють і Бортнік, і Саакашвілі, а в самого «радикала» коментаря з цього приводу не взяли. Його думка тут виступає інформаційним приводом, а не позицією в питанні.

Тож «Україна» та «Інтер» продовжують змальовувати кардинально різні образи Олега Ляшка і при цьому обидва не дотримуються балансу думок та вдаються до маніпуляцій. Також «Сегодня» продовжують свою священну війну проти Саакашвілі, подаючи в ефір, здається, будь-яку критичну інформацію про політика. Навіть якщо це просто заклики його розстріляти.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко — цього тижня Президенту присвятили чотири піарних сюжети, по одному від «України», «1+1», «Інтера» та 5-го каналу.

Володимир Гройсман — прем’єра цього тижня піарили лише один раз на ICTV.

Олег Ляшко — «радикала» тричі піарили на «Україні».

Вадим Новинський — члена «Опозиційного блоку» піарили тричі. Двічі на «Україні» та один раз на «Інтері».

Сергій Каплін — нардеп від «БПП» тричі з’являвся на «Інтері».

Арсеній Яценюк — «Україна» присвятила один сюжет екс-прем’єру.

Микола Мартиненко — «Україна» та «Інтер» продовжують відстоювати позиції екс-народнофронтівця в суді.

Критика:

Михеїл Саакашвілі — екс-президента Грузії двічі критикували на «Україні».

Міністерство юстиції — зарплати місцевих чиновників двічі критикували на «Інтері».

МВС — силовикам традиційно дістається від «Інтера». Цього тижня двічі.

«Народний фронт» — партію «Інтер» критикував цього тижня двічі.

Вадим Рабінович — розкол у партії «За життя» з вини Рабіновича продовжує прогнозувати «Інтер».

В’ячеслав Мішалов — «Інтер» випустив також один незбалансований критичний сюжет на адресу секретаря Дніпровської міськради.

Загалом експерти «Детектора медіа» нарахували протягом тижня 42 сумнівних матеріали. На «Інтері» — дев'ятнадцять, на «Україні» — вісімнадцять, на ICTV, СТБ, «UA: Першому», 5-му каналі, «1+1», — по одному.

Детальніше про це читайте в публікації «Вибух у центрі Києва? Не важливо… Моніторинг теленовин за 21–26 серпня 2017 року».

comments powered by Disqus