Прострочені новини: телеканали повідомляють застарілу та неякісну інформацію

Фото: absolutecorporateevents.com

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 28 серпня 3 вересня 2017 року.

Головними новинами тижня стали:  викрадення українця Павла Гриба в Білорусі, роковини Іловайського котла, розгляд справи Нестора Шуфрича-молодшого, святкування Дня знань, Угода про асоціацію між Україною та ЄС, що набула чинності, затримання брата Михеїла Саакашвілі.

Журналісти розповіли про благодійність Президента із запізненням та ймовірним перебільшенням

29 серпня портал Ukranian Military Pages повідомив, що Президент Петро Порошенко витратив понад 500 мільйонів гривень власних коштів на допомогу українській армії. І, власне, на цьому історія новини й закінчилися, великі українські ЗМІ про неї не повідомили. Спочатку. А потім деякі ще й подвоїли суму благодійності.

30 серпня Генадій Афанасьєв, один із так званих терористів групи Сенцова, що був заарештований у Криму, а потім екстрадований, опублікував допис із посиланням на вказану інформацію у своєму Facebook: «Цю новину ви не знайдете у вітчизняних ЗМІ, бо вони незаангажовані, непідкупні та об'єктивні згідно стандартів ВВС...». 31 серпня йому відповів член БПП Володимир Ар’єв: «В 2015 компанія Порошенка віддала на відновлення ЗСУ 350 млн грн, тому ці гвинтівки не перші». Із посиланням на останнього про це вже розповіла, зокрема, «Українська правда», а ввечері й вітчизняні телеканали. І тепер пост Афанасьєва виглядає іронією в інший бік.

Ведуча «Фактів» Олена Фроляк розповідає: «Бути волонтером армії для кожного почесно – український президент теж витрачає свої власні гроші на зброю та спорядження для війська. З початку російської агресії він пожертвував понад 500 мільйонів гривень. [...] Окрім того, у звіті благодійних фондів вказано, що за 20142016 роки компанія президента пожертвувала на відновлення армії понад 350 мільйонів гривень. Таку ж суму глава держави надав і на інші соціальні і інфраструктурні проекти».

У начитці Олена Фроляк робить акценти на словах «теж» та «власні», немов виправдовуючи та вихваляючи гаранта перед глядачами. Але більше занепокоєння викликає інше, «звіт благодійних фондів», про який говорять «Факти» та інші телеканали  це інформація від Фонду Порошенка станом на травень цього року. У ній йдеться про 350 мільйонів «від родини Порошенків» за період 20142016 року. Ukrainian military pages теж заявляє про 500 мільйонів «власних коштів» «з початку російської агресії проти України». Це точно не одні й ті ж кошти?

Ось як ці числа подає ведуча Лідія Таран на «1+1»: «500 мільйонів гривень на армію. Саме стільки власних коштів витратив президент Порошенко на потреби Збройних сил України за роки війни. [...] На додачу в травневому звіті Фонду Петра Порошенка за 20142016 роки твердять, що родина президента пожертвувала понад 700 мільйонів гривень на благодійність, з них половину витратили на армію, а ще 350 мільйонів  на соціальні та інфраструктурні проекти для військових».

Тут крім імовірного «дублювання» однієї і тієї ж благодійності є й інші помилка. Ще 350 мільйонів, згідно з інформацією Фонду, родина Порошенків витратила на просто «інші соціальні та інфраструктурні проекти». Виключного стосунку до військових вони не мають.

А от канал «Україна» розділенням благодійності Президента взагалі на переймався, тут якось одразу вигадали число в мільярд гривень: «Обновки армии за президентские деньги. Петр Порошенко за счет своих компаний вооружал украинских военнослужащих. Об этом сообщает ресурс Ukraine military pages. Больше миллиарда гривен Петр Порошенко потратил на винтовки, покупку автомобилей, бронежилетов, теплых вещей и оптических приборов» розповіла Анна Панова.

Звісно, інформація про те, що Президент країни озброює армію з власної кишені, цікава, але не в будь-якому вигляді. Цим новинам не вистачає порівняльної статистики, адже будь-які числа без контексту мало що ілюструють. Варто було би згадати про, наприклад, благодійність інших великих бізнесменів, волонтерів чи пересічних українців, що за два з половиною місяці 2014 року зібрали 120 млн гривень есемесками. Або, наприклад, порівняти розмір пожертви гаранта із бюджетом Міноборони на 2017 рік (внесок Порошенка становив би, практично, цілий відсоток). Або ж згадати про колишню «Ленінську кузню», що, з іншого боку, у 2016 році заробила на озброєні 9 млн гривень. Чи, врешті-решт, знайти якийсь цікавий приклад, коли подібне доводилося робити іноземним лідерам. Але цього ніхто не зробив. Зате знайшли травневий звіт Фонду Порошенка.

Тож через подібну ліниву, а отже й однобоку подачу, тим паче на фоні досить «телевізійного» тижня Президента, ці сюжети виглядають як черговий та ще й запізнілий піар, хоч і на хороших справах.

Сергій Каплін переповідає на «Інтері» «інтернет-баяни» 

Сергію Капліну підключили інтернет, але він ще не навчився ним користуватися. Інакше складно пояснити нову кампанію політика й телеканалу «Інтер» проти Арсена Авакова.

28 серпня ведуча Наталя Бєлишева заявила: «Глава МВД скрывает свои доходы. Во всяком случае Арсен Аваков не указал в декларации за прошлый год фирму AvItaliaкоторая приносит емусверхприбыль. Такое заявление сделал народный депутат Сергей Каплин».

У сюжеті немає жодних документів, чисел чи фактів, зате є коментар Сергія Капліна: «Порушення закону в частині декларування і суміщення посад, я вважаю, є підставою для початку кримінального провадження[...] і відсторонення на час проведення відповідного розслідування міністра Авакова з посади міністра внутрішніх справ. Це  італійська фірма, яка займається комерційною діяльністю, інвестиційною діяльністю, я так розумію, на яку сьогодні записано неймовірна кількість майна і нерухомості, яке придбав Аваков за кордоном».

Матеріал «Інтера», нагадаємо, зроблений без жодних чітких фактів, тож складно встановити, про що саме в ньому йдеться. Але, виходячи зі слів депутата про «порушення закону в частині декларування і суміщення посад», радше за все, Сергій Каплін має на увазі оцю заяву Сергія Лещенка, датовану січнем минулого року. Лещенко розповідав, що Аваков поєднував посади міністра МВС та президента AvItalia S.R.L. (Аваков спростував це так само, майже рік тому).

Інший закид у сюжеті лунав у начитці ведучої: «Арсен Аваков не указал в декларации за прошлый год фирму AvItalia,которая приносит емусверхприбыль». От тільки, як би це сказати, в декларації міністра вказана і компанія, і прибуток від неї (148 тис. євро). Рік тому про це навіть писали «Українські новини», що входять до InterMediaGroup.

Ще дивнішою ця ж новина виглядала 31 серпня. Ведуча Наталя Бєлишева заявила: «Как утверждает Каплин, Аваков является владельцем фирмы AvItalia, и этим нарушает закон, согласно которому чиновник не может заниматься бизнесом. Нардеп заявляет, что Аваков скрыл в декларации 4 миллиона гривен дивидендов». Це було б навіть смішно, якби не було так брутально. У декларації міністра МВС буквально зазначено, що він отримав 4 мільйони гривень (вказано у євро) дивідендів від цієї компанії. Про що, взагалі, каже Каплін і навіщо це без жодної перевірки продовжує транслювати «Інтер»?

Далі розповідає сам Каплін: «Мені достеменно відомо, що Міністерство закордонних справ і НАЗК зверталися до уряду Італії щодо встановлення зв'язків міністра внутрішніх справ Авакова, і отримали інформацію про те, що дійсно Аваков є кінцевим бенефіціаром, а по-народному, власником цієї іноземної компанії. Я вимагаю від Міністерства закордонних справ і персонально міністра, від НАЗК оприлюднити інформацію про те, чи є Аваков, фактично, мультимільярдером. Людиною, яка заробила свої мільярдні статки після Майдану, скоріше за все, на горі, війні та корупції».

Що ж, було би добре, якби Сергій Каплін уточнив, коли саме він звертався до відомств, коли вони проводили перевірку й коли сам Аваков був чи лишається бенефіціаром. Принаймні у декларації він володіє 100% капіталу компанії. У ній же можна дізнатися, чи є Аваков мультимільярдером (ні). А ще там вказані джерела доходів міністра, й жодне з них не звучить як «війна», «горе» чи «корупція». До речі, у 2008 році журнал «Фокус» оцінював статки міністра у 385 мільйонів доларів, тобто до Майдану, якщо виходити з наявної відкритої інформації,  він був багатшим, ніж після нього.

Не забули на цьому тижні й про «шизофренію Іллі Киви», яку на «Інтері» теж просуває Сергій Каплін і яка теж була оприлюднена в інтернеті та спростована два роки тому. Про це згадували 30 серпня: «Буквально недавно народный депутат Сергей Каплин обнародовал медсправки, которые доказывают: у Ильи Кивы  серьезное психическое заболевание» розповів анонімний кореспондент.

Цього ж дня, 30 серпня, Сергій Каплін став героєм ще одного сюжету, цього разу про справу Миколи Гордієнка, колишнього голови Держфінінспекції. Каплін разом з екс-чиновником провели «розслідування» в інтернеті. «Гордиенко совместно с нардепом Сергеем Каплиным провели собственное расследование и выяснили, что даже после ликвидации Госфининспекции на официальном сайте новой аудиторской службы до сих пор есть должность заместителя главы фининспекции» розповіла кореспондентка Юлія Жешко.

У зв’язку з такою мережевою активністю політика напрошується два варіанти. Перший: Сергій Каплін підключив собі інтернет і прочитав нарешті «викриття» майже річної давнини, але ще не в усьому розібрався, тож не може самостійно перевірити публічну декларацію чи знайти спростування інформації. Другий варіант  це те, що телеканал «Інтер» та депутат від БПП не гребують у чорному піарі жодною інформацією, навіть якщо вона застаріла, спростована та суперечить загальнодоступній інформації.

«Інтер» згадує все Вадиму Рабіновичу, «Україна» дозволяє йому все говорити

Між телеканалами «Інтер» та «Україна» пройшла ще одна ідеологічна тріщина у ставленні до політиків: компанію Олегу Ляшку та «Народному фронту» склав екс-член «Опозиційного блоку» Вадим Рабінович. Поки «Україна» передає його піарні заяви, «Інтер» порівнює депутата з африканськими диктаторами.

31 серпня кореспондентка «Подробностей» Оксана Григорьєва заявила: «Во Франции власти начали мониторинг нечистых на руку иностранных чиновников, которые обворовывали свои страны и за полученные деньги шиковали и скупали недвижимость на французских территориях. Один из примеров  активное преследование семьи иностранного диктатора, правителя Экваториальной Гвинеи, Теодоро Обианга Нгема». Далі «Інтер» коротко переказує суть справи, ви можете прочитати про неї тут.

Познайомивши глядачів із закордонними реаліями, журналістка повертається до вітчизняних і заявляє: «Французские власти активно проверяют и других иностранцев. В частности, по информации наших французских коллег, заинтересовались и имуществом нардепа Вадима Рабиновича». Одразу зазначимо три речі: «Подробности» жодного разу не називають цих «колег», інші ЗМІ не повідомляли про цю новину, сам сюжет «Інтера» не про це.

Чотирихвилиний сюжет «Інтера»  це радше компіляція попередніх закидів журналістів, ілюстрованих подекуди тими ж заявами експертів. Починають зі згадування про острів Сен-Мартен (інформація кінця липня). Далі кореспондентка просто від себе заявляє: «Рабинович в Украине славится умением начинать проекты и бросать своих компаньонов. Как в бизнесе, так и сегодня в политической карьере».

Як приклад на «Інтері» виступає історія з домівкою льотчиці, героїні війни, Валентини Гризодубової. Рабінович буцімто обіцяв реконструювати його, але лише використав у своїх інтересах. Цю інформацію дуже зручно, якраз під час початку кампанії проти політика на «Інтері», в середині серпня, поширили через анонімну публікацію «Известия в Украине».

Також «Інтер» вибірково розповів історію клубу «Арсенал» 2013 року: «Рабинович его приобрел, желая войти в круг олигархов, разорил и по сей день должен крупные суммы денег тренерскому составу и футболистам». Про те, що в 2007 році бізнесмен, судячи з усього, врятував клуб, викупивши його, на «Інтері» не згадали. У причини кризи теж не заглиблювалися: Рабінович заявляв, що клуб розорив не він, а Олександр Онищенко.

Крім цього, на «Інтері» цікаво інтерпретують вихід політика із партії «Опозиційний блок»: «Не так давно [ага, у травні минулого року.  MS] его исключили из своих рядов в "Оппозиционном блоке", по спискам которого он попал в Раду». Дивно, а хіба він не сам вийшов, звинувативши «Опоблок» у недостатній радикальності?

І на десерт, найактуальніша історія «Інтера»  «розкол» у партії «За життя»: «А вот сегодня афера  партия "За життя". Некоторые СМИ, ссылаясь на анонимные источники в политсиле, заговорили о ее возможном расколе. Пишут, что еще один лидер партии Евегений Мураев в кругу однопартийцев прямо обвиняет коллегу в работе на власть». «Деякі ЗМІ» в сюжеті ті ж самі, що й в аналогічному сюжеті 1 серпня.

Доводять це твердження теж уже використаною раніше, 14 серпня, спекуляцією: «Косвенно о возможной работе Рабиновича на власть говорит тот факт, что недавно Генпрокуратура заинтересовалась декларацией Мураева за 2015 год  то есть из двух лидеров партии почему-то проверяют только одного». Це підтверджує політолог Руслан Бортнік: «Саме видьоргування оцієї ситуації, із масиву цих декларацій, яких там сотні тисяч подані виглядає таким дуже особливим підходом, суб'єктивним підходом до конкретного цього декларанта». У НАБУ, наприклад, повідомляють, що відкрили кримінальні провадження проти 37 посадовців. НАЗК відправило в суд 25 справ. І «видьоргування» Мураєва виглядає з боку «Інтера» дуже суб’єктивним підходом до цього декларанта. Тим паче зараз, на фоні численних подань самої ГПУ у Верховну Раду.

До речі, всього за три дні до цього, 28 серпня, Вадим Рабінович звертався до журналістів «Інтера» в ефірі NewsOne, розповідаючи про буцімто спроби шантажу та залякування з боку Сергія Львочкіна: «У журналистов же "Интера" хочу спросить: неужели ваши владельцы заставят вас быть дубинкой, которой будут затыкать рот оппозиции? Я всегда защищал СМИ, был рядом с вами в самые трудные минуты. Но, становясь орудием политической войны, вы теряете независимость и незаангажированность!».

А от телеканал «Україна», навпаки, «рота опозиції не затикав», і 1 вересня ведуча Анна Панова повідомила: «Заканчиваются каникулы и у народных депутатов. Они выйдут на работу уже с понедельника. В свете главных вопросов на повестке реформа образования, медицины и пенсионной системы. По крайней мере такие пожелания озвучили в Кабмине. Но представители парламентской оппозиции уже заявили - инициативу правительства поддерживать не будут».

Після цього говорить Вадим Рабінович: «Мы последовательно выступаем против тех политических реформ, которые сейчас будут предложены [що, будь-яких?!  MS], потому что и пенсионная и медицинская, они вообще не выверены. Это опять эксперименты. Эксперименты нам уже просто надоели. Если сегодня по целому ряду опросов мы видим, что люди недовольны, то надо, наверное, все-таки идти на выборы. Мне кажется, что должны быть выборы и референдум [який саме, з приводу чого? MS] вместе, чтоб можно наконец определить какую страну мы строим, как называется наша страна ["За життя" пропонує перейменувати Україну?  MS]». Та й, взагалі, чому Рабінович виступає як «представник парламентської опозиції»? Він що, говорить від імені «Радикальної партії», «Батьківщини», «Опозиційного блоку», «Самопомочі»?

Таким чином випадок Вадима Рабіновича загалом повторює класичну для «Інтера» та «України» схему діаметрально протилежного ставлення до політиків. «Подробности» без жодного інформаційного приводу повторюють сумнівну інформацію місячної-річної давнини, «Сегодня» дають політикам говорити в ефірі все що завгодно і не ставлять запитань.

Перевагу на телеканал отримали такі політики й політичні сили:

 

Петро Порошенко візит на Донбас, День знань і благодійність подарували гарантові сім піарних згадок у новинах. Три на ICTV, дві на «1+1», по одній на «Україні» та «Інтер».

Володимир Гройсман про прем’єра журналісти випустили цього тижня лише один рекламний матеріал, на 5-му каналі.

Олег Ляшко лише дві піарних згадки отримав «радикал» від «України».

Сергій Каплін цього тижня член БПП сім разів з’являвся на «Інтері» із критикою опонентів.

Арсеній Яценюк заслуги екс-прем’єра згадували в одному сюжеті на «Україні».

Віталій Кличко про пригоди мера на мотоциклі розповідали «1+1» та «Україна».

«Опозиційний блок» партії присвятили сім сюжетів. Чотири на «Інтері» і три на «Україні».

Критика:

МВС різноманітних силовиків п’ять разів критикував «Інтер».

Радикальна партія Олега Ляшка та його політсилу двічі критикував «Інтер».

Вадим Рабінович сумнівний сюжет про політика випустив «Інтер».

Володимир Омелян укотре про Ryanair згадали на «1+1».

Держкіно про Національне агенство випустили ще один сюжет на «1+1».

Михеїл Саакашвілі політика двічі критикували на «Україні».

«1+1» ще один матеріал у рамках протистояння між телеканалами випустили на «Україні».

Загалом експерти «Детектора медіа» нарахували протягом тижня 53 сумнівних сюжети. Двадцять один із них вийшов на «Інтері», двадцять на «Україні», сім на «1+1», чотини на ICTV та один на 5-му каналі.

Детальніше про це читайте в публікації «Цензурований Іловайськ і політизований Перший дзвоник. Моніторинг теленовин за 28 серпня 3 вересня 2017 року».

 

Зберегти

Зберегти

comments powered by Disqus