Літні канікули на телебаченні: «Інтер» знущається з Рабіновича, «Україна» аналізує торс Путіна

Скрін-шот Інтера

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 31 липня — 5 серпня 2017 року.

Головними темами тижня стали: підписання закону про Конституційний Суд, прес-конференція Михеїла Саакашвілі, завершення Володимиром Кличком боксерської кар’єри, загибель екс-депутатки Партії регіонів Ірини Бережної, святкування Днів десантника, повітряних сил та Нацполіції.

 

На «Інтері» жартують про євреїв та обговорюють фриків у партії Рабіновича

Більше року тому, у травні 2016-го, Вадим Рабінович заявив, що покидає партію «Опозиційний блок», бо вона недостатньо радикальна (але він досі у фракції). Відтоді нардеп та його колишні однопартійці намагаються з’ясувати, хто ж із них служить владі (заяви Вадима Рабіновича, заяви Миколи Скорика).

У червні того ж року партію покинув іще один політик, власник каналу NewsOne (який йому, до речі, раніше продав Рабінович) Євгеній Мураєв. Двоє екс-опоблоківців заснували власний проект «За життя». От тільки, якщо вірити «Інтеру», існувати йому лишилося недовго.

Ведуча Наталя Бєлишева 1 серпня розповідає: «Земля раздора. Не успел интернет остыть после новости о "смотринах" участка на острове в Карибском море народным депутатом Вадимом Рабиновичем, как его фамилия вновь замелькала в СМИ. Теперь медийщики пишут, что коллега Рабиновича по партии "За життя" Евгений Мураев собирается "расторгнуть" с ним отношения». Тут і далі винним у ймовірному розпаді партії виставляють лише Вадима Рабіновича. Рабінович, до речі, прокоментував повідомлення у ЗМІ про оглядини острова.

І хоч, за словами ведучої, інтернет «остиг» після історії з островом, у сюжеті нам нагадують її ще раз. Кореспондентка Оксана Григор'єва розповідає: «Остров Сен-Барт в Карибском море — настоящий рай для миллионеров. На прошлой неделе украинские и французские СМИ облетела новость, что в этом прекрасном уголке присматривает себе участок украинский нардеп, один из лидеров партии "За життя" Вадим Рабинович. Встречался с владельцем земли, изучал план и даже поторговался. И вот, спустя несколько дней, в ряде украинских и российских СМИ появилась информация, что у лидеров партии "За життя" Евгения Мураева и Вадима Рабиновича появились разногласия. И причина — не только нашумевшие "карибские торги". Пишут, что Мураев в кругу однопартийцев прямо обвиняет коллегу в работе на власть. Об этом же говорят и в "Оппозиционном блоке"».

У публікації «Комсомольской правды в Украине», на яку візуально посилається «Інтер», перераховані багато причин для потенційного розколу партії: «карибська криза» зазначена в них лише як остання крапля. Співпраця з владою натомість виступає справді важливим пунктом. А от інші речі, які, ймовірно, менш вигідні «Опоблоку», «Подробности» не озвучують. Наприклад, те, що Мураєв хоче співпрацювати з «опозиціонерами», а Рабінович їх публічно критикує.

Ситуацію коментує член «Опозиційного блоку» Микола Скорик: «Все действия, которые на сегодняшний день ведет партия, им возглавляемая, направлены действительно на раскол оппозиции. Главная цель — это разделить электорат "Оппозиционного блока", тех людей, которые настроены критически к власти, отделить их от "Оппозиционного блока". Нужно определяться для наших коллег, с кем ты — или во власти, или в оппозиции». Коментарів від Рабіновича з виправданнями чи звинуваченнями у відповідь у сюжеті немає. Коментарів Мураєва чи хоча б якоїсь позиції партії «За життя» — теж.

Але найкращий коментар сюжету — це слова «політичного експерта» Володимира Цибулька: «Партія "Ле Хаим" або "За жизнь", вона сконцентрувала в собі таку кількість фріків політичних, що ця концентрація фріків повинна рано чи пізно була її розірвати ще до початку виборчої кампанії. Тут, мені здається, що окрім фріковості нічого іншого... Тобто немає власне ідеологічної компоненти».

Незрозуміло, щоправда, яка саме посада стоїть за висловом «політичний експерт», адже слова Цибулька включають у себе не так політичну оцінку, як жарти про євреїв та зовнішні ознаки людей. Так, пан Володимир справді майже рік пробув депутатом 11 років тому (до цього був поетом) та підписав листа підтримки реформ Януковича. І, можливо, він справді чудовий політичний експерт, але навіщо сюжету цей коментар, усе одно не зрозуміло. До речі, іронічно, що, за словами Мураєва, саме наявність чіткої ідеології відрізняє «За життя» він інших українських партій. Але на «Інтері» про це не згадують.

Хоча насправді тут узагалі майже не згадують про колегу Рабіновича. Імовірно, така неприязнь до Вадима Зіновійовича особисто, якої раніше не було помітно на «Інтері», спровокована ще одним моментом, про який писала «КП в Україні». Вадим Рабінович буцімто «доніс» на Сергія Льовочкіна в СБУ.

Петро Порошенко піариться на винищувачах і зарплатах

5 серпня в Україні святкували День повітряних сил. Петро Порошенко на честь урочистостей прилетів на Вінниччину на винищувачі (це вам не комбайн Гройсмана) і розповів про якісні зміни в армії. От тільки більшість журналістів у своїх повідомленнях так і обмежилася матеріалами, які з трибуни озвучив Президент. І жодної іншої інформації, хоча б для розуміння контексту, глядачі не отримали.

Ось як, наприклад, виглядає тематичне повідомлення на телеканалі ICTV:

Ведуча Оксана Гутцайт розповідає: «Президент України Петро Порошенко анонсував підвищення зарплат для військових окремих спеціальностей, а також доручив збільшити доплату для тих, хто в зоні АТО: на першій лінії до десяти тисяч, на другій — до чотирьох з половиною тисяч гривень. Це майже вдвічі більше, ніж зараз». На цьому пояснення в сюжеті закінчуються.

Інші новації, як-от те, що кожен курсант тепер «має налітати на 50 годин більше», подаються без інформації, а скільки ж вони літали до цього, скільки літатимуть тепер і скільки літають курсанти в інших країнах?

Ще один подібний факт від ведучої: «Президент заявив, на військову авіацію цього року дають мільярд гривень».І знову ж незрозуміло, багато це чи мало й скільки давали раніше? Суму розшифровує лише сам Петро Порошенко у фрагменті виступу: «Це дозволить поставити у військові частини понад сорок основних зразків озброєння, зразків техніки. Бойовий склад вже поповнили відремонтовані та модернізовані літаки, зенітні, ракетні і радіолокаційні комплекси. До бойових військових частин вже передано літаки Су-24М, Су-25М1». І що такий коментар має сказати глядачеві без військової підготовки? Наприклад, «сорок зразків» — це сорок видів чи сорок одиниць? І вказані моделі літаків — це новації в армії чи стандартне українське озброєння? І настільки воно ефективне?

Подібним сюжетам просто необхідні коментарі експертів. Не лише для фактчекінгу слів посадовців, а й для елементарного пояснення того, що це все означає, глядачам.

На інших телеканалах теж були подібні проблеми.

На 5-му каналі фігурує заява про зростання доплат на передовій до десяти та чотирьох із половиною тисяч гривень. Але при цьому журналісти не пояснюють, якою сума доплат була раніше й скільки грошей тепер отримуватиме середньостатистичний військовослужбовець. Також лише на 5-му була інша проблема: досить бідний відеоряд події. Наприклад, слова «під час урочистостей в небо здіймалися літаки. Маневри та навички демонстрували парашутисти. Зокрема в небі замайорів величезний синьо-жовтий стяг» не супроводжувалися ні парашутистами, ні видовищними фігурами вищого пілотажу, ні навіть синьо-жовтим стягом.

На «Україні» повітряну хореографію та парашутистів показали, озвучили також інформацію про зростання зарплати і про мільярд гривень на повітряні сили. Але обидва числа «Сегодня» подали без жодного порівняльного контексту. У сюжеті, звісно, є коментар від Антона Горбунова, старшого солдата військової частини А-1861: «Цього року було оновлено чотири одиниці техніки з усіх частин протиповітряної оборони. Також, до кінця року буде відновлено ще декілька видів озброєння». Але знову ж, чотири одиницю на всю Україну — це погано чи добре? Чому в самого пана Горбунова про це не запитали? Чи вважає він таке фінансування достатнім? У сюжеті також згадується план із покращення житлових умов для військових і будівництво заводу з виготовлення боєприпасів. Але поки що без жодних подробиць.

На «Інтері» також подали інформацію про зростання зарплат військових без жодних уточнень.

Зате жоден канал не забув згадати (а деякі навіть із цього почали), що Президент політав на винищувачі. І таким чином, святкування Дня повітряних сил звелося до піару Петра Олексійовича. Історії самих військових (крім тих, на могили яких Президент поклав квіти) в новинах не фігурували. Не було ні зйомок життя у військових частинах, ні бекґраунду української авіації, ні розповідей про виклики, з якими пілоти стикаються на сході України. Узагалі нічого, що не стосувалось би слів Президента.

Теленовинарі згадали про Саакашвілі, але досі мовчать про критику Порошенка

Минулого тижня MediaSapiens уже писав про те, як теленовини висвітлювали тему громадянства Михеїла Саакашвілі всього два дні й робили це досить поверхово. 1 серпня екс-президент Грузії повернувся в новини через свою прес-конференцію, але поверховість у сюжетах про нього нікуди не поділася.

На «1+1» повідомлення про годинну прес-конференцію умістили в хвилину, причому половину цього часу журналісти присвятили розповіді про технічні проблеми з відеозв’язком. А ось що ведуча Лідія Таран повідомила про позиції політика: «Оприлюднену анкету на отримання громадянства назвав підробкою і наголосив, що не приховував кримінальні справи проти себе в Грузії і зазначив, що у США не залишатиметься, а повернеться до України». Журналістка не пояснює, про яку анкету йдеться і хто й коли її оприлюднив. Теж стосується кримінальних справ у Грузії.

На «Інтері» повідомлення тривало дві з половиною хвилини й журналісти збагатили його не лише кадрами прес-конференції, а й взятими в США, судячи з усього, ексклюзивними коментарями Саакашвілі. Ці коментарі, щоправда, чи то за збігом, чи то за домовленістю, критикують ворогів «Інтера».

Кореспондент Дмитро Анопченко розповідає: «Происходящее (Саакашвілі. — MS) объясняет тем, что большинство политсил в парламенте — практически банкроты, почувствовали конкуренцию, поэтому его и решили списать». Далі говорить сам екс-губернатор: «Правящий класс меня не хочет видеть в Украине. В свое время они не хотели видеть Ющенко, поэтому его отравили, посадили Юлю, сейчас не хотят меня. Они хотят свое поле сделать, хотят, чтобы там был какой-то аферист Рабинович, какой-нибудь Ляшко, какое-нибудь любое другое, но не Саакашвили». Зазначимо, що ексклюзивності цьому коментареві додає ще й те, що пояснення про «політичні сили» Саакашвілі, здається, раніше нікому не давав, називаючи завжди лише одне ім’я — Петра Порошенка. Увесь інший сюжет концентрується навколо заперечень грузинських кримінальних справ від Саакашвілі та буцімто фальсифікації його анкети.

На ICTV екс-губернатору приділили всього 45 секунд. Тут теж коротко йдеться про те, що, за словами Саакашвілі, його анкета підроблена, а про кримінальні справи в Грузії він заздалегідь повідомив міграційну службу. Але, на відміну від попередніх телеканалів, місцеві журналісти згадують також про «політичну розправу». Ведуча Олена Фроляк розповідає: «Колишній керівник Одещини Міхайло Саакашвілі готовий боротися у судах за українське громадянство і в разі чого обіцяє звернутися навіть до Європейського Суду з прав людини. Про це він заявив під час скайп-брифінгу. Він переконаний, позбавлення його українського громадянства — це політична розправа».

Найкраща і, мабуть, єдина справжня новина про громадянство екс-губернатора вийшла в ефір на «UA: Першому». Тут повідомленню присвятили аж три хвилини. Час знайшовся навіть для коментаря від експерта Українського незалежного центру політичних досліджень Максима Лациби: «Коли в 2017 році Президент України давав громадянство України Михеїлу Саакашвілі, тоді міграційна служба мала перевіряти ці дані анкети, які заповнить Саакашвілі. Дивує, чому саме зараз міграційна служба помітила, що начебто існує кримінально справа проти Михеїла Саакашвілі». Також лише на суспільному каналі, єдиному з усіх телеканалів, прозвучала критика особисто Президента: «Сам політик (Саакашвілі. — MS) називає це усуненням його, як політичного суперника нинішнього Президента».

5 канал, «Україна», СТБ та «112» про прес-конференцію взагалі не повідомили. Ті ж журналісти, що все-таки згадали про екс-губернатора, замовчали (крім, частково, «UA: Першого») всю критику Президента на прес-конференції.

Варто зазначити, що замовчали деякі новинарі, наприклад, «Фактів» і «ТСН», і позиції самої влади. У їхніх сюжетах не було балансу думок: заяви Саакашвілі з приводу підписів та кримінальних справ тут ніхто не заперечував і не коментував. Якісного бекґраунду про позбавлення його громадянства телеканали теж не подали.

От тільки виглядає це радше не як підігравання «грузинському реформатору», а як частина тенденції з ігнорування його важливості. Врешті-решт, навіщо коментарі влади у хвилинному сюжеті, половину якого займає розповідь про поганий вайфай?

«Україна» випустила новину про торс Путіна

Історично склалося так, що на вихідних трапляється дуже мало інформаційних приводів. Ще менше їх трапляється на вихідних улітку, коли більшість політиків відпочиває від піару та скандалів. Відпочивати поїхав і Володимир Путін, а канал «Україна» (і далеко не лише він) 5 серпня зробив із цього новину.

Анна Панова розповідає: «Владимир Путин снова продемонстрировал обнаженный торс. Президент России оголил верхнюю часть тела в Сибири, где проводит короткий отпуск. Сначала ловил рыбу под водой, потом с берега».

Усе це, звісно, супроводжується кадрами, де президент Росії мирно ловить рибу та приймає сонячні ванни.

Але є в цій «новині» й аналітична складова. Ведуча продовжує: «Британская Daily Mail сделала вывод, российский лидер хочет показать, что здоров и полон сил. А международное агенство Reuters отметило, Путин показал голый торс за восемь месяцев до президентских выборов. Они пройдут в России в марте следующего года».

Власних експертів «Україна» до обговорення торса Путіна не запрошувала. Зате, за всіма стандартами якісної журналістики, надала бекґраунд для цієї інформації: «В прошлый раз Путина видели топлес 8 лет назад, во время отпуска также в республике Тула он ехал верхом на лошади».

Варто зазначити, що історія відпочинку Путіна була передостанньою у випуску й навіть «креативний єнот Семен», що має дві тисячі фоловерів в Instagram, випередив російського президента. І все ж Володимир Володомирович — лідер країни агресора, тож, мабуть, варто утриматися від повідомлень про його «торс» на рівні з новинами поп-культури. Врешті-решт, причин говорити про нього «Сегодня» точно не мали.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики й політичні сили:

Петро Порошенко — Президент повернув собі піарну першість. Про нього вийшло одразу шість сумнівних сюжетів: два на 5-му каналі та по одному на «Інтері», «1+1», «Україні» та ICTV.

Олег Ляшко — цього тижня «Україна» присвятила політику всього один сюжет, та й те в ньому він лобіював інтереси Ріната Ахметова, а не власні.

Сергій Каплін — член БПП продовжує мітингувати для «Інтера». Цього тижня в чотирьох сюжетах.

Сергій Рудик — ще один член «БПП» теж зачастив на «Інтер». Він фігурує в сюжетах про питання безпеки кордонів. Цього тижня про нього вийшло два матеріали.

«Опозиційний блок» — «Інтер» цього тижня надав слово улюбленцям чотири рази.

Арсеній Яценюк — екс-прем’єр хоч тепер і не має жодної державної посади, все-таки став на «Україні» єдиним коментатором санкційної політики проти Росії.

Михеїл Саакашвілі — незбалансовані матеріали «1+1» та ICTV були формально прихильними до Михеїла Саакашвілі.

Критика:

«Народний фронт» — партію традиційно критикували на «Інтері», цього тижня чотири рази.

Вадим Рабінович — критику колишнього опоблоківця можна було побачити в одному сюжеті на «Інтері».

Борис Філатов — мера Дніпра на «Інтері» пов’язували з побиттям юриста в цьому місті.

Уляна Супрун — на «Інтері» неповно розповідали про претензії стосовно можливого подвійного громадянства очільниці МОЗу.

Михеїл Саакашвілі — канал «Україна» хоч і ігнорує більшість новин про «грузинського реформатора», все-таки повідомив про критику політика від телеканалу FOX.

Загалом експерти «Детектора медіа» нарахували на телеканалах протягом тижня 42 сумнівних матеріали. Шістнадцять із них вийшли на «Інтері», тринадцять — на «Україні», шість — на «1+1», три — на ICTV, два — на 5-му каналі та по одному — на «UA: Першому» й СТБ.

Детальніше про це читайте в публікації «Примарний “Град”, “Ле Хайм” Рабіновича й торс Путіна. Моніторинг теленовин за 31 липня — 5 серпня 2017 року».

comments powered by Disqus