Цензурований Іловайськ і політизований Перший дзвоник. Моніторинг теленовин за 28 серпня - 3 вересня 2017 року

Протягом тижня телеканали досить активно висвітлювали треті роковини Іловайської трагедії. В новинах було багато історій тих, хто вижив, родичів і близьких тих, хто не повернувся. Але майже не звучало питання про те, хто нестиме відповідальність за сотні смертей.

Канали «Україна» та «1+1» знову опинилися по різні боки барикад, говорячи про фінансування українських фільмів від Держкіно. На «Інтері» протягом тижня можна було бачити однотипні анонімні сюжети, спрямовані проти «ворогів» власників каналу — Арсена Авакова та Олега Ляшка. Але в редакції опановували новий рівень маніпуляцій і спромоглися пов’язати українського народного депутата з африканським диктатором.

28 cерпня, понеділок

Резонансна подія для новин — викрадення українця Павла Гриба в Білорусі. З усіх телеканалів не повідомили про це тільки ICTV та СТБ. «UA: Перший», 5-й канал та «112» дали про це першим повідомленням випуску. Решта каналів передавали цю новину в середині випуску.

Також на більшості телеканалів розповідали про заходи до вшанування загиблих під Іловайськом (крім СТБ та «Інтера»). На 5-му каналі протягом тижня розповідали історії бійців, що брали участь у тих страшних боях. Але згадуючи про трагедію, майже не говорили про розслідування подій, на кого покладають відповідальність за численні жертви. Тільки про офіційну позицію ГПУ йдеться в сюжетах ICTV, «1+1», «112». «UA: Перший» взагалі не порушує питання відповідальності. Альтернативну до офіційної точку зору, разом із офіційною, озвучують тільки на каналі «Україна»: «Николай Маломуж, начальник внешней разведи Украины (20052010): Якщо вже реально, ми говоримо, іде війна, то всі сили і засоби повинна задіяти і держава. Вина лягає повністю на керівництво Міноборони, на керівників, які приймали рішення в Раді безпеки не застосування резервів для того, щоб попередити такі дії Росії і бойовиків».

Візит Президента Петра Порошенка на Донбас став приводом для чергових обіцянок про світле майбутнє й паркетного офіціозу на каналі ICTV: «Ведуча: У штабі Верховному головнокомандувачу доповіли ситуацію на фронті. Після цього глава держави відкрив три капітально відремонтовані опорні школи — у Покровці, Дружківці, і селищі Часів Яр. Президент наголошує, попри російську агресію Україна і далі розбудовуватиме мирне життя на Донбасі. Усі три навчальні заклади повністю готові прийняти учнів».

На каналі «Україна» цього дня Рінат Ахметов з’являвся двічі. Спершу традиційно в матеріалі про роботу гумштабу на Донбасі. А далі в матеріалі про футбольний матч у Маріуполі. Драма довкола спортивного двобою між київським «Динамо» та ФК «Маріуполь» тривала не перший тиждень. На «1+1» запевняли, що матч проводити не можна, й навіть використовували маніпуляції для цього, що відбивало позицію «Динамо». Як відомо, президент футбольного клубу Ігор Суркіс є співвласником «1+1». А на каналі «Україна», навпаки, переконували в безпечності Маріуполя для проведення матчу.

Тепер в ефірі «України» з’явився сюжет Юрія Гули про товариський матч «Маріуполя» із зірками футболу. Окрему увагу приділяють гравцям із ФК «Шахтар», президентом якого є власник каналу «Україна» Рінат Ахметов. Сам Рінат Ахметов засвідчує свою підтримку прифронтовому місту.

«Кор.: Другие клубы уже пообещали — играть в Мариуполе будут. И в их числе и донецкий “Шахтер”. Защитник горняков Ярослав Ракицкий сказал, что нужно ехать в Мариуполь, потому что это Украина и добавил, что не боятся. А президент горняков Ринат Ахметов давать оценку поведению “Динамо” отказался, но заверил, “Шахтер” в город металлурговпоедет обязательно. Ведь если город безопасен для жизни стариков и детей, безопасен и для футболистов.

Ринат Ахметов, президент ФК “Шахтер”: Как я оцениваю действия “Динамо”? Думаю, этот вопрос не ко мне. Почему они так поступают, будет правильно спросить менеджмент “Динамо” или президента клуба. Я это не комментирую. Но хочу заверить всех наших болельщиков: “Шахтер” очень ждет этого матча и обязательно приедет в Мариуполь, чтобы подарить нашим землякам большой футбольный праздник. Если вы спросите, опасно ли для футболистов играть в Мариуполе, я спрошу вас в ответ: а для полумиллионного населения города не опасно там жить? Это мирные люди. И если для них находиться в городе не опасно, значит и нашим футболистам бояться нечего».

«Інтер» розпочав випуск із претензій народного депутата Сергія Капліна до глави МВС Арсена Авакова в нібито приховуванні статків: «Ведущая: Глава МВД — скрывает свои доходы. Во всяком случае Арсен Аваков не указал в декларации за прошлый год фирму “Ав-Италия”, которая приносит ему сверхприбыль. Такое заявление сделал народный депутат Сергей Каплин».

Далі у випуску з посиланням на видання «Страна UA» заявили: «Ведущая: В Национальном агентстве по противодействию коррупции закрыли глаза на стремительное обогащение зама начальника главка следственного управления Нацполиии Дмитрия Бута». Далі перераховуються гіпотетичні статки керівника департаменту поліції, а коментарі НАЗК чи тим більше самого Бута або його представників узагалі відсутні.

Канал «Україна» відзначився пошуком нового дому Віктор Януковича. Кореспондент Віталій Тарасов, посилаючись на цитату Йосифа Кобзона в інтерв’ю російському виданню, вирішив знайти будинок Януковича в Підмосков’ї. Особливого результату це не дало, кореспондент так і не знаходить підтвердження, де саме мешкає Віктор Федорович. Але репортаж вийшов цікавий і не без гумору.

 

На «112» започаткували спецпроект тижня — серію репортажів про ініціативних молодих сільських голів, які застосовують сучасні й ефективні інструменти розвитку своїх громад. Цього дня розповіли про 27-річного голову села Благодатного на Волині Олександра Топорівського, який комунікує з мешканцями через соцмережі та Skype, шукає співфінаснування для села за рахунок грантів міжнародних організацій.

«1+1» показав у новинах промосюжет про новий сезон свого проекту «Танці з зірками».

Про ДТП за участі сина нардепа Нестора Шуфрича, що сталася пізно ввечері 26 серпня, розповіли тільки на «1+1» та «Інтері». У цих матеріалах не відчувається спроби пересмикувати факти чи ставати на чийсь бік.

29 серпня, вівторок

Наступного дня продовжили стежити за розвитком справи про зникнення Павла Гриба в Білорусі. Також у низці міст відзначили треті роковини «зеленого коридору», яким мали виходити українські бійці, але потрапили під масований обстріл.

Але тенденція до замовчування в новинах дискусії довкола винуватців трагедії в Іловайську продовжилася (на каналі «112», який має багато гостьових студій поза межами новин, у цьому форматі про це розпитували експертів). Крім того, тільки 5-й канал не проігнорував і розповів про проект журналістів Маркіяна Лисейка та Макса Левіна, які працювали в Іловайську й так само проривалися з оточення. Вони створили проект історій After Ilovaisk, щоб розповісти про людей, які вижили та загинули в серпні 2014 року.

На каналах стали активніше обговорювати здорожчання цін на автогаз. Попереднього тижня першими підняли тему на 5-му каналі. На аналізованому тижні підхопили її на ICTV, «UA: Першому». На 5-му каналі лише ретранслювали грізну заяву прем’єра Володимира Гройсмана: «Ведучий: Диверсією проти України назвав ситуацію з газом для автівок прем'єр-міністр. Закликав він профільні відомства розібратися з причинами стрімкого зростання цін на цей вид палива. … На думку Гройсмана, різке здорожчання газу має ознаки змови».

Про оголошення підозри Нестору Шуфричу-молодшому повідомило вже більше каналів, ніж минулого дня: «Україна», «112», 5-й канал, «1+1», «UA: Перший». ICTV, СТБ та «Інтер» теми не відстежували.

Новини на «Інтері» розпочалися з повідомлення про обшуки в Миколаєві. Вони зачепили представників «Опозиційного блоку». Хоча в сюжеті міститься коментар прокуратури про причини слідчих дій, у матеріалу надміру акцентована увага на позиції самого «Опоблоку». Зокрема, завершується сюжет так: «Кор. Кирилл Ющищен: В “Оппозиционном блоке” заявили, что предъявленные обвинения абсолютно абсурдны. Власть, как говорится в заявлении, настолько боится Оппозицию, что готова идти на любые, даже противозаконные действия, чтобы дискредитировать оппозиционных политиков».

У наступному матеріалі на «Інтері» ще більш ангажовані судження: «Ведуча: Министру внутренних дел Арсену Авакову хотят спустить с рук скандал с закупкой тактических рюкзаков». У матеріалі Олександра Котова йдеться про відхилення позову одного з учасників тих торгів на закупку рюкзаків. «По мнению журналистов, именно МВД всячески стопорит дальнейшее расследование», — каже Олександр Котов, але не уточнює, про яких журналістів ідеться — редакції «Інтера», окремого автора чи взагалі інших медіа?

Далі у випуску Сергій Каплін знову робить заяви про статки Арсена Авакова, звинувачуючи його в незаконному збагаченні. Так само однобоко аналізують статки вже добре нам відомого керівника слідчого управління Нацполіції Дмитра Бута. У сюжеті містяться тільки коментарі політологів «Реанімаційного пакету реформ», які дають оцінку роботі НАЗК, але ці коментарі вплітаються в закадрові розповіді від журналіста Оксани Григор’євої про майно поліцейського і працюють на тезу, що Бут є корупціонером у погонах, якого покриває вище керівництво МВС. Коментарів іншої сторони немає.

Також на «Інтері» піарився на темі реінтеграції Донбасу «Опозиційний блок». Раніше представники цієї партії вже просували власні ініціативи в цьому питанні, зображуючи себе великими миротворцями. Тепер Юрій Бойко зробив заяву з критикою дій уряду в цьому питанні: «Юрий Бойко, народный депутат Украины “Оппозиционный блок”: Законопроект, який анонсується, як законопроект про інтеграцію Донбасу, насправді ніхто не бачив. І його в порядку денному не має. Ми вважаємо, що питання, як ввесь народ України, питання завершення військового конфлікту і повернення території. Це питання номер один, яке на сьогодні ставлять люди. І ми готові підтримати будь-який закон, який дасть можливість повернути території і людей в Україну».

На каналі «Україна» Юлія Меншакірова звітувала, як Рінат Ахметова «протянул руку помощи» родині дитини з пороком серця.

30 серпня, середа

ГПУ оголосила підозру трьом обвинуваченим у стрілянині в Княжичах, а суд обирав запобіжний захід Шуфричу-молодшому. Новини із суду показали всі телеканали, крім ICTV.

Майже всі сюжети були збалансовані й повні. Крім «Інтера». Тут крім начитки зі студії, був тільки коментар Нестора Шуфрича-батька, який переконаний, що син співпрацюватиме зі слідством і не порушуватиме процесуальних вимог.

На «Інтері» в немилість цього дня потрапили представники Радикальної партії: «Ведущая: Партийный тренд? Сразу два “радикала” попались сегодня на взятках. В Киевской областизадержали главу земельной комиссии Фастовского горсовета». Коментує цю подію Сергій Каплін, який формально взагалі до цих подій ніякого відношення не має: «Сергей Каплин, народный депутат, лидер Социал-демократической партии: Армія скажена, ненажерлива армія помічників депутатів фракції Олега Ляшка орудує в таких областях, як Рівненська область, на Західній Україні, в Центральній Україні, на Півдні, скрізь». А далі в матеріалі невідомого автора перелічуються справи Лозового, перевірки статків Ляшка, справа Мосійчука, відтак не пов’язані між собою справи подаються як свідчення корупційності всієї політсили.

Далі повідомлення про підозру поліцейським щодо стрілянини у Княжичах завершуються закадровими зауваженнями: «Глава МВД Арсен Аваков признал: трагедия в Княжичах — результат недоработки полиции. Но до сих пор окончательных выводов, почему же произошла перестрелка и главное — кто её начал, нет уже более 9 месяцев».

Наступний матеріал на «Інтері» від чергового анонімного автора — чергова спроба чорного піару для Іллі Ківи:«Кор.: Илья Кива — советник министра Авакова — собирается расстрелять нардепов. Об этом он сегодня заявил в комментарии изданию “Страна UA”. “Линчевать” неугодных готовится за то, что те высказали желание встретить на границе экс-губернатора Одесской области Михаила Саакашвили». Далі нагадують і про нібито діагнози Ківи: «Кор.: Буквально недавно народный депутат Сергей Каплин обнародовал медсправки, которые доказывают: у Ильи Кивы — серьезное психическое заболевание». І на завершення традиційний висновок у художньому стилі: «Кор.: Тем не менее, Кива, спокойно заявляющий о намерениях расстрелять нардепов, продолжает занимать высокие должности в МВД».

Знову з’являється Каплін у контексті свого позову, якого так і не розглянули: «Окружной админсуд Киева перенес заседание по делу экс-главы Госфининспекции на неопределенный срок. А ведь сегодня утром должны были заслушать заявление нардепа Каплина о публичном рассмотрении дела Николая Гордиенко, раскрывшего несколько лет назад бюджетные схемы, на тот момент премьера Арсения Яценюка». У сюжеті Юлії Жежко говорять тільки Каплін і Гордієнко, альтернативні точки зору матеріал ігнорує.

Петро Порошенко, перебуваючи з робочими візитами на Львівщині, робив кілька заяв, що стали інформприводами: про необхідність чесного розслідування справи за участі авто Петра Димінського, про необхідність знизити ціну на автогаз. Але деякі канали з цих приводів обрали паркетні звіти про плідну працю влади:

  • ICTV: «На святкових заходах глава держави наголошує, що освіта ключ до успіху України та українців. Нація повертається до великої європейської родини, причому робить це в умовах війни. Нагадав Порошенко і про досягнення влади, і вкотре нагадав про набуття чинності угоди про асоціацію з Євросоюзом, безвізовий режим і облаштування нових доріг в Україні»;
  • «Інтер»: «Реформы в Украине идут полным ходом. Об этом во время поездки во Львовскую область заявил президент Пётр Порошенко. Там он открыл завод и новую школу. По словам главы государства, за последние несколько лет проведены 144 реформы, которые приближают страну к членству в ЕС».

«1+1» вирушив слідами примарного будинку Януковича в Підмовсков’ї. Вчора їх випередили колеги з каналу «Україна», але Романові Цимбалюку теж не вдалося знайти підтвердження, чи справді Янукович живе за високим парканом у Підмовсков’ї. Його сюжет, радше, спростовує це припущення.

31 серпня, четвер

Знову інформаційно плідний день для Президента Петра Порошенка. В медіа потрапила інформація про те, що родина гаранта витратила солідну суму на допомогу армії. Щоправда, суми називають різні: ICTV та «1+1» кажуть про 500 мільйонів доларів, канал «Україна» — про понад мільярд.

Гаразд, це цікава інформація, якби вона не з’являлася «раптом» із незрозумілих підстав, у тиждень інформаційної активності Президента, який відвідує різні регіони, переконує в досягненнях влади й покращує собі медійну карму. До того ж геть не зрозуміло, що таке 500 мільйонів на фоні загального волонтерського руху, і чи є приклади інших бізнесменів чи громадських ініціатив, які допомогли армії не менше. Публікація, на яку посилаються всі ЗМІ, з’явилася ще 29 серпня, тобто два дні тому. Тож є підстави вважати, що інтерес до неї виник штучно, і мав на меті піар Порошенка-благодійника.

На каналі «Україна» Ляшко піарився на відновленні роботи уранових шахт на Кіровоградщині: «Ведущая: Этому предшествовали три месяца простоя, пока в Госгеонедрах решали выдавать разрешение на работу или нет. Ускорить процесс требовала Радикальная партия.

Олег Ляшко, лидер Радикальной партии: Те, що ми з вами добились продовження дозволу, з одного боку — це успіх, а з іншого боку мене дивує чому ми в рідній країні повинні ще добиватися права на роботу. Тому ті, хто доводив до банкрутства ваше об'єднання, вашу шахту, це люди в яких немає совісті, немає моралі. Тому що вони не дбають про національні інтереси України».

Також на каналі «Україна» Оксана Корчма розповіла чергову щемливу історію про сироту, яка живе у прифронтовій Максимільянівці з бабусею та дідусем, яким ледь вистачає пенсії, і єдина їхня надія — «набори виживання» від штабу Ахметова.

На «1+1» вийшли одразу два критичних сюжети: «ГПУ готує підозру Володимиру Омеляну. Таку інформацію сьогодні оприлюднило видання “Апостроф”, посилаючись на власні джерела». Про що йдеться, в прокуратурі не кажуть і не знає сам Омелян, передає «ТСН», але тему переводять на авіаперевезення і Ryanair, яким кореспонденти «ТСН» неодноразово докоряли міністру: «Ще навесні міністр підписав із цією компанією таємний меморандум про співпрацю. Там обіцяв наднизькі тарифи перевізнику. В аеропорту “Бориспіль” зі свого боку не раз заявляли, що угода буде збитковою. Авіаперевізник скаржився, що ірландцям єдиним запропонували такі особливі умови. Врешті-решт угода зірвалась. Водночас міністр сподівається, що наступного року Ryanair таки полетить, і саме з “Борисполя”, бо, на думку Омеляна, Україна має йти на умови перевізника, а не навпаки».

Ще одне нібито «розслідування» на «Плюсах» стосується Держкіно. Тема не нова для цього телеканалу. Тут неодноразово звинувачували керівництво держагентства у непрозорому фінансуванні кіновиробництва. Цього разу Сергій Швець намагається балансувати між позиціями за та проти керівництва Держкіно. Сюжет складається із коментарів голови Держкіно Пилипа Іллєнка, й кореспондент не замовчує, що Іллєнко звинувачує журналістів в упередженості. Але насамкінець усе ж не стримується від оцінок: «Кор.: У Пилипа Іллєнка, здається, немає аргументів на результати журналістських розвідок, і він каже, що не стане в суді оголошувати свої претензії до журналістів». Лукавство ще й у тому, що журналіст замовчав більшість аргументів, чому в Держкіно вважають сюжети «ТСН» ангажованими.

А от вповні ознайомитися з цими аргументами можна в сюжеті каналу «Україна». Спершу ведуча Анна Панова каже, що «ТСН» дає в ефір звинувачення, підтвердження яким канал не має. А потім і кореспондентка Катерина Олейник наголошує: «Правда, в нечестной игре экспертную комиссию Госкино “Плюсы” обвиняют только тогда, когда конкурс выигрывают не они. Свои победы несправедливыми не считают». У сюжеті також згадується, що «1+1» продали свій серіал «Центральна лікарня» російському телеканалу, хоча неодноразово критикували канал «Україна» у співпраці з російським кінематографом під час війни.

У сюжеті є коментарі журналіста «ТСН» Сергія Швеця й генпродюсера каналу Олександра Ткаченка, але ці матеріали взяті з відкритих джерел, а не отримані за ініціативою авторки сюжету.

Таким чином до сюжету так і не потрапило пояснення, на які факти спирається ТСН, звинувачуючи Держкіно. Хоча факти редакція має, що видно у їхніх сюжетах. І на ТСН, і в «Сегодня» на каналі «Україна» до перекручень призводить інтерпретація вибіркових фактів. Так, два сюжети з однієї ж прес-конференції вийшли з абсолютно протилежними висновками, оскільки зручні факти нанизувалися на потрібну фабулу, а до конкретних висновків — за чи проти Держкіно — спонукали невідокремлені оцінки у авторському текст

Про обшуки в народного депутата Дмитра Добродомова повідомили тільки «112» та «Інтер». Причому останній це робить явно з позиції депутата: в сюжеті коментарі прес-служби його партії «Народний контроль» і розлогий коментар самого Добродомова про те, чому він вважає ці обшуки тиском політичним.

Далі на «Інтері» знову повертаються до теми підозр у корупції депутатів від Радикальної партії. По суті нічого нового в сюжеті немає, тут, як і в попередніх випусках, левову частку матеріалу присвячують нагадуванням про всі провадження, пов’язані з однопартійцями Олега Ляшка. Як і в попередні рази, цей матеріал анонімний.

Далі заявляють, що НАЗК перевірить декларацію нардепа від «Народного фронту» Євгена Дейдея. Весь сюжет глядача переконують, що з ім’ям політика пов’язані самі скандали й підозри в корупції. Одразу наступний сюжет — Сергій Каплін учетверте за тиждень «викриває» Арсена Авакова у приховуванні статків: «Ведущая: По его словам, Нацагенство обратилось к правительству Италии за информацией о незаконном бизнесе министра. Как утверждает Каплин, Аваков является владельцем фирмы “Оф Италия”, и этим нарушает закон, согласно которому чиновник не может заниматься бизнесом».

Критикують на «Інтері» й лідера партії «За життя» Вадима Рабіновича. Неймовірно, але якимсь чином авторам вдалося пов’язати диктатора Екваторіальної Гвінеї з українським народним депутатом. Як саме? Оксана Григор’єва стверджує, що французькі колеги повідомили, нібито, перевіряючи активи президента Екваторіальної Гвінеї Теодоро Обіанг Нгема, європейські слідчі вийшли на статки Рабіновича. Далі в матеріалі звучать уже заїжджені тези про псевдоопозиційність Рабіновича. Як непрямий доказ цього наводять факт обшуків у його колеги Євгена Мураєва, із яким у Рабіновича, мовляв, розійшлися погляди.

1 вересня, п’ятниця

Не тільки лінійками у школі запам’ятався цей день. Цього дня набула чинності Угода про асоціацію між Україною та ЄС. Про це розповіли всі телеканали, а найбільш розгорнутий матеріал із експертними коментарями вийшов на СТБ.

На каналі «Україна» відзначили особистий внесок екс-прем’єра Арсенія Яценюка: «Анна Панова, ведущая: О том, что непосредственно причастен к подписанию соглашения об ассоциации с Европейским союзом и гордится этим, написал на своей странице в Фейсбуке Арсений Яценюк. Именно его подпись стоит на документе перед подписями глав государств и правительств 28 стран ЕС».

На «1+1» значення Угоди про асоціацію коментує голова спілки промисловців і підприємців Анатолій Кінах: «Анатолій Кінах, голова спілки промисловців і підприємців України: Для нас це питання, яке взаємопов'язане з необхідністю динамічної і прискореної модернізації нашої економіки. І що дуже важливо, ствердженню на українській землі, сучасних європейських міжнародних стандартів».

Що ж до головного свята Першого дзвоника, то тут кожен телеканал намагався бути оригінальним і шукати непересічні теми про старт навчального року.

Офіціоз таки вмістили в репортаж «Фактів» на ICTV. Спершу вихованців навчально-виховного комплексу «Ерудит» вітає міський голова Києва Віталій Кличко. Далі прем’єр Володимир Гройсман обіцяє впровадити у школах усе необхідне для навчання обладнання, а перша леді Марина Порошенко відкривала нову школу на Дніпропетровщині.

На каналі «Україна» про відкриття школи в Пертиківці на Дніпропетровщині теж говорить тільки Марина Порошенко, тож матеріал більше присвячений її візиту на урочистості, ніж особливостям нового навчального закладу. А в репортажі Людмили Горбач про Перший дзвоник у школах на каналі «Україна» помістили чи не всіх політиків, яких періодично піарять на каналі: Петро Порошенко, Володимир Гройсман, Віталій Кличко... Олег Ляшко «потренировался в школьном спортзале», Борис Колесніков хвалився, як не перший рік спортсмени хокейного-клубу «Донбас» роздають дітям рюкзаки у прифронтових селах.

Про початок нового навчального року у прифронтових школах говорили окремими сюжетами на 5-му, «1+1», «UA: Першому».

У сюжетах про початок нового навчального року й аналізували різні підходи до навчання, й відбили запровадження освітньої реформи та інклюзивної освіти, й говорили про дискусію щодо присутності політиків на шкільних лінійках. Найбільш наочно про політиків на урочистостях ішлося в сюжеті Руслана Тарасова на СТБ. Тут говорили з мамою, яка кинула заклик у соцмережах із проханням до депутатів не псувати дітям свято, показали, що до цієї школи депутат справді не прийшов, але директорка школи все одно його піарила, нагадавши, що депутат Київради Олег Костюшко працює в цьому окрузі: «Директорка на лінійці: Як і завжди, такий же батько, депутат Київради піклується про наших першачків. Сьогодні від Олега Петровича ви отримаєте свої перші канцелярські приладдя».

На каналі «Україна» про старт нового політичного сезону говорив лідер партії «За життя» Вадим Рабінович. Він заявляє що опозиція, до якої він себе відносить, виступатиме проти урядових реформ і вже готується до виборів: «Вадим Рабинович, лидер партии “За життя”: Мы последовательно выступаем против тех политических реформ, которые сейчас будут предложены, потому что и пенсионная и медицинская они вообще не выверены. Это опять эксперименты. Эксперименты нам уже просто надоели. Если сегодня по целому ряду опросов мы видим, что люди недовольны, то надо наверное все-таки идти на выборы».

Також на каналі «Україна» анонсували черговий «викривальний спецрепортаж», явно спрямований проти Михеїла Саакашвілі, адже має назву «По следам популиста без гражданства». На «1+1» раптом вирішили дати позицію Петра Порошенка, яку він озвучив у Харкові: «Петро Порошенко, Президент України: Коли державна міграційна служба надала в комісію з питань громадянства документи, які свідчили про те що при отриманні громадянства була подана недостовірна або сфальсифікована інформація, я мав діяти відповідно до закону і Конституції. Будь-які інші кроки були б злочинною бездіяльністю. Тому відповідно до подання державної міграційної служби і комісії я підписав указ так само, як це розповсюджується на інших громадян України». Цей коментар подається під соусом, що Президент уперше особисто прокоментував ситуацію, але по суті в коментарі лише транслюється раніше озвучена офіційна позиція Києва, а бекґраунду на позицію Саакашвілі так і не подали.

На каналі «Україна» незмінно піарили фонд Ріната Ахметова. А ICTV використав новини для нарощування аудиторії власного продукту — «Дизель шоу», — проанонсувавши новий сезон проекту.

Випуск новин на «Інтері» цього дня не аналізувався, оскільки з 1 вересня по п’ятницях знову виходять «Подробиці тижня», а не щоденні новини. На заміну цього випуску моніторимо новини «Інтера» в неділю.

2 вересня, субота

Президент Петро Порошенко підписав закон про амністію для військовослужбовців, які брали участь в АТО. Канал «Україна» наголошує, що не підлягають амністії корупційні злочини. На «Україні» та «Інтері» крім самого Президента рішення коментує глава УПЦ Московського патріархату Онуфрій. На «UA: Першому» навіть не брали коментаря самого Порошенка, тут лише начальник штабу — перший заступник командувача ВДВ ЗСУ, герой України Андрій Ковальчук каже про те, чому це важливо для військових.

Затримання брата Михеїла Саакашвілі на «UA: Першому» та 5-му каналах офіційно коментував речник МВС Артем Шевченко, на «1+1» для перчинки записали думку колишнього радника Авакова Іллі Ківи. Він називає навіть конкретний рейс, на якому мають нібито депортувати Давида Саакашвілі. Журналісти перевіряють — і не знаходять підтвердження його словам. Як у серіалі. На каналі «Україна» представили тільки позицію МВС. Ні адвокатів, ні самого Давида опитати не намагалися. Як видно по інших ЗМІ, вони були відкриті для спілкування з журналістами.

Кличко на мотоциклі спричинив фурор: на каналі «Україна» та «1+1» вирішили розповісти про те, як мер сів на байк, аби проінспектувати дороги. У новинах більше говорили про шкіряну куртку мера та селфі з киянами, ніж про стан дороги, яку він оглядав.

На каналі «Україна» нардеп від «Опозиційного блоку» Вадим Новинський вимагає «принять законы, которые позволят восстановить мир в Украине», Борис Колесніков, лідер опозиційного уряду та президент ХК «Донбас», оголошує про початок нового хокейного сезону. Знову в матеріалі про відкриття медіатеки в житомирській школі було більше про присутність там Марини Порошенко, ніж про саму медіатеку. Навіть не вказано, в якій саме школі вона з’явилася. Також Вікторія Чистюхіна звітувала про благодійність Ріната Ахметова на Донбасі.

А депутат від «Опозиційного блоку» Микола Скорик замовив слово за Одесу до Дня міста в новинах на «Інтері»: «Николай Скорик, народный депутат от фракции “Оппозиционный блок”: Одесса — это не только вид на море, вид на Дюка или Оперный театр. Одесса — это тот дух, который здесь есть, дух доброжелательности, дух мира, который, к сожалению, в последние годы не всегда удавалось сохранить, но вместе с тем он присутствует, и хочется пожелать родному городу и землякам, чтобы город жил, развивался».

3 вересня, неділя

Замість п’ятничного підсумкового випуску аналізуємо новини неділі на «Інтері». Цей випуск на «Інтері» використовували для наближення виборів.

Із посиланням на дані центру «Софія», сказали, що на позачергові вибори готові йти дві третини українців: «Наталья Белышева, ведущая: На досрочные парламентские выборы готовы пойти, или скорее всего пойдут 2/3 украинцев. Таковы даны опроса, проведенного центром социсседования “София”. Что касается партии, попадающих в Верховную Раду, то их 7. Более 11 % опрошенные отдали бы свои голоса за “Батькивщину”, более 10 % — за оппозиционный блок. Тройку лидеров замыкает Блок Петра Порошенка — чуть больше 9,5 %. Опрос провели в период с 6 по 12 августа во всех областях, кроме неконтролируемых територий и аннексированного Крыма. Участвовали в нем более 1200 человек. Погрешность около 3 %». На самому ж сайті останнє дослідження опубліковане в червні, й оновлень сайту відтоді не було. Крім того, центр «Софія» є наближеним до співвласника «Інтера» та нардепа від «Опозиційного блоку» Сергія Льовочкіна.

Далі у випуску Сергій Каплін укотре звинувачував Арсена Авакова у приховуванні доходів: «Ведущая: Глава МВД Арсен Аваков скрывает свои доходы и не платит налоги. Об том во время своего визита в Луганскую и Донецкую области заявил народный депутат, лидер социал-демократической партии Сергей Каплин. Он также сообщил, что от имени СБУ исоциал-демократов обратился в контролирующие органы с просьбой детально проверить декларацию главы МВД.

Сергей Каплин, народный депутат, лидер социал-демократической партии: Я в чергове звертаюся до Національного антикорупційного бюро, до прокуратури, до НАЗК, з вимогою перевірити сплату податків Аваковим, міністром внутрішніх справ України, від низки операцій, зокрема продажу рухомого і нерухомого майна. За моєю інформацією, ці перелічені факти є підставою для звільнення Авакова з посади міністра внутрішніх справ, як мінімум, відсторонення його з посади міністра внутрішніх справ на час розслідування».

Наприкінці випуску піарили фонд та однойменну релігійну організацію «Відродження», що має досить сумнівну репутацію. Оксана Григор’єва зробила сюжет про допомогу фонду пенсіонерці, яка потребувала операції. А наприкінці матеріалу на підтримку пенсіонерів висловлюється сам ідейний лідер Володимир Мунтян:

«Кор.: Под опекой фонда несколько тысяч стариков, говорит глава фонда “Возрождения” Владимир Мунтян. Кроме операций помогают продуктами и лекарствами.

Владимир Мунтян, глава благотворительного фонда “Возрождение”: Пенсия очень маленькая. Продукты питания очень дорогие. Лекарства очень дорогие. Квартплата дорожает и дорожает. Пожилой человек, к примеру дедушка или бабушка, они оставлены, просто буквально оставлены на существование. И если у нее болит голова, поднялось давление, сердечный приступ — у нее даже нет пойти купить себе “Корвалол”. Просто нет денег. Каждый месяц минимум 375 тысяч гривен мы выделяем только на продукты. Плюс к этому, это операции и лекарства. И наша задача это быть ответом для пожилых людей, потому что то, что мы видим, насколько это важно сегодня».

ВИСНОВКИ

Протягом тижня виявлено 53 сумнівних матеріали: сорок сюжетів із ознаками замовності, одинадцять «паркетних» новин і два промосюжети власних проектів телеканалів.

На «Інтері» — двадцять один такий матеріал, на каналі «Україна» — двадцять, на «1+1» — сім, на ICTV — чотири, на 5-му — один. Новини «112», СТБ, «UA: Першого» були чистими.

Рінат Ахметов сім разів фігурував у новинах каналу «Україна».

Сергій Каплін з’являвся в семи сюжетах на каналі «Інтер».

Петро Порошенко, попри порівняно високу інформаційну активність на цьому тижні, все одно не зміг переплюнути їхнього результату — також сім «паркетних» новин: три на ICTV, дві на «1+1», по одній на каналі «Україна» та «Інтері».

Представники «Опозиційного блоку» мали перевагу в п’яти сюжетах: чотири на «Інтері» та один із Вадимом Новинським на каналі «Україна». Борис Колесніков фігурував у двох сюжетах на каналі «Україна».

У двох сюжетах на каналі «Україна» вигідно був представлений Олег Ляшко. Також двічі на цьому каналі давали «паркетні» новини за участі Марини Порошенко.

Віталія Кличка на мотоциклі піарили два повідомлення: по одному на «1+1» та каналі «Україна».

По одній вигідній згадці отримали Володимир Гройсман (5-й), Арсеній Яценюк і Вадим Рабінович («Україна»), Дмитро Добродомов («Інтер»), Анатолій Кінах («1+1»).

Критичних матеріалів загалом було тринадцять: вісім на «Інтері», три на каналі «Україна», два на «1+1». На «Інтері» у п’яти матеріалах критикували Арсена Авакова та його оточення (Дмитра Бута, Іллю Ківу, Євгена Дейдея), у двох сюжетах — Радикальну партію та Олега Ляшка, в одному — Вадима Рабіновича. На каналі «Україна» двічі дісталося Михеїлу Саакашвілі та один матеріал критикував канал «1+1». На самому «1+1» критикували Володимира Омеляна та Держкіно.

Моніторинг щоденних теленовин здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз Нетворк».

comments powered by Disqus