Повернення Донбасу: «Опоблок» нав’язує свій дискурс. Моніторинг теленовин за 10–16 липня 2017 року

Попри наближення канікул у Раді, політичний сезон, схоже, і цього тижня набирав обертів. Порівняно з попередніми періодами моніторингу помітно активізувався Борис Колесніков. Аж двічі з’явився в ефірі каналу «Україна» Сергій Тарута, який створив новий політичний проект.

Опоблоківці протягом тижня неодноразово критикували урядові ініціативи реінтеграції Донбасу. Хоча план ще не визначений, а від влади про конкретні рішення майже не чути, опоненти превентивно критикують, заявляючи про безальтернативніть Мінських домовленостей. Ці тези найчастіше звучать на «Інтері», а також інколи на каналі «Україна». Під критику потрапила й медреформа, про ініціативи МОЗу несхвально говорили на «Інтері» та ICTV.

10 липня, понеділок

Головні теми дня — візит генсека НАТО до Києва, погоджувальна рада парламенту на останній пленарний тиждень та засідання РНБО, де йшлося про зміну порядку в’їзду на територію України.

На візиті генсека НАТО піарилися «найвойовничіші політики»: Арсеній Яценюк та Олег Ляшко. Окремо їхні заяви щодо співпраці з Альянсом поширив канал «Україна».

Лідер фракції «Народного фронту» Максим Бурбак та лідер «Радикальної партії» Олег Ляшко також більш вигідно виглядали у парламентському репортажі Віри Свердлик. Поки інші нардепи коментують суто процедурні питання, ці двоє демонструють свою рішучість в боротьбі з нерівністю перед законом:

«Олег Ляшко, народный депутат, председатель фракции Радикальной партии: Депутати мають бути рівні перед законом, безумовно, я обома руками за. Кожен має бути рівним перед законом, не тільки депутати, а й президент і судді і всі хто ховається за недоторканністю.

Максим Бурбак, народный депутат, председатель фракции партии "Народный фронт": Питання недоторканності повинне розглядатися в комплексі, зі змінами до Конституції, кадровими оновленнями і реформою судової гілки влади».

Далі у випуску вийшов сюжет Олени Гончаренко про те, як е-декларування шкодить безпеці військовослужбовців та їхніх родин. Матеріал не містить альтернативної позиції, тут немає жодного коментаря від експертів-антикорупціонерів, які могли би могли дати свою оцінку ключовій тезі сюжету.

Згодом на каналі «Україна» Борис Колесніков піарився на планах будівництва льодової арени у Черкасах. І не обійшлося без сюжету про гумштаб Ахметова від Інни Жиленко.

Про ймовірну відмову Ryanair працювати в Україні у своїх випусках повідомили тільки «1+1» та «Інтер». В першому випадку матеріал вийшов дещо ангажований– тут наголошують тільки на негативних сторонах угоди: «Ведуча: Виявляється, за свій прихід ірландці зажадали умов, які, зі слів керівника, порушують не лише українське законодавство і закони бізнесу. "Ryanair" домагалися для себе безкоштовної аеронавігації в Україні, безкоштовних реєстраційних стійок у терміналах, безкоштовного приміщення для головного офісу й офісу із продажу квитків та права збудувати власний готель на території аеропорту. Загалом 14 пунктів вимог, останній із яких: будь-які суперечки мали б вирішуватися у Британських судах».

«Інтер» у цій темі подав позиції як директора аеропорту «Бориспіль» Павла Рябікіна, так і згадав про реакцію міністра інфраструктури Володимира Омеляна. В його заяві наголосили на тезі про вигоду МАУ від зриву співпраці з Ryanair.

А от кому надавали перевагу у випуску новин на «Інтері», то це «Опозиційному блоку». Двічі у новинах давали коментарі Юрія Бойка із політичними заявами партії. Спершу він криикує законопроект про реінтеграцію Донбасу:

«Юрій Бойко, лідер фракції "Опозиційний блок": Хочу повернути всіх до розгляду політичної і юридичної частини Мінського протоколу. Якщо їх важно проаналізувати, то та ж сама реінтеграція там крок за кроком виписана і виписана і з політичної, і юридичної точки зору. І я вважаю, велика помилка була парламенту, коли не дослухались до думки нашої фракції. Це дало б нам набагато сильнішу позицію на переговорах сьогодня».

А в наступному матеріалі з погоджувальної ради парламенту Бойко озвучує неодноразово повторювані заклики «Опоблоку» про потребу ухвалення окремого закону про захист інтересів переселенців.

Висвітлюючи дискусію щодо зняття недоторканості з парламентарів, на «Інтері» окремим матеріалом зібрали виключно негативні факти про представників лише однієї політсили– Радикальної партії Олега Ляшка: «Помощника народного депутата, радикала Алексея Кириченко — Алексея Бевзюка — Генпрокуратура подозревает в мошенничестве. … Вначале в СИЗО два месяца провел Игорь Мосийчук — его подозревали в преступлениях сразу по пяти статьям — взяточничество, хулиганство, вмешательство в деятельность судебных органов, и угрозы судье. Потом — в возможном коррупционном скандале засветился Андрей Лозовой».

Автор цього тексту не називається, а коментарі тут дають тільки політтехнологи Андрій Золотарьов та Руслан Бортнік, яких вважають близькими до «Опозиційного блоку». Вони переводять всю відповідальність персонально на Ляшка, а далі за кадром ця теза підкріплюється: «В то же время и сам главный радикал — попал под прицел следователей. Его подозревают в уклонении от уплаты налогов. После того, как журналисты выяснили, что у Ляшко — шикарный особняк в элитном районе под Киевом. Откуда деньги на такое роскошное жилье — он не пояснил».

Нардеп Сергій Каплін перед пенсіонерами критикував урядову пенсійну реформу. Матеріал містить лише популістські заяви політика: «Сергей Каплин: Потрібна нова, рішуча політика. Залізною рукою навести порядок у системі пенсійного забезпечення, відновлення платоспроможності Пенсійного фонду. Маємо перевірити всі декларації прокурорів, суддів, державних службовців, членів уряду, міністрів, депутатів Верховної Ради».

Критикували на «Інтері» й МОЗ. У повідомленні використали аргументи головної критикеси політики МОЗу Ольги Богомолець, і геть «забули» про контраргументи чи бодай спробу здобути пояснення міністерства: «В Национальной детской больнице "Охматдет" официально порекомендовали ввести платные медицинские услуги. Об этом сообщила глава комитета Верховной Рады по делам здравоохранения Ольга Богомолец. По ее словам, такое предложение поступило от Минздрава. К тому же, советуют "Охматдету" обновить оборудование и создать реестр доноров в то время, как он уже несколько лет существует. Руководство "Охматдета" о введении платных услуг пока не комментирует, однако не на камеру признаются, такие предложения считают катастрофой».

Чотири телеканали акцентували на благодійній ініціативі фонду Олени Пінчук «АнтиСНІД». Крім каналів, де пані Пінчук є співвласницею — ICTV та СТБ, cюжети також вийшли на каналах «Інтер» та «Україна».

«Інтер» єдиний з усіх каналів у вечірньому випуску повідомив про напад на учасників лекції в рамках Sex Education Week, під час якої йшлося, зокрема, про трансгендерних людей.

Нетиповий фронтовий репортаж вдалося зробити Ігорю Левенку для «Вікон» на СТБ. Він став свідком непересічної історії про те, як бійцю вдалося подолати депресію та повернутися до війська.

Ще одна непересічна та надихаюча історія вийшла у новинах «1+1». Алла Скорик розповіла, як бабусі-спортсменки показували приклад здорового та активного способу життя жінкам, що перебувають у колонії.

А на «UA:Першому» підняли щемливу тему, розповівши про село Чорноліска на Кіровоградщині. Самого села вже не існує, але його продовжують навідувати народжені там люди.

11 липня, вівторок

Ключове питання порядку денного в парламенті — зняття недоторканості з низки депутатів. У новинах також стали розбиратися, що ж відбулося із домовленостями про захід лоукостера Ryanair в Україну.

У сюжетах Василя Саф’янюка на ICTV, Зоряни Степаненко на каналі «Україна», Олександра Романюка на «1+1» чомусь не повідомили суть підозр відносно нардепа Євгена Дейдея. На «1+1» та каналі «Україна» також упустили інформацію про Олеся Довгого.

Випуски новин виходили в той час, коли голосування у залі ще тривало. Так, на «Інтері» у перших матеріалах взагалі не йдеться про рішення парламенту, хоча на той момент перші з них вже були відомі. Але протягом випуску було ще два включення, у яких оновлювалася інформація. Так само у випуску ТСН наприкінці повідомили свіжі результати голосування щодо Максима Полякова, а також нагадали попередні рішення парламентарів.

На каналі «Україна» першим у сюжеті про недоторканих бере слово Олег Ляшко і називає подання на його колегу по фракції Андрія Лозового помстою від ГПУ. Суть претензій до Лозового ні за кадром, ні в коментарях правоохоронців не звучить.

У сюжеті Катерини Лисенко на «Інтері» — це другий матеріал випуску — лише незначну частину присвячено питанням недоторканості, а решту сюжету складають переважно заяви опозиційних нардепів: Олександр Вілкул від «Опозиційного блоку» та Тетяна Острикова від «Самопомочі» критикують пенсійну реформу, Олена Шкрум з «Батьківщини» та Юрій Бойко з «Опоблоку» критикують наміри парламенту за два дні розглянути низку важливих законопроектів. Контрагрументів на цю критику у сюжеті немає.

На «1+1» Даша Щаслива провела опитування в кулуарах парламенту. Цікавилася: що би депутати взяли з собою в СІЗО.

Випуски 5-го, СТБ, 112 та «UA:Першого» виходили пізніше — о 21:00 та 22:00. Тому репортажі у випускух були повними, містили свіжі дані щодо результатів голосування та коментарі, як підозрюваних, так і народних депутатів та експертів.

Борис Колесніков на ICTV пропагував швидкісні поїзди. Ведуча за кадром ще й наголосила, що нині популярні «Інтерсіті» — це досягнення саме Колесникова як колишнього міністра: «Загалом за п'ять років, відколи Hyundai курсують в Україні, ними скористалось понад 14 мільйонів пасажирів. Тож таку популярність комфортних потягів мають взяти до уваги в Міністерстві інфраструктури, впевнений екс-міністр транспорту Борис Колесніков. Коли він був віце-прем'єром, Україна і закупила перші Hyundai».

На каналі «Україна» політик розмірковував, що має робити уряд для допомоги машинобудівництву — він саме перебував на Краматорському машинобудівному заводі.

Далі на цьому ж каналі «Україна» Інна Жиленко розповіла чергову зворушливу історію про допомогу від Ахметова. На почуттях дончан зіграли і в матеріалі про ФК «Шахтар»: «Ведущая: "Дома, вдали от дома". Под таким лозунгом Донецкий "Шахтер" представил новую форму на новый сезон. Вертикальные полосы на оранжевой футболке отныне будут с ярко-синими вкраплениями и напоминать сияние стадиона "Донбасс-арена". Черные рукава и плечи — тьму угольных шахт Донбасса. Форма разработана по новейшим технологиям. Футболка и шорты — из полиэстра, изготовлены из переработанных пластиковых бутылок — таких, чтобы сшить 1 комплект, нужно около 16.Форму показали в новом промо-ролике. Главным героем стал Дарио Серна. Капитан верит, что его команда, которая уже три года не играет на родном стадионе, всё же вернется домой».

На «1+1», повідомляючи про заяви щодо поновлення переговорів з Ryanair, знову говорили тільки про недоліки угоди з лоукостером. А в цитаті прем’єра Володимира Гройсмана вибрали найзручніші для власника каналу та авіокампанії МАУ, Коломойського, слова: «Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: Ми не можемо, надаючи, наприклад, одному лоукосту одні умови переваги не надати ті ж самі переваги іншим лоукостам. Тобто для лоукостів мають бути єдині правила щоби ніхто цими правилами не зловживав, це є дуже важливо».

На «Інтері» у загалом зважений матеріал Олександра Васильченка про ситуацію з авіаперевізником зненацька вирішили приплести думку «Опозиційного блоку». Микола Скорик звинувачує в усіх негараздах корупцію в Мінінфраструктури.

Також на «Інтері» знову об’єднувалися соціалісти проти Ківи. Один з головних дійових осіб матеріалу — нардеп Сергій Каплін.

У сюжеті Андрія Анастасова владу звинувачують у небажанні знайти інвестора для Одеського припортового заводу, посилаючись на неназваних експертів: «Кор.: Но эксперты к этим ожиданиям относятся скептически. Мол, цену на газ припортовому власти не снизят. Специально, чтобы простаивающее предприятие щтпугнуло иностранных инвесторов, присматривающихся к ОПЗ. Тогда завод смогут за бесценок выкупить украинские олигархи».

Далі у випуску згадали про другу річницю стрілянини в Мукачевому. Коротка начитка зі студії переповідає фабулу подій, настілько коротко, що скорочення спотворюють зміст: «Их обвинили по 10 статьям, среди которых и терроризм. Но в июне этого года всех оправдали и отпустили». Насправді ж вирок був обвинувальний, але звинувачення в тероризмі суд визнав необґрунтованим. Звільнили підсудних після оголошення вироку, оскільки на той момент вони вже відбули термін покарання, до якого були засуджені.

Також у випуску новин на «Інтері» дорікають міністру внутрішніх справ Арсену Авакову. Інна Томіна у сюжеті ілюструє реформу поліції лише негативними прикладами, і завершує все це закадровими висновками: «Кор.: Но главный вопрос — заинтересовано ли нынешнее руководство МВД решать эти проблемы. Пока от Арсена Авакова новостей о дальнейших шагах в реформировании полиции не слышно. Как и о расследовании громких резонансных дел».

12 липня, середа

У Віктора Януковича з’явився новий адвокат, регламентний комітет парламенту розглядав подання на зняття недоторканості з народного депутатаМихайла Добкіна, а уряд продовжив шукати способи повернути в Україну Ryanair.

Про те, як вирішувалася доля нардепа, зовсім не згадали в ефірі ICTV. Натомість повідомили ще вчорашню інформацію про наміри ГПУ підготувати аналогічне подання на нардепа Дениса Дзензерського.

Канал «Україна» розпочав випуск із аж надто компліментарного сюжету про уряд. Як годиться, головним позитивним героєм сюжету є голова уряду Володимир Гройсман: «Ведущая: Капитальный ремонт Украины затеял премьер Владимир Гройсман. "Через 5, максимум 7 лет все дороги будут в идеальном состоянии" — написал премьер в facebook.com. А на заседании Кабмина раскрыл другие детали. Впереди модернизация в сферах медицины, ЖКХ, спорта и образования».

Далі у студії майже сім хвилин говорили із нардепом Вадимом Новинським. Головна тема обговорення — депутатська недоторканість, Новинського її позбавили півроку тому. У розмові не вперше для каналу «Україна» нагошується, що після зняття недоторканості Новинському так і не висунули обвинувачення: «Ведущая Елена Кот: Вот одни депутаты считают, что это политическая расправа с ними. Что в вашем случаи? Ведь пока дальше снятия неприкосновенности дело так и не пошло за полгода».

Звісно, що на таке запитання нардеп у відповіді переходить на критику ГПУ. А далі розмова переводиться до обговорення законопроекту щодо реінтеграції Донбасу. Тут Новинський продовжує лінію своєї партії «Опозиційний блок»: «Вадим Новинский: Его вообще не нужно принимать, это законопроект, как вредный и ненужный для нашей страны. Нужно сделать все и власть должна думать 24 часа в сутки, как установить мир. И уже всем мировым сообществом сказать, что альтернативы Минским соглашениям не существует».

На «Інтері» заступалися за Михайла Добкіна. Насправді сюжет Олександра Васильченка містить обидві версії: як позиція слідства, так аргументи на захист Добкіна. Але саме захисту у сюжеті надається пріоритет. Добкін ще на початку сюжету заявляє, що розслідування — це політична розправа. За кадром версія слідства передається із додаванням «якобы», а версія Добкіна — «на самом деле». А свою позицію нардеп озвучує неодноразово: «Михаил Добкин: Я могу сказать, что кроме желания свести со мной счеты, я не увидел больше ни одного доказательства из выступления генерального прокурора, которое подтверждало бы мою виновность».


Далі у випуску «Опозиційний блок» критикував законопроект про реінтеграцію Донбасу. Щоправда, про сам документ у повідомленні не йдеться, ведуча повідомляє, що його нібито виклали на сайті «Громадського»: «Ведущая: Документ в частности дает президенту право использовать армию без объявления АТО. Такие полномочия уже назвали небывалыми в Оппозиционном блоке. Там считают, что именно из-за этого законопроект не нашел поддержки у западных партнеров. В своем заявлении партия советует вернуться к выполнению Минских соглашений и предлагает помощь в подготовке законов о статусе территорий и особенностей проведения там выборов».

Також на «Інтері» знову «вимагав справедливості» Сергій Каплін: «Процесс по делу экс-главы Госфининспекции Николая Гордиенко — должен быть публичным. Этого требовал в Окружном суде Киева народный депутат Сергей Каплин».

На «1+1» продовжили критикувати Ryanair. «Ірландці, які уособлюють нашу надію на дешеві польоти, підвищують ставки і вимагають іще більше привілеїв для себе», — йдеться у сюжеті Дмитра Святненка. Більшість аргументів матеріалу зображує ірландський лоукостер просто знахабнілим бізнесом: звичайно, нічого особистого, тільки гроші.

З усіх телеканалів тільки «1+1» повідомили, що під час візиту президента до Сум на масових заходах від спеки люди втрачали свідомість: «Ведуча: Візит припав на саму спеку. У затінку термометри показували +33. І просто під час зустрічі з президентом люди почали падати від теплових ударів. Лише за півгодини наші кореспонденти нарахували чотирьох зомлілих. Утім, спека не завадила візиту». Решта каналів про це промовчали або взагалі не висвітлювали візит глави держави до Сум.

На двох каналах обмежилися суто паркетними заявами Порошенка. На ICTV — президент закликав підтримати пенсійну реформу, а на «112» — привітав із ратифікацією Угоди про асоціацію Радою ЄС, хоча новина про ратифікацію ще вчорашня. В обох випадках Порошенко фокусується на оптимістичних перспективах: «Загалом, за три останні роки, попри війну на Донбасі в країні відкрили 60 нових заводів- і це є яскраве свідчення довіри інвесторів, вважає президент. Також він пообіцяв активніше будувати дороги» (ICTV); «Петро Порошенко: Ми будемо проводити реформу освіти, реформу галузі охорони здоров’я і все це буде робитися для того, щоби Україна посіла найкраще місце серед європейських країн» («112»).

На каналі «Україна», як і щодня, розповідали про благодійність Ріната Ахметова.

13 липня, четвер

Головними темами новин стали саміт Україна — ЄС, а також продовження гарячого останнього тижня роботи парламенту перед канікулами.

Говорячи про саміт, не всі телеканали звернули увагу на надважливу деталь перебігу зустрічі в рамках саміту Україна — ЄС: вона завершилася без підсумкової резолюції http://www.eurointegration.com.ua/articles/2017/07/13/7068450/ через позицію Нідерландів. Повідомили про це ICTV, 5 канал, «1+1» та «112». Лише про спільні бачення та позитивні перспективи за підсумками зустрічі говорили на каналах «Україна», «Інтер» та «UA: Першому», пропустивши питання резолюції. А на СТБ якось по-своєму трактували події і впевнено заявили про наявніть декларації, але відсутність у ній українського інтересу: «Сьогодні, по закінченню саміту Україна — ЄС, у підсумковій заяві викинули фразу про європейські прагнення України, мовляв, на цьому наполягли Нідерланди».

На ICTV та «Інтері» критикували медреформу. На ICTV начитка зі студії передає суть медреформи очима мітингувальників: «Головне гасло акції — зупинити медреформу на крові, відмовитися від платної медицини, зробити для громадян доступними ліки».

На «Інтері» — цілий парад критики уряду. Спершу Каплін виступає на фоні мітингувальників та обіцяє забезпечити пенсіями ветеранів МВС. Далі у парламентському сюжеті Ірини Романової двічі включені критичні коментарі «Опоблоківця» і співвласника «Інтера» Сергія Льовочкіна. Спершу він критикує пенсійну, а потім і медичні реформу. А далі у випуску — сюжет Наталії Савченко з протесту проти медреформи. У матеріалі висловлюються лише її противники: спершу учасники акції протесту, а потім і опозиційний нардеп.

«Кор.: Недовольные законопроектом есть и по ту сторону кордона правоохранителей — в стенах парламента.

Игорь Шурма, народный депутат "Оппозиционный блок": Реформу медичну проводити необхідно, це однозначно. Але ми на сьогоднішній день не бачимо, яку модель намагається запровадити сьогодні Міністерство охорони здоров’я».

Якою ж бачить модель медицини у самому МОЗ, у сюжеті так і не прозвучало, хоча посадовці та експерти неодноразово пояснювали зміст реформи та суть запропонованих змін.

На каналі «Україна» двічі засвітився Сергій Тарута. Спершу він скаржився на нелегку долю металургів, представляючи нового керівника Дніпровського меткомбінату в Кам’янському на Дніпропетровщині. Традиційно у сюжеті в бідах промисловців звинувачують блокаду Донбасу, взагалі опускаючи момент, що блокада пов’язана із війною. Власником істотної участі заводу є «Індустріальна спілка Донбасу», що належить Таруті.

Далі з нардепом провели розмову у студії. Формальним приводом стало наближення Дня металурга, а фактично розмова зводилася до просування бізнес-інтересів гостя ефіру.

«Ведущая: Сергей Алексеевич, стратегическое значение для экономики страны имеет Днепровский металлургический комбинат и блокада Донбасса серъезно ударила по работе этого предприятия. Каковы потери?

Сергей Тарута: К сожалению, у нас остановлено на сегодняшний день 5 металлургических предприятий и 5 коксохимических предприятий. В том числе остановлен и Днепродзержинский комбинат, ДМКД. ДМКД является градообразующим. На нем 10 000 работающих плюс семьи. Обслуживает, практически половина Каменска живет от работы этого предприятия. С 30-го марта это предприятие остановилось. К сожалению из-за блокады. Блокада была сделана для дестабилизации ситуации в стране политическими силами, которые спекулировали до сегодняшнего дня и играются на будущем наших людей. И сейчас, слава Богу, есть подарок для металлургов ДМКД, у нас есть сейчас хорошая новость не только о расконсервации, но и о запуске предприятия».

І традиційно на каналі «Україна» у сюжеті Оксани Корчми розповіли, як Рінат Ахметов рятує Донбас завдяки гуманітарній допомозі.

14 липня, п’ятниця

Одною з гучних подій дня є проведення обшуків у цетрі «Гулівер», що слідство пов’язує зі справою екс-міністра доходів і зборів Олександра Клименка. Пікантність ситуації в тому, що обшуки проводилися й у редакції видання «Вести», яке також пов’язують з Клименком.

Більшість каналів наголосили, що під розслідуванням опинилася редакція, та дали висловитися журналістам і керівниці видання щодо їхньої оцінки події. Лише з позиції силовиків події подали «1+1» та «UA: Перший».

Про загибель трьох працівників на маріупольскому меткомбінаті ім. Ілліча повідомили у вечірніх новинах тільки на «UA: Першому». На решті каналів, в тому числі канал «Україна», що як і завод, належить Рінату Ахметову, про трагедію промовчали.

Насамкінець тижня канал «Україна», схоже, вирішив вдвічі збільшити присутність Ріната Ахметова у новинах. Про його благодійність вийшло аж два матеріали протягом випуску. А на додачу вчергове за тиждень на каналі «Україна» популяризували ФК «Шахтар», що належить олігарху.

Також у новинах ведуча озвучила: «Семен Семенченко работает на Россию, — заявил премьер-министр Украины». Після цієї тези анонсували чергове псевдорозслідування: «Ведущая: Вся правда о нардепе и экс-командире батальона Донбасс Семене Семенченко, что он делал в захваченной Павлом Губаревым Донецкой облгосадминистрацией весной 2014 года, был ли на самом деле ранен в бою под Иловайском и почему бойцы батальона Донбасс требуют привлечь к уголовной ответственности своего же комбата — смотрите сегодня в 23:20 в специальном репортаже "По следам самозванца. Часть первая». Ми вже неодноразово писалипро цей вочевидь маніпулятивний проект каналу «По слідам...».

Ще одним популярним політиком став Борис Колесніков. Він з’явився цього дня у двох випусках новин. На ICTV керівник «опозиційного уряду» пообіцяв представити свій план розвитку країни. На каналі «Україна» тези політика вийшли у значно більш розширеній версіїї — він став гостем студії та протягом восьми хвилин критикував уряд, заступався за Михайла Добкіна та Вадима Новинського та критикував провладні ініціативи з реінтеграції Донбасу, заявляючи про безальтернативність Мінських домовленостей.

ГПУ продовжила свій марафон підозр колишнім посадовцям. Цього разу розбиралися у діях Леоніда Черновецького на посаді мера Києва. В різних медіа вийшли різні версії того, де зараз перебуває Черновецький: на каналі «Україна» вважають, що в Грузії, а на «1+1» — що в Ізраїлі. На які дані посилаються канали, з яких джерел вони зробили такі висновки, у матеріалах не йдеться. Судячи з усього, інформація про Грузію могла вже застаріти, оскільки, за даними ГПУ, зараз екс-мер перебуває в Ізраїлі.

На «1+1» вирішили в оригінальний спосіб продемонструвати баланс протилежних позицій. Говорячи про долю медреформи, однакові питання поставили двом опоненткам в. о. міністра Уляні Супрун та голові парламентського комітету Ользі Богомолець. В результаті отримали сюжет з нарізки взаємовиключних тверджень, але так і не розібралися, хто із двох спікерок лукавить. Допомогти в цьому могло опитування неангажованих (чи відносно неангажованих та авторитетних) експертів, аналіз документів тощо.

На «1+1» завершили тижневий телепроект. Протягом п’яти днів знімальна група «ТСН» супроводжувала двох друзів, які піднімалися на Говерлу. Один із хлопців має ДЦП, тому його товариш вирішив здійснити мрію друга та допомогти йому піднятися на найвищу вершину країни. Щоправда, в і так емоційній історії ведуча та кореспонденти ще більше давлять на почуття емоційними фразами та епітетами.

На СТБ завершили випуск вшануванням пам’яті загиблих протягом тижня українських військових. На каналі започаткували традицію по п’ятницях поіменно називати кожного, хто віддав своє життя за Україну.

Нагадування: до п’ятничного моніторингу не потрапляє випуск новин на «Інтері», оскільки цього дня виходить підсумковий тижневий випуск. Натомість оцінюється випуск щоденних новин каналу на «Інтері» в неділю.

15 липня, субота

День арештів: запобіжний захід обрали нардепу Михайлові Добкіну та директору Львівського бронетанкового заводу Роману Тимківу. На цих темах канали не маніпулювали і досить рівноцінно висвітлювали всі позиції.

Про поранення ще одного претендента на доторканість, нардепа Євгена Дейдея, повідомили тільки «1+1» та «Інтер». «Плюси» стримано повідомили, що поранення неважке, а застати в палаті нардепа не вдалося, бо він десь поїхав із побратимами. На «Інтері» оцінку ситуації дають за кадром за допомогоюю емоційних виловів: «Игра в имитацию или боевая травма? … А вот — фото того самого страшного ранения, о котором шумят все соратники Дейдея. Его в сеть выложили военные волонтёры. Утверждают: в том районе, где был ранен нардеп, обстрела вовсе не было». І на додачу — коментар «політолога»: «Кор.: Оправдает ли нардепа Дейдея в глазах общественности история с ранением? Вряд ли, уверен политолог Иван Красиков. Украинцы уже распознают подобные пиар-ходы и манипуляции, когда перед ними разыгрывают героическую постановку».

Кореспондентка Ольга Іванченко стверджує, що, начебто, імітували поранення задля піару ще два нардепи: «Кор: Самыми яркими примерами таких технологий — стали ранения Владимира Парасюка и комбата "Донбасса" Семена Семенченко под Иловайском в августе 2014-го — за пару месяцев до досрочных выборов в Верховную Раду. Куда оба стремились и — в результате попали. Хотя о том, что они симулировали ранения, общественность судачила долго и всерьез».

Також на «Інтері» вчергове розказали про «рейдерське захоплення» Соціалістичної партії радником Авакова Іллею Ківою, принаймні так розцінює заяви Ківи лідер Соціал-демократичної партії Сергій Каплін, повідомляє у своєму сюжеті Аліна Залевська.

На каналі «Україна» вже традиційно по суботах обговорюють політичні події з Олегом Ляшком. Він називає пенсійну реформу «обманом», критикує Юлію Тимошенко та заявляє, що з його однопартійця Андрія Лозового немає за що знімати недоторканість. Хоча на початку тижня він заявляв, що і депутати, і судді мають бути рівними перед законом.

Як і щодня, у сюжеті Інни Жиленко на каналі «Україна» продемонстрували роботу фонду Ахметова. А також підживили інтерес до нового футбольного сезону, а саме участі в ньому клубу Ріната Ахметова «Шахтар».

16 липня, неділя

На «Інтері» розпочали випуск новин з безпекових питань. Спершу цитують фейсбук Єгора Фірсова, який стверджує, що журналіст Станіслав Асєєв знаходиться у полоні бойовиків у Донецьку.

Далі повідомляють про обстановку в зоні бойових дій, перспективи притягнення до відповідальності винуватців у трегадії зі збитим бойовиками боїнгом MH-17.

Далі йдуть надзвичайні та міжнародні новини: стрілянина на Житомирщині, пожежа у Львові, страйк шахтарів у Лисичанську аварія гризинського автобусу в Туреччині та інші події закордону. Ці матеріали були переважно результатами опрацювання вже готових повідомлень, а не власне журналістською роботою редакції.

Кореспондети «Інтера» розбиралися, як отримали посади низка чиновників в Івано-Франківську, а також випустили власний тематичний сюжет про підприємця із Закарпаття, який вирощує равликів.

У цьому випуску матеріалів з ознаками замовлення не виявлено.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня на восьми каналах нараховано 46 сумнівних сюжетів: два паркетних повідомлення та 44 сюжети з ознаками замовлення.

Найбільше таких сюжетів на каналі «Україна» — 24, на «Інтері» — 14, на ICTV — п’ять, на «1+1» — три, і по одному на «112» та СТБ. Новини 5-го та «UA: Першого» таких сюжетів не містили.

Гумштаб Ахметова хвалили у семи сюжетах на каналі «Україна». Інтерес до ахметівського футбольного клубу «Шахтар» на старті сезону тричі підігрівали сюжетами на каналі «Україна».

Глава «опозиційного уряду» Борис Колесніков просував політичні інтереси у п’яти матеріалах: тричі на каналі «Україна» та двічі на ICTV. Заяви інших представників «Опозиційного блоку» чотири рази транслював «Інтер».

Сергій Каплін чотири рази робив заяви на «Інтері».

Сергій Тарута двічі на каналі «Україна» — обидва матеріали вийшли в один день. Також двічі, але у різні дні, на каналі «Україна» просували інтереси Олега Ляшка.

Двічі «паркетні» матеріали виходили з заявами Петра Порошенка: по одні на «112 Україна» та ICTV.

Фонд Олени Пінчук «АнтиСНІД» отримав піар завдяки чотирьом сюжетам: по одному на ICTV, Інтер, Україна та СТБ в один день.

По одному матеріалу в інтересах Арсенія Яценюка та Вадима Новинського вийшли на каналі «Україна», Михайла Добкіна захищали в одному сюжеті на «Інтері».

Десять упереджено критичних матеріалів вийшли протягом тижня: чотири на «Інтері», три «1+1», два на каналі «Україна» та один на ICTV.

Тричі критикували МОЗ (два рази на «Інтері», один на ICTV), також три сюжети переконували, що Ryanair шкодить конкуренції на ринку авіаперевезень в Україні (всі на «1+1»).

На «Інтері» по одному критичному матеріалу адресували Радикальній партії Ляшка, та міністру Арсену Авакову. На каналі «Україна» безапеляційно назвали пособником Росії та самозванцем Семена Семенченка.

Моніторинг щоденних теленовин здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз Нетворк».

comments powered by Disqus