«Політична маргінота» і сльози Зайцевої. Моніторинг теленовин за 16–22 жовтня 2017 року

Канал «Україна» став більше схожим на «Інтер», де і раніше не соромилися щодня повторювати ідентичні повідомлення з ознаками замовлення. Тепер такі прийоми застосовують і на каналі Ахметова – весь тиждень анонсували викриття організаторів мітингу під парламентом та виставляли протест переважно в негативних його проявах.

Далі про медреформу. Її у теленовинах оцінюють переважно політики та урядовці. Критично бракує на цю тему незалежних експертних оцінок.

І ще одна резонансна тема тижня – ДТП у Харкові. Тут всю увагу зосередили на 20-річній водійці «Лексуса» і дуже мало уваги приділяли водію іншого автомобіля, який також порушив правила, але проходить лише як свідок. Олену Зайцеву ж називали і вбивцею, і просто винуватицею ДТП, оцінювали її успішність у навчанні та «розширили» результати аналізу на наркотики. Навіть за наявності відео аварії, слідство ще не завершене й презумпцію невинуватості ніхто не відміняв. Але деякі журналісти цим знехтували.

16 жовтня, понеділок

Найбільш обговорюваними у вечірніх новинах стали пожежа в Харкові, в якій загинула трирічна дитина, та затримання керівника компанії «Трейд-коммодіті» Володимира Трофименка.

У матеріалі ICTV дещо бракує пояснення щодо суті претензій НАБУ до «Трейд-коммодіті», у повідомленні переважає позиція захисту компанії і відсутні коментарі від антикорупціонерів. 5 канал, «Інтер» та СТБ подали позиції обох сторін. У праймових новинах «112 Україна», «1+1» та «України» про це затримання не повідомили.

Тільки 5 канал не оминув увагою пікет переселенців із оголошенням голодування під посольством США: «Ведуча: “Люди просять дипломатів перевірити, куди були витрачені гроші, адже їхні житлові умови не поліпшилися”».

Кількість сумнівних сюжетів цього дня мінімальна – фонд Ріната Ахметова на каналі «Україна» звітував про боротьбу із сирітством, а на «1+1» розповіли, як здійнили мрію 10-річної дівчинки станцювати з Ахтемом Сеітаблаєвим у власному благодійному проекті.

17 жовтня, вівторок

Жоден канал не окреслив більш-менш повного списку організаторів протесту під Верховною Радою. Наприклад , ICTV: «Ведуча: “Організатори – соратники Міхеїла Саакашвілі, «Батьківщина», «Самопоміч» та інші”». Інтер: «Кор.: Сторонники «Батькивщины» и «Самопомич», ветераны АТО, бойцы «Донбасса» и «Азова»». СТБ: «Ведуча: “Прихильники Саакашвілі, депутати з «Самопомочі», «Батьківщини», позафракційні та громадські організації заявили акцію як на вимогу великої політичної реформи”».

Хоча співорганізаторами є також такі відомі організації, як «Автомайдан», РПР, Центр протидії корупції, «Чесно» – про них взагалі не згадують, тож акцент виходить зміщений – ніби під парламентом лише політичні організації. Хоча, крім наведених прикладів, практично ніхто не вказував узагалі на конкретних організаторів.

По-різному подають причини початку сутичок під час акції: на більшості каналів повідомили, що сутички розпочалися, коли мітингарі начебто не захотіли проносити запаковані намети через рамки-металошукачі. Інша версія на «1+1»: «Кор.: Коло Ради ті хотіли розбити наметове містечко і саме несли до неї інвентар, але правоохоронці пройти з ним через рамку не дозволили, а разом із тим зруйнували й «арку ганьби», яку розмістили мітингувальники. Розпочалася сварка, а згодом і сутички».

У більшості канали намагалися подавати рівнозначно позиції мітингарів та поліції. Відносно чітко формулюють їхні вимоги: запровадження пропорційної системи з відкритими списками на виборах до Верховної Ради України; обмеження депутатської недоторканності; створення незалежного антикорупційного суду.

На каналі «Україна» мітинг розкритикували. У сюжеті Віталія Тарасова спершу йдеться про купу небезпечних предметів, які вилучили в учасників протесту. Потім Президент закликає проводити акції мирно. Далі коментує радник міністра внутрішніх справ Зорян Шкіряк, ніби затримали людей, котрі хотіли пронести зброю на акцію. «Кор: Мужчина по кличке Меч. Именно он хотел приобрести оружие накануне 17 октября. Пока идёт следствие, его фамилию не называют, но известно, что он работает заместителем руководителя службы охраны Давида Сакварилидзе». Коментарів від Сакварелідзе з цього приводу немає.

Після того проанонсували нібито викривальний спецрепортаж про організаторів акції та чергову серію фільму «Герократія» проти Михеїла Саакашвілі.

На «Інтері» показали, як Ківа нібито перешкоджав роботі чернівецького журналіста. Деталями про обставини зйомки не діляться. Але наступом на свободу слова це називає Сергій Каплін.

На ICTV кореспондент Петро Кузик повідомив, що, на його погляд, найбільш агресивно на акції поводилися люди в камуфляжі, а також серед них він бачив осіб із шевронами «Донбас» (на наступному тижні керівництво та бійці батальйону ЗСУ «Донбас-Україна» на прес-конференції заявили, шо не мають відношення до будь-яких акцій протесту біля Верховної Ради). Кореспондент ICTV помилково назвав політсилу Саакашвілі «Рухом правих сил» (назва організації «Рух нових сил»), що є доволі символічною обмовкою.

На «1+1» не назвали загальну кількість постраждалих, лише по одному з кожної сторони. Також більш-менш точної інформації про кількість постраждалих не було в праймовому випуску новин на 5-му та «UA:Першому». На «Інтері» та СТБ повідомили про трьох постраждалих, хоча поліція повідомляла про щонайменше чотирьох.

У день протестів прокоментував події Петро Порошенко. Але в деяких новинах це виглядало як піар Президента: на ICTV він наголошує, що давно ініціював те, що просять активісти, а влада чує людей; на 5-му та «Інтері» про виконання вимог протестантів не йшлося, а лише містилися заклики зберегти мирний характер акцій та критика «політиканів».

На каналі «Україна» Арсеній Яценюк називав себе ворогом Росії. Ведуча повідомила, що в РФ триває справа заочного засудження екс-прем’єра за нібито участь у чеченській війні. «Ведуча:Яценюк обращается в Европейский суд из-за уголовного преследования на российской территории и для него это еще одно подтверждение, кого Кремль считает своим врагом».

На «1+1» виявили ріст зарплат у заступників голови Нацбанку. Очільницю НБУ Валерію Гонтарєву та її заступницю Катерину Рожкову раніше не раз критикували в ТСН. У сюжеті Ольги Василевської купа невідокремлених від фактів оцінок: «Кор.: “Дмитро Сологуб зробив приємне дружині, принісши додому на 107 тисяч більше, ніж у серпні… А ось заступниця Гонтаревої, прізвище якої асоціюється з корупційними скандалами та обшуком в її будинку, почувши запитання про зарплату, ледь стримала сміх».

Усі спроби отримати прямі коментарі, як повідомляють журналісти, натикалися на відсилки до прес-служби. Запит журналісти таки направили. Ведуча повідомляє, ніби відповідь прийшла, поки верстався випуск: «Там пояснили, що зарплати правління НБУ не підвищувалися роками. І тепер їх справді вирішили наблизити до ринкових. Водночас, за даними держкомстата, середня зарплата у фінансовому секторі, станом на серпень, становить трохи більше 13 тисяч гривень на місяць, а не 300 тисяч».

На ICTV піарили проект Пінчука «Завтра UA», проанонсували сюжетом «Дизель-шоу». На каналі «Україна» – незмінно фонд Ріната Ахметова.

18 жовтня, середа

Найгарячіші новини цього дня стосуються подій у парламенті та під його стінами.

Із сюжетів складно з’ясувати причину сутичок під Радою. На ICTV та каналі «Україна» кажуть, що мітингувальники скаржаться, буцімто поліція хотіла розігнати намети, а поліція повідомляє, що повертали викрадені учасниками акцій свої щити.

На «112 Україна» причина вказується інша: поліція, мовляв, не давала передавати спальники і каремати, джерело цього твердження не вказано, в цей момент показують відео з Facebook, автор якого також не вказаний.

На 5 каналі, «1+1», «Інтері» та СТБ повідомляють про обидва з цих приводів. Із матеріалу на СТБ чітко зрозуміло, що це були два епізоди в різний час, відповідно з різними причинами.

На «1+1» Олександр Романюк повідомив, що заяви поліції про те, що вхід на територію наметового містечка не блокують, не підтвердилися на очах у знімальної групи. Також єдиний із усіх кореспондентів він розповів, як активісти та нардеп Семенченко блокували автозак із затриманими. Але наприкінці включення була неточність – не у словах журналіста, а в інформації, яку він повідомив, посилаючись на Єгора Соболєва, ніби вимогу зустрічі депутатів від протестувальників із Президентом не виконали. Тут же його виправила Наталія Мосейчук: «Ведуча: Дякую, Олександре. У мене є дещо інша інформація, що декілька народних депутатів таки пішли в Адміністрацію Президента і начебто, ця зустріч вже відбувається. У нас там є знімальна група на чолі із Валентиною Добротою, вона буде повідомляти нам про подробиці». Але у цьому випуску включення з переговорниками так і не було.

На СТБ Емма Антонюк відобразила життя нічного наметового містечка, роздобувши для каналу ексклюзив.

Парламентський репортаж на каналі «Україна» більше нагадує набір політичних гасел. Витримано баланс у частині, де йдеться про медреформу. Але інформація про протести переважно направлена на критику принаймні частини мітингарів – Володимир Гройсман каже, що під мітингами вони приховують «жагу до влади». Далі побитий нардеп Барна каже про дестабілізацію ситуації в країні такими протестами, а згодом підключається Олег Ляшко: «Нам ззовні нав’язують сценарії знищення країни зсередини, розкол України, її знищення. Ні Тимошенко, ні Саакашвілі, ні інша політична маргінота не бореться за народ. Якби боролись за народ, боролись би за зарплати і пенсії, робочі місця. А так, боряться за себе і боряться за владу. Робіть висновки!»

 

Далі канал «Україна» анонсує «сенсаційні зізнання» учасників мітингів, та спрямований проти Саакашвілі серіал «Герократія». Згодом понад 10 хвилин ефіру (а це чверть усього ефірного часу програми) знову про мітинги з критикою Тимошенко та Саакашвілі забрав Олег Ляшко.

Особливе співчуття викликав репортаж Вікторії Чистюхіної на «Україні» про чергові подвиги штабу Ахметова. Родині, яка мерзне без вугілля й змушена шукати дрова в лісосмузі, гумштаб вугільного магната привіз не паливо, а продуктові набори.

Низкою каналів прокотилися паркетні заяви Володимира Гройсмана: критика окремих сил на мітингу, звіт уряду за 9 місяців та позитивні прогнози його подальшої роботи. Такі однобокі матеріали вийшли на «Україні», ICTV, «1+1», 5-му та «Інтері».

На «Інтері» уживаються заяви депутатки Ольги Богомолець про надвисокі ціни на медпослуги в державних лікарнях, які МОЗ спростовував, але «Інтер» проігнорував, та заяви Гройсмана про підтримку медреформи. Але Гройсман не спростовує фактаж, озвучений Богомолець, а лише обіцяє зміни в медицині на краще.

На «Інтері» підтримують заступника голови «Натофгазу» Сергія Перелому, який є фігурантом у справі щодо Одеського припортового заводу. Проте суть справи навіть не вказують, лише дають коментар Переломи, який вважає, що звинувачення на його адресу безпідставні. З цією справою НАБУ також пов’язує кілька інших проваджень, зокрема, щодо Миколи Мартиненка. Його на «Інтері» теж неодноразово захищали.

І знову на «Інтері», вже вкотре, говорили про «нескромні доходи» Дмитра Бута з Нацполіції. Коментує в анонімному сюжеті Сергій Каплін: «Бут має на сьогодні неймовірні за обсягами рахунки. Окремо, Бут має маєтки на території Київщини, які записані на членів його родини. Які в такий спосіб ховає від НАБУ, НАЗК і звичайно громадськості нашої держави. Ми звернулися до НАБУ, ми звернулись до НАЗК, до фіскальних органів. Скрізь НАЗК, НАБУ, інших правоохоронних органів і тих, хто має досліджувати статки ВІП чиновників, знайшли підстави почати розслідування».

19 жовтня, четвер

Головні теми: голосування за медичну реформу, ДТП у Харкові та зняття Борислава Розенблата з літака. Також усі канали продовжуть інформувати про обстановку під Радою.

Що стосується голосування, то медична реформа на адресу якої напередодні було так багато критики, зараз висвітлюється переважно позитивно. Канал «112 Україна» повідомив, що проти голосували «Опоблок» і «Батьківщина», а сюжет має коментар Юлії Тимошенко. На 5-му повідомили тільки, що «Опоблок» не підтримував, і критикам медреформи у сюжеті слова не давали. Також не було критики на ICTV, «1+1», «UA:Першому». На СТБ розбиралися в положеннях законопроекту, але анонсованих аргументів «проти» там немає.

Не бракує критики на «Інтері». Кількісно тут ніби на рівних висловлюються прихильники та опоненти. Але Гройсман та нардепка Ірина Сисоєнко говорять про те, що попереду багато роботи, Супрун пояснює строки втілення реформи, і тільки Сергій Березенко спростовує негативні міфи щодо тарифів. А от опоненти на всю називають реформу антинародною (Ольга Богомолець), лякають закриттям лікарень і скороченнями (Ігор Шурма), перекладання фінансового тягара на громади (Валерій Дубіль). А Сергій Каплін у цьому матеріалі критикує РПЛ: «Ця реформа націлена на єдине – дерибан державного бюджету, узурпація десятків мільярдів гривень, встановлення контролю над лікарняними закладами. І дуже прикро, що окремі політичні сили, які рвуть сорочку на трибуні Верховної Ради, сьогодні підтримали цю реформу. Я кажу про "Радикальну партію Ляшка". Вони сьогодні дали недостаючі голоси для того, аби вона була проголосована». Звісно, що відповіді від самого Ляшка тут немає.

Далі поширили заяву Ольги Богомолець зі страшними тарифами на медпослуги. Спростування від МОЗ про те, що ці ціни не відповідають дійсності і ще обговорюються, підмінили фразою: «В Минздраве пока только обещают обнародовать до конца месяца формулу рассчёта».

На «1+1» мали включення з Володимиром Гройсманом. Ведуча Наталія Мосейчук навіть називає це реформою «Гройсмана-Супрун», возвеличуючи персональний внесок прем’єра. Він спростовує поширені страхи та переконує в повній цілющості ухваленого законопроекту. «Володимир Гройсман: Я вірю в нашу спільну перемогу і українці будуть мати нормальну якісну охорону здоров'я і будуть жити довше, ніж зараз».

Також на каналах окремими матеріалами вийшло привітання Президента з успішним голосуванням за законопроект: 5 канал та «1+1», «Інтер» подали один за одним схвальні коментарі Порошенка й Гройсмана.

На каналі «Україна» до студії завітав Вадим Новинський, який розмірковує про медреформу, недоторканість та зміни виборчого законодавства.

Далі у випуску – обов’язковий сюжет про благодійність фонду Ріната Ахметова. Також на «Україні» знову анонсували спецрепортаж із натяком на проплаченість мітингів під Радою, і серіал «Герократія» з критикою Саакашвілі.

Усі канали повідомляли про наслідки резонансної ДТП у Харкові. На СТБ Марія Малевська наголосила, що картина аварії не така однозначна: «Кор.: Судячи з відео з камер спостереження, водій «Фольксвагена» почав рух на жовте світло. Якби він зрушив на зелене, «Лексус» устиг би проскочити. Але і добре видно тут швидкість, із якою летить водійка «Лексуса» через перехрестя і те, що вона не зупинилася, коли світлофор уже забороняв рух».

У сюжеті на «1+1» також наголошують, що «Фольксваген» теж порушив правила, але поки його водій проходить як свідок. Також у випуску графічно проілюстрували схему аварії. Відокремлені оцінки щодо ймовірних винуватців ДТП у матеріалах «112 Україна», «1+1», 5 каналу, «Інтера», «UA:Першого» та у закадровому тексті СТБ (у титрі ж ідеться «Убивця на тротуарі», хоча можна дискутувати, кого чи що саме назвали убивцею).

Про спробу зв’язатися зі стороною Зайцевої повідомили на 5-му, але кажуть, що адвокат від коментарів відмовилася. На «1+1» пробували зв’язатися з вітчимом водійки «Лексуса», але не вдалося, тому зацитували його з іншого ЗМІ. «Інтер» подав телефонний коментар Василя Зайцева. Інші позицію дівчини не встановлювали.На каналі ICTV про Зайцеву кажуть, що вона «машиною вбила п'ятьох людей», а канал «Україна» прямо називає її винуватицею ДТП, хоча слідство тільки розпочато і має лише попередні оцінки.

На «Інтері» критикували Вадима Рабіновича. В анонімній закадровій начитці його звинувачують у вигадуванні злочинів проти нього: «Ведущая: Напомню, на днях скандальный политик заявил что, мол, несколько недель назад неизвестные подожгли его дом. Журналистам удалось разыскать тех самых якобы нападавших, и оказалось – никакого поджога не было. Кстати, это уже не первые выдумки политика».

Також на «Інтері» знову рахували доходи Дмитра Бута з Нацполіції. З посиланням на «Страну UA» повідомляють, що його донька навчається у дорогій Британській школі, й антикорупційні органи мають розслідувати, звідки в родини на це кошти.

20 жовтня, п’ятниця

Центр медійної уваги зосередився у Харкові, де обирали запобіжний захист підозрюваній у смертельній ДТП Олені Зайцеві.

Уже були оприлюднені відео, з яких очевидно, що вона порушила правила. Але коректно називаючи дівчину обвинуваченою, підозрюваною чи взагалі уникаючи певних означень на її адресу, подають інформацію на каналі «Україна», 5 каналі, «1+1», «UA:Першому» та СТБ. Загалом канали збалансовано інформували про судове засідання. На «112 Україна» її вже назвали винуватицею ДТП. А ICTV ще емоцінійше її називає: ведуча Інна Шевченко стверджує, що Зайцева «у ДПТ вбила п'ятьох людей і шістьох покалічила». Продовжує кореспондентка Тетяна Доцяк: «Це вона в середу скоїла аварію, у якій загинуло п'ятеро людей».

Далі в цьому ж сюжеті містяться невідомої природи твердження: «У її сечі знайшли речовини, які містять героїн, морфін і трамадол». Хоча слідчий із висновку експертизи зачитує лише загальне «опіати». У сюжеті Тетяни Доцяк вказано, що захист Зайцевої винною її не вважає і навіть звучать аргументи, чому винуватцем ДТП адвокат називає водія Volkwagen Touareg. Але далі її характеризують як посередню студентку, посилаючись на характеристики викладачів. На додачу: «Кор: “Одногрупники приголомшені тим, що сталося. З журналістами спілкуватися відмовляються. Кажуть: не хочуть, аби їхні імена асоціювали з підозрюваною у моторошній аварії”». Хоча вчора ТСН без проблем поговорили з одногрупницею Олени, яка її позитивно характеризувала. Тож твердження Тетяни Доцяк або надто узагальнене, або надто неповне – скільки саме одногрупників відмовилися говорити: один, два-п’ять чи двадцять?

На цю тему в кількох випусках були й сильні сторони. На «1+1» взяли коментар нарколога з поясненням, що таке опіати, в яких медикаментах вони можуть міститися і що у звичайних заспокійливих їх не може бути. Також Мар’я Уманська єдина уточнила, що адвокат Зайцевої Юлія Козир також представляє в судах інтереси мера Харкова Геннадія Кернеса.

Марія Малевська на СТБ розповіла, що родичі жертв ДТП мають відкриту інформацію про рахунки для пожертв, а тому родина Зайцевої може без проблем допомогти без розголосу. Як відомо, Олена в суді попросила, аби її родині дали можливість допомогти родинам постраждалих і загиблих. Також кореспондентка звернула увагу і на долю відповідальності дорожних служб. У сюжеті інший адвокат, експерт із ДТП Віктор Єрмолаєв, зазначає, що відсутня стоп-лінія, яка би сприяла кращому огляду вулиці.

На каналі «Україна», схоже, використали той самий телефонний коментар вітчима Зайцевої, який вчора був на «Інтері». Навіть інтонації ті самі.

Продовжують стежити й за подіями під Радою. Але з теленовин все менше зрозуміло, хто там стоїть і чого хоче. Суто в негативі про акції говорять на каналі «Україна»: «Ведущая: Участники акции возле Рады решили её закончить, дескать, продолжать митинг не имеет смысла – законопроект об отмене депутатской неприкосновесности в повестку дня Верховной Рады внесён. Только Саакашвили и Семенченко, объединившееся в подготовке акции, требуют продолжать протест в палатках. По мнению президента, участникам акции нужны не реформы – пытаются раскачать ситуацию в стране».

Далі на «Україні» анонс спецрепортажу «По следам 17 октября. Эпилог», в якому обіцяють сенсаційні зізнання учасників протесту. Натупний анонс – серіалу «Герократія», який критикує режим Саакашвілі у Грузії.

У контексті акції пріоритет позиції Президента також дають на «1+1». Із синхрону учасниці акції не зрозуміло, що від неї хотіли почути і яка її позиція по суті продовження акції та вимог. А от більшість повідомлення складає позиція Порошенка, який запевняє, що вимоги мітингарів уже виконуються, а поведінку тих, хто лишився під Радою, називає деструктивною.

На 5 каналі про самі намети та продовження протесту розповіли нейтрально, але поширили заяву Порошенка, якою він закликає Конституційний суд чимшвидше розглянути законопроекти про недоторканість. У цих повідомленнях опускають, що мітинг під Радою висував це однією з вимог саме тому, що раніше відповідний законопроекти пролежував у парламенті і не рухався. А тут Президент став тиснути на КС, при цьому називаючи дії мітингарів деструктивними. Подібні заяви Порошенка вийшли на «UA:Першому» та СТБ. На ICTV Порошенко також критикував мітингарів і дякував поліції за недопущення «кривавих подій», хоча сутички з поліцією зчинялися неодноразово.

На каналі «Україна» фонд Ахметова звітував про допомогу онкодиспансерам. Канал СТБ розповідав, як завдяки фонду Віктора Пінчука рятують життя недоношених новонароджених.

Завершили випуск на СТБ хвилиною мовчання: за минулий тиждень на фронті загинули шестеро українських бійців.

«Інтер» по п’ятницях дає «Подробиці тижня», тож доповнимо моніторинг по цьому каналу недільним випуском щоденних новин. П’ятничний не розглядається.

21 жовтня, субота

Викрадення в дитячому садочку: деякі канали ще вчора про це почали говорити, сьогодні ж підозрювану у викраденні затримали, і кажуть – вона зізналася, що викрала, бо втратила свою дитину. Це перша новина на більшості каналів.

На 5-му Леся Головата намагалася отримати характеристику затриманої від працівників пилорами, у фургончику якої жили чоловік і жінка. Всі канали, крім «UA:Першого», не стали приховувати обличчя затриманої.

Що ж до пікетів під Радою, то канали повідомили про нові вимоги та те, що більшість із організавторів мітингу 17 жовтня від акцій відмовилася. Лише на «Інтері» в цьому контексті «проїхалися» по Саакашвілі: «Ведущая: “Хотя ранее тут были и националисты, и сторонники нескольких политсил, в том числе Движения новых сил Саакашвили. Именно он внес раздор в ряды митингующих… Саакашвили и речи пламенные говорил, и с народом обнимался. Но когда часть пикетчиков призвал идти на Банковую, сам сел в Мерседесс и испарился».

На каналі «Україна» продовжили аноансувати фільм «Герократія» з очевидною критикою Саакашвілі: «Ведущая: Автор – известный режиссер и министр времен президентства Саакашвили Георгий Хаиндрава. В основе фильма – художественное переосмысление жизни государственного аппарата за кулисами реформ. Ужасы и издевательства тюрем, в которых побывал каждый 10-й гражданин Грузии, но пережили не все».

Також на каналі «Україна» – постійна рубрика: допомога від Ахметова мешканцям Донбасу.

На «1+1» вийшов сюжет про долю військового збору. Тут ніби збалансовано говорять про проблему: є депутати, які вважають правильним, що спеціальний податок надходить до загального фонду бюджету, а є ті, які вважають, що він має іти у спецфонд і розподілятися виключно на потреби оборони. Аж наприкінці сюжету – еврика – такий законопроект уже зареєстрований. Це виглядає як ініціатива позафракційного нардепа Олександра Дубініна. Але титрований він, крім того, як представник партії «Укроп». Законопроект, про який ідеться, зареєстрований ще у липні, всі його автори – представники партії «Укроп».

Також на «плюсах» продовжили інформкампанію проти «Держкіно». Йдеться про розслідування витрачання бюджетних коштів на українське кіно. Ведуча на початку ствержує: «А розслідувати є що». Сюжет Дмитра Святненка містить купу оцінок за кадром, які викривляють зміст. Наприклад: «Кор.: Чиновник, почувши запитання про кримінальне провадження стосовно себе, вдає, ніби не розуміє». Керівник ДержкіноПилип Іллєнко ж тільки уточнює, про яке саме провадження йдеться.

Далі Іллєнку закидають, що на фіктивні фірми гроші переводив нібито його друг, продюсер Володимир Філіпов. Але процитовані витримки з матеріалів справи нічого про це не говорять.Завершується сюжет також звинуваченнями: «Кор.: Чому роками з бюджету України через Держкіно виводилися мільйони гривень і чому на це ніхто ніколи не реагував – розкажуть журналісти програми «Гроші» в понеділок 23 жовтня».

В інтерв’ю ДМ Пилип Іллєнко заявляв, що Держкіно не є розпорядником коштів, а також називав неправдивим судження, ніби кошти розподілються між 3-4 компаніями, оскільки у 2016-му, за його словами, фінансування отримали 44 компанії. У сюжеті ТСН аргументи Іллєнка по суті відсутні.

На завершення випуску ТСН похвалилося, як команда каналу «здійснює мрії». У рамках благодійного проекту каналу, дітей, котрі звернулися до редакції, познайомили з Монатіком.

На «Інтері» у сюжеті Ліни Зелінської йшлося, як «Опозиційний блок» допомагає людям боротися з обмілінням озер на Одещині. Якщо вірити сюжету, про проблему розповідають і місцеві чиновники, а от вирішувати проблему взялися тільки в «Опоблоці».

Про затримання Миколи Коханівського та з’ясування ситуації зі стріляниною в Києві повідомили на «Інтері» та «UA:Першому».

Також на каналах продовжили тему харківського ДТП. ICTV, «1+1» та «Інтер» однозначно перекладають відповідальність тільки на арештовану Олену Зайцеву:

ICTV: «Нагадаю, адвокат дівчини, яка в ДТП вбила і покалічила людей, звинувачує у трагедії саме водія Volkswagen Touareg. У середу ввечері у центрі Харкова він почав рухатися на жовтий, у той час, коли студентка проскакувала на червоний на великій швидкості і протаранив її машину».

«1+1»: «Сьогодні в Харкові та Сумах попрощалися з трьома жертвами харківської аварії, яку влаштувала двадцятирічна дівчина за кермом позашляховика».

«Інтер»: «А вот виновнице ДТП Алёне Зайцевой – изменят статью – из-за того, что в крови девушки обнаружили опиаты».

До слова, вміст опіатів показав аналіз сечі, а не крові. Решта каналів були стриманішими, називали Зайцеву обвинуваченою, водійкою «Лексуса», який влетів на пішоходів тощо, але не стверджували про її винуватість. Захист Зайцевої наполягає, що спричинив аварію водій Volkswagen Touareg. Але він медіа мало цікавить. «Інтер» та ICTV поширили спростування від СБУ на публікації у ЗМІ, нібито цей чоловік є їхнім співробітником. Більшість каналів це просто проігнорували: і поширене судження в медіа, і спростування СБУ.

«UA:Перший» єдиний з усіх каналів повідомив про свою спробу отримати від цього чоловіка коментар. Йому додзвонилися, але він від коментарів відмовився. Імені не розголошують.

22 жовтня, неділя

Починається випуск «Інтера» з інформації про проведення слідчого експерименту. Тут знову Зайцеву називають винуватицею ДТП, хоча вона перебуває у статусі обвинуваченої, а слідство триває.

Далі без будь-яких коментарів повідомляють про нові сутички під Верховною Радою: «Ведущая: Митингующие заявили, что полицейские блокировали их автомобиль со звуковым оборудованием. После словесной перепалки протестующие попытались прорвать заграждение силовиков, но неудачно. Тогда они обратились к руководству полиции и Нацгвардии с требованием пропустить грузовик, но им только позволили занести технику к сцене вручную”».

Наступний матеріал – візит Петра Порошенка до Авдіївки. Кажуть, що він обговорив ситуацію, зустрівся із бійцями. А з конкретики – тільки, що в чотирьох бригадах пообіцяв ротації. Порошенко заявляє: «Тут, в Авдіївці, демонструємо, що таке є українське військо, і саме тому я сьогодні тут як Президент, як верховний головнокомандувач для того, щоб подякувати кожному з вас за зразкове виконання поставлених завдань. Вам сьогодні вірить український народ. Вас боїться ворог». Тож це типовий, неінформативний «паркет». Що ж зараз відбувається в Авдіївці, розповідають в окремому, наступному матеріалі.

Переважну більшість випуску складали міжнародні новини. Повноцінних сюжетів із власними темами було два: про проблеми відновлення після урагану селища Чорнобай на Черкащині та проблеми з кадровими змінами в школах Дніпра. Сюжетів із ознаками замовлення цього дня не виявлено.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня виявлено 59 сумнівних матеріалів: 39 новин із ознаками замовлення, 18 паркетних новин, два промо-сюжети про власні продукти телекомпаній.

Лідирує з відривом канал «Україна» – 22 матеріали, далі «Інтер» – 15, на «1+1» – дев’ять, на ICTV – шість, на 5-му – чотири, на СТБ – два, на «UA:Першому» – один. Жодного – на «112 Україна».

На фоні акцій протесту однобоко відображали позицію Петра Порошенка в 12 повідомленнях: три на 5 каналі, по два – на ICTV, «1+1» та «Інтері», по одному – на СТБ, «UA:Першому» та «Україні».

У восьми повідомленнях піарили Володимира Гройсмана: двічі на «1+1», «Інтері» та ICTV, в одному випадку на 5 каналі та «Україні».

Фонд Ріната Ахметова отримав свої стабільні шість сюжетів на каналі «Україна».

Двічі просували заяви Ольги Богомолець на «Інтері».

Тричі світився Сергій Каплін на «Інтері». Двічі розповідали про проекти фонду Віктора Пінчука: по одному на ICTV та СТБ.

По одному: Арсеній Яценюк та Вадим Новинський на «Україні», «Укроп» на «1+1», Cергій Перелома та «Опоблок» на «Інтері».

Щодо «Опозиційного блоку» варто наголосити, що його представники постійно коментують політичні процеси в ефірі «Інтера». Але цього тижня вони присутні у сюжетах, де свою позицію висловлюють також і їхні опоненти. 

Рекордно багато сюжетів з елементами чорного піару: 15. Десять на каналі «Україна», три на «Інтері», два на «1+1». Вся критика на каналі «Україна» стосувала Михеїла Саакашвілі та його участі в мітингах. На «Інтері» двічі критикувала Дмитра Бута, в одному матеріалі – Вадима Рабіновича. На «1+1» критикували керівництво НБУ та Держкіно.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), ТСН («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

comments powered by Disqus