НАБУ для Ляшка та Інтерпол для Яценюка. Моніторинг теленовин за 24–29 квітня 2017 року

Скрін-шот відео каналу «Інтер»

Розпочався тиждень переважно з міжнародних новин та подій із дипломатичног фронту. Але канали мало уваги приділяють експертним кометарям для пояснення цих важливих тем.

Майже три дні в новинах говорили про слідство НАБУ й допит Олега Ляшка. Спершу тільки «Інтер», який критикує політика, згодом про сам допит розповіли близько половини каналів, а от скандальні витівки з ініціативи Ляшка в Антикорупційній прокуратурі вже підхопили всі.

«Інтер» послідовно критикує лідера «Народного фронту» Арсенія Яценюка ще за керівництво урядом. І от у новинах кількох каналів його однопартієць, міністр МВС Арсен Аваков, взявся захишати Яценюка від Інтерполу.

24 квітня, понеділок

Головними новинами стали міжнародні. Найрезонансніше повідомлення — про підрив на міні автомобіля спостерігачів ОБСЄ в непідконтрольній Україні частині Донбасу, що сталося напередодні. Хоча в сюжеті ICTV оцінку цим подіям дає низка експертів, але за кадром автор теж вдається до невідокремлених коментарів: «Кор.: Водночас саме Росії вигідно поцілити в спостерігачів ОБСЄ, які нададуть правдиву інформацію західним урядам. Москва хоче не міжнародних і незалежних спостерігачів, введення в окуповані райони Донбасу своїх так званих миротворців». Тим не менше, треба зазначити, що жоден із восьми каналів, окрім ICTV, не звернувся по коментарі до політологів, політичних чи військових експертів, щоб роз’яснити можливі причини та наслідки події (зрозуміло, що в ефірі інформаційних каналів це відбувалося в гостьових студіях).

Усі теленовини повідомили про результати першого туру президентських виборів у Франції. І тільки канал «Україна» крім суто повідомлення включив до сюжету коментарі експертів. Екс-міністр МЗС Володимира Огризка та французька політична експертка Сесіль Весьє оцінили, як результати можуть позначитися на політиці Франції щодо України. Також канали «Україна» та «Інтер» повідомили, як відреагував на результати Президент Петро Порошенко у своєму Твіттері.

Іще одна гучна новина — відставка президента ПАРЄ Педро Аграмунта. «Інтер» у відповідному сюжеті поєднав два окремих повідомлення. Після основної інформації раптом Новинський заговорив про розслідування подій 2 травня в Одесі. При цьому його заяві приділили ледь не половину сюжету.

Більшіть телеканалів передали ще одну новину з дипломатичного фронту — заяви верховної представниці ЄС Федеріки Могеріні під час візиту до Москви. Якщо в більшості повідомлень ішлося про непохитну політику ЄС щодо анексії Криму та бойових дій на Донбасі, то «Інтер» єдиний із топових каналів у цьому повідомленні розгорнуто подав позицію російського МЗС та коментар його очільника Сергія Лаврова.

Для порівняння, так це виглядало в новинах «112»: «За підсумками зустрічі голова російського МЗС Сергій Лавров зауважив, що обмеження проти Росії штучні. Однак Могеріні наголосила, що розмови про стратегічне партнерство між Брюсселем та Москвою після російської агресії в Україні вважає, цитую, лицемірством». А в такій подачі вийшло на «1+1»: «Євросоюз не визнає анексії Криму Росією і ця позиція принципова. Таку заяву зробила після зустрічі з главою російського МЗС Сергієм Лавровим верховний представник ЄС із зовнішньої політики Федеріка Могеріні».

На «Інтері» жорстка принциповість у заявяах Могеріні взагалі не відчувається. Матеріал розпочинається так: «О ситуации на Донбассе говорила в Москве Федерика Могерини. Напомню, это ее первый визит в Россию в качестве верховного представителя Европейского Союза по иностранным делам и политике безопасности». А далі авторка Людмила Панасюк розповідає: «Санкции в ближайшее время сняты не будут. Альтернативы минским соглашениям нет. Как и нет особого прогресса в их реализации. Таковы итоги совместной встречи верховного представителя Евросоюза по иностранным делам — Федерики Могерини и министра иностранных дел Российской Федерации — Сергея Лаврова».

Синхрон Могеріні починається з відповідальності Києва: «Конечно же, мы обсуждаем с нашими друзьями в Киеве их часть в реализации Минских соглашений». І такі ж акценти розставляє розповідь про коментар Сергія Лаврова: «Кор.: Лавров по традиции упрекнул Киев в нежелании вести диалог с пророссийскими боевиками. Вспомнил недавний инцидент на Донбассе, а именно гибель наблюдателей ОБСЕ. А затем в очередной раз признал — у Москвы есть инструменты влияния на Донецк и Луганск».

Така подача більше відповідає російським інтересам і «топить» акценти, які розставляють українські дипломати для притягнення до відповідальності Росії за агресію в Україні.

Уже традиційно «Інтер» «проїхався» по керівництву НАК «Нафтогаз» повідомленням, яке не витримує жодного стандарту професійної журналістики: «НАК "Нафтогаз-Украины" собирается присвоить полтора миллиарда гривен деведендов своей дочерней кампании "Укртранс нефть". Такое решение приняло руководство газового монополиста. Несмотря на то, что по закону эти средства должны быть перечислены в государственный бюджет. Напомню, за прошлый год национальная акционерная компания получила двадцать шесть миллиардов гривен прибыли. При этом тарифы на газ для населения выросли в четыре раза». Тут не вказано ані джерела, ані часу події, повідомлення містить невідокремлені оцінки та сумнівну точність.

Дісталося й Олегові Ляшку. Кореспондент Олег Решетняк розповідає: «НАБУ начало расследование против нардепа Олега Ляшко. Информацию об этом подтвердил и лично директор национального антикоррупционного бюро Артем Сытник. Главного радикала страны подозревают в незаконном обогащении». Крім того, що справа стосується незаконного збагачення, в коментарі Ситника більше немає жодного з озвучених тверджень. Зокрема, йшлося, що Ляшко не перебуває у статусі підозрюваного, тож суть справи некоректно називати «проти Ляшка». За браком інформації автори звертаються до вже раніше трансльованого в ефірі каналу коментаря Надії Савченко: «Надежда Савченко, народный депутат: Сама маленька фракція. Зате кожен раз, на кожному прийнятті рішень, за кожен закон вона доїть. Вона бачить, що чийсь інтерес, що це комусь потрібно. Вона стає в позу біля трибуни і чекає, поки їй заплатять».

Далі на «Інтері» пропіарили Капліна, який уже вкотре висуває претензії до МВФ щодо пенсійної реформи.

На ICTV — паркет Гройсмана, який сам хвалить роботу уряду в програмі «Доступні ліки», «проїхався сьогодні харківським метро і поспілкувався з людьми прямо в підземці».

На каналі «Україна» цього дня — єдиний сюжет із ознаками замовленості, присвячений фонду Ахметова.

На «1+1» у новинах вийшов промоційний сюжет про телепроект каналу «Голос країни».

25 квітня, вівторок

Політичні зірки сяюють не для всіх. Загалом охочі до скандалів медіа, не надто активно відреагували на допит Олега Ляшка щодо антикорупційного розслідування. Після публікацій у ЗМІ про чималий будинок Ляшка антикорупціонери вирішили перевірити його джерела доходу. Взагалі оминули цю подію у вечірніх випусках новин ICTV, СТБ та «UA: Перший».

На каналі «Україна» обмежилися коментарями Олега Ляшка, який стверджує, що йому навіть не повідомили, з якого приводу допит. І попри те, що інші канали давали досить повні коментарі керівника САП та нагадували заяви НАБУ про предмет розслідування, в ефірі «України» прозвучало: «В НАБУ дело Ляшко передала специализированная прокуратура. Но детали уголовного производства в ведомстве не сообщают».

На «Інтері», навпаки, більше критикували Ляшка. Версії розслідування подають як факт і не посилаються на джерела. А зі слів керівника САП Назара Холодницького до сюжету потрапила не інформація про предмет розслідування, а політична оцінка: «Але істерично кричати, робити якісь голослівні заяви, обзивати, так як він себе нахабно поводив під час допиту, так як він обзивав прокурорів, вибачте, мудаками, урками, які там ще інші слова були — це є не рівень лідера політичної партії».

І одразу після такого коментаря Холодницького — заява Юлії Тимошенко, ніби однопартієць Ляшка Сергій Рибалка має бізнес у Ліпецьку. Самого Рибалку, звісно, не спитали.

Далі у випуску Сергій Каплін сумнівається в легітимності парламентської коаліції, лідер «Опозиційного блоку» Юрій Бойко робить заяви на підтримку переселенців, а його соратник Олександр Вілкул розповідає, як готуються до травневих свят у Дніпрі.

Іще один представник «Опоблоку», Вадим Новинський, з’явився в новинах каналу «Україна». Він єдиний коментує ситуацію з відставкою президента ПАРЄ, але каже не так про це, як про свої політичні гасла: «Вадим Новинский, член украинской парламентской делегации в ПАСЕ: Как единственная системная оппозиция в нашей стране, будем требовать от нашей власти неукоснительного выполнения всех пунктов этой резолюции в отношении прав, свобод наших граждан. В отношении права на свободу слова, прав оппозиции, свободу совести и вероисповедания».

Не оминули, традиційно, на «Україні» увагою і власника каналуРіната Ахметова та діяльність його гуманітарного штабу.

На «Інтері» в цьому випуску проігнорували українську позицію щодо загибелі спостерігача ОБСЄ на Луганщині: «Трагическую гибель сотрудника ОБСЕ на Донбассе сегодня обсуждали в Москве». У сюжеті Людмили Панасюк фігурують лише коментарі генсенка ОБСЄ Ламберто Заньєра та російського керівника МЗС Росії Сергія Лаврова: «Сергей Лавров, министр иностранных дел России: Исходим из того, что в расследовании наряду со специальной мониторинговой миссией должны участвовать и представители контактной группы, и центр координации и контроля, о котором я упомянул, и власти Украины, и власти провозглашенной Луганской народной республики». Хоча Лавров і апелює до української сторони, але її позицію журналістами «Інтера» не представлена навіть бекґраундом.

Ще одне дивне повідомлення в ефірі ICTV. Тут вирішили приділити увагу інтверв’ю одіозного політика Віктора Медведчука для Times. І хоча його називають «другом Путіна», що само по собі вже не комплімент, але не гребують розповісти: «Виходом із ситуації на сході Медвечук вважає ухвалення парламентом в Україні закону про обмежену автономію ОРДЛО, проведення там виборів за умов виконання Росію мінських угод». Ці роздуми політика не мають жодної оцінки чи коментаря з боку незангажованих експертів.

26 квітня, середа

Як заведено, важливі пам’ятні дати не можуть обійтися без політичного піару чи паркету. Так і з Днем пам’яті аварії на ЧАЕС. Канал «Україна» після сюжетів про пам’ятні заходи окремо зробив повідомлення про покладання квітів прем’єром Володимиром Гройсманом та обіцянки ліквідаторам від Олега Ляшка: «Ведущая: Компенсация за потерянное здоровье — это лучшая благодарность ликвидаторам и пострадавшим от аварии на ЧАЭС, считает депутат Олег Ляшко. С чернобыльцами политик пообщался около памятника ликвидаторам в Киеве. Заявил, будет добиваться возвращения льгот и компенсаций в парламенте».

На 5-му каналі не пошкодували ефіру на президентів. Тому у випуску одразу два розлогих сюжети про заходи до річниці вибуху на ЧАЕС за участі Петра Порошенка та Олександра Лукашенка. Перший — про перебування на українській частині Чорнобильської зони, другий — на білоруській. На СТБ ж, навпаки, обмежилися дуже куцим повідомленням лише від українського Президента: «Президент Петро Порошенко певен, що Білорусь ніколи не буде Україні ворогом».

На ICTV партія «Наш край» критикує уряд щодо програми «Доступні ліки»: «Ведуча: Та й приватні аптеки не дуже поспішають до неї долучатися. Це, на думку спвголови партії «Наш край» Олександра Мазурчака, сталося через провальну роз'яснувальну роботу урядовців і небажанні приватних аптек приєднатися до проекту “Доступні ліки”». Крім самого Мазурчака, компетентність якого в цьому питанні не очевидна, більше жодних коментарів — ні від МОЗу, ні від уряду, ні від місцевих чиновників від медицини, ні від представників фармбізнесу.

На каналі «Україна» щоденний обов’язковий сюжет про діяльність фонду Ахметова.

А на «1+1» критикували канал «Україна» за так звані російські серіали. Подано позицію лише нардепа Володимира Парасюка: «Тут можна провести паралелі, що на телеканалі "Росія 1" показують той самий серіал, що на ТРК "Україна". Питання, а чому воно так, що, у нас немає війни? Якщо Нацрада не прийме ніяких мір, тоді будемо піднімати питання, що вона не дієва і про її зміну». При цьому замовчується, що ще на початку квітня Держкіно надало інформацію щодо серіалів та можливих порушень. Коментарі ж Нацради, до якої лунає найбільше претензій, взагалі відсутні.

На «Інтері» повідомдяють про затримання прикордонників, а винен Яценюк: «Ведущая: Полмиллиона гривен за разрешение на участие в строительстве "стены Яценюка". В Киеве на крупной взятке погорели сотрудники Госпогранслужбы, сообщают в военной прокуратуре. Напомню, этот проект инициировал Арсений Яценюк, когда возглавлял правительство. Его однопартийцем по "Народному фронту" является глава МВД Арсен Аваков. Именно возглавляемое им министерство контролирует ход расследований, связанных со строительством "Стены Яценюка". Но все эти дела покрыты большой тайной».

Наступне повідомлення — знову лише начитка зі студії і знову про екс-прем’єра: «Ведущая: Генпрокуратура затягивает уголовное дело против экс-премьера Арсения Яценюка. Это на своей на странице в Фейсбуке пишет народный депутат Сергей Каплин». Навіть із самого тексту зрозуміло, що йдеться про неіснуюче провадження. Але автори не заморочуються зверненнями до правоохоронців щодо пояснень. Та й навіщо, коли на всі випадки життя є Сергій Каплін: «Каплин утверждает, что на свой запрос получал от ГПУ ответ о закрытии досудебного расследования, хотя Печерский суд обязал это ведомство его продолжить. Депутат просит генпрокурора провести служебную проверку, поскольку в действиях его подчинённых видит служебную халатность и намеренное затягивание следствия с целью скрыть преступление».

Наступні два сюжети з уже до дір затертими тезами на «Інтері»: керівництво «Нафтогазу» переплачувало собі зарплату, поки населення переплачувало за газ. Ці матеріали не містять коментарів людей, на якіх сипляться звинувачення, чи пояснень про причини відсутності таких коментарів. А всі наведені позиції зводяться до вищезгаданих звинувачень.

Далі у випуску сюжет про те, який близький до народу «Опозиційний блок» в Одесі. Ідеться про цілком суспільно важливий конфлікт — намір приватизувати частину відомого пляжу. Не зрозуміло тільки, яка необхідність в цьому сюжеті акцентувати на банальних заявах «Опозиційного блоку»: «Кор. Андрей Анастасов: Общественники идут в сессионный зал, чтобы спросить: почему город пытается продать такой лакомый объект? И почему нельзя объявить открытый конкурс. Возможно, и другие коммерсанты интересуются строением? Все эти вопросы пытается задать и депутат от "Оппоблока" Алексей Еремица».

Наступний підозрілий матеріал на «Інтері» — про сумнівну загрозу зникнення цигарок у продажу. Тут фігурує лише компанія «Тедіс Україна», в якої не так давно проводили обшуки й шукали зв’язків із російським бізнесом, який фінансує оборонку агресора. У сюжеті Олени Мітясової йдеться, що дифіцит цигарок став наслідком арешту товару на складах компанії. В хід ідуть всі аргументи: «Кор.: И если табачный коллапс затянется, говорят дистрибьюторы, госказна Украины потеряет порядка четырех миллиардов гривен. И это в преддверии проведения конкурса "Евровидения". Многих гостей-иностранцев дефицит сигарет удивит».

Канали врізнобій подавали інформацію про втрати на фронті, не вказуючи часових рамок, а часто і джерела інформації:

  • «На Донбасі у середу поранений армієць. Загалом бойовики стріляли по позиціях українських військових 18 разів» («112»); «Один поранений. Такі втрати в українського війська в зоні АТО» (5 канал); «На передовій поранено одного військового» («UA: Перший»);
  • «Трое украинских военных погибли на Донецком направлении. Ещё пятьбойцов ранены — сообщает штаб АТО» («Україна»);
  • «Троє наших бійців загинули, четверо поранені» (ICTV);
  • «Троє українських воїнів загинули і шестеро дістали поранення на сході країни» («1+1»);
  • «Трое украинских военных погибли, пятеро — ранены» («Інтер»);
  • «Одразу трьох українських бійців було вбито проросійськими бойовиками»(СТБ).

На ранок 26 квітня штаб АТО повідомив, що за минулу добу загинули троє військових і четверо отримали поранення. Станом на 18:00 один військовий отримав поранення і зафіксовано 18 обстрілів.

Про вирок кримськотатарському активісту Руслану Зейтеллаеву, винесений російським судом у вигляді 12-річного ув’язнення, повідомили тільки «1+1» та «112».

27 квітня, четвер

Після вчорашнього допиту Олег Ляшко вирішив сам навідатися до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Хоча важко сказати, чи в цій новині є щось більше за спровокований скандал, її показала більшість каналів (крім ICTV). Всі намагалися дати коментарі й самого Ляшка й реакцію керівника САП Назара Холоницького.

От тільки одразу після такого невеликого репортажного сюжету на каналі «Україна» Ляшко заполонив ефір на наступні сім із половиною хвилин, його заапросили гостем до студії. Тут він буває майже щотижня. Тож манеру його відповідей на питання знають, але це не заважає регулярним зустрічам в ефірі. Цього разу ведуча зовсім не управляє розмовою:

«Анна Панова: Олег Валериевич, это потому что каждый политик заявляет, что дело против него политически мотивировано. Давайте разберемся все-таки по сути подозрения, у следователя возникла…

Олег Ляшко: У мене є до Вас пропозиція: по сути подозрений хай розбираються органи. І ми дали, позавчора я був в НАБУ, 4 години відповідав на запитання і дав усі відповіді.

Анна Панова: Нет, но подождите, да.

Олег Ляшко: Справа, в якій мене звинувачують, не має ні факту, ні події злочину».

На «Інтері» ж Ляшка порівняли з Януковичем. Тут закадровий текст рясніє авторськими оцінками: «Олег Ляшко сегодня заговорил на языке Виктора Януковича. … Не скупясь на выражения, политик акцентировал внимание на внешности и манерах Холодницкого. И даже называл начальника антикоррупционной прокуратуры — "шлеппером"».

Володимир Гройсман говорив про наповнення уряду новими фахівцями. У новинах «Інтера» це перетворилося на загальне місце: «Только профессиональные государственные служащие могут обеспечить качественное проведение земельной, пенсионной, а также реформы образования и здравоохранения заверяет Владимир Гройсман». А на каналі «Україна» вже вкотре перерахували плани та заклики уряду, оминаючи увагою результати й конкретні рішення: «Планы правительства на год Владимир Гройсман представил главам иностранных дипломатических миссий. Улучшений стоит ждать в образовании и здравоохранении, земельной и пенсионной реформе. Премьер также призвал инвестировать в украинскую экономику».

На каналі «Україна» розповісти про життя прифронтового селища на Приазов’ї Юлію Меншакірову спонукало те, що Рінат Ахметов привозить туди свою гумдопомогу.

На «1+1» похизувалися благодійністю народного депутата, директора комплексу «Буковель», а тут просто «засновника благодійного фонду "Новий Івано-Франківськ"» Олександра Шевченка, коштом якого оплачують операції на обличчі для 35 бійців АТО.

На ICTV в сюжеті Віталія Захарова відверто пропіарили, як компанія «Кока-кола» одною з перших принесла великі інвестиції в Україну та стала прикладом соціальної відповідальності: «Лише в нашій країні "Кока-колу" продають в 87 тисячах магазинів і ресторанів. Міжнародна компанія стала одним із перших великих інвесторів в Україні. За 25 років на вітчизняному ринку, вона вклала в нашу економіку майже півмільярда доларів. І збудувала один із найбільших заводів безалкогольних напоїв у Європі … Представники бренду також дбають про екологічність. Завдяки квадрогенераційному заводу, немає викидів в довкілля. Адже ця енергія йде на виробництво».

У новинах «Інтера» двічі з’явилися представники «Батьківщини». Спершу Юлія Тимошенко розкритикувала рішення суду, який відмовив у проведенні референдуму щодо землі: «Юлия Тимошенко, народный депутат, лидер фракции "Батькивщина": Окружний адміністративний суд міста Києва, який повністю знаходиться під пресом, сьогодні прийняв ухвалу. Це тест, наскільки була б вдалою судова реформа, от вам відповідь. І це тест, чи існує, після другої революції, хоча б крапля прав у людей, хоча б крапля впливу українців на здійснення ключових стратегічних рішень щодо нашого майбутнього».

Далі в сюжеті, присвяченому проблемам «Нафтогазу», народний депутат від «Батьківщини» Сергій Соболєв озвучує тези, які ми вже неодноразово чули в новинах «Інтера»: «Сергей Соболев, народный депутат Украины, "Батькивщина": Дивним чином збіглися дві цифри заборгованість населення по комунальних платежах 26 мільярдів. Прибуток "Нафтогазу" — 26 мільярдів. Думаю, це нікого не дивує, тому що в даному випадку посередник реально наживається на населенні, заробляючи мільярди і мільярди, які незрозуміло куди йдуть».

А продовжує тему газу Сергій Каплін. Не обійшлося без критики Яценюка: «Сергей Каплин, народный депутат, лидер Социал-демократической партии: Ми переплатили майже два мільярди доларів за газ ніби як європейського походження.Ми звернулися до Верховної Ради України з вимогою створити тимчасову слідчу комісію, аби розслідувати цю брехню, яка першою прозвучала з вуст екс-прем'єр міністра України Арсенія Яценюка».

І знову дісталося Яценюку в уже традиційній для цього каналу темі російських хімдобрив. Спершу на «Інтері» вийшов сюжет «В Житомирской области люди травятся российским аммиаком». У тому, що добрива російські, не впевнений і сам автор сюжету Руслан Смещук, посилаючись на слова місцевого мешканця:

«Кор.: Причем, привозят его, похоже, из России, в российских же вагонах.

Валерий Головощук, житель села Скочище: З Росії приходить цей газ. Свердловська залізниця. Урал, "Уралхім". І вони тут, буває, стоять по тижню, ці вагони. Бочки з аміаком — поки не викачають».

А далі ведуча пов’язує це з екс-керівником уряду: «Между тем, рынок Украины по-прежнему заполнен российскими удобрениями, в частности, аммиачной селитрой. За три последних года украинцы заплатили за нее более полумиллиарда долларов российской компании Еврохим, работающей на Оборонпром страны-агрессора. Напомню такое положение на рынке сложилось во время премьерства Арсения Яценюка».

Ще один матеріал із політичним фльором — сюжет про рішення Одеської міськради повернути вулицям комуністичні назви. Тут є й ті, хто має стосунок до теми: Інститут нацпам’яті, представники міськради та прокуратури. А є й ті, хто знімає політичні вершки на темі та критикує відкриття відповідного кримінального провадження: «Кор. Андрей Кравец: Такая реакция правоохранителей возмутила народного депутата Николая Скорика. Решение прокуратуры он называет антидемократическим. И напоминает: "Оппозиционный блок" и в судебных инстанциях, и в Одесском облсовете всегда последовательно выступал против такой декоммунизации».

28 квітня, п’ятниця

Дещо йде обертом голова від засилля в новинах топ-правоохоронців. Ключова тема — заява про повернення вкрадених командою Януковича коштів у бюджет України.

У цій темі частково незбалансовані сюжети були на ICTV та CТБ. Позицію захисту вони передали тільки за кадром одним-двома реченнями, а не розгорнутим коментарем. Узагалі без коментарів із боку адвоката Януковича подали новину на 5-му каналі. «Інтер» до цього сюжету зміг ненав’язливо прив’язати критику «Народного фронту». За кадром у сюжеті Анни Каменєвої йдеться про закон щодо спецконфіскації: «О конфискации отмытых денег семьи Януковича после революции не говорили только ленивый, и даже закон о спецконфискации через раду протащить пытались, и не один раз, но тщетно. Потеряв на этот закон впустую много и времени, и сил, и наделав множество громких заявлений, депутаты так ни к чему и не пришли, в итоге вернули деньги через суд».

Глядачам «Інтера» має бути добре відомо, що просувала цей закон фракція «Народного фронту», за що в новинах цього каналу їх неодноразово критикували. Але якщо раптом хтось забув, на відео — підказка. Начинку ілюструють кадром із нардепом Сергієм Пашинським у парламенті, хоча прямо політсилу не називають.

Арсен Аваков фігурує в іще як мінімум двох темах: нова база для навчань КОРДу, подарована коштом уряду США, та розшук Арсенія Яценюка Інтерполом за позовом Росії. На ICTV чомусь замовчують, що Аваков із Яценюком однопартійці. Тому повідомлення виглядає ангажовано, особливо враховуючи ключовий посил, який передає єдиний синхрон:

«Арсеній Яценюк, премєр-міністр України (лютий 2014 — квітень 2016 рр.): Рішення російського Інтерполу, вчорашнє, про те, що запросити затримання, арешт, екстрадицію до Росії є частина російського плану по фактично і дискредитації, і переслідування тих, хто виступає проти Росії. Антиросійська до того моменту доки президент Путін разом із своєю аравою не заберуться з території Криму, Донецька і Луганська».

На каналі «Україна» піарять Яценюка на підтримці КОРДу, матеріальну базу якому оновили за рахунок допомоги зі США. І тут жирний натяк на те, кому за це подякувати:

«Кор (Эдуард Ганишевский): Часть сумы выделило правительство США, как и специалистов для подготовки полицейского спецназа. И будут помогать еще.

Арсений Яценюк, премьер-министр Украины (2014-2015): В травні місяці я відбуваю до Америки і до Канади. Нагадаю, що це дві країни, які здійснюють найбільшу фінансову підтримку для реформування поліції. Тому уряд Сполучених Штатів та канадська поліція вкладають значний ресурс і моя мета – це буде збільшити обсяг фінансування для реформування поліції.

Кор: С поездкой за границу у экс-премьера проблем не будет, заверил журналистов глава МВД Арсен Аваков».

І далі йдеться про оцінки звернення Росії до Інтерполу, мовляв, усе вирішать і проблем із поїздками в екс-прем’єра не буде.

На каналі «Україна» анонсували випуск свого спецпроекту, де антикорупціонерів називать «грантоїдами», а серед усіх активістів та політиків у анонсі виділяють лише Сергія Лещенка: «Щеголяет роскошной жизньюдевушка Сергея Лещенка. Ди-джей Анастасия Топольская выложила в соцсети фотографию с изображением ключей от нового пентхауса. Именно эту элитную квартиру в самом центре столицы стоимостью более семи с половиной миллионов гривен купил нардеп Лещенко. Подпись под фотографией красноречива: "Ключи от хаты, где деньги лежат". А где лежат деньги других борцов с коррупцией и как на гранты они покупают роскошные квартиры и дома? Смотрите сегодня в 23.20 на канале "Украина" в специальном репортаже "По следам грантоедов"».

Завжди хороший і майже святий на каналі «Україна» — Рінат Ахметов. У цьому випуску Вікторія Чистюхіна розповіла про його соціальний проект «Сиротству нет».

«Інтер» в основній частині випуску представляє свій вже звичний «джентельменський набір»: Сергій Каплін протестує з ветеранами МВС за пенсії та проти Авакова, в поставці російських міндобрив звинувачують уряд Яценюка, а в неадекватно великих зарплатах — керівництво «Нафтогазу». Такі повідомлення (принаймні останні два так точно) повторюються щодня, але щодня не містять нічого нового — лише несуттєві зміни у формулюваннях.

Із «новинок» у сумнівних сюжетах «Інтера» — ремонт доріг на Черкащині разом із головою ОДА коментує не представник автодору чи профільної установи, а нардеп Сергій Рудик. Він розповідає, шо гроші на дороги знайдуть завдяки, зокрема, його праці: «Сергей Рудык, народный депутат Украины: Ключовою сумою, про яку можна сьогодні реально говорити, це кошти від перевиконання митних надходжень — це законопроект, який ми дуже довго пробивали. Прогнозує митниця, що ця сума складе 645 млн, плюс до цього ми вже маємо 144 млн грн. — це кошти державного бюджета».

І наступний матеріал знову з Черкас. Де підозрюваного в зловживанні службовим положенням депутата облради Олександра Короткова відпустили під заставу в 3 млн грн. Але тут іще питання, про кого сюжет — про Короткова чи його однопартійця: «Ведущая: Напомню, шефа этого предприимчивого депутата, лидера Радикальной партии, подозревают в незаконном обогащении. И НАБУ, и САП заинтересовало происхождение средств на покупку Олегом Ляшко элитной недвижимости». Половину матеріалу складає бекґраунд — але не про Короткова, а про Ляшка.

29 квітня, субота

Пікніковий настрій панує вже і в теленовинах. Одні розповідають про правила поводження на природі, інші проаналізували облаштування зон відпочинку, а канал «Україна» вирішив розповісти про корпоративний пікнік: «От вылазок на природу не отказались и ведущие канала "Украина". Чем Марина Кухар заменяет мясо и какие продукты для своего коронного блюда — бограча — выбирает Олег Панюта». Так і топ-тему найближчих днів підтримали, й себе похвалили.

На «Інтері» у двох поспіль матеріалах роздавав коментарі нардеп від «Опозиційного блоку» Микола Скорик. Спершу приводом стало те, що ніби радник міністра МВС Зорян Шкіряк викоремив «Опоблок» серед можливих провокаторів на 2 травня в Одесі: «Ведущая: По мнению советника главы Министерства Зоряна Шкиряка, покой одеситов может нарушить "Оппозиционный блок". Сегодня на брифинге Шкиряк от имени всего МВД призвал представителей этого блока к годовщине трагических событий 2 мая не создавать провокационніх ситуаций в городе. На такое заявление уже отреагировали в полит силе, народный депутат Николай Скорик».

Що саме говорив Шкіряк — глядачу не доносять, а от коментар Скорика в повній красі — він закликає розслідувати загибель людей в одеському Будинку профспілок. У наступному сюжеті — також тільки коментар Скорика. Він критикує мера Одеси Труханова за непідписання рішення пор повернення назв вулиць, які були змінені під час декомунізації. Крім коментаря Скорика, тут традиційно не бракує роздумів та оцінок від авторів цього повідомлення, які озвучує ведуча: «И сегодня же Николай Скорик прокомментировал сообщение начальника Шкиряка Арсена Авакова. Напомню, накануне глава МВД сообщил в своем Твиттере, что провел серьезную беседу с мером Одессы Геннадием Трухановым, после чего тот, по словам Авакова, принял решение ветировать возвращение одесским улицам прежних советских названий. Какое вето имел ввиду главный полицейский — не понятно. Законодательством такое понятие вообще не предусмотрено».

На «Інтері» та «UA: Першому» подали звернення Володимира Гройсмана про компенсації родинам, які заощаджували на комунальних послугах. По-перше, це новина вчорашнього дня, а тому неоперативна. По-друге, зроблена на основі коментаря, явно розісланою прес-службою Гройсмана. Тобто не передбачає журналістської роботи, а тому «паркетна».

Канал «Україна» незмінно розповів чергову історію про діяльність фонду Ріната Ахметова.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня на восьми телеканалах вийшов 51 сумнівний матеріал: 43 сюжети з ознаками замовлення, сім «паркетних» повідомлень та один промосюжет про власні проекти телеканалу.

Безперечним лідером за кількістю таких матеріалів є «Інтер» — 28 сюжетів, на каналі «Україна» вдвічі менше — чотирнадцять, чотири сюжети на ICTV, три на «1+1», по одному на CТБ та «UA: Першому». Чистими були новини 5-го каналу та «112».

Найбільше світилися представники «Опозиційного блоку» — вісім повідомлень: сім на «Інтері» та одне на каналі «Україна».

Стабільні шість сюжетів отримав фонд Ріната Ахметова на каналі «Україна». Стільки ж було й «паркету» прем’єра Володимира Гройсмана: по два матеріали на каналах «Україна» та «Інтер», по одному на ICTV та «UA: Першому».

У п’яти матеріалах на «Інтері» з’являвся Сергій Каплін або його дописи у Фейсбуку. По три вигідних сюжети отримали Олег Ляшко (всі на каналі «Україна») та представники партії «Батьківщина» (всі на «Інтері»). В інтересах лідера «Народного фронту» Арсенія Яценюка — два сюжети: по одному на ICTV та каналі «Україна».

По одному матеріалу були вигідні для партії «Наш край» на ICTV, нардепів Олександра Шевченка та Володимира Парасюка на «1+1», нардепа Сергія Рудика на «Інтері» й тютюнової компанії «Тедіс Україна» також на «Інтері». Один паркетний матеріал із заявами Петра Порошенка вийшов на СТБ.

До категорії критичних можна віднести 12 сюжетів: одинадцять на «Інтері» та один на каналі «Україна». Найбільше критикували на «Інтері» керівництво «Нафтогазу» — п’ять повідомлень, по три сюжети — з критикою Олега Ляшка та Арсенія Яценюка. На каналі «Україна» без права на відповідь критикували антикорупціонерів в особі Сергія Лещенка.

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа» та не обов’язково відбиває позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

comments powered by Disqus