Майже детективні історії: хто надзюрив у цукор і не видалився із «ВКонтакте». Моніторинг теленовин за 14–19 серпня 2017 року

Під час перегляду новин цього тижня можна було запасатися попкорном. Шал пристрастей вирував від загрози атомної війни та світового скандалу, в який вплутали Україну — до протистоянь між телеканалами «Україна» та «1+1» на рівні дитячого садка. У новинах простежується, як розійшлися інтереси Ахметова (канал «Україна») та Коломойського («1+1») на енергоринку. Також цікаво, що канали Ахметова та Фірташа і Львочкіна («Інтер») солідарні щодо симпатій до Миколи Мартиненка, але займають протилежні позиції в суперечках між Сергієм Капліним та Іллею Ківою.

14 серпня, понеділок

Генпрокуратура заявила про завершення розслідування Іловайської трагедії. У ній звинувачують одного з керівників російського Генштабу. Докази російської агресії передали до Міжнародного суду ООН. А повідомили про цю заяву в новинах лише половина каналів: ICTV, 5-й, «UA: Перший» та «Україна». Інші це повідомлення проігнорували.

У тій інформації, що все ж з’явилася в ефірах, узагалі не згадують про те, що частина українського суспільства досі чекає на розслідування дій командування української армії та керівництва добровольчих батальйонів: чи належно проводилася розвідка, чи відбувалася координація між підрозділами, чи військові накази відповідали обстановці й чи зробили все, щоб уникнути великих втрат.

Гучний скандал із ракетами для КНДР, через які опосередковано впала тінь на Україну, прокоментував секретар РНБО Олександр Турчинов. Він заявив, що Україна ніколи не постачала ракет до Північної Кореї. Попри те, що це питання гучно обговорюється в багатьох світових та українських медіа, заяву Турчинова проігнорували на «Інтері» та СТБ.

На відміну від більшості телеканалів, «1+1» шукали аргументи — чи справді «Південмаш» не міг поставляти ракети в КНДР. У сюжеті Ольги Максимової вагомий аргумент звучить від заступника міністра інформаційної політики Дмитра Золотухіна. Він хоч і не є профільним урядовцем, але вочевидь веде лінію захисту іміджу країни і розповідає про це як елемент інформвійни.

«Кор.: Сумнозвісна кольчуга — постачання танків у Судан, перевезення літаком стрілецької зброї до Нігерії ,продаж Кувейту китайських ПЗРК. Майже щороку в міжнародному інформпросторі навколо нашої країни бурлить, кажуть експерти. Але в Україні найсуворіша система експортного контролю. Її створили самі ж американці.

Дмитро Золотухін, заступник міністра інформаційної політики: Навіть теоретично передбачити той факт, що якимось чином двигуни, або їх креслення, або якісь частини могли потрапити до підембаргової країни — це абсолютна нісенітниця».

Практично всі канали розповіли про звіт НАЗК про свою роботу. В Агентстві повідомили, що за результатами перевірок статків до НАБУ спрямували справи чотирьох нардепів. На «Інтері» в контексті провадження згадали тільки про партію «Укроп». Прізвища всіх чотирьох нардепів, яких має перевірити НАБУ, прозвучали тільки на СТБ: «Ірина Мостова, заступниця керівника Департаменту моніторингу законодавства: До суду направлено протоколи щодо чотирьох народних депутатів України. Ну, я думаю, що ви всі пам'ятаєте справу та, яка була Лященко і Ляшко, ще один протокол по Ляшку розглядається на сьогодні, і ще один — це Мураєв».

Далі, після звіту НАЗК, на «Інтері» заступаються за Мураєва. Політолог Руслан Бортнік, який на «Інтері» часто коментує політично ангажовані новини, каже, що перевірка ГПУ виглядає суб’єктивним, вибірковим підходом. Далі за кадром кореспондентка, яку не представили ні ведуча, ні титри, стверджує, що причиною такої уваги до Мураєва могла стати його політична позиція: «Кор.: Еще две недели назад ряд украинских СМИ сообщали о том, что лидеры партии "За життя" Евгений Мураев и Вадим Рабинович разошлись, и что причина не нашумевшие Карибские торги, когда Рабинович присматривал себе землю на острове Сен Барт в Карибском море за 12 миллионов евро, а то, что Мураев в кругу однопартийцев прямо обвинял коллегу в работе на власть». Наприкінці матеріалу ще раз наголошується: «Кор.: Многие эксперты сходятся во мнении, что проверка Мураева — это способ на него давить».

Наступне повідомлення у студії: «Наталья Белышева, ведущая: Спектаклем назвал нардеп Мураев налоговую проверку, об этом он сообщил изданию «Страна.ua». Как сообщает этот ресурс, политик предполагает, что интерес к его имуществу и налогам возник из-за политической позиции».

Про гроші згадали й нардепу від Радикальної партії Ігорю Мосійчуку. Без зрозумілої актуальної нагоди у випуску на «Інтері» повідомили, що він винен «Приватбанку» 53 тисячі доларів. Джерело інформації — «за даними ЗМІ». Вочевидь, образ боржника зможуть використовувати для негативних оцінок нардепа, але інформаційної цінності повідомлення, як воно було подане на «Інтері», не несло.

А Сергій Льовочкін, нардеп від «Опозицінйого блоку» та співвласник «Інтера», критикував швидкість ремонту доріг в Україні: «Нардеп Сергей Левочкин подсчитал, что при нынешних темпах, автодороги в Украине будут ремонтировать 195 лет. Несмотря на то, что в этом году дорожникам выделили рекордные 17 миллиардов гривен из Госбюджета, за полтора года в порядок привели менее одного процента всех трасс».

У «Подробностях» знову ставлять діагноз Іллі Ківі: «Ведущая: "Социал-демократическая партия", "Соцпартия" и профсоюзы направили силовикам документы, якобы подтверждающие, что нынешний советник министра внутренних дел Авакова Илья Кива, которого социалисты обвиняют в попытке захвата СПУ, страдает острой формой шизофрении». А от на каналі «Україна», навпаки, Ілля Ківа критикує лідера Соцпартії, нардепа Сергія Капліна. Радник Авакова анонсував відкриття кількох кримінальних проваджень відносно Капліна та його оточення.

Сходяться в «Інтера» та каналу «Україна» погляди на справу Миколи Мартиненка. Обидва канали подали новини виключно з позиції захисту екс-нардепа.

  • «Ведущая: Мартыненко уверен, на Соломенский райсуд давит антикоррупционное бюро. Экс-депутат заявляет о нарушении своих прав на защиту и обещает добиваться уголовной ответственности для тех, кто занимается его дискредитацией. Мартыненко собирается обратиться в Европейский суд по правам человека» (канал «Україна»);
  • «Николай Мартыненко, народный депутат Украины IIIVIII созывов: … Виглядає досить дивно, коли треба себе захищати, ти отримуєш відмову. Чи заспокоюся я на цьому? Ні, я буду далі боротися за свої права для того, щоб позакривати ті фейки, які випустили на мене, в тому числі у Швейцарії ще в 2013 році» («Інтер»).

Також на каналі «Україна» однобоко хвалили компанії ДТЕК за якісну підготовку теплостанцій до опалювального сезону, відкриття школи в Харкові подали як персональну заслугу голови ОДА Юлії Світличної, Володимир Гройсман укотре запевнив іноземних партнерів в оновленні уряду, а Рінат Ахметов рятував мешканців Донбасу.

На каналі «Україна» продовжили атаку на Михеїла Саакашвілі. Цього разу сюжет присвячений тому, що нібито політичні таємниці, якими володіє Саакашвілі, — насправді розіграші російських пранкерів Лексуса і Вована. Про які таємниці йдеться, в сюжеті не кажуть, а на підтвердження розіграшів надають короткі записи розмов, які неможливо оцінити без контексту. З повного запису розмови можна зрозуміти, що в сюжеті використано фрагмент, де Саакашвілі пропонували умови повернення в Україну, а він критикував дії влади.

Весь відеоряд сюжету побудований на відео з інтернету, й тільки коментар політтехнолога Володимира Фесенка та польського активіста, які критикують Саакашвілі, записані самими кореспондентами.

Нагороду за найбезглуздіший репортаж дня можна вручити «ТСН». Тут радять, як вийти заміж. При цьому ведуча засвідчує «компетентність» авторки сюжету: «Розповість давно вже заміжня Наталія Гончарова». У самому ж матеріалі просто парад абсурду: огляд кумедних традицій-приворотів — як сідали в калюжі,виставляли п’яту точку у вікно й радили натирати капці грошима.

15 серпня, вівторок

Українські урядовці продовжили спростовувати причетність України до постачання ракет у КНДР. Заяви Космічного агентства та прем’єра знову проігнорували тільки «Інтер» та СТБ.

На 5-му єдині звернули увагу на твіттер експерта Майкла Елемана, який і припускав про постачання ракет із України: «Ведучий: У своєму твіттері пояснив детально: згадане ним українське КБ “Південне” — то було лише одне з можливих джерел виробництва ракетних двигунів. Утім, є кілька інших потенційних джерел — в Росії. На додачу експерт написав: “Не вірю, що уряд України знав чи міг допустити постачання двигунів до КНДР”». Наразі акаунт Елемана недоступний. Як написав американський журналіст Майкл Міллер, Елеман видалив акаунт через те, що українці почали поширювати фото його родини як докази зв’язку з Росією.

На «Інтері» розпочали випуск зі стрілянини, яка зчинилася у присутності народного депутата від Радикальної партії Сергія Мальничука на Троєщині в Києві. Головне слово в репортажі Любові Кукли — «якобы». І хоча тут за кадром передають інформацію від поліції й самого народного депутата з посиланням на ЗМІ (але із тим самим «якобы»), матеріал виглядає дещо упереджено: тут все зводиться до тез, буцімто Мельничук — рейдер. Найбільш красномовний синхрон — відео неназваного учасника подій: «Мужчина: Поймали депутата Мельничука, громада Деснянского района. Опять был замечен в рейдерских захватах, в захвате детского садика помогал рейдерам, был сегодня задержан "хлопцами-атошниками" Деснянского района". Вот сидит в машине, боится выйти, хотя кричал, что он боевой офицер».

Далі на «Інтері» знову зачепили ще одного радикала Ігоря Мосійчука — знову про його борги перед «Приватбанком», і знову не зрозуміло, навіщо ця інформація глядачам, крім як думати про Мосійчука погано. Матеріал вийшов без указання автора, який дещо заглибився в минуле народного депутата: «За кадром: За последние три года Игорь Мосийчук часто фигурировал в различных скандалах. Один из самых ярких произошел в сентябре 2015-го. Тогда парламентариям прямо в парламенте продемонстрировали видео, на котором Мосийчук требует взятки за различные услуги. … За решеткой он успел побывать и раньше. В 1996-м за махинации его арестовали в Полтаве. Тогда он получил год лишения свободы».

Для порівняння, «UA: Перший» також повідомив про ці розбірки, але стисло та інформативно, без емоцій.

Також у випуску «Подробностей» інцидент із поліцейськими в Кропивницькому використовують для формування негативного іміджу поліції загалом: «Новомодные украинские копы медленно, но уверено превращаются в милиционеров. Они распускают руки и откровенно хамят». Ідеться про те, що поліцейські зупинили водія для перевірки й не давали йому знімати свої дії на відео, вихоплювали в нього телефон. Це відверта маніпуляція, оскільки автори кажуть про «новомодних копів», а учасниками інциденту були колишні міліціонери з більш ніж десятирічним стажем, що пройшли переатестацію і стали поліцейськими. Про це, до речі, йдеться в самому сюжеті. Але сила першої фрази грає свою роль.

Далі черговий сюжет про діагноз Ківи: «Ведущая: Советник главы МВД Арсена Авакова, Илья Кива, угрожал врачу, который обнародовал данные экспертизы, подтверждающие наличие у него психологического заболевания и вторую группу инвалидности. Об этом рассказала сама пострадавшая». Сюжет Олени Забережної однобокий та упереджений. А додатковою ознакою замовності є присутність у ньому нардепа Сергія Капліна, який прямим текстом звинувачує Авакова та його оточення в тяжких злочинах.

На ICTV дуже улесливо розповіли про життя села Берестівця. Тут повна ідилія: комфортні вулиці, гідна зарплата, турбота про людей. Тільки забезпечує це не влада села, району чи області, а власник місцевого агропідприємства. Чи це спроба зробити йому рекламу? Навряд. Але невідокремлені однотипні оцінки роблять цей матеріал дуже схожим на замовний.

Так само на каналі «Україна» постійно хвалять Ріната Ахметова. Його фонд і справді роздає гуманітарну допомогу. Але купа епітетів і щоденне системне висвітлення перетворюють репортаж на приховану рекламу. Так, і цей день не став винятком. Оксана Корчма розповіла, як Ахметов дарує дітям Донбасу «мирне літо» в таборі.

На каналі «Україна» розмову у студії провели із народним депутатом Вадимом Рабіновичем. Говорили про майбутнє Донбасу, де він пропонував скасувати блокаду (канал «Україна» —  найбільший противник блокади) і перелічував «ворогів» України: Семена Семенченка, Уляну Супрун, Михеїла Саакашвілі… Тобто в одному інтерв’ю зібралися одразу кілька тез, які системно транслюють у новинах каналу «Україна».

Проблеми прифронтових мешканців на СТБ показали у важливому репортажі Марїі Малевської: «Ольга Кучер, ведуча: Пролітають набої і прифронтову Новогригорівку, що на Донеччині. Мешканці цього селища називають себе заручниками війни, бо єдина дорога, що сполучала їх з довколишнім світом нині між позиціями українського війська та бойовиків, і цей шлях закрито. Тому в них ні магазинів, ні аптек. Діти ходять в школу іншою дорогою в брід через річку і навіть пологи місцеві приймають самі, бо швидкі рідко приїздять».

Але СТБ також і проштрафилися. Тільки цього дня чомусь повідомили про заяву ГПУ щодо завершення розслідування Іловайської трагедії та передачу доказів проти російського військового керівництва до Гааги. Ця заява була зроблена напередодні, й у «Вікнах» за добу її ніяк не розширили.

16 серпня, середа

Найбільш обговорюваною подією став, напевно, суд над керівником Центру протидії корупції Віталієм Шабуніним. Взагалі не згадали про цей процес тільки на «Інтері». Деякі канали ледь помітно проявляли симпатію до антикорупціонера.

Наприклад, ICTV про ситуацію говорить тільки з позиції Шабуніна, у БЗ немає позиції прокуратури. Важливим питанням у матеріалі є визначення, ким є Всеволод Філімоненко, якого вдарив Шабунін. У завданні ушкоджень середньої тяжкості його і звинувачують.

Тільки канал «Україна» стверджує, що Філімоненко є журналістом. На 5-му кажуть про «побиття людини» і взагалі не згадують, хто такий Філімоненко і за яких обставин сталося побиття. На «112» та «UA: Першому» більш гнучко пояснюють, що потерпілий тільки представлявся журналістом. «Однак згодом з’ясувалося, що це не так», — ідеться на «112». При цьому в матеріалі є коментар самого Філімоненка, а не лише обвинувачення.

Ще один канал, де зв’язалися з потерпілим, — «1+1». У сюжеті авторка Ольга Кошеленко, називає його блогером і пояснює, чому важливо встановити його статус:

«Кор.: Чи є Філімоненко журналістом — питання не пусте, адже за заподіяну журналісту при виконанні шкоду покарання значно вище, а ніж за те саме — не журналісту. В інтернет-виданні, яке Філімоненко вказав місцем своєї роботи, ми не знайшли жодного його матеріалу.

Всеволод Філімоненко: Они должны там обязательно быть. Некоторые материалы там появляются, но это не обязательное условие нашего сотрудничества с изданием.

Олена Блізнякова, сюжет: За версією слідства, він завдав тілесних ушкоджень середньої тяжкості Всеволодові Філімоненкові, який представився журналістом».

На СТБ Олена Лунькова показала в репортажі важливу деталь, яку не було так чітко артикульовано в матеріалах інших каналів: на відео видно, що Шабунін б’є в праву частину обличчя, а за висновком експертизи перелом зафіксовано в лівій частині.

Про корейські ракети й український слід нарешті заговорили на «Інтері». Приводом стала заява Президента Петра Порошенка з вимогою розслідувати, чи могла КНДР отримувати українські розробки. Крім «Інтера», про це також повідомили ICTV, 112, 5-й і канал «Україна».

На ICTV та каналі «Україна» однобокі компліментарні матеріали вийшли про роботу прем’єра Володимира Гройсмана. На першому глава уряду хвалився, як швидко зростають економіка та легко вести бізнес, а на другому — як справно будуються дороги на Херсонщині і які напрями розвитку економік південних областей. У цих повідомленнях — самі декларації, подекуди вже не раз озвучені стратегічні цілі, але мало конкретики та реальних оцінок у вказаних сферах. А після цього Борис Колесніков на каналі «Україна» запропонував розпустити «Укравтодор» через неефективність.

Незмінно на каналі «Україна» розповіла (цього разу Оксана Корчма), як Рінат Ахметов «допомагає вижити» мешканцям Гнутово. Також на каналі «Україна» чергову приватизацію енергокомпаній групою Ахметова СКМ подали як суцільне благо: «Ведущая: Приватизация энергокомпаний является частью обязательств Украины перед МВФ, чтобы страна могла получить очередной валютный транш».

Якщо на «Інтері» та «UA: Першому» вже повідомили про розслідування стрілянини на Троєщині за участі народного депутата Сергія Мельничука, на «1+1» тільки тепер вирішили розповісти про сам інцидент. Про відкриття провадження та оцінку від поліції — тобто найсвіжішої інформації, тут немає. Інтерпретація подій подається як факт без жодних посилань на джерела, які подають саме таку версію: «Ведуча: Конфлікт між нардепом і людьми виник через дитячий садочок. Приміщення використовувалося не за призначенням, а було в оренді. Суд повернув містянам садок, але народний депутат Мельничук вирішив, що це не законно, заявив людям, що відкриває приймальню. Згодом депутат сказав, що приїхав на виклик про рейдерське захоплення. Від обурених жителів мікрорайону обранець тікав в супроводі охорони. Їхній автомобіль заблокували атовці, вибили вікно. І тоді охоронець народного обранця відкрив стрілянину з бойового пістолета. На щастя, постраждалих немає».

На «Інтері» в контексті розслідування НАБУ щодо розкрадання коштів на будівництві Євровалу знову проїхалися по Яценюку: «Ведущая: Антикоррупционеры утверждают, что следствие еще продолжается и это не последние задержания. Напомню, Евровал — стройка века главного "фронтовика" Арсения Яценюка. Анонсированное им строительство мощных фортификационных сооружений на самом деле оказалось всего лишь обычным рвом, земляной насыпью со смотровыми вышками, оборудованными камерами наблюдения и металлической сеткой. … В стену уже замуровали 600 миллионов гривен. В этом году собираются зарыть еще полмиллиарда».

І після цього матеріалу розповіли про «рейдерство в поліції»: «Наталья Белышева, ведущая: Пока одни зарывают деньги в Стену, другие, чиновники Нацполиции, инвестируют их в личные активы, но только оформлять всё предпочитают на родственников. И пока семья богатеет, правоохранители рапортуют об успехах в борьбе с коррупцией». Матеріал Оксани Григор’євої присвячено заступнику керівника головного слідчого управління поліції Дмитрові Буту. Йому приписують тиск на бізнес та незаконні побори. І завершується сюжет масштабними висновками: «Кор.: Бута даже увольняли из МВД. В 2016 он не прошёл переаттестацию. Но вскоре суд в должности его восстановил. Решив, что он и не должен был сдавать тесты. Эксперты говорят, никакой чистки в МВД не будет. Такие как Бут там нужны. Как и уволенный замминистра Чеботарь, который из кустов рулит коррупционными схемами, как и рулил раньше. Сам министр Аваков покрывает рейдера Бута. Но будут ли покрываеть его НАБУ, СБУ и НАПК? Вряд ли».

До переліку боржників на «Інтері», крім Мосійчука, потрапив ще й міністр енергетики Ігор Насалик. У матеріалі вказано, що його майно арештовано рішенням суду за позовом бізнесмена, власника ФК «Карпати» та каналу «ЗІК» Петра Димінського. Жодних коментарів та посилань на конкретні джерела ця новина не містить.

І під завершення випуску на «112» повідомили дуже важливу інформацію: «Ведучий Євген Міхін: Кіт надзюрив у цукор. У столичному супермаркеті очевидці зафільмували, як кіт використав ящик з ваговим цукром замість туалету. Як розповіли, тварина вільно гуляла торговельною залою, застрибнула на тумбу з відкритими сипучими продуктами і зробила свою справу, прикопала сліди і пішла далі. Магазин, у якому це сталося, відреагував на інцидент коментарем під відео». Жодного натяку — про яку мережу йдеться і як тепер жити людям, які купували цукор на вагу.

На «1+1» із цього приводу майже розслідування провели. Наталія Гончарова пішла шукати котика в магазині, зустрілася з адміністраторами супермаркету, побачила документ на підтвердження про списання зіпсованого цукру і своїми запитаннями відбивала в покупців бажання навідуватися до відділу бакалії.

17 серпня, четвер

Головні новини дня: обшуки в НКРЕ, заяви СБУ про провокації до Дня незалежності, самовідвід нового адвоката Януковича Віталія Мешечка. Із теракту в Барселоні розпочали випуски новин, які виходили після 21:00 — на «UA: Першому» та СТБ. В інших новинах, що виходили близько 19-ї години, про теракт повідомляли в середині випусків. Сама подія відбулася після 18-ї години за київським часом.

На каналі «Україна» вперше за весь тиждень з’явився Олег Ляшко. Його місія — насипати негативних характеристик на Михеїла Саакашвілі: «Олег Ляшко, лідер радикальної партії: А чому він не проривається через грузинський кордон? Саакашвілі кажу, що боротиметься за повернення українського громадянства. А чому він не бореться за своє рідне грузинську громадянство? Саакашвілі каже, що добиватимиться зміни влади в Україні. А чому він не бореться за зміну влади у своїй Грузії? Тому що грузини своєму колишньому президенту оцінку дали, тому він до них і не рветься, а ховається по всьому світу. А українців цей збанкрутілий аферист тримає за лохів».

Висвітлювали справу Мартиненка на каналі «Україна» знову однобоко. Єдиний, хто висловлюється в матеріалі — сам Микола Мартиненко. І він стверджує, що ніяких злочинів не вчиняв, обіцяє це довести у суді.

Хвалили на каналі «Україна» роботу голови Харківської ОДА Юлії Світличної. Новий центр надання адмінпослуг, анонсований найбільшим в Україні, відвідала кореспондентка Анна Бровко. І хоча центр ще майбутній, вона вже стверджує: все буде зручно, комфортно і прозоро. Юлія Світлична в сюжеті скромно каже, мовляв, ми просто виконуємо доручення Президента: «Юлия Светличная, председатель Харьковской облгосадминистрации: Головною вимогою президента є щоб люди отримували сервіси від держави. У максимально комфортних умовах, швидко і якісно. Тому саме запровадження надання адміністративних соціальних послуг у таких центрах — це є європейський підхід і він саме надасть змогу в одному місці отримувати найбільшу кількість адміністративних соціальних послуг».

Незмінно дякували в ефірі «Сегодня» фонду Ріната Ахметова, цього разу за благодійні ліки.

На «Інтері» у випуску кілька матеріалів поспіль переконують, як погано працює поліція: стрілянина в Києві, потім стрілянина у Дніпрі — вже не перша за останній місяць, слідство у справі вбитих у Дніпрі поліцейських не спромоглося знайти пістолет — головний доказ. Кожен із цих матеріалів усе більше нагнітає на тому, що поліція безпорадна. А в матеріалі Ліни Зеленської з Києва про це прямо йдеться, за кадром, із посиланням на неназваних експертів: «Кор.: В следствие реформы МВД в органах практически развалена оперативная работа. Раскрываемость по самым оптимистичным прогнозам упала на 50 а то и 70 процентов, говорят эксперты, поэтому преступники все чаще действуют с откровенным цинизмом, ничего и никого не боясь».

Через кілька матеріалів у випуску можна дізнатися, про що ж мріє лідер «Народного фронту» Арсеній Яценюк: «Сбылась мечта лидера “Народного фронта”, бывшего премьера Арсения Яценюка — у него теперь есть свой телеканал». Йдеться про канал «Еспресо», і, як каже неназваний автор сюжету, із цією покупкою однопартійці «сообразили на троих»: міністр внутрішніх справ Арсен Аваков, нардеп Микола Княжицький, точніше, власницями є їхні дружини, і персонально Яценюк.

Просто інформативно повідомити про події за участі «фронтовиків» на «Інтері» не можуть. Купівля каналу породжує закономірне запитання, на яке відповідає всюдисущий Сергій Каплін: «Кор.: Откуда у “фронтовика” деньги на покупку телеканала, нардеп Сергей Каплин на своей странице в Фейсбуке предположил: они получены благодаря скандальной закупке так называемых “рюкзаков Авакова” и не менее скандальному мегапроекту “Стена”... Также нардеп напомнил, что “Народный фронт” неоднократно пытался прикарманить канал “Интер”». Про це «свідчить» присутність на судових засіданнях, де оскаржувалися частоти для «Інтера», Миколи Княжицького.

Тільки на 23-й хвилині ефіру на «Інтері» нарешті повідомили про теракт у Барселоні (випуск новин виходить на каналі о 20:00).

18 серпня, п’ятниця

Події в Барселоні не сходять із топів телевізійних новин. Більшість каналів показали свідчення людей, що перебували на місці події, вочевидь, записані міжнародними інформагентствами, бо коментарі на різних каналах повторюються. ICTV тут вдалося знайти ексклюзив. Вони знайшли українця, який опинився на місці теракту, зафільмував кілька кадрів після події та скайпом поділився з кореспондентами своїми переживаннями і спостереженнями.

На каналі «Україна» до новини про Барселону навіщось приплели нардепа від «Опозиційного блоку»: «Вадим Новинский, народный депутат Украины: Украина должна принимать самое активное участие в борьбе с терроризмом в мировом масштабе, и для этого наши спецслужбы должны сотрудничать со всеми спецслужбами мира. Но первый и главный шаг, главный вклад в общую безопасность — это достижение надёжного, твёрдого и столь долгожданного мира в нашей собственной стране».

Далі на каналі «Україна» вирішили провести «суперрозслідування»: «Анна Панова, ведущая: Гибридная война требует адекватных ответов на вызовы. Из соображений безопасности указом президента был закрыт ряд российских интернет площадок и сервисов. Но закон писан не для всех. И не подумали закрыть свою страницу “Вконтакте” и наращивают активность в сети те, кто не устает говорить о патриотизме — канал “1+1”. Вы не верите? Мы тоже не верили. И решили проверить».

Приводом для сюжету став допис у соцмережі ще від 30 травня. Катерина Олейник у своєму сюжеті опитала всіх, кого тільки могла — медійних експертів, навіть керівника СБУ. Але про незаконність чи порушення з боку «Плюсів» ідеться переважно за кадром. Журналістка називає позицію телеканалу «антидержавницькою». Наприклад, у Нацраді: «Кор.: Не на камеру сообщают — ситуация вопиющая!».

Знайшовши сторінку телеканалу в соцмережі, Катерина взялася критикувати дописи про попи, вагіни і торс Путіна. Останнє особливо смішно, адже два тижні тому канал «Україна» був єдиним, хто той самий «торс Путіна» включив до праймового вечірнього випуску новин.

Після не дуже красномовних коментарів від Нацради, Комісії з журналістської етики, глави СБУ, використовують іще один прийом. Нібито співробітник СБУ на умовах анонімності каже, буцімто ФСБ для ведення антиукраїнської пропаганди використовує як майданчик «ТСН». Дуже дивно, що співробітник СБУ з затемненим обличчям і зміненим голосом насправді каже про те, що навіть не є злочином. А саме — про обмеження використання анонімайзерів, що дозволяють обходити блокування російських сайтів, яке тільки обговорюється.

«Кор.: Вот и выходит, позиционируя себя самым патриотичным каналом воюющей страны, на медиа фронте “1+1” воюет не на украинской стороне, продолжая громко заявлять о социальной ответственности журналиста», — завершує сюжет Катерина Олейник. Тут варто нагадати, що «1+1» неодноразово критикував канал «Україна» за виробництво серіалів, знятих нібито в Росії.

Також на каналі «Україна» вчергове нагадали, що в Грузії чекають Саакашвілі, щоби віддати під суд. Як і щодня, тут розповідали про добрі справи фонду Ріната Ахметова. Далі в ефірі каналу «Україна» гостем у студії був нардеп від «Опозиційного блоку» Володимир Гусак, який розповідав, як виграє країна від приватизації енергокомпаній. Державні частки викупила компанія Ахметова СКМ: «Натомість держава за рахунок приватизації лише трьох енергокомпаній вже отримала майже півтора мільярди гривень. Ці гроші дуже потрібні українському бюджету. …Але цього разу жодних звинувачень в тому, що це були неконкурентні продажі, що хтось був не допущений до торгів, чи щось відбувалося не прозоро, не було».

На «1+1», який так критикували на каналі «Україна» думають інакше: «Лідія Таран, ведуча: Ринат Ахметов остаточно викупив "Київенерго" і "Західенерго". Компанія, пов'язана із донецьким олігархом, придбала по 25 % державних акцій енергокомпаній. Експерти кажуть, що купили державні частки за безцінь. А Фонд держмайна лише імітував аукціон. Як ця оборудка позначиться на звичайних українцях — дивіться далі». У сюжеті Дмитра Святненка є аргумент тільки проти приватизації. Хоча, як ми бачимо, сам покупець активно транслює аргументи «за».

Згадується й голова НКРЕ Дмитро Волк, якому закидають участь у схемі з захоплення енергоринку: «Кор.: Приватизація за безцінь — це частина багатоходової оборутки, в яку залучені не лише оточення Ахметова, а й державний регулятор тарифів НКРЄ КП. Та вищі чиновники держави. Усе просто, — пояснює колишній міністр ЖКГ Олексій Кучеренко. Поки структура Ахметова скуповує акції обленерго, Дмитро Волк — голова регулятора — підготував схему тарифоутворення цін на електрику. Назва красномовна — “RAB регулювання”». Але, напевно, голова НКРЕ був надто зайнятий обшуками, адже його позиції, чи коментарів від регулятора щодо впливу приватизації на ціну електроенергії, немає.

На «Інтері» знову проїхалися про поліцейському Дмитру Буту. Його в сюжеті називають «персонажем» та повторюють фрагменти з сюжету попереднього дня: про схему тиску на бізнес і покровительство з боку керівництва МВС. Наступний матеріал — про затримання двох поліцейських на хабарі, мовляв, у МВС процвітає корупція. Далі — новина про крадіжку авто заступника голови поліції Олександра Фацевича. Тут наголосили, що він мав «елітну іномарку» «Лексус». До слова, на «1+1», навпаки, цей момент згладжували «вживана машина 2004 року випуску» — типу хоч і «Лексус», але старенький.

Далі Юрій Бойко на «Інтері» вітав зі 100-річчям завод «Зоря», а ще через пару сюжетів Сергій Льовочкін закликав підвищити соцстандарти: «Ведущая: Поэтому Оппозиционный блок потребует уже в сентябре рассмотреть законопроект о повышении минимальных соцстандартов, в частности, минимальной пенсии до 3,5 тысяч гривен, что равнозначно показателям 2013 года».

19 серпня, субота

Суботні випуски більш багаті на короткі новини зі світу та надзвичайні події. У випусках дещо продовжили розвивати тему розслідування теракту в Барселоні.

Із надзвичайних подій в Україні найбільший резонанс викликало ДТП за участі автомобіля, що належить президенту «Карпат» і медіавласнику каналу «ЗІК» Петру Димінському. Аварія сталася в суботу, й головне питання — чи був Димінський за кермом авто, що спричинило ДТП, в якому загинула 31-річна жінка. На 5-му, на відміну від інших каналів, поспілкувалися із родичами загиблої, а в коментарі поліції чітко наголошено, що авто справді належить Димінському. Про те, що власник авто встановлений, поліція говорить і в сюжеті на каналі «Україна». Крім того, журналіст Микола Петров наголосив, що намагався зв’язатися із Димінським: «Кор.: Президент "Карпат" на звонки не отвечает. В пресс-службе футбольного клуба ситуацию тоже не комментируют».

Але загалом для суботнього дня тематичні сюжети й репортажі — скоріше виняток. Такі матеріали з’являлися переважно на «1+1». У своєму сюжеті Валентина Доброта розбиралася, як спортсменка Світлана Ахадова, учасниця олімпіади в Ріо, через суд доводить своє право на забезпечення житлом. На каналі «Україна» Вікторія Малосвітна розповіла про концепцію нової школи, яка почне діяти в сотні шкіл із нового навчального року. На інших каналах важко виділити непересічні тематичні матеріали.

На ICTV та каналі «Україна» проанонсували старт набору до хокейної школи клубу «Донбас». Звісно, засвітився в цих сюжетах президент клубу, один із лідерів «Опозиційного боку» Борис Колесніков: «Кор. Тарас Корніюк, ICTV: Президент хокейного клубу Донбас Борис Колесніков переконаний, слід будувати ковзанки у кожному місті аби в майбутньому Україна повернула собі спортивну славу, а нація була б здоровою». «У Донбасса не у клуба, а в целом, у Донбасса самое большое хоккейное будущее в нашей стране», — каже Колесніков в ефірі каналу «Україна».

На каналі «Україна» в сюжеті Юлії Меншакірової жителька Воздвиженки на Донеччині каже, що не вижила б, якби не допомога від Ріната Ахметова.

На «Інтері» знову згадали про канал Яценюка: «Ведущая: Экс-премьер Ярсений Яценюк приобрел права на телеканал "Эспрессо" за день до начала протестов на Майдане. Эта информация от журналистов “Страны.ua”». А далі в начитці зі студії Наталія Бєлишева повторює те саме, що було в сюжеті попереднього дня: сума, всі власники та їхні частки.

Далі Каплін продовжив боротися з «рейдерством» Іллі Ківи щодо СПУ: «Наталья Белышева, ведущая: Социалисты и социал-демократы Кировоградской области объединились. Об этом сегодня в Кропивницком заявил лидер Социал-демократической партии нардеп Сергей Каплин».

Більшість каналів також розповіли про свято Преображення. У матеріалах на 5-му та «UA: Першому» фігурували священики УПЦ КП, на каналі «Україна» показували події в Лаврі та главу УПЦ МП Онуфрія. У сюжеті «1+1» розповіли про святковий день у центрі реабілітації дітей з інвалідністю, що при Михайлівському соборі.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня виявлено 44 сумнівних матеріали: 38 новин із ознаками замовності й шість матеріалів, компліментарних до влади, так званих «паркетних» новин.

Лідером є канал «Україна» із 23 сюжетами, на «Інтері» — сімнадцять, на ICTV — три, на «1+1» один сюжет. 5-й канал, «112», СТБ та «UA: Перший» давали чисті новини.

На каналі «Україна» в шести сюжетах звітували про благодійність фонду Ріната Ахметова, у ще трьох сюжетах просувалися інтереси його енергокомпаній ДТЕК та СКМ.

Головним героєм чотирьох паркетних новини став Володимир Гройсман: тричі на каналі «Україна», один на ICTV.

Представники «Опозиційного блоку» чотири рази засвітилися у вигідному світлі: тричі на «Інтері» та один раз на каналі «Україна». Окремо один із лідерів «Опозиційного блоку» Борис Колесніков фігурував у ще трьох матеріалах: один раз на каналі «Україна» як лідер «опозиційного уряду», ще двічі як президент хокейного клубу «Донбас» (по одному матеріалу на каналі «Україна» та ICTV). Тож Колесніков двічі з’являвся на каналі «Україна» та один раз на ICTV.

Тричі заступалися за Миколу Мартиненка: два повідомлення на каналі «Україна», одне на «Інтері».

Каплін проти Ківи двічі на каналі «Інтері» й один раз, навпаки, Ілля Ківа критикував Капліна на каналі «Україна». Загалом Сергій Каплін тричі світився на «Інтері».

Голова Харківської ОДА Юлія Світлична двічі вигідно позиціонувалася на каналі «Україна».

По одній позитивній згадці: Євген Мураєв («Інтер»), Олег Ляшко («Україна»), Вадим Рабінович (Україна»).

Критика з’являлася переважно на «Інтері» — десять повідомлень, більшість проти представників «Народного фронту»: щодо Арсенія Яценюка тричі, щодо Арсена Авакова та МВС тричі. Три матеріали розповідали про борги «радикала» Ігоря Мосійчука, один негативно подавав позицію його однопартійця Сергія Мельничука. Канал «Україна» упереджено критикував тричі: двічі Михеїла Саакашвілі, один раз канал «1+1». На «1+1» в одному матеріалі критикували політику компаній Ахметова.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

comments powered by Disqus