Ляшко та силачі на службі в Ахметова. Моніторинг теленовин за 26 червня — 2 липня 2017 року

26 червня, понеділок

Топ-темами для новин стали зустріч президентів України та Франції, а також низка судових засідань: у справах Віктора Януковича, Ігоря Гужви, Романа Насірова та учасників «Правого сектора» в Мукачевому.

Насиченість інформаційного дня, напевно, і призвела до того, що повідомити про все й одразу не зміг жоден із топових каналів.

ICTV, «Україна», «Інтер» та СТБ не подали бекґраунду у справі Януковича — не нагадали суті висунутих звинувачень та історії питання. «1+1» та 5-й взагалі проігнорували це засідання й навіть коротко не розповіли про перебіг справи. Лише «112» та «UA: Перший» не тільки проінформували, а й нагадали зміст злочину, за яким судять президента-втікача.

«Україна», «Інтер» та «UA: Перший» коректно подали інформацію про вирок мукачівським стрілкам, а ICTV нечітко сформулював суть рішення. Спершу зі студії озвучили, що бійців виправдали, а потім виявляється, що лише частково: «Ведуча: Сьогодні Мукачевський мікрайонний суд виправдав у тяжких злочинах чотирьох бійців “Правого сектору”… Бійців звинувачували в тероризмі, організації озброєної банди, погрозах, вбивстві, заподіянні тілесних ушкоджень, носіння вогнепальної та холодної зброї. Спочатку їм загрожувало довічне ув'язнення, але кілька тижнів тому з них зняли звинувачення в тероризмі за відсутністю доказів. Тож нині покарання кожному три роки й дев'ять місяців позбавлення волі. Але за законом Савченко, два роки у СІЗО їм зарахували як повне відбуття терміну. Тож випустили одразу з зали суду». «112» взагалі не згадує, що в частині обвинувачень «правосеків» виправдали, а «1+1» не сказали про вирок у колись скандальній справі жодного слова.

Уваги Дню кримськотатарського прапора не приділили ICTV, «112», канал «Україна», «Інтер» та СТБ. За справою Насірова, судячи з вечірніх випускуів, стежили тільки СТБ, «Україна» та «Інтер». А новину щодо заяви про відставку голови правління «Приватбанку» Олександра Шлапака не пропустили тільки на каналі «Україна». Решта проігнорували цю інформацію у праймових випусках.

Про смерть 16-річної дівчини від менінгіту в Красногорівці повідомили тільки «112» та «UA: Перший». Але в цих повідомленнях практично не йдеться про оцінку ризиків поширення серйозної хвороби, її симптоми та профілактику. Хоча довкола теми ширяться чутки й можлива паніка, канали не приділили уваги роз’ясненню ситуації.

На каналі «Україна» гостем студії став лідер опозиції Борис Колесніков: він працював в уряді Азарова в команді Януковича, але раптом критикує попередній уряд: «Вопрос не в этом, вопрос в том, что правительство работает как советское правительство, как и нашое предыдущее правительство». Тобто неефективно.

Головною темою розмови є зміни до Конституції. Колесніков натякає на розширення повноважень регіонів: «Борис Колесников: Я считаю что Президент должен на себя взять смелость и ответственность и внести новый проект Конституции, где он всем 25 субьектам Украины даст равные права. Ещё большие, чем просят так называемые республики, кроме обороны, безопасность и внешней политике». А далі в розмові і згадують організоване п'ять років тому Євро-2012 як особисте досягнення Колеснікова.

Далі на каналі розповіли, як фонд Ахметова допомагає прифронтовим регіонам, а Олег Ляшко заручається підтримкою Європарламенту. Суть новини полягає в тому, що Ляшко бере участь у засіданні ПАРЄ та вболіває за санкції проти Росії.

На «Інтері» про засідання ПАРЄ з української делегації розповідає лише представниця «Опозиційного блоку» Юлія Льовочкіна, хоча суто партійних тез у її коментарі немає. А Ляшка, навпаки, критикують: «Екатерина Лысенко, ведущая: А вот в Украине вопросы с коррупцией среди чиновников решаются по-другому. К примеру, электронную декларацию главного "радикала" Олега Ляшко проверить невозможно. Печерский суд столицы попросту запретил прокурорам это делать». Далі ведуча нагадує про будинок: «Такую недвижимость эксперты оценивают в минимум 15 миллионов гривен. Бизнеса у Ляшко и у ее супруги нет. Откуда деньги, нардеп объяснить не смог».

«Інтер» поширив коментар іще одного опоблоківця нардепа Олександра Вілкула, який усе продовжує судитися через перейменування Дніпропетровська на Дніпро: «Александр Вилкул, народный депутат, "Оппозиционный блок": То, что сегодня из девяти судей, пять человек взяли самоотвод, очень большая победа. Они не хотят выносить решение в пользу власти, но в то же время они боятся власти. Поэтому они приняли такое для себя решение, они взяли самоотвод. Я считаю, что поступили они, по крайней мере, честно».

Сергій Каплін у випуску просуває інтереси співвласника «Інтера» Дмира Фірташа. Вже не перший місяць на каналі розповідають, у якій сладній ситуації опинилися промислові підприємства з виробництва хімдобрив через нібито просування на ринок російського виробника. А от представник профспілок називає інші причини простою підприємства: «Валерий Черныш, председатель федерации профсоюзов Луганской области: Нас остановили, никаких особых претензий никто к нам не предъявлял, но мы и не можем пуститься, потому что есть проблема по аресту природного газа, по аресту счетов на предприятии, который отсудили, его никто не возвращает».

Але цю тему автори сюжету не розвивають, а стверджують — в усьому винен Яценюк: «Ведущая: Напомню, нулевые пошлины на импортное минудобрение ввело правительство Яценюка и сразу же в Украину стали массово ввозить более дешевую российскую продукцию, которая заняла почти семьдесят процентов рынка и это едва ли основная причина проблем на Северодонецком "Азоте", который специализируется на производстве аммиачной селитры, карбонита, аммиака и азотной кислоты».

Судячи з відео, Каплін проводив зустріч із працівниками підприєимства, а в коментарі «Інтеру» ощасливив новиною — мовляв, не встиг він вийти з Кабміну, як підприємству вже перерахували кошти на зарплати за лютий.

27 червня, вівторок

Безумовною топ-темою дня є поширення вірусу Petya та виведення з ладу урядових та інфраструктурних мереж в Україні. Але одним вірусом не обійшлося. Ще одна кричуща подія — вбивство розвідника в Києва.

Дещо дивною була подача ситуації з вірусом на каналі «Україна». Спершу включення кореспондента Юрія Гули, в якому він у двох словах описує суть проблеми. Далі через кілька повідомлень — включення Тетяни Попової, яка описує, що їй вдалося дізнатися про стан роботи платіжних систем. І лише потім — повноцінний сюжет про вірус та засоби безпеки, ситуацію в регіонах. Одразу після цього до студії завітав експерт із кібербезпеки Микола Данилюк. СТБ теж запросили експерта для детальної розмови про вірус і заходи безпеки — ведуча спілкувалася з Владиславом Болсуновським.

На «Інтері» одразу перепросили за можливі технічні збої та показали, як довелося працювати редакції в умовах виведення з ладу комп’ютерів. Один зі співпробітників каналу нарікає: «Мене в цій ситуації вражає інше. От дві години як в Україні реально лягло все. Ну не все, скажімо, там критичної інфраструктури лягла, да. І дві години пройшло. Це от фактично, ну, це надзвичайна ситуація техногенно порядку, да. І за дві години жодної реакції з боку там відповідних структур. Деяких там кіберполіції, Служби безпеки. Тиша». Але тут же в сюжеті повідомляють, що кіберполіція працює над розслідуванням атаки.

Екскурсію по виведеній із ладу редакції провели й на СТБ. А на «112» похизувалися, що їм вдалося уникнути сумних наслідків: «Дмитро Скидан, технічний директор телеканалу "112 Україна": Мы как телеканал отстояли от этой атаки, так как вовремя отключились. Плюс были проведены ряд мер по локализации проблем». Але як це вдалося, в деталях не повідомляють.

Тема кібератаки аж шостим повідомленням стала у випуску новин 5-го каналу. Перші два сюжети присвячені вбивству розвідника Максима Шаповала. Також пріоритет цій темі надали «1+1», але кібератака на «Плюсах» — другий та ще два наступних сюжети.

У першому матеріалі на «1+1» повідомили: «Кор.: Звідки і куди їхав офіцер, та чим взагалі займався, у Міністерстві оборони не коментують». Хоча на момент випуску ця інформація вже була відома та офіційно озвучена і пролунала в ефірі інших каналів. Так само не встигли оновити інформацію і на «UA: Першому»: «Кор.: У Міністерстві оборони повідомляють, за кермом був полковник Головного управління розвідки Максим Шаповал. Чим саме займався загиблий? У прес-службі не кажуть. Військова таємниця».

«ТСН» протягом випуску виправилися й через кілька матеріалів таки розповіли окремим сюжетом, ким був Максим Шаповал. У сюжеті «1+1», напевно, опитали найбільше експертів щодо обставин і перспектив розслідування злочину. Тут про огріхи самої розвідки та безпеки говорять відставні офіцери-розвідники.

На каналі «Україна» в сюжеті дещо суперечливо озвучують версію вбивства Шаповала. В першу чергу дають коментар екс-керівника служби зовнішньої розвідки Миколи Маломужа: «Кор.: Покушение считается провалом работы украинских спецслужб. Всех тех, кто должен был обеспечить безопасность разведчику … Да и сам разведчик должен был жить с оглядкой, считает Николай Маломуж». Далі в сюжеті два військових журналісти стверджують, що найбільш вірогідною є версія теракту з російським слідом. Але авторка сюжету Людмила Горбач усе одно міркує: «Кор.: Возможно ,были и другие мотивы». І тут же синхрон головного військогово прокурора: «Анатолий Матиос: Основною версією слідства є — це російський слід». Тобто скаладається враження, що позиція авторки сюжету й речників у матеріалі розходиться, бо на користь інших версій немає ніяких коментарів. До слова, повідомили про це вбиство на каналі лише наприкінці випуску, хоча це одна з найрезонансніших подій дня.

Версія вбивства Шаповала стала предметом для критики оточення міністра Арсена Авакова на «Інтері»: «Любовь Кукла, кор.: Но если неофициальные данные их поспешили обнародовать одиозные советники МВД. Илья Кива, к примеру, заявил, что погибший полковник ГРУ Максим Шаповал якобы руководил охраной бывшего депутата Госдумы Дениса Вороненкова, убитого в марте этого года. Но в Минобороны заявили, что эти два убийства никак не связывают. А вот другой советник Авакова [Геращенко]выдал иные откровения. Он связывал убийство Шаповала с подрывом машины Павла Шеремета и покушением на себя . Правда, до сих неясно, было ли вообще покушение на Геращенко. Каках-либо данных о ходе следствия нет. Да и сам Аваков громкие заявления своего советника назвал едва ли не домыслами».

Решта каналів подавали інформацію про злочин суто репортажно, з опитуванням свідків, повідомленням про інших поранених, коментарями від правоохоронців щодо обставин і кваліфікації події.

На ICTV неінформативно та однобоко подали інформацію з брифінгу спікера парламенту Андрія Парубія щодо планів нардепів на тиждень: «Ведуча: До свого екватору слуги народу восьмого скликання встигли немало, — переконаний Парубій. Головні здобутки — це реформа армії і правоохоронної системи, створення антикорупційних органів, початок децентралізації та судової реформи, а також декомунізація і запровадження квот для української мови на телебаченні та радіо. Досягненнями спікер вважає і ухвалення понад 140 законів, які привели до отримання безвізового режиму. Серед пріоритетів, які Парубій підтримує і сподівається, наголосив далі, запровадження візового режиму із Росією. І це може відбутися вже в липні».

Піарили в новинах каналу партію «Наш край», яка критикує реалізацію програми субсидій.

На каналі «Україна» сюжет про візит євродепутатів до Харкова, схоже, показали тільки заради голови Харківської ОДА Юлії Світличної. Адже про суть зустрічі та обговорювані питання в короткому повідомленні не йдеться, крім загальних фраз. Аналогічний «паркет» вийшов і на «Інтері». Тут голову ХОДА похвалили більш явно: «Ведущая: Инициатором масштабного мероприятия стала Юлия Светличная — харьковский губернатор, она убедила евродепутатов в том, что регион безопасный, перспективный для инвестиций и ориентированный на демократические ценности».

Також у випуску «Інтера» сюжет про звільненя керівника сайту «Страна. UA» Ігоря Гужви. Всі коментарі в матеріалі — з позиції захисту підозрюваного:

«Кор. Юлия Жешко: Дальнейшую стратегию адвокаты обнародовать отказались, но утверждают, дело против Гужвы – это месть за его провокационные статьи. К тому же, по их данным, в отношении него готовится еще два производства.

Елена Лукаш, адвокат: Любыми способами препятствуют освобождению журналиста оппозиционного к преступлениям власти, а не к самой власти. Журналиста, издание которого позволило открыть себе рот, говорить о коррупции, проводить самые резонансные расследования за последнее время. Вот и все».

Низку коментарів про відсутність підстав бачити в цій справі переслідування свободи слова авторка замовчала.

Далі у випуску Сергій Каплін звинувачував Арсенія Яценюка у створенні загрози для Дипломатичної академії: «Ведущая: Украина может остаться без одного из самых престижных вузов страны — Дипломатической академий, где готовят сотрудников дипмиссий. Об этом сегодня заявил народный депутат Сергей Каплин. По его словам, члены Народного Фронта, во главе с Арсением Яценюком, придумали хитрую схему, как вывести из собственности государства помещение вуза. В схеме, якобы, задействован благотворительный фонд OpenUkraine».

Далі раптом виринула тема, ніби «Самопоміч» у Львові заборгувала місту за оренду офісу. Нікого з представників партії чи міськвиконкому про цю ситуацію не запитали, єдиний, хто коментує, — опозиційний до «Самопомочі» депутат Львівської міськради від «Народного контролю» Тарас Ворко.

Канал «Україна» незмінно працював на імідж Ріната Ахметова, розповідаючи про те, як його фонд дарує важкохворим дітям ліки.

28 червня, середа

Провідними темами стали наслідки вірусної атаки, ще одне вбивство полковника СБУ, а також відзначення Дня Конституції.

Неуважними були редакції до перемог на дипломатичному фронті України. Про те, що виконувати обов’язки голови ПАРЄ буде виконувати представник України Георгій Логвинський, повідомили тільки ICTV та канал «Україна».

Про підрив авто, в якому загинув полковник СБУ Юрій Возний, повідомляли короткими БЗ й майже без коментарів. Технічно зрозуміло чому: подія сталася на Донбасі, тому журналісти послуговувалися матеріалом, наданим слідством. До того ж подія сталася ще вчора.

До Дня Конституції Президент зробив заяву про необхідність зняття депутатської недоторканості. Якщо подивитися на парламентську практику, то можна побачити, що такий заклик Президента не дає результатів, а радше є суто демонстративною позицією. Втім, його протранслювали низка каналів у новинах:

  • ICTV: «Глава держави зазначив важливість реформ, які проводяться сьогодні. Зокрема, скасування депутатської недоторканності. Серед змін, які вже вдалося впровадити, Порошенко називає судову реформу»;
  • «Україна»: «Гарант отметил, что перезагрузка Верховного суда обеспечит его независимость и беспристрастность, и призвал Парламент сделать все необходимое для завершения судебной реформы и отмены депутатской неприкосновенности»;
  • 5 канал: «Депутатський імунітет — це історичне минуле, в якому українському парламенту варто якнайшвидше позбавитися. На цьому наголосив Президент Петро Порошенко під час урочистої промови з нагоди Дня Конституції»;
  • «112»: «Зняти недоторканність до всіх народних депутатів,такі зміни до закону Петро Порошенко просить прийняти Верховну Раду невідкладно. Про це він оголосив на урочистостях з нагоди Дня Конституції»;
  • «Інтер»: «Утром украинцев поздравил Президент Петр Порошенко и Премьер-министр Владимир Гройсман. По случаю праздника глава государства заявил, уже готовятся изменения в Основной закон. И одно из главных изменений — норма о снятии депутатской неприкосновенности»;
  • СТБ: «Президент за доторканність. Петро Порошенко вимагає скасувати депутатський імунитет. Сьогодні він взяв участь в урочистостях з нагоди Дня Конституції».

На «1+1» заяви гаранта поєднали в одному матеріалі з репортажами про святкування в регіонах.

На каналі «Україна» до свята цитували амбіції Арсенія Яценюка: «Ведущая: Новую модель управления для развития страны предлагает лидер "Народного фронта" Арсений Яценюк. По его мнению, президент должен быть беспартийным, иммунитет народным депутатам нужен только для работы, а кнопкодавы должны нести уголовную ответственность. Кабмину следует держать отчет перед парламентом. Премьер должен быть вне политики. А курс на ЕС и НАТО нужно закрепить в Конституции. Об этом Арсений Яценюк написал на странице в Facebook».

На «Інтері» питання депутатської недоторканості прив’язують до фермерського конфлікту на Кіровоградщині. У сюжеті Олени Бринзи натякають на рейдерство: «Кор.: Два дня назад сюда от имени нового хозяина приехали три десятка спортсменов — занять контору. По некоторым данным, представители охранной фирмы, подконтрольной нардепу от Народного фронта Юрию Березе». У сюжеті присутні коментарі тільки іншої сторони й поліції, про спроби зв’язатися з Березою журналісти не повідомили.

А через кілька сюжетів ситуацію ще емоційніше коментує нардеп Сергій Каплін: «Сергей Каплин, народный депутат Украины, лидер социал-демократической партии: Діяльність Берези здійснюється під прикриттям Авакова, інших силовиків. Зокрема, в Генеральній прокуратурі. Арсенія Яценюка, Турчинова, Пашинського і інших. Не існує такої партії, як "Народної фронт". Це озброєне бандитське угруповання, яка займається рейдерством». І тут так само — ніяких реакцій у відповідь.

На «1+1» на підтримці талановитих дітей пропіарився директор «Буковеля» Олександр Шевченко. А на «Україні», як і щодня, прославляли благодійність Ріната Ахметова.

29 червня, четвер

У новинах продовжують розбирати наслідки потужної кібератаки від вірусу Petya. Більшість каналів повідомляє про результати розслідувань і попередніх висновків щодо причин та джерел ураження. А на «Інтері» цю тему осідлав для політичного піару лідер руху «Справедливість» Валентин Наливайченко: «Ведущая: Наливайченко уверен, что в Украине должна быть создана единая организация киберзащиты, в которую войдут молодые специалисты. Такие структуры, по словам политика, давно работают в развитых странах ЕС».

Майже всі телеканали повідомили про звернення Генпрокурора щодо зняття недоторканості з нардепа від «Опозиційного блоку» Михайла Добкіна. Але тільки «Інтер» та «UA: Перший» звернулися по коментарі до самого Добкіна.«1+1» нагадали, що Добкін не єдиний із парламентарів, на кого чекає слідство: «Минулого тижня ГПУ направила до парламенту подання на зняття недоторканності ще з п'яти депутатів: Олеся Довгого, Андрія Лозового, Євгена Дедея, Максима Полякова та Борислава Розенблата».

Більшість порушень стандартів у новинах цього дня була зафіксована у випуску «Подробиць» на «Інтері». Тут, схоже, не вважають чимось дивним (не кажучи вже неприпустимим) закидання димовими шашками адмінбудівлі. Принаймні, коли йдеться про львівську мерію. На адресу осіб, що вдалися до таких дій, навіть не вживають слова «радикали», як називали, приміром, учасників енергоблокади, а оповідь ведеться так, ніби це в порядку речей: «Кор. Галина Якушко: Активисты бросили несколько дымовых шашек возле фасада. Они пришли, чтобы выразить свое недовольство так называемым "вече", который мэр Львова Андрей Садовый созвал в воскресенье в свою поддержку». За версією авторки, невдоволення людей викликало те, що віче відбувалося одночасно з похороном бійця. Як оцінює такі дії поліція, в сюжеті не йдеться.

Також на «Інтері» будують конспірологію довкола відставки керівника «Приватбанку» Олександра Шлапака. Новина про те, що він планує йти з посади з’явилася на офіційному сайті банку ще 26 червня. Але канал повідомляє про це із запізненням і посиланням на анонімні джерела онлайн-видання (з відеоряду зрозуміло, що йдеться про сайт «Страна.UА»): «Ведущая: Решение покинуть “Приватбанк”, по словам источников, было принято из-за того, что вопрос с проблемными кредитами нужно было решить до первого июля». Позиція самого банку в повідомленні зводиться до «подтвердили», й це підтвердження стосується тільки факту відставки, а не причин.

Далі на «Інтері» Сергій Каплін заступається за свого однопартійця з Соціал-демократичної партії, керівника «Полтава-фарм» Валерія Прядка: «Екатерина Лысенко, ведущая: Лидер социал-демократов Сергей Каплин намерен подать в суд на народепа от Радикальной партии Игоря Мусийчука за клевету. Напомню, раннее последний обвинил руководителя "Полтава-Фарм" Валерия Прядко в том, что он якобы нанес предприятию колоссальные убытки». Які претензії до Прядка має слідство, в матеріалі промовчали.

На каналі «Україна» обійшлися піаром фонду Ріната Ахметова.

30 червня, п’ятниця

Із важливих надвичайних подій цього дня — пожежа поблизу зони відчуження ЧАЕС. Про це повідомили всі телеканали, й ніхто не розганяв паніки, а більшість подавала коментарі експертів щодо відсутності загрози.

Про наявність чи відсутність радіаційної загрози немає коментарів на ICTV та «112». А «1+1», навпаки, ще й самі перевірили експертні висновки. Кореспондентка Оксана Муляр виміряла радіаційний фон у Києві та на виїзді з міста, підтвердивши, що перевищення норми радіації немає.

На позаминулому тижні на каналі «Україна» раптом почали говорити про проблеми вивезення металобрухту. Тоді привід був дещо притягнутий за вуха, а цього разу піарники вже постаралися. Для розвитку теми в Маріуполі встановили світовий рекорд, протягнувши більше тисячі тонн металобрухту на три метри.

Сюжети про це вийшли на ICTV та каналі «Україна». В першому випадку, хоча підприємство та бізнес-група не називається, насторожує, що спортсмени говорять не стільки про рекорд, скільки про проблеми промисловців: «Олександр Лашин, силач: Наша металлургия нуждается в помощи, в помощи государства, в помощи президента Петра Алексеевича. Мы хотим обратиться к нему, чтобы он продлил мораторий на вывоз лома. Так как лом нужен нам самим — украинским предприятиям, потому что это сырье». А в другому випадку говорить за себе поява Олега Ляшка та титру на підтримку «Азовсталі»: «Олег Ляшко, лидер Радикальной партии: Стабільна, успішно працююча вітчизняна металургія — це сотні тисяч українців, які мають роботу. Це потоки валюти до України, це стабільна гривня, це стабільні ціни, це стабільний розвиток градообразуючих підприємств».

На каналі «Україна» також вболівав за українських промисловців Борис Колесніков: «Блокада Донбасса тормозит работу промышленников, заявил глава оппозиционного правительства Борис Колесников в Днепропетровской области. Большинство предприятий страдают от нехватки отечественного сырья, которое закупали по рыночным ценам на временно неподконтрольной территории».

А гостем студії на каналі став Сергій Тарута. Він пропонував свій план реінтеграції Донбасу. Про те, наскільки лояльною до політика була розмова, свідчать репліки ведучої Олени Кот: «Помимо смены формата и места переговоров, вы также предлагаете сменить и самих переговорщиков. И даже готовы сами принять участие в переговорах. Чем вы можете помочь? … Сергей Алексеевич, вы ещё также предлагаете, чтобы вернуть доверие жителей неподконтрольных территорий к Украине, возобновить социальные выплаты». Як відомо, політик створює нову партію і вже пообіцяв, що кандидат від неї балотуватиметься на президентських виборах.

І як і щодня, на каналі «Україна» відзвітували про роботу фонду Ріната Ахметова.

На «1+1» знову показали критичний матеріал до каналу «Україна». Вже не вперше «ТСН» звинувачує канал Ахметова у використанні російських серіалів. «Прогалинами в законах добре навчилися зловживати на ТРК "Україна", де кількість серіалів, зроблених у так званій співпраці з РФ, зашкалює. Така собі студія ABCfilm доопрацьовує російський продукт. Завдяки комп'ютерним технологіям у знятому на замовлення міста Москва серіалі "Забута жінка" російський поліцейський став українським міліціонером, а серіал — українським», — стверджує кореспондент Дмитро Святненко.

Далі в сюжеті з осудом російськихх серіалів в українському ефірі виступає низка фахівців та експертів. Але їхні коментарі подано так, що не зрозуміло — вони мають претензії саме до каналу «Україна» чи до російського кінопродукту загалом. Не оминули в сюжеті й похвалити свій канал: «Кор: Два роки тому керівництво телеканалу "1+1" було ініціатором меморандуму між телеканалами про нерозповсюдження російських телепродуктів. Тоді його підписали більшість учасників ринку. Тепер — надія на законодавців».

1 липня, субота

Напевно, найбільш резонансною новиною дня є затримання в Італії українського бійця батальйону імені Кульчицького Нацгвардії Віталія Марківа. Його звинуватили у вбивстві фотокореспондента Андреа Рокеллі, який, за даними українських слідчих, загинув у результаті артобстрілу в зоні проведення АТО.

Але гучне затримання проігнорували у своїх вечірніх випусках 5-й канал та «Україна». Тоді як ICTV, «112», «Інтер» та «UA: Перший» дали повідомлення першим у випуску, «1+1» — четвертою новиною випуску.

Більшість каналів упустили важливу деталь — Марків має, крім українського, також італійський паспорт. Про це повідомили ICTV та «1+1» за кадром, а також заступник Генпрокурора в коментарі «UA: Першому»: «Євгеній Єнін, заступник Генерального прокурора України: Нами вже отримані офіційні документи, видані італійською стороною для арешту пана Марківа. Справа в тому, є наразі певні проблеми потрапляння до нього представників нашого консульства. Він є власником паспортів двох держав». Але як це може впливати на перебіг слідства, чи обмежує можливості впливу українських слідчих, які повноваження дає італійським прокурорам — далі тему не розвинули. На «Інтері» не згадали ні про недопуск українських дипломатів до затриманого, ні про його італійське громадянство.

Коментарів, які можна назвати експертними, в цій темі не було, але були оцінки політичні. Так на ICTV зробив заяву куратора батальйону імені Кульчицького: «Андрій Антонищак, народний депутат України: Справа політично заангажована. І явно російський слід у ній присутній. Тобто це йде планомірна атака на батальйон генерала Кульчицького. Оскільки в 2014 році всі наші фамілії й імена з'вилися в "чорній російській книзі" — це розстрільна книга, тобто 224 чоловіки». Але яким чином затримання може бути пов’язане з Росією, в матеріалі не пояснюють. Думку про «російський слід» озвучує й радник міністра внутрішніх справ Антон Геращенко в ефірі «112».

Із-поміж важливих тем цього дня до решти каналів дійшло питання скасування держрегулювання цін на продукти. Канал «Україна» сказав про це взагалі одним реченням. Не пояснили, в чому суть новації, й на ICTV, але вирішили згадати минулорічні оцінки прем’єра: «Ведуча: Готуватися до такого кроку уряд почав ще торік. Прем’єр Володимир Гройсман тоді заявив, що такий експеримент виправданий і не призведе до інфляції та різкого зростання цін».

На «Інтері» вийшов досить детальний матеріал, у якому експерти дають як позитивні, так і скептичні оцінки урядового нововведення. А от як ставляться до нього автори матеріалу, виказує останній закадровий фрагмент: «Кор. Ирина Романова: За последний год цена на продукты и без отмены госрегулирования выросли на шестнадцать процентов больше,чем инфляция, и уже достигли европейского уровня, говорит эксперт. Хотя в той же Европе рост стоимости товаров не может превышать пять процентов. И даже эти пять находятся под строжайшим контролем госсударства».

Сюжети з ознаками замовності цього дня були на «Інтері» та «Україні».

На «Інтері» Сергій Каплін заявляє про корупцію в Академії сухопутних військ. Мовляв, посадовці «нагрілися» на закупівлі риби. Тому матеріал у студії розпочинається фразою: «Кто ловит рыбку в мутной воде госзаказа? Нардеп Сергей Каплин требует разобраться, насколько прозрачны торги по закупке рыбы для Нацакадемии сухопутных войск». Крім Капліна ніхто ситуації з цими закупівлями не озвучує. Ведуча обіцяє власне розслідування в завтрашньому випуску.

Далі у випуску нардепка від «Опозиційного блоку» Наталія Королевська критикує пенсійну реформу: «Наталья Королевская, народный депутат "Оппозиционный блок": Цель, которую они перед собой поставили, это лишить людей права выхода на пенсию, и вместо пенсии платить социальную подачку, ну, чтобы человек просто не умер с голоду». Чому уряд все ж вважає реформу перспективною, в матеріалі замовчується.

Канал «Україна» за давньою суботньою традицією запросив на інтерв’ю до студії Олега Ляшка. На початку розмови Ляшко дивовижно просував тези, вигідні власнику каналу «Україна» Рінату Ахметову: критикував закупівлю імпортного вугілля, переконуючи, що це вдарить по кишені громадян, потім згадав про акцію на підтримку законопроекту щодо збільшення мита на вивезення металобрухту, покритикував Тимошенко й пожалівся на політичні переслідування членів РПЛ.

Відео: https://youtu.be/c2h2SAWPWIw?list=PLkGifQ1NEWqho0WHjq9HAFP8BVXlcopX7&t=605

Ще один традиційний матеріал для випуску на «Україні» — сюжет про благодійність Ріната Ахметова.

2 липня, неділя

Цього дня моніториться лише випуск на «Інтері» — замість підсумкового випуску новин, що виходить на каналі в п’ятницю.

Розпочинає випуск на «Інтері» сюжет про нові подробиці у справі Віталія Марківа. А більшу частину випуску складають новини з-за кордону.

У випуску є обіцяний сюжет про ситуацію з Академією сухопутних військ у Львові. Вчора на цій темі піарився Сергій Каплін. Але в новому сюжеті немає політичних звинувачень. Журналісти справді з’ясовували, кому належить фірма, яка підозріло виграла тендер: зокрема виявили ознаки її фіктивності.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня виявлено 38 сумнівних сюжетів: 30 новин із ознаками замовності та вісім паркетних повідомлень, що вигідно позиціонують представиків влади.

Лідери рейтингу порушень незмінні: 16 матеріалів на каналі «Україна», 14 матеріалів на «Інтері», чотири на ICTV, два на «1+1», по одному на 5-му каналі та СТБ. Новини «UА: Першого» та «112 Україна» були чисті.

Фонд Ріната Ахметова фігурував у шести сюжетах на каналі «Україна». З великою ймовірністю в інтересах його бізнесу вийшов один сюжет на ICTV.

Із такою ж кількістю з’являвся в паркетних новинах Петро Порошенко, але на різних каналах: двічі на каналі «Україна», по одному разу на ICTV, СТБ, «Інтері» та 5-оу каналі.

Сергій Каплін з’являвся в п’яти матеріалах на каналі «Інтер». Один із них стосувався інтересів бізнесу Дмитра Фірташа.

Олег Ляшко тричі з’являвся в ангажованих новинах на каналі «Україна».

Борис Колесніков двічі засвітився на каналі «Україна». Тут же двічі з’являлася голова Харківської ОДА Юлія Світлична. Двічі робили заяви в своїх політичних інтересах на «Інтері» представники «Опозиційного блоку» (Олександр Вілкул та Наталія Королевська).

По одному матеріалу в інтересах нардепа Олександрв Шевченка на «1+1», керівника «Cтрана.UA» Ігоря Гужви та Валентина Наливайченка на «Інтері», Сергія Тарути та Арсенія Яценюка на каналі «Україна», спікера Андрія Парубія, а також партії «Наш край» на ICTV.

Критичних матеріали було чотири: три на «Інтері» та один на «1+1». Інтер критикував Олега Ляшка, «Народний фронт» і «Самопоміч», а «Плюси» — канал «Україна.

Моніторинг щоденних теленовин здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз Нетворк».

comments powered by Disqus