Канали «забули» про річницю обрання Порошенка. Моніторинг теленовин за 22–28 травня 2017 року

Протягом тижня, схоже, в новинних редакціях спостерігався напад амнезії. Лише один канал 25 травня згадав про третю річницю президентських виборів та оцінив роботу Петра Порошенка. Решта зробили вигляд, що це зовсім не варта уваги тема. Так само зневажали призначенням аудитора НАБУ, відставкою міністра агрополітики. А от на маніпуляції, самопіар та неінформативні новини ньюзруми часу не шкодували.

Цього тижня наш підхід до моніторингу змінюється. Оскільки «Інтер» тепер випускає підсумкові новини в п’ятницю, а не в неділю, як більшість телеканалів, то в моніторинг щоденних новин включаємо недільний випуск замість п’ятничного. Так, у неділю аналізуються поточні новини лише на «Інтері».

22 травня, понеділок

Парламентські дискусії, видворення з України керівника інформаційного мовлення «Інтера» Ігоря Шувалова та резонансне вбивство студентки в Одесі стали найгарячішим темами.

У загалом збалансованих сюжетах із Верховної Ради можна спостерігати певні особливості. Так, голосом критики пенсійної реформи на ICTV є лідерка «Батьківщини» Юлія Тимошенко, на каналі «Україна» — керівник Радикальної партії Олег Ляшко, а на «Інтері» — Тимошенко та Юрій Бойко («Опозиційний блок»).

Досить резонансну як для медіаспільноти новину про видворення з України Ігоря Шувалова подали тільки 5 канал та «1+1». Навіть «Інтер» промовчав про це, хоча, вочевидь, їм відомо більше за інші медіа. Обидва канали називають Шувалова пропагандистом, як і ньюзмейкер, радник міністра МВС Антон Геращенко. При цьому 5-й використовує переважно інформацію Геращенка: «Як пише у Фейсбуці народний депутат Антон Геращенко, антиукраїнську діяльність Шувалова використовували російські спецслужби з метою поширення у ЗМІ викривлених новин. Зокрема, це створення репортажів в яких керівництво України звинувачували у військовому захопленні влади у 2014, а також Шувалов просував російські акції “Георгіївські стрічки” та “Безсмертний полк”». А «1+1» додзвонилися до самого Шувалова і за кадром доповнили його коментар: «Телефоном Шувалов спочатку заявив ТСН, що його видворення з України це вигадка, пізніше в інтерв'ю іншим виданням він таки визнав наявність заборони на в’їзд».

Половина каналів у вечірніх випусках не стала повідомляти подробиці вбивства студентки. Йдеться про СТБ, «UA: Перший», 5-й та «112». Хоча решта каналів не так фокусувалися на деталях злочину, як зверталися до проблеми відсутності контролю за роботою служб таксі. Як відомо, підозрюваний у вбивстві — саме таксист. Зауваження з цієї теми є до каналу «Україна». Хоча на той момент слідство стверджувало, що ще встановлює мотиви, тут журналісти зробили висновки самостійно: «Задушил за то, что не смогла рассчитаться за проезд. В Одессе таксиста подозревают в убийстве 17-летней студентки». Ця теза протягом сюжету не звучить від жодного коментатора.

На каналі ICTV вийшов сюжет, дуже схожий на приховану комерційну рекламу. Спершу кореспондентка Наталія Жуковська розписує красоти «Миргородкурорту»: «"Перлина України" — так вже століття величають Миргород-курорт. Тут є все: унікальні лікувальні грязі, неповторної краси курортні парки та всесвітньо відома мінеральна вода. Цілюще джерело б'є з глибини сімсот шістдесяти метрів. Кажуть, за властивостями вода подібна до джерел німецького курорту Баден-Баден. Вона добре допомагає при захворюваннях печінки, кишечника та підшлункової». А наприкінці cюжету ледь не озвучує прайс: «Кор.: У середньому двотижневий відпочинок обійдеться у вісім з половиною тисяч гривень. За ці гроші вас і нагодують, і оздоровлять».

На каналі «Україна» піарився Арсеній Яценюк: «Ведущая: Добиться членства Украины в НАТО и вернуть Крым — это главные темы переговоров Арсения Яценюка в США и Канаде. Лидер «Народного фронта» встречался с советниками Дональда Трампа и ключевыми политиками». Як відомо, політик не має офіційної посади в державних органах, тому ці переговори скоріше приватні зустрічі, що створюють йому імідж політика міжнародногорівня.

Не обійшлося й без улюбленої рубрики новин «Сегодня» — звіту про діяльність фонду Ріната Ахметова.

На «Інтері» члени парламентського комітету охорони здоров’я Олег Мусій та Ольга Богомолець критикували МОЗ через систему закупівлі ліків. «Минздрав срывает госзакупки лекарств. В ведомстве до сих пор не утвердили перечень необходимых препаратов и не заключили договоры с международными организациями. Об этом заявила глава профильного парламентского комитета Ольга Богомолец. … В парламенте намерены заняться вопросом создания при Минэкономики специального нацагентства по госзакупкам. Чтобы все приобретения проходили через систему Прозоро. А еще глава комитета Богомолец внесла в Раду законопроект о сроке годности медикаментов, которые закупают за бюджетные деньги», — повідомила ведуча Катерина Лисенко. Тут не тільки відсутня позиція самого МОЗу, а й замовчано, що закупівлі міністерство й так проводить через систему Prozorro.

Далі за темою критики НАЗК на «Інтері» переходять на критику цілої когорти політиків «Народного фронту»: «Ведущая: Петренко, напомню, неоднократно обвинял Корчак в непрофессионализме. Оба они считаютсякреатурами "Народного фронта", в рядах которого, я напомню, такие одиозные личности, как "сбитый" премьер Арсений Яценюк, нардеп Сергей Пашинский и глава МВД Арсен Аваков, которого называют в числе организаторов поджога нашей студии в сентябре прошлого года».

Наступний сюжет про корупцію в Міноборони також присвячено більше Пашинському, ніж корупції: «Ведущая: Очередной коррупционный скандал зреет в Министерстве обороны. Речь — о закупке средств связи для армии. А причастны к истории нардеп Сергей Пашинский и его сын, пишет издание “РБК-Украина”… отдали предпочтение малоизвестной турецкой фирме. А пролоббировали ее интересы, по информации издания, отец и сын Пашинские». Тут характерно, що всі закиди озвучує ведуча, а єдиний коментар у матеріалі — від військового експерта — описує схему, а не причетність до неї вказаних політиків. Як можна здогадатися, про коментарі Пашинських чи спроби їх отримати не йдеться.

Доповнює серію критичних матеріалів ще один: «Ведущая: Радикальная партия Олега Ляшко тоже промышляет аферами с деньгами простых украинцев, — об этом заявляет народный депутат Сергей Каплин».

Наприкінці випуску на «Інтері» проанонсували комерційний концер гурту Depeche Mode, що зустрічаємо в новинах цього каналу вже не вперше.

На «1+1» у ліричному сюжеті похвалилися власною благодійністю: «Ведуча: Рік тому ТСН разом із благодійним фондом "Крона" розпочав проект "Здійсни мрію". Минулою весною моя колега Лідія Таран вперше прийшла в лікарню до дітей, що лежать там роками, і розпитала їх про їхні мрії». До важливих новин тут також віднесли фотосесію ведучих каналу Катерини Осадчої та Юрія Горбунова з їхнім сином.

Тему запровадження мовних квот на телебаченні на «1+1» подали так, ніби нововведення не викликають жодного спротиву. Хоча відомо, що з критикою закону виступали депутати «Опозиційного блоку». Але в сюжеті Антона Страшко надане слово лише авторам та прихильникам законопроекту, а також акторам, які його підтримують.

23 травня, вівторок

Тему резонансного вбивства студентки в Одесі на ICTV продовжили залякуванням своїх глядачів: «Не треба їхати на схід: вбити, зґвалтувати, обікрасти та ще й підпалити може звичайний таксист. В Одесі розслідують резонансне вбивство 18-річної студентки й підозрюють у злочині водія таксі, який приїхав на виклик дівчини». Після такого сюжету страшно не тільки в Одесу їздити, а й узагалі колись користуватися послугами таксі: «Тому щоразу, викликаючи таксі, будьте пильними, працюйте з великими мережами, щоб не потрапити до маніяка чи сексуального збоченця. Така ситуація — результат заборони перевірок в України, відсутність системи контролю».

Повідомляючи про законодавче закріплення мовних квот на телебаченні, допустили неточності «112» та «UA: Перший»: «Нові ухвалені мовні квоти передбачають 75 % україномовного контенту для загальнонаціональних телеканалів, 50 % для регіональних, а також 75% державної мови для новин» (5-й). Законопроект передбачив 60 % української на регіональних каналах, а не 50 %.

Перебирають із оцінками опонентів законопроекту на 5-му каналі: «Кор.: Але опоблоківців не спинити. Далі вчепилися в регламент, мовляв, законопроект внесли з порушеннями».

Акценти в іншому напрямку — в сюжеті на цю тему на «Інтері»: «Кор.: Законопроект, авторство нардепов из "Народного фронта", обсуждают около часа, поочерёдно голосуя за правки. … Все фракции голосовали "за". Единственная фракция, которая выступила против, «Оппозиционный блок», — це в тексті Катерини Лисенко виглядає нейтрально, якби не подальший контекст. — Правок к закону там разработали больше всех, но большинство из них зал провалил. Теперь же в политсиле намерены обращаться в Конституционный суд, считая принятый закон наступлением на права и свободы граждан».

Продовжують тему на «Інтері» піаром «Опозиційного блоку»: «Вопрос языковых квот в Украине сегодня подняли и в Бельгийском парламенте. В Брюсселе сопредседатель фракции Оппозиционный блок Александр Вилкул встретился с одним из руководителей парламентского большинства в БельгииПо словам Вилкула, европейский политик раскритиковал закон о квотах, назвав его нарушением европейской хартии». Глядачам пропонують вірити політику на слово, а не подають прямих цитат Деніса Дюкарма.

Події випуску розвиваються, як інтригуючий серіал, де кожен наступний сюжет містить відсилки до попереднього. Щойно Вілкул висловився про європейські цінності: «Мы все таки должны строить нормальную толерантною Украину, в которой всем будет спокойно, мирно и комфортно жить», — як переходять до теми «утисків»: «Ведущая: Новая попытка рейдерского захвата телеканала Интер. Именно так в Оппозиционном блокепрокомментировали запрет на въезд в Украину Игорю Шувалову». На захист Шувалова виступає нардеп «Опоблоку» Юрій Павленко, явно читаючи текст своєї заяви під запис камери. Єдиний коментар медіаексперта, керівника НСЖУ Сергія Томіленка, автори сюжету трактують на власний розсуд:

«Сергей Томиленко: Бо очевидно, якщо ну безкарність — вона провокує безкарність. Якщо не покарані ті, хто перешкоджали діяльності національного телеканалу, то, відповідно, в будь-який момент може ця спроба бути повторена.

Кор. Оксана Григорьева: Такой попыткой — вполне может быть и запрет на въезд в Украину Игорю Шувалову. Каковы правовые нормы такого решения — неясно, ведь законы он не нарушал, работал на Интере на законных основаниях».

Далі на «Інтері» чергові порції критики. Під приводом розкриття теми подальщої долі СІЗО, критикують міністра юстиції, представника «Народного фронту» Павла Петренка. Оцінку діям міністра дають ангажовані політтехнологи Андрій Золотарьов та Руслан Бортнік. А тема продажу будівель СІЗО перетікає на інші «плями» в біографії героїв матеріалу: «По сведениям журналистов, в конце 2015 года Петренко поспособствовал своему коллеге по фракции нардепу Сергею Пашинскому в рейдерском захвате Житомирской кондитерской фабрики. Якобы Минюст исключил предприятие из единого Государственного реестра и назначил нового директора. Привлекла внимание журналистов портала и декларация чиновника. В мае этого года Петренко указал в документе почти полмиллиона долларов наличными и свыше одного миллиона зеленых — на депозите в “Ощадбанке».

У наступному матеріалі вирішили згадати все Олегові Ляшку. Розглядаючи декларацію політика, ведуча перераховує його фінансоів зобов’язання перед дружиною, нерухомість і його закордонні поїздки. Весь текст озвучує ведуча, без жодних належних коментарів: «Откуда деньги у Олега Ляшко на элитную недвижимость в Киеве, проверяет НАБУ. Лидера Радикальной партии подозревают в незаконном обогащении. И это при том, что ни Ляшко, ни его жена официально не владеют бизнесом. На вопрос, откуда взялись средства на такие роскошные приобретения — главный радикал прямо не отвечает».

На каналі «Україна», крім добрих справ фонду Ріната Ахметова, відзначили добрі справи Марини та Петра Порошенків. Перша леді пропагує інклюзивну освіту й озвучує не нову інформацію: що відповідна програма діє у п’яти областях країни. Петру Порошенку дякують чорнобильці за указ, що спрощує пільгові процедури:

«Пётр Порошенко, президент Украины: Ми не маємо забувати про людей і тому за моїм дорученням ми розробили, я підписав указ про довічні стипендії учасника ліквідації і сьогодні це теж завершення дуже важливого етапу, коли було розроблено законопроект, підтриманий Парламентом, який ліквідує будь-які бюрократичні складнощі.

Владимир Войтов, президент Всеукраинской общественной организации инвалидвов "Союз Чернобыль Украины": Низький вам уклін, як кажуть, від вдів. Це дійсно величезний крок, тому що ми зверталися до всіх попередників і до трьох президентів, але це зробили ви».

А от на «1+1» за покращення життя чорнобильців дякують іншому політику — всі лаври в сюжеті Вікторії Ковалінської здобув нардеп від партії «Відродження» Андрій Шипко: «Андрій Шипко, народний депутат України: Підтримати інвалідів-чорнобильців першої групи, щоб пенсія в них була не менша, ніж дванадцять тисяч гривень, другої групи — не менше, ніж десять тисяч гривень, третьої групи — не менше вісім з половиною тисяч гривень, і для дітей-інвалідів — не менше, ніж три тисячі вісімсот гривень».

Схоже, неважливим урядовцем вважають міністра агрополітики половина телеканалів. Про його відставку повідомили тільки «112», «Україна», «UA: Перший» та 5 канал.

24 травня, середа

Безперечно, найгучнішою новиною дня стало затримання низки податківців, що працювали на керівних посадах в часи Януковича. Тут деяким каналам важко було втриматися від емоцій:

  • «Середа 24 травня запам'ятається українцям корупційним блокбастером, спродюсованим силовиками … Окрім ефекту несподіванки та масштабності, операцію провели з елементами режисури. Усіх затриманих вертольотами доправили до Києва для вручення підозри та обрання запобіжного заходу» (ICTV);
  • «До столиці затриманих доправили ефектно — військовими гелікоптерами»(канал).

На «UA: Першому», повідомляючи цю новину, кореспондентка Оксана Башката не відокремлює факти від оцінок слідства: «Затримані — колишні керівники обласних податкових адміністрацій, вони були частиною схеми Януковича та екс-міністра доходів Олександра Клименка». У цьому матеріалі також немає коментарів затриманих посадовців, які присутні в новинах більшості каналів. Утім, їхня позиція подається в наступному сюжеті.

На ICTV окремою новиною подали подяку силовикам від прем’єра, хоча цю інформацію важко назвати новинною та суспільно значущою: «Подякував всім силовикам за проведену спецоперацію і прем'єр-міністр України Володимир Гройсман. На засіданні Кабміну він наголосив: всі, хто обкрадав роками державу, мають бути суворо покарані».

Про результати своєї роботи за рік звітував у парламенті генпрокурор Юрій Луценко. ICTV, СТБ та «Україна» просто ретранслювали основні тези його виступу, не відобразивши претензії та критику від деяких нардепів, що лунали на адресу очільника ГПУ.

На «Інтері» зі звіту генпрокурора змогли витягти критику поліції, підсилюючи сказане Луценком коментарями за кадром:

«Кор. Ирина Романова: Раскритиковал генпрокурор и коллег из МВД, связав всплеск преступности в стране с результатами их работы.

Юрий Луценко: Минулого року ми бачили радикальний підйом злочинності. Звісно, в першу чергу це наслідки масової кількості зброї на руках у населення, але в тому числі, із моєї точки зору, і дезорганізації правоохоронної системи МВС.

Кор.: Интересно, что как раз накануне глава МВД уверял — криминогенная ситуация в стране улучшается. Опроверг генпрокурор еще одно громкое утверждение Авакова — о полном контроле над незаконной добычей янтаря».

На каналі «Україна» повідомили про законодавчу ініціативу покращити життя бізнесу: «Депутаты взялись за Общества с ограниченной ответственностью. Над проектом по улучшению их деятельности работали больше года». Реквізити законопроекту — ні назва, ні статус не повідомляються, але нардеп від «Народного фронту» вже робить красиві обіцянки: «Андрей Иванчук, народный депутат, заместитель главы фракции партии "Народный фронт": Товариства з обмеженою відповідальністю отримають можливість писати для себе свою бізнес-конституцію, як це є в усіх світових юридичних практиках. В законі дуже багато норм, які дадуть можливість українським бізнесменам відбудовувати свої корпоративні стосунки відповідно до самих найкращих світових юридичних практик».

Далі у випуску звіт про діяльність гумштабу Ахметова. А ряди благодійників поповнив також Борис Колесников. Сюжет Людмили Горбач розповідає, як він відвідав центр для дітей із інвалідністю та робив заяви про те, чого їм бракує: «Борис Колесников, глава оппозиционного правительства: Каждый ребёнок, попавший в беду, должен иметь страховой полис от государства, который будет его сопровождать до той поры, пока эта ситуация будет продолжаться. Так работает весь мир. и государство обязано сделать страховой детский фонд».

Ще один турботливий політик на каналі «Україна» — Олег Ляшко: «Ведущая: Закупочные цени на молоко нужно повысить. Об этом заявил лидер "Радикальной партии" Олег Ляшко. Сейчас за литр селяне получают 3 гривны 80 копеек. По мнению Ляшко, цена занижена. Политик считает: Производителю должны платить в полтора раза больше».

На «1+1» також не полишили тему благодійності. Тут Неллі Ковальська розповіла про власний проект каналу спільно із благодійним фондом «Крона» під назвою «Здійсни мрію», що також можна розцінити як піар медіакомпанії.

Критикували на «1+1» міністра інфраструктури Володимира Омеляна. Кореспондент Олексій Іванов повідомив про отриманий редакцією документ, що нібито свідчить про неконкурентні переваги, надані лоукостеру Ryanair. З позиції міністра тут є лише архівний коментар, буцімто жодних документів ще не підписували. Весь подальший сюжет спостовує цю тезу, а експерти-юристи закидають міністрові перевищення повноважень. У результаті за кадром доходят висновку: «Такі особливі умови одній компанії могли би зацікавити Антимонопольний комітет. Але у Міністерстві інфраструктури, аби цьому запобігти, знайшли нормативну шпарину і анонсували нові нижчі тарифи та систему знижок для інших компанії. В силу цей наказ ще не вступив, але базовий український перевізник МАУ анонсував появу квитків за цінами лоукост. Хоча все одно, найбільше вигода дістається ірландцям».

Кореспондент озвучив спробу отримати коментар Омеляна: «Усі ці питання міністерство уникає. ТСН написало кілька запитів і яку відповідь отримали? Цитата: “Доброго дня. Міністр буде присутній на заході за посиланням. На захід запрошено ЗМІ, іншої нагоди поспілкуватись на тему авіаперевезень найближчим часом не буде”». Коли ж відбудеться чи відбувся цей захід, не повідомляють. Випереджаючи події, зазначу, що журналісти таки отримали коментарі міністра. Але цей сюжет видали, так їх і не дочекавшись. Можливо, тому, що згадана тут добрим словом МАУ та канал «1+1» мають одного й того самого власника, зацікавленого у критиці міністра.

На «Інтері», як і завжди, критикують представників «Народного фронту». Така критика міститься у трьох сюжетах. Спершу йдеться про Антона Геращенка у матеріалі Оксани Григор’євої. Тут використані прийоми маніпуляції, бо послідовність окремих правдивих фактів, не пов’язаних між собою, вибудувана в один логічний ряд: від броньованого мікроавтобуса Геращенка, до фейкового викрадення Гончаренка та нерозкритого вбивства Шеремета.

«Кор.: Усилить меры безопасности Антон Геращенко решил после покушения на него в начале года. Тогда спецслужбам якобы удалось предотвратить аттентат и схватить киллеров на месте. По словам Геращенко — ниточки тянутся в Кремль.

Антон Геращенко: Следователи считают, что на 99,9 % террористический акт и убийство известного журналиста Павла Шеремета в июле 2016 года было направлено, нацелено и реализовано из этого же диверсионно-террористического центра на территории Российской Федерации.

Кор.: Но позже заявление своего советника в ведомстве министра внутренних дел опровергли.

Александр Вакуленко, заместитель главы Национальной полиции Украины: Антон Геращенко жодного доступу до матеріалів розслідування не отримував. Це була його особиста думка

Кор.: Месяц спустя также оперативно силовикам удалось спасти коллегу фронтовика по коалиции — Алексея Гончаренко. Тогда похищенный оказался наживкой, а силовики успешно предотвратили якобы готовящееся на него покушение. В обоих случаях киллеры были арестованы. Чего не скажешь о деле погибшего журналиста Павла Шеремета — его смерть силовикам предотвратить не удалось, убийцы на свободе, а расследование — в тупике».

Далі у випуску згадують новину майже двомісячної давності, ніби в дисертації Яценюка знайшли ознаки плагіату. Згадує про це нардеп Сергій Каплін, який вимагає реакції правоохоронців. Свою порцію критики отримав міністр юстиції Павло Петренко. Його особисто звинувачують у злочинах підлеглих: «И еще один скандал в отчине "Народного фронта". Три с половиною миллиона рублей, пятьдесят тысяч долларов и сорок пять тысяч гривен — столько фальшивых денег и оборудования для их печати нашли в одной из колоний Запорожской области. И все это под присмотром администрации, — об этом заявили в Генпрокуратуре. Напомню, что Пенитенциарная служба подчиняется Минюсту, который возглавляет фронтовик Павел Петренко, и руководство колонии — это его сфера ответственности».

25 травня, четвер

Триває епопея із затриманими екс-посадовцями податкових адміністрацій. На ICTV підводка перенасичена оцінками: «Печерський райсуд столиці кардинально зруйнував режисерську задумку силовиків, які вчора з таким розмахом і масштабом затримали колишніх податківців з п'ятнадцяти областей. … Правда, зі спецефектами у суддів слабше. Їм явно не вистачало вертольотів, якими можна було б доправити відпущених додому людей, які пограбували державу на дев'яносто чотири мільярди».

На «Інтері» для красного слівця пожертвували точністю: «Александр Васильченко, корреспондент: Задержанных во время масштабной спецоперации чиновников-фискалов Печерский райсуд столицы, как под копирку, одного за одним выпускает на свободу». Як відомо, затриманим обиралися різні запобіжні заходи, із різними розмірами застави, тому метафора явно недоречна.

25 травня 2014 року пройшли президентські вибори, в результаті яких був обраний Петро Порошенко. Але у випусках новин про це згадали тільки на «112». Тут два сюжети присвятили оцінкам успіхів та невдач Президента на його посту. Приводом для новин міг би стати результат опитування фонду «Демократичні ініціативи». Але й цю інформацію майже всі канали проігнорували.

У випуску ICTV представники партії «Наш край» стали опікуватися проблемами переселенців. «Сергій Третяков, голова Донецької обласної організації партії "Наш край": Три года уже прошло после событий, который прошли в Славянске и что за три года изменилось? Люди, который потеряли жилье, они за это время не только не получили госудраственной поддежрки на восстановление своего жилья, они даже не получили статус переселенцев», — нарікає політик. У сюжеті Василя Саф’янюка його поява абсолютно необов’язкова. Про свої негаразди переселенці розказали й самі. А от ініціатор законопроекту, покликаного змінити становище переселенців, Олег Недава титрований без вказання партійної приналежності (він є нардепом від БПП).

На каналі «Україна» Вікторія Чистюхіна розповіла як мирне літо даруватиме дітям Донбасу Рінат Ахметов.

Гостем студії на «Україні» став Вадим Рабинович. Жодними актуальними подіями його поява не зумовлена. Розмова з ведучою Анною Пановою побудована на загальнополітичних питаннях: про його партійну приналежність, чутки про співпрацю з владою й завершується політичними гаслами:

«Ведущая: Но законопроект ваш вряд ли примут. Вы же в меньшинстве.

Вадим Рабинович: Смотрите, не примут мой законопроект, поменяется власть.

Ведущая: Будем наблюдать.

Вадим Рабинович: А, будете наблюдать, оптимистичней будьте. Мы будем жить в сильной хорошей стране и победим, потому что мы За жизнь».

МВС отримала нові патрульні автівки Mitsubishi. Більшість каналів розповідала про це так, ніби довкола поліцейських машин ніколи не було ніяких скандалів. А от на «Інтері» з цього приводу згадали всіх і кожного. Очікувано, що все каміння звинувачень у непрозорих закупівлях полетіло в бік «Народного фронту»: «Кор. Оксана Григорьева: Но, что удивительно — в национальном конкурсе участвовал всего один трейдер. А это значит, уверяют активисты, условия тендера специально прописали под одного авто-дилера — "Нико-диамант", которым владеет Владимир Гнатышин, давний бизнес-партнер главы Минюста Павла Петренко. Он, как и глава МВД Арсен Аваков — выходец из партии Народный фронт».

Автомобільну тему та неприязнь до «Народного фронту» поєднали і в наступному повідомденні, критикують законопроект про додаткову плату за користування дорогами для авто на іноземній реєстрації: «Авторы такой инициативы — нардепы из "Народного фронта". Они предлагают — взымать на выбор или 2 евро в день, или 350 евро в год — за пользование разбитыми украинскими дорогами. Кстати, соавтор этого закона — глава фракции "Народны фронт" Максим Бурбак. Зачем ему новый налог на авто с иностранной регистрацией? Ответ на этот вопрос опубликовал у себя на странице в Фейсбук и правозащитник Сергей Наумович. Оказывается, у Бурбака общий бизнес с автомагнатом Тариэлом Васадзе. Связывает их предприятие «Буковина Авто Альянс».

Також у цьому випуску «Опозиційний блок» критикує закон про мовні квоти на телебаченні та вимагає експертизу Венеціанської комісії. Сергій Каплін закликає надати право страйкувати працівникам зв’язку та енергетики. А свідки захисту екс-регіонала Олександра Єфремова заявляють про тиск слідства. При цьому реакції слідства на такі заяви матеріал не відображає.

На «1+1» знову розповідали про власний благодійний проект «Здійсни мрію». А канал СТБ на досить суспільно важливій темі медичного волонтерства насправді організував промо свого нового телепроекту «Сюрприз, сюрприз!».

У рейтингу найбільш безглуздих сюжетів змагаються інтерв’ю Дар’ї Щасливої на «1+1» із нардепом Сергієм Шаховим та майже блокбастер каналу «Україна» про причини здорожчання бананів. Дар’я Щаслива розпитує політика, звідки в його телефоні взялося листування з еротичними фото. Зробивши над собою зусилля і переглянувши сюжет двічі, я так і не зрозуміла, про що і про кого цей матеріал. А от після сюжету каналу «Україна» складається враження, що банани для українців — такий же незамінний продукт, як хліб. Автори сюжету пропонують замінити його… картоплею.

26 травня, п’ятниця

Третій день триває інформкампанія щодо затримання податківців часів Януковича. Жоден випуск теленовин не пояснив, чому різним посадовцям обирають різні запобіжні заходи, від чого це залежить.

На ICTV партія «Наш край» піариться на темі субсидій. Критикують новий порядок нарахування: «Олександр Мазурчак, співголова "Наш край": Політична партія "Наш край", вважає, що не можна сьогодні приймати ці зміни. Ми вимагаємо їх відміни. І до тої пори, поки не будуть об'єктивні тарифи і платоспроможність українців не буде піднято — не можна приймати от таких постанов».

А Володимир Гройсман вітає випускників із останнім дзвоником. Ніби без цих вітань не міг обійтися сюжет про завершення школи:

«Ведуча: Зі святом випускників привітав і прем'єр Гройсман. Глава уряду разом із міністром освіти Лілією Гриневич відвідав середню школу в Броварах, на Київщині. В своїй промові для винуватців свята прем'єр згадав власний випускний. Побажав молодим людям успіхів в досягненні своєї мети. Їхнім же вчителям Гройсман пообіцяв подальшу підтримку, зокрема, і фінансову. За його словами, вже цього року уряд планує збільшити зарплату освітянам ще майже на 50%.

Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: Щастя, успіхів вам. Ми будемо інвестувати в освіту для того, щоб ви спокійно могли робити свою справу і вкладати все саме найкраще в цих прекрасних молодих людей. Тому що вони — реальне сьогодення нашої країни і майбутнє. І від того, наскільки вони будуть конкурентними, наскільки вони будуть досвідчені, буде залежати, наскільки буде успішною наша прекрасна країна».

Важливе призначення проігнорували майже всі телеканали. Довго розповідали про суперечки довкола кандидатури на пост аудитора НАБУ. А коли Кабмін нарешті призначив ревізора, то про це повідомив тільки «UA: Перший», а також «Інтер» (цього дня на «Інтері» підсумковий випуск, тому в моніторинг його не включено).

На каналі «Україна», крім фонду Ріната Ахметова, двічі просували інтереси його компанії ДТЕК. У першому сюжеті йдеться про закупівлю антрациту з ЮАР. Як і в активний період вугільної блокади, тут переконують, ніби всі проблеми енергетики — від дій активістів: «Ведущая: Антрацит закупили для двух крупных теплоэлектростанций Днепра и Кривого Рога. Дефицит угля там начался из-за блокады Донбасса и потери шахт на неподконтрольной территории. Но украинцы без света не останутся — обещают энергетики». У сюжеті Олега Шпака представник компанії ДТЕК описує якісь комерційні процеси щодо кількості закупленого вугілля, в чому глядач навряд чи розбирається. Вочевидь, робиться це з однією метою: «Кор.: До конца года придет еще минимум 8 балкеров с антрацитом из ЮАР. Это значит, что зимой в домах украинцев будет электроэнергия».

Далі в сюжеті Вікторії Потапової йдеться про загрозу захоплення Бурштинської ТЕС. Коментує це нардеп від «Опоблоку» і виходець із компанії ДТЕК Артур Мартовицький.

«Кор.: Однако вчера в своём интервью народный депутат от Самопомощи Семён Семенченко чётко заявил, заберём Бурштынскую ТЭС, физически. Мол, туда везут росийский уголь, но бурштин потребляет отечественные угли.

Артур Мартовицкий, народный депутат Украины: Какой росийский уголь? В прошлом году его компания ДТЭК не покупала, был, использовали только уголь газовой марки Павлоградуголь, Добропольеуголь и закупался тут уголь, 74 процента от добычи Львовского-Волынского бассейна. Тут уголь который есть сегодня и добывается на западе Украину».

У сюжеті посилаються на витримку із інтерв’ю на Inforesist, першоджерелом якого є «Цензор.Нет». Але в обох публікаціях Семенченко наголошує, що йдеться про націоналізацію підприємства, а не рейдерство. Та головне, що він не каже про звезення на ТЕС російського вугілля, хоча й називає Ахметова «агентом ФСБ», але посилається на інші претензії до роботи підприємства: «Он не выполняет своих инвестобязательств, что является правовым основанием для расторжения договора. Антимонопольный комитет и Фонд госимущества должны провести проверки. В результате борьбы мы обрубим много нитей, которые объединяют Ахметова и Правительство». Виходить, у сюжеті подано викривлену інформацію.

Центром уваги ще одного повідомлення на каналі «Україна» стала Марина Порошенко. Тут розповіли, що вона відвідала інклюзивну школу в Житомирі та проінспектувала підготовку майбутньої медіатеки. Все, що розповідає перша леді про цю ініціативу, навряд чи можна назвати інформативним повідомленням: «Марина Порошенко, супруга президента Украины: Зараз є графік, за яким будуть реконструйовуватись старі бібліотеки в нові медіатеки в Житомирських школах».

«1+1» продовжив свою тему лоукостів. Нарешті поспілкувалися з міністром Володимиром Омеляном. Автор Олексій Іванов знову робить висновки за кадром, хоча в матерілі присутній не один експерт авіагалузі. До того ж посилається на ще один документ, у достовірності якого сама редакція не впевнена: «Кор.: Є ще один проект, про який не каже міністр. Це проект угоди з Ryanair. Цей документ теж є у розпорядженні ТСН. Ми не можемо бути переконаними в його достовірності, проте, якщо це правда, там є цілий пункт безкоштовних послуг, які надаватимуться ірландцям. Від мийки літаків, паркування нічної стоянки та заправки, до реєстрації складів, ангарів, офісу, та, навіть, реклами. Усе, на інші компанії витрачають великі кошти, Ryanair, згідно з проектом договору, нічого не коштуватиме. Експерти наголошують, підписання такого документа — порушення, насамперед, антимонопольного законодавства, і піти на це міністр немає права, навіть, якщо хоче увійти в історію, як людина, яка в Україні відчиняла двері лоукостерам».

На каналі СТБ, як і вчора, у формі новинного сюжету зробили промо своєму новому проекту «Сюрприз, сюрприз!».

27 травня, субота

Головними темами дня стали аварія на залізниці, де зіткнулися пасажирський і товарний потяги, саміт Великої Сімки та відзначення Дня Києва.

 

На «Інтері» випуск мав свої постійні теми. В одному сюжеті нардеп Сергій Каплін звинувачує у відмиванні коштів і «Народний фронт» і «Радикальну партію Олега Ляшка»: «Сергей Каплин, народный депутат, лидер Социал-демократической партии: Протягом останніх кількох років у банківській сфері, у банківському секторі нашої держави орудує сьогоднішня "голуба" коаліція: банда Ляшка, Авакова, Яценюка. Вони призначили свого керівника на найбільший український державний банк "Укрексімбанк", призначили заступниками, зокрема одіозного банкіра з прізвищем Котов, який є другом Пашинського, який працював разом з дружиною Тищенка, бізнес-партнера Пашинського. Якого поставили туди для того, щоби бізнес партнер Пашинського — Тищенко, який розікрав автопродукти Курченка на мільярди гривень, не віддавав борги державному банку. Я звертаюся до генерального прокурора і НАБУ, ці керівники мають понести відповідальність за всі злочини. Котов близький партнер і друг Пашинського має сидіти разом з Пашинським за гратами. Ми боролися з корупцією, будем боротись з корупцією». Як заведено, всі ці закиди жодному зі згаданих політиків не пропонують прокоментувати, підтвердити чи спростувати.

Наступний сюжет — про те, як антикорупціонери заважають міністру МВС Арсену Авакову. Зі свіжої інформації в сюжеті лише ця фраза: «Арсен Аваков, министр Внутренних дел Украины: Но подбрасывают нам постоянно тухлую кошку в тяжелой работе». Це найважливіше, що автори побачили під час візиту міністра до Хмельницького. Весь подальший сюжет ґрунтується на повторенні закидів із закупівлею то рюкзаків в АТО, то авто для поліцїі: «А на вопрос журналистов, почему именно эти машины решили купить полицейским – министр ответил, мол — они победили в тендере. Хотя в нём, как оказалось, участвовал только один трейдер — "Нико-Диамант", которым владеет Владимир Гнатышин, давний бизнес-партнер главы Минюста Павла Петренко — выходца из «Народного фронта».

Матеріал не містить не тільки ніякої нової інформації, а й посилання на його автора. Його імені не називає ні ведуча, ні закадровий голос, не вказано його й у титрах.

На каналі «Україна», як і щодня, звітували про діяльність фонду Ахметова.

28 травня, неділя

Цього дня, коли більшість каналів подає підсумкові випуски новин, нас цікавить тільки випуск новин «Інтера», які про свої підсумки розповіли ще в п’ятницю, а тому цього дня присвячують випуск поточним подіям.

Випуск відкривав та завершував анонс кінофестивалю у Каннах, який от-от мав розпочатися. Серед сюжетів не було матеріалів із явними ознаками прихованої реклами, але є упереджений сюжет.

Йдеться про матеріал, присвячений 25-річчю Харківського архієрейського собору, що відзначили у Києво-Печерській лаврі. По-перше, матеріал містить анґажовані твердження: «Ведущая: Напомню, Архиерейский Собор епископов состоялся в 92-м году в Свято-Покровском монастыре в Харькове. Тогда причиной созыва Собора стали действия митрополита Филарета. В итоге тот был лишен сана предстоятеля украинской православной церкви». Це підводить до висновку, нібито єдиною православною церквою є УПЦ Московського патріархату.

По-друге, поміж іншим ведуча акцентує тут на тезах, які ми вже чули від представників «Опозиційного блоку», зокрема Вадима Новинського: «Вчера в этом же зале, синод украинской Православной Церкви призвал нардепов не принимать, по их мнению, антицерковные и антигосударственные законы. Обращение разместили на сайте УПЦ в субботу. Так, законопроект 4128 дает право общинам менять подчиненность патриархату, а законопроект 4511 предусматривает особый статус религиозных организаций, руководящие центры которых находятся в государстве, признанном Верховной Радой агрессором».

ВИСНОВКИ

Протягом тижня на восьми каналах вийшло 50 сумнівних сюжетів: 39 ангажованих матеріалів, сім паркетних новин, чотири промо-сюжети власних проектів медіакомпаній.

Майже порівну таких повідомлень було на «Інтері» — вісімнадцять та каналі «Україна» — сімнадцять. Однакова кількість — по шість — вийшла в ефірах ICTV та «1+1», ще три матеріали показали на СТБ. Новини 5-го, «112», «UA: Першого» були чистими.

Найбільше представлені були сюжети в інтересах Ріната Ахметова: шість сюжеті про його благодійніть та два про компанію ДТЕК вийшли на каналі «Україна».

По чотири матеріали піарили Сергія Капліна на «Інтері» та «Опозиційний блок» (три — на «Інтері», один на каналі «Україна»).

Три паркетних сюжети звітували про роботу генпрокурора Юрія Луценка: на ICTV, «Україні» та СТБ. Двічі паркетні заяви прем’єра Володимира Гройсмана поширив ICTV, стільки ж матеріалів без зрозумілої новинної складової вийшли за участі Марини Порошенко на каналі «Україна». Двічі піарили «Наш край» на ICTV, «Народний фронт» на каналі «Україна».

По одному сюжету вийшло в інтересах партії «Відродження» («1+1»), Олександра Єфремова та УПЦ МП («Інтер»), а також Олега Ляшка, Петра Порошенка та Вадима Рабиновича (канал «Україна»).

Критика стосувалая представників «Народного фронту» — вісім матеріалів на «Інтері», Олега Ляшка — два сюжети на «Інтері», міністра інфраструктури Володимира Омеляна та угод із Ryanair — два сюжети на «1+1» та МОЗ — один матеріал на «Інтері».

Моніторинг щоденних теленовин здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз Нетворк».

comments powered by Disqus