Головна новина року: піар, політика і біль у темі звільнених із полону. Моніторинг теленовин за 25–30 грудня 2017 року

Звісно, найбільше в новинах говорили про звільнення 74 українців, яких утримували на непідконтрольній території. Цю тему експлуатували як уміли: хтось із політиків просто піарився, передаючи через соцмережі радісні коментарі, як-от Олег Ляшко та Леонід Кучма, хтось включив свою пропаганду, як «Опозиційний блок», а хтось із журналістів добував ексклюзиви на межі етичних стандартів, як кореспонденти «Інтера» та «1+1».

Також висвітлювали події навколо вироку Юрію Крисіну.

Не обійшовся тиждень і без передсвяткового фльору: рецепти олів’є, поради щодо подарунків та місця зустрічі нового року й навіть трошки містики. Ніби подарунок під ялинку від «Інтера» — відсутність упереджених критичних новин, на які були багаті випуски попередніх тижнів.

25 грудня, понеділок

У новинах висвітлювали, як виконується «різдвяне» перемир’я, підготовка до обміну полоненими, і вперше офіційне відзначення Різдва в Україні спільно зі світом 25 грудня.

Із суспільно-політичних подій у центрі уваги пікет-реакція на вирок керівникові тітушок Юрію Крисіну, якому закидають убивство журналіста В’ячеслава Веремія, але офіційно він засуджений за хуліганство з умовним покаранням. Переважно про пікет розповідали короткими БЗ із коментарями вдови журналіста або її представників, коментарями учасників пікету та стислим бекґраундом. На «UA:Першому» в сюжеті Олексія Гомона про пікет також нагадали перепалку активіста з Крисіним у суді та його небажання говорити з журналістами, що принаймні якось відбиває позицію засудженого. Інші канали її ніяк не представляли.

Про обмін полоненими на каналі «Україна» головним спікером є Віктор Медведчук, у цьому ж повідомленні Ірина Геращенко підтверджує озвучені ним дані й ніби відходить на другий план у цьому процесі. На «UA: Першому» в основі — інформація від Геращенко, також наприкінці повідомлення інформація про позицію Москви та сепаратистів. У цьому блоці згадали і про участь у переговорах Медведчука, але зовсім в іншому контексті, ніж на «Україні»: «Ведучий: Вранці про обмін ув'язненими говорили і в Росії. У Москві відбулася зустріч патріарха Кирила та ватажків самопроголошених республік — Олександра Захарченка і Леоніда Пасчіника. Був іще один спецпредставник — Віктор Медведчук. Лідери бойовиків, зокрема, сказали, готові до обміну і сподіваються, що Україна дотримається умов цього процесу». Решта каналів подавали інформацію тільки від Ірини Геращенко.

До Різдва на «1+1» — сюжет Алли Пас із Буковеля. Представники курорту розповідають, як там створюють різдвяну атмосферу для різних конфесій. Про перспективи єдності різних конфесій в Україні в сюжеті також говорить екс-директор курорту, а нині нардеп і представник партії «Укроп» Олександр Шевченко.

На «Інтері» говорили про святкування Різдва у світі, але геть не акцентували, що цього року в Україні вперше 25 грудня — вихідний. Про це за весь випуск — лише два речення, тож цю подію для країни інформаційно відсунули на задній план. Не говорили у випуску і про пікет-протест на вирок Крисіну.

А от піарили на «Інтері» «Опозиційний блок». Юрій Бойко під час зустрічі з фермерами висловлював сподівання, що реформи їм не нашкодять, зокрема, критично оцінив зняття мораторію на продаж сільгоспземель.

На каналі «Україна» після сюжету про Санту в США — сюжет Інни Жиленко під плашкою «Рінат Ахметов — дітям» про те, як Фонд Ахметова допомагає дітям-сиротам знайти родини. Далі у випуску цілим сюжетом Людмили Горбач анонсували новорічне шоу цього телеканалу.

26 грудня, вівторок

В ефірах продовжують інформувати про плани щодо обміну полонених. На ICTV розповіли, що пишуть підконтрольні сепаратистам ЗМІ, та нагадали про позицію офіційних уповноважених від України. На каналі «Україна» знову у провідній ролі на цю тему Віктор Медведчук. Він розповідає про відмову кількох осіб із обмінного списку повертатися на непідконтрольну Україні територію. Його спіч триває майже півтори хвилини, що явно є виходом за рамки суто новинного формату.

У сюжеті Інни Жиленко на каналі «Україна» розповідали, як «допомагає вижити» родині з прифронтової Мар’їнки Фонд Ахметова.

На ICTV та «1+1» анонсували інтерв’ю з генпрокурором Юрієм Луценком «провідним» телеканалам, яке вийшло пізніше ввечері на ICTV, «Україні», «Інтері» та «1+1». Детальніше про саме інтерв’ю можна прочитати в матеріалі Інни Долженкової для «Детектора медіа».

У більш традиційній формі звітував про роботу свого відомства очільник Нацполіції Сергій Князєв. Найменш інформативно його прес-конференцію подали на каналі «Україна», суто ретранслювавши статистику злочинності, яка мала би показати сумлінну роботу поліції. На інших каналах із тієї ж прес-конференції зосередилися на коментарях щодо резонансних справ: на «112» — щодо вбивства керівника «Укрспирту», на «1+1» — про затримання групи грабіжників, на 5-му та ICTV — про відповідальність полісменів за посадові злочини, а на «Інтері» зробили цілий сюжет про результати розслідування найрезонансніших убивств. Спойлер: результати невтішні.

Також проаналізували, як позитивна статистика від поліції корелюється з реальною безпекою на вулицях, у репортажі Олексія Сімакова на СТБ. Це був перший матеріал із циклу про підсумки року, що виходили на каналі протягом тижня.

Про візит Саакашвілі до СБУ говорили на 5-му та «UA: Першому». На 5-му ведучий нагадав: «Зазначу: Саакашвілі закидають організацію протестних мітингів на гроші олігарха-втікача Курченка». Далі коментарі самого Саакашвілі та його адвоката. На «UA: Першому» спробували отримати й коментар від СБУ, але речниця не змогла нічого повідомити. На «1+1», анонсуючи інтерв’ю Луценка, нагадали закиди до Саакашвілі, але його відповідей на це не додали.

На «Інтері» одночасно оголосили чотирьох переможців виборів в об’єднаних територіальних громадах. Спершу відзвітували про «достойний результат», а саме третю позицію в Аграрної партії, далі про перемогу заявили у БПП, а в наступному повідомлені перемогу собі приписує «Батьківщина». І насамкінець «Опозиційний блок» святкує перемогу 50 своїх кандидатів. Цей каскад повідомлень обслуговує інтереси партій, а не глядачів, адже не дає уявлення про об’єктивні результати, а лише заплутує в «переможцях».

27 грудня, середа

Головна подія дня — звільнення полонених. Сюжети з Донеччини, включення з аеропортів у Харкові та Борисполі, де очікують на звільнених родичі, керівництво країни та небайдужі люди.

На ICTV в цій темі ведуча в підводці до матеріалу з Донеччини наголосила на ролі Кучми в переговорах, а наступним матеріалом начитала коментарі Кучми про те, що це, безперечно, радісна новина. Коментарі від Кучми виділили окремою новиною також на «Інтері».

На «Україні» за звільнення дякував через Facebook Олег Ляшко. На «Інтері» в одному з матеріалів Онуфрій називає церкву УПЦ МП, предстоятелем якої він є, єдиною релігійною організацією, котра доклалася до переговорів. Як відомо, у Харкові полонених зустрічав і предстоятель церкви Київського патріархату Філарет, який, зокрема, звертався до Онуфрія з проханням сприяти визволенню бранців на окупованих територіях і в Росії. І це лише одна деталь, яка спростовує твердження Онуфрія, але про яку не знадують на «Інтері».

На «1+1» крім репортажів вийшов сюжеті Наталі Нагорної про історію обмінів. Але викликає застереження етичний бік. Кілька разів у сюжеті використовується термін «обмінний матеріал», закадровий текст створює враження «нижчості» осіб, яких повертають на окуповану територію в обмін на українських військових: «Кор.: Бойовики забирати своїх не квапляться, вимагають віддати ватажків. Але обмінний матеріал переважно ось такий». І далі коментарі самих чоловіків, яких везуть на обмін: «Чол. 1: Директор землетрясения был. Где работать? Весь город разбили вот эти вот ваши. Заехали на танках, перевернули всё вверх дном»; «Чол. 2: Я хочу объединить Советский Союз».

Також у сюжеті продемонстрували фрагмент відео сепаратистів, які принижують полоненого українського бійця. Такі кадри не варто транслювати на ТБ.

На ICTV та «Україні» Борис Колесніков («Опозиційний блок) ностальгував за часами Януковича. Він твердить, що з нинішнім темпом зростання економіки повернення до рівня 2013 року відбудеться тільки за 20 років.

На «Україні» в сюжеті Вікторії Чистюхіної йшлося про допомогу від Фонду Ахметова 5-річній дівчинці з Маріуполя, яка має хворе серце. У сюжеті Павла Тирського просували ініціативу використовувати золошлаки з ТЕС при будівництві доріг. Імовірно, що в такій технології зацікавлені підприємства з переробки вугілля, більшість із яких Україні належать до бізнесу Ахметова. До того ж у сюжеті коментує схвально цю ініціативу представниця компанії ДТЕК, матеріал стверджує, що так енергетики дбають про покращення екологічної безпеки в роботі ТЕС.

Також на «Україні» знову анонсували своє новорічне шоу.

На «Інтері» Сергій Каплін засвітився на пікеті профспілок. Працівники автодорів вимагали виплати зарплати, а політик звинувачував владу в особі міністра інфраструктури Володимира Омеляна в розкраданні коштів. Хоча сюжет містить позицію представників Кабміну, але поява в ньому Капліна — «обґрунутована» лише потребою засвітитися.

Також у випуску сюжет про долю пам’ятника Катерині Другій в Одесі, і знову представники «Опозиційного блоку» заявляли, що демонтаж монумента може спричинити дестабілізацію ситуації в країні. Згодом — сюжет про те, як інша представниця «Опоблоку», Наталя Королевська, від ініціативи «Жінки за мир» роздавала подарунки дітям у прифронтових містах.

28 грудня, четвер

Перші новини випусків стосувалися медогляду та психологічного стану звільнених полонених. На 5-му каналі навіть окремо в підводці ведучий наголосив, що психологи рекомендують не розпитувати про перебування в полоні.

На «112» проаналізували реакцію світових ЗМІ на звільнення українських бійців. У більшості новин у коментарях бійців переважають враження від повернення, плани на майбутнє тощо. На «1+1» одного з бійців розпитували про неоднозначне інтерв’ю сепаратистам, інших — чи дивилися вони в полоні «1+1», обставини затримання та умови перебування в неволі. Один із героїв сюжету каже: «Неохота вспоминать». Але кореспондентку це не зупиняє.

Також розпитували про перебування в полоні релігієзнавця Ігоря Козловського, ведуча наголошує, що це ексклюзив «ТСН». Суспільство має знати, через що пройшли полонені, але спілкування з ними, особливо на другий день після звільнення, вимагає особливої тактовності. Про жахи полону розповідали й на «Інтері», це був один із фрагментів сюжету про реабілітацію, але не центральна тема матеріалу.

На «1+1» також вийшов справді гідний ексклюзив. У своєму матеріалі Ольга Кошеленко проаналізувала причини, з яких Сергій Глондар, Олександр Корінько та Богдан Пантюшенко досі перебувають у полоні, хоча давно є першими у списках на обмін.

Щодо перспектив звільнення полонених на каналі «Україна» анонсували інтерв’ю з головою СБУ Василем Грицаком, яке вийшло того ж вечора в записі. На «1+1» та «Інтері» у прямому ефірі у студії про це говорили з Іриною Геращенко.

На «Інтері» свої п'ять копійок про звільнення полонених додав нардеп від «Опозиційного блоку» Олександр Вілкул: «Ведущая: В частности сопредседатель фракции Александр Вилкул заявил, что это дает надежду на окончание войны в Украине. Политик отметил, что если бы Минские договоренности соблюдались, то освобождение заложников могло бы произойти еще три года назад».

Звітував про свою діяльність на посаді міністр соцполітики Андрій Рева. Новинарі з його виступів сфокусувалися переважно на інформації про допомогу родинам звільнених полонених. Але на ICTV та «Україні» вийшли за межі суто інформування та розповідали про покращення в пенсійному забезпеченні та загалом: «Ведущая: Украинцы стали жить лучше. Об этом заявил министр соцполитики Андрей Рева. И это не просто слова, а статистика» (канал «Україна»).

Далі на каналі «Україна» не так райдужно ситуацію в Україні характеризував Борис Колесніков, саме його як голову «опозиційного уряду» запросили на інтерв’ю до студії, щоби підбити підсумки року. І не обійшлося у випуску без сюжету про благодійність Фонду Ахметова.

Про вирок сину нардепа Нестору Шуфричу-молодшому за скоєне ДТП повідомили тільки у новинах «1+1», «UA: Першого» та СТБ. Це показує, як редакції несистемно стежать за гучними судовими процесами. Ще одну тему, яка провисає на каналах, — оновлення судів та судова реформа. Тільки на 5-му повідомили про призначення суддею оновленого Верховного суду Валентини Сімоненко. Не замовчали в цьому повідомленні й критику судді, до неї мають зауваження у Раді доброчесності, які озвучила Наталя Соколенко.

На «Інтері» також піарили Володимира Мунтяна — лідера одіозного центру «Відродження», який тепер називає себе благодійним фондом, що опікується онкоцентром для дітей.

29 грудня, п’ятниця

Ейфорія від найочікуванішої новини року змінилася повідомленням про провадження за підозрами у дезертирстві щодо 14 бійців. Про це повідомив на своїй сторінці радник Президента Юрій Бірюков та перенесли у свої новини ICTV, 5-й, «112» та «1+1». Додаткових коментарів чи розширення теми ніхто з них не подав.

На «Інтері» продовжили тему мінської дипломатії під заголовком «Формула миру»: «Екатерина Лысенко, ведущая: Минский процесс на сегодня единственный эффективный способ достичь мира в Украине. В этом едины и политики, и политологи. Ведь именно благодаря Минску были освобождены 73 украинских заложника». Єдність у сюжеті демонструють політексперти Вадим Карасьов та Руслан Бортнік, а також лідер «Опоблоку» в парламенті Юрій Бойко. Для кращого емоційного ефекту сюжет починається з розповідей бійців. Із них зрозуміло, що кореспондент прямо запитує, чи катували їх у полоні, й відповіді ствердні. Далі включаються експерти, які переконують, що мінські домовленості — єдиний ефективний спосіб вирішення військового конфлікту.

Ми вже звертали увагу, що «Опозиційний блок» протискав своє бачення вирішення конфлікту. Далі у випуску ще одна заява від «Опоблоку» — вимагають не обмежувати школам та іншим навчальним закладам і установам доступ до російських сайтів: «Ведущая: Этот запрет, по мнению МОН, должен предотвратить ущерб интересам Украины. В "Оппоблоке" такое решение называют профанацией борьбы за национальную безопасность, а также преградой для научной и педагогической деятельности».

Цього дня в ГПУ повідомили про нібито достовірність голосів Саакашвілі та Курченка на скандальному аудіозаписі. Збалансовано про це розповіли на 5-му, «112», «UA: Першому». На «Інтері» позицію Саакашвілі звели до одного речення: вважає експертизу підробною, в деталі позиції не заглиблювалися. На каналі «Україна» позицію політика та його захисту просто проігнорували.

А далі ще й анонс спецрепортажу, характер якого очевидний: «Ведущая: Провокации и скандалы уходящего политического года. Какая судьба ожидает действующих лиц в 2018-ом, где окажется человек без гражданства Михаил Саакашвили и чем закончится война антикоррупционных структур НАБУ и НАПК? Ответит ли перед законом за свои нестандартные методы загадочная "агент Катерина"? Смотрите сегодня в 23:20 в специальном репортаже "По следам 2017 года”». До анонсу долучили коментарі політтехнологів: Тарас Березовець каже про незаконні методи в НАБУ та вплив Саакашвілі на відомство, а Олександр Палій прогнозує втечу політика.

Також на каналі «Україна» сюжет Юлії Миншакірової під плашкою «Рінат Ахметов — дітям», про допомогу на реабілітацію для пораненого в Бахмуті 12-річного хлопчика.

І наприкінці випуску вчергове анонсували випуск свого новорічного шоу на «Україні». А на «1+1» анонсували новорічний випуск «95-го кварталу».

30 грудня, субота

Найрезонансніша новина — захоплення відділення «Укрпошти» в Харкові. Майже всі почали випуски зі включень поблизу місця події. ICTV спершу дав сюжет, але під час випуску тримали зв’язок із власкором та оновлювали інформацію.

Втім, святковий настрій новинарів це не надто попсувало. У випусках не бракувало порад, як прикрасити оселю, обрати подарунки, де відсвяткувати тощо. На ICTV вирішили вийти за ці банальні рамки й запитати про майбутнє України: як зміняться зарплати, чи закінчиться війна і що зміниться в політиці. Якщо ви подумали, що про це говоритимуть експерти, політики чи хоча би «голос народу» — то помилилися. Про це питали в цілителя, мольфара та астролога.

Скептиків ці прогнози можуть неабияк повеселити: політики чубитимуться, Донбас не втратимо, але й не відвоюємо, країна процвітатиме і йтиме поступово до покращення, а успіх матимуть ті, хто багато працюватиме.

Нічого нового не було й у новинах про візит Петра Порошенка до шпиталю, де проходять обстеження та лікування звільнені з полону. Загальні заяви про доручення відновити переговори для наступного обміну, про соцвиплати родинам і про сам факт лікування подавали вже й раніше. А матеріали, що вийшли на ICTV, «Україні», «1+1» та «Інтері», радше переслідували мету показати, як Президент опікується звільненими бійцями, ніж дати нову інформацію. Наприклад, на 5-му та «112» таки спочатку повідомили про дату відновлення переговорів і лише потім, що Порошенко сказав про це, відвідуючи бійців.

На каналі «Україна» продовжили вихваляти внесок Ріната Ахметова у боротьбу із сирітством.

ВИСНОВКИ

Протягом останнього тижня 2017 року кількість сумнівних матеріалів склала 39: 29 новин із ознаками замовності, шість паркетних новин, чотири промосюжети з анонсами новорічних шоу.

Найбільше на каналі «Україна» — 18 матеріалів, на «Інтері» — 14 сюжетів, чотири на ICTV, три на «1+1». Новини «112», 5-го, «UA:Першого» та СТБ були чистими.

Найбільше піарився цього тижня «Опозиційний блок» — у десяти матеріалах: сім на «Інтері», два на «Україні», один на ICTV.

У семи матеріалах на каналі «Україна» підтримували імідж Ріната Ахметова: шість сюжетів про благодійність та один в інтересах компанії ДТЕК.

Петро Порошенко з’явився в чотирьох «паркетних» новинах: по одній на ICTV, «Україні», «1+1» та «Інтері».

Міністр соцполітики Андрій Рева розповідав про покращення у двох матеріалах: по одному на ICTV та каналі «Україна».

Леонід Кучма двічі без очевидного приводу з’явився в новинах: по одному матеріалу на ICTV та «Інтері».

По одному матеріалу в інтересах Аграрної партії, «Батьківщини» та БПП, Володимира Мунтяна і його фонду «Відродження», Сергія Капліна — на «Інтері»; курорту Буковель у поєднанні з політиком партії «Укроп» — на «1+1»; Олега Ляшка та Віктора Медведчука на каналі «Україна».

Критичних новин загалом було дві, й обидві на каналі «Україна»: із критикою Саакашвілі та НАБУ.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Моніторинг здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз». Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з поглядом «Інтерньюз».

comments powered by Disqus