Феєрверк замість коментарів. Моніторинг теленовин за 22–28 січня 2018 року

Всі великі канали, крім «України» та 5-го каналу, проігнорували розслідування Reuters щодо грошей, імовірно виведених екс-власниками «Приватбанку» через офшорні компанії.

Водночас новини заполонили дбайливі люди. Олігарх Віктор Пінчук просуває інтереси України на світовій арені під час форуму в Давосі. Прем’єр-міністр Володимир Гройсман дбає про безпеку на дорогах, доступні ліки, зарплати вчителів та доходи фермерів. Принаймні обіцяє. Радикальна партія на все готова заради українських виробників. «Опозиційний блок» дбає про мир і пенсії військових. Хоча про те саме дбає й Сергій Каплін.

Новини надто сильно резонують із дійсністю, а журналісти ігнорують експертів та носіїв полярних оцінок. Наприклад, більшість матеріалів про українське питання в Давосі були напрочуд оптимістичними, гострі кути згладжувалися й нам пропонували пишатися тим, скільки уваги прикуто до нашої країни. Ложку дьогтю додав репортаж, що вийшов на «1+1»: у ньому доволі тверезо описали погляди світових партнерів на ситуацію в Україні. Але при цьому на «1+1» вийшов і найгірший сюжет тижня. У стилі папараці журналісти вишукували деталі святкування 50-го ювілею нардепа Степана Івахіва. Замість коментарів — відео з Instagram, замість конкретних фактів — кадри феєрверку.

22 січня, понеділок

Найрезонансніша новина — теракт у Кабулі. На той момент було відомо про сімох загиблих там українців за даними МЗС, особи цих семи жертв були підтверджені. У МВС Афганістану повідомляли про дев’ятьох загиблих українців, але з часом ця цифра не підтвердилася. Обидві версії з різними цифрами й коректним посиланням на джерела дали на «112» та «UA: Першому». Про дев’ятьох загиблих без посилання на джерело повідомила ведуча ICTV Інна Шевченко.

А в Україні цього дня відзначали День Соборності. Паркетні урочисті заяви Петра Порошенка дали на ICTV та 5-му каналі. У їхніх випусках репортажі про заходи до Дня Соборності вийшли окремими від цієї заяви новинами. А на каналі «Україна» та «Інтері» виокремили інший офіціоз — що Президент із дружиною вшанували перших загиблих на Майдані.

На «Інтері» та «Україні» — однотипні дифірамби голові Харківської ОДА Юлії Світличній про лідерство в рейтингу голів ОДА від «Комітету виборців України». За подачею інформації видно, що новини не про рейтинг як такий, а про визначні досягнення саме Світличної:

  • канал «Україна»: «Елена Кот, ведущая: А в рейтинге глав областных администраций первое место заняла Харьковский губернатор Юлия Светличная… Так, под руководством Светличной, в прошлом году на Харьковщине выросли темпы промышленности на 6% и строительства почти на четверть. Эксперты высоко оценили и международную активность области. Сюда с официальным и рабочим визитами приезжали президенты Литвы и Польши. Свою роль сыграло и тесное взаимодействие губернатора с облсоветом. Бюджет региона на следующий год был принят без единого голоса против»;
  • «Інтер»: «Первенство Юлия Светличная сохраняет второй год подряд…. учитывали также географическое положение. У Харьковской области оно непростое, но и в таких сложных условиях губернатор Юлия Светличная сумела вывести регион на первую позицию. Показатели, говорят в КИУ: ее международная активность, развитие промышленности и рост темпов строительства в области. Есть ли столь ощутимые успехи, мы поинтересовались у политологов».

На каналі «Україна» піарили Олега Ляшка, який «невтомно дбає» про добробут українських підприємців та селян: «Ведущая: Наладить продажу продукции отечественных производителей в Европе — одна из главных задача власти, заявил лидер Радикальной партии на сессии Парламентской ассамблеи Совета Европы. Олег Ляшко говорит, в Страсбург отправился защищать интересы украинских селян». Також на каналі «Україна», як і щодня, розповідали про благодійність фонду Ріната Ахметова.

На «Інтері» Сергій Каплін заявляв про корупцію в «Нафтогазі», і його оцінки були єдиними в матеріалі. Ні від самого «Нафтогазу», ні від правоохоронців не дали ніяких підтверджень чи спростувань.

Кілька непересічних новин про події на фронті вийшли на кількох каналах. На ICTV Володимир Михайлов повідомив про обстріл КПП Оленівка 21 січня, в результаті один цивільний чоловік загинув та один поранений. Але знову ведуча дає неточну інформацію: «Тим часом, у штабі про інцидент нічого не повідомляли». Насправді, штаб повідомляв про цей інцидент іще 21 січня.

На 5-му, «Україні», СТБ розповіли, як українські медики гуманно врятували ворожого диверсанта. А на «1+1» вийшов сюжет Руслана Ярмолюка, присвячений проблемі контрабанди.

23 січня, вівторок

Про підозру голові Держаудитслужби Лідії Гавриловій сказали тільки на «112», 5-му та «Інтері». Ніхто з них не давав коментарів самої підозрюваної та не повідомляв, чи намагалися зв’язатися з нею або іншими представниками Держаудитслужби.

Про оновлення складу ЦВК канали говорили як про ініціативу Президента. Найбільш стриманими щодо Порошенка були «1+1», і тут нагадали найбільше фактів про попередній склад: «Ведуча: Сьогодні Порошенко підписав лист про звільнення з посади членів Центральної виборчої комісії через закінчення строку їхніх повноважень, які, до речі, закінчилися ще кілька років тому. А голова цієї самої комісії Михайло Охендовський кілька разів потрапляв в корупційні скандали, найгучніші із яких — амбарна книга Партії регіонів, в якій Охендовський нібито розписувався за взяті зі скарбниці партії гроші». Про те, що громадські експерти намагалися зрушити це питання ще з 2014 року, новинарі чи то не знали, чи то забули. Тож тема розкрита неповно і незбалансовано.

На каналах «Україна» та «Інтер» у сюжетах про участь української делегації можна бачити чергову вибірковість у переліку спікерів від українського парламенту. На «Україні» це представниця БПП Ірина Геращенко та Олег Ляшко, а на «Інтері» — лише представники «Опозиційного блоку» Юлія Льовочкіна та Вадим Новинський. Далі на «Інтері» ще й поширили заяву «Опоблоку», який продовжує просувати свою політику щодо врегулювання ситуації на Донбасі: «Юрий Бойко, лидер "Оппозиционного блока": Очень важно, что ПАСЕ практически поддержало позицию "Оппозиционного блока" по поводу того, что примирение, завершение конфликта должно быть на базе Минских соглашений и это обязательно должно быть отражено в законе о реинтеграции».

Ще раз представниця «Опоблоку» з’явилася у випуску з іншого приводу — Наталія Королевська в іпостасі засновниці «Інституту соціального захисту громадян» вимагала підвищити виплати військовим пенсіонерам. А далі на тій самій темі піарили Сергія Капліна.

На «Україні» Інна Жиленко розповідала, що музей благодійності Ахметова з’явився на підприємстві, що йому ж і належить — металургійному комбінат імені Ілліча.

Також в ефірі піарили Валентина Наливайченка, лідера руху «Справедливість». Він говорив, що Україна має вимагати підтримки світу в деокупації Донбасу, показувати результати боротьби з корупцією. Ведуча Анна Панова наполегливо запитувала, чи варто українським політикам «піти на поступки» й дозволити «зовнішнє управління» Антикорупційним судом: «Ведущая Анна Панова: Да, но мнение европейцев должно все таки быть рекомендательным или действительно так прописано в законе? Они же хотят, чтобы у них было четко право вето на назначение судей».

А сам Наливайченко хвалить, що на каналі показують Олега Ляшка (в попередньому матеріалі Ляшко коментував засідання ПАРЄ): «Телеканал "Україна" правильно почав показувати, і я бачив, і Олега Ляшка ви показуєте. Люди, які насамперед з парламенту нашого українського, мають відстоювати наші інтереси, і їх місце зараз поїхати і дати докази російської агресії, і добитися ключового зараз».

Паркетні новини від Володимира Гройсмана дали на каналі «Україна», ICTV та «Інтер». Йдеться про те, що в кількох регіонах є проблеми з програмою «Доступні ліки», але в яких саме та про які проблеми — не розкривається, лише йдеться, що прем’єр обіцяє розібратися й усе налагодити.

У випуску «Вікон» на СТБ знайшли вдалий спосіб показати позитивні наслідки масової вакцинації. У сюжеті Віталія Глаголи порівнюються реалії України та Угорщини, в якій імунізація, по суті, примусова, а відмова від вакцин суворо карається. Відтак захворюваність на кір тут є надзвичайно рідкісним явищем.

24 січня, середа

Згадували в новинах про річницю обстрілів Східного в Маріуполі, а на «Україні» цей привід використали, аби розповісти, як Рінат Ахметов допомагав дівчинці, якій тоді серйозно пошкодило руку.

На ICTV, «Інтері» та «1+1» подали заяву «Батьківщини», яка вимагає включити їхнього представника до складу ЦВК. Канали посилаються на лідерку партії Юлію Тимошенко, а інших сторін процесу не залучають. Зокрема, знову проігнорували заяву профільної організації «Опора», яка також звертає увагу на дисбаланс у політичному представленні. Але крім «Батьківщини» не включені представники й від «Опозиційного блоку», про що в новинах не йшлося.

Перед цією заявою на «Інтері» озвучили результати опитування центру «Софія», який пов’язують зі співвласником «Інтера» нардепом від «Опозиційного блоку» Сергієм Льовочкіним. «Ведущая: По итогам 2017 года показатели эллекторальных симпатий у тройки лидеров возрасли. У "Батькивщины" 12-процентная поддержка, у "БПП" — на процент меньше, а за "Оппозиционный блок" готовы отдать голоса 10,5 % опрошеных». Не йдеться ні про час проведення дослідження, ані вибірку, похибку, замовника, які би вказали, наскільки можна довіряти цим даним. Наприклад, у спільному опитуванні фонду «Демократичні ініціативи» та Центру Разумкова за грудень 2017 року, оприлюдненому напередодні, «Опоблок» мав лише 6 % підтримки та шосте місце.

Далі на «Інтері» народний депутат від «Опоблоку» Ігор Шурма звинувачував МОЗ у зриві вакцинації і програми «Доступні ліки» та перекладанні відповідальності за це на місцеву владу. «У регионов тоже много вопросов к Минздраву, говорят чиновники. Местным советам приходится самим финансировать программы, за которые должно отвечать Министерство», — стверджує кореспондентка Світлана Шекера. Коментарів від МОЗ у сюжеті немає.

Також на «Інтері» піарили народного депутата Сергія Капліна, який запропонував створити в парламенті робочу групу щодо справи про підозру в незаконному збагаченні голови Держаудитслужби. Це повідомлення подане окремою новиною після сюжету про обрання запобіжного заходу підозрюваній. Тож думці політика виділили невиправдано ексклюзивне місце в ефірі.

Абстрактні обіцянки Володимира Гройсмана про нарощування темпів будівництва доріг та їх безпечності ретранслювали на «Інтері», ICTV та «1+1».

На «1+1» також пропіарили курорт «Буковель». У сюжеті Алли Пас змагання лижників коментує нардеп і формально екс-керівник турбази Олександр Шевченко.

А на ICTV пропіарили комплекс «Протасів Яр». У сюжеті низка компліментів гірськолижному комплексу в однойменному урочищі: «Ведуча: А якщо не вмієте кататися саме зараз — час навчитися… Наші спортивні журналісти знайшли прекрасні місця у Києві»; «Кор.: Для початківців на Протасовому є навіть своя школа, де навчать стояти на лижах чи сноуборді. А для професіоналів — це чудова нагода відпочити, практично, не відриваючись від робочого місця»; «Кор.: Навіть якщо в Києві знову раптово потеплішає, не поспішайте закривати лижний сезон. Снігові гармати наробили чималий шар покриття, тож він ще довго лежатиме на схилах Протасового Яру».

Наприкінці минулого року аналогічний огляд «Факти» провели в «Буковелі». Якби в сюжеті не було таких рясних закадрових компліментів від журналіста, якби такі сюжети йшли серією, а не були розкидані по одному на місяць, чи принаймні включали елементи порівнянь, це можна було би вважати інформаційною журналістикою, а в такій подачі це більше схоже на рекламу.

Лишилося непоміченим для теленовин опубліковане цього ж дня розслідування Reuters щодо грошей, імовірно виведених екс-власниками «Приватбанку» через офшорні компанії. Про нього розповів лише 5 канал.

25 січня, четвер

А от наступного дня цю новину помітили тільки на каналі «Україна». Розповівши про саме розслідування, тут не дали бекґраунду про аудит компанії Kroll, заяви Нацбанку та відповідь на них одного з екс-власників «Приватбанку» Ігоря Коломойського. До прикладу, «Громадське ТБ» дало новину повніше, з коментарем й протилежної сторони.

У репортажах із Давоса на внеску Віктора Пінчука в популяризацію України наголошували ICTV, «Україна», «Інтер» та СТБ. У цих матеріалах переважають оптимістично-піднесені нотки, мовляв, в Україні не все гладко, але український дім збирає аншлаг із найвпливовіших людей світу — завдяки Пінчуку, зокрема. А отже і друзів Україні не бракує. Олігарха називають переважно філантропом і бізнесменом. А критика України переважно згладжується обіцянками і сподіваннями українських політиків.

На «Інтері» в тому ж сюжеті Світлани Чернецької з Давоса розповідали, як пропагує миротворчість представниця «Опоблоку»: «Наталия Королевская, народный депутат Украины, инициатор национальной платформы "Женщины за мир": Тема форума в Давосе — создание общего будущего в разрушенном мире. Для Украины это актуально как никогда».

У вечірніх новинах на «UA: Першому» не говорили про події на Всесвітньому економічному форумі. А на «1+1» Ольга Кошеленко підготувала змістовний і влучний репортаж. У ньому згадується, що український сніданок проводить фонд Пінчука, але без зайвих сентиментів до його персони. Журналістка зосереджується на найцікавіших моментах: як заклинило робота Софію на питанні про корупцію в Україні, й далі цю метафору вона розвиває, говорячи про очікування й вимоги до України від світових партнерів. Слово дали і Порошенку, й опозиційному до нього нардепу Мустафі Найєму в контексті майбутніх президентських виборів та пошуку кандидатури, яку міг би підтримати Захід.

А далі у випуску на «1+1» — «паркет» із Гройсманом: «Ведуча: Володимир Гройсман обіцяє покласти край порушенням швидкісного режиму. За допомогою нової системи заходів, вона буде контролювати рух на шляхах і зменшить смертність на них принаймні на третину». Конкретики по суті — ніякої.

На «Інтері» з наради «Укравтодору» в загалом змістовному сюжеті без зрозумілої причини виокремили нардепа від БПП Сергія Рудика. Його позицію зображено доволі змазано, не артикульовано, на якому законопроекті він наполягає, яких змін у законодавстві прагне і хто ще з парламентарів підтримує чи опонує його позиції. Зрозуміло тільки, що одне з положень стосується заборони обладміністраціям проводити тендери на будівництво доріг.

Також на «Інтері» Сергій Каплін рвав душу за українське село, і, здається, повернувся в минуле: «Сергей Каплин, народный депутат, лидер Социалистической партии Украины: Україна — однозначно аграрна держава. Україна однозначно має великі шанси і велике майбутнє. І українське село ще під ручки візьме і підведе нову національну індустрію, промисловість, і проведе нову індустріалізацію». Жоден із селян чи представників фермерської самооборони, про яку йдеться в новині, журналістів не цікавить — тільки Каплін.

На каналі «Україна» не забули похвалитися добрими справами Ріната Ахметова. А на «1+1» дали промосюжет, анонсуючи новий сезон свого шоу «Голос країни».

26 січня, п’ятниця

На Україні рекордна для цього тижня кількість новин із ознаками замовності — шість в одному випуску. Спершу анонсували «спецрепортаж» явно ангажований проти Семена Семенченка під назвою «Слідами самозванця»: «Ведущая: Миллионные убытки, разрушенное предприятие и сотни людей, потерявших работу. Как, используя статус нардепа, Семён Семенченко захватил приазовский пансионат и заставил руководство плясать под свою дудку? Неофициальное расследование официального уголовного дела смотрите сегодня в 23:20 в сенсационном специальном репортаже “По следам самозванца. Часть 3”».

Далі інтерв’ю в студії з Сергієм Тарутою, де він ділиться своїм поглядами на повернення Донбасу. Потім сюжет, як підприємство Ріната Ахметова ДТЕК інвестує у відновлювану енергію, встановлюючи вітряки на Запоріжжі. І про саму благодійність Ахметова на Донбасі теж не забули.

Також поширили заяву Віктора Галасюка щодо підвищення облікової ставки Нацбанку: «Ведущая: В Радикальной партий считают: гривну укрепит поддержка отечественных производителей». Лише одним реченням згадується, що крок НБУ розкритикували у фонді Богдана Данилишина, але в чому полягала критика, не уточнюють і жодних експертних думок не подають — тільки коментар Галасюка: «Наша команда Радикальної партії, ми з Олегом Ляшком пропонуємо якісну альтернативу. Це підтримка і розвиток національного виробництва української промисловості. Це є кращі ліки від бідності, безробіття, інфляції і кредитів МВФ, які для України є абсолютно невигідними». До речі, серйозно розібратися в цій темі ніхто із новинарів топових каналів так і не взявся.

Тішить, що на каналі «Україна» стежать за медіакритикою від «Детектора медіа» і знають, як порушують стандарти їхні колеги з «1+1». Але за собою цього, схоже, не помічають. У сюжеті Едуарда Ганішевського про черговий скандал довкола голови Держкіно, даючи критику «1+1», кореспондент не дотримується балансу й не відображає позиції критикованого медіа.

Також на «Україні» та ICTV — паркетні новини із Гройсманом:

  • на ICTV він обіцяв рік прориву фермерам, але думку самих фермерів знову ігнорують;
  • на «Україні» типовий звіт, що прем’єр приїхав на Тернопільщину: подивився, побував, відвідав тощо, що саме по собі не є новиною.

А на «1+1» підглядали за народним депутатом із групи «Воля народу» Степаном Івахівим. Марічка Кужик і Валерія Ковалінська підготували сюжет про святкування ювілею нардепа і власника компанії, що володіє, зокрема, заправками WOG. Івахів не вперше в полі зору «Плюсів». 28 листопада минулого року вже був критичний незбалансований сюжет про нього.

Цього разу у відеоряді переважають кадри, зняті тишком-нишком, а не відкрито, та відео з Insagram запрошених на свято зірок. Коментарів від Івахіва чи бодай спроб їх отримати немає. Оцінки про загальний бюджет роблять із неназваними «фахівцями», й висновки, достовірність яких неоднозначна, також робить за кадром журналістка: «І за оцінками фахівців, такий набір обійшовся ювіляру в десятки тисяч доларів. Це без урахування вартості номерів. Найскромніша кімната в цьому готелі коштує від 3 тисяч гривень. Ми спробували забронювати номер у одному з найдорожчих готелів Прикарпаття в дні святкування ювілею. Та на рецепції запевнили — вільних місць немає. На час святкування там жили тільки уродинник та його гості».

А завершується сюжет у прямому сенсі феєрично: на риторичне питання про те, чи будуть ці витрати відрображені в декларації, замість відповіді — кадри з феєрверком.

Новини «Інтера» не аналізуються, оскільки в п’ятницю виходить підсумковий випуск.

27 січня, субота

Арсен Аваков звітував про діяльність МВС під час засідання колегії. Більшість каналів розтягнули короткі новини з найбільш резонансних тез: про патрульну поліції Криму («112»), заходи збільшення доступності біометричних паспортів («1+1»).

На каналі «Україна» єдині оцінювати роботу МВС залучили експерта. У сюжеті Валерії Шапоренко правозахисник Євген Захаров негативно відгукується про систему планових показників у поліції. Щоправда, цей коментар тільки посилює загальну канву сюжету, що в МВС намагаються працювати краще й посилювати довіру до правоохоронних органів.

Без жодних неангажованих оцінок про зростання довіри до МВС та кількість розкритих злочинів ретранслювали заяви міністра на ICTV та «Інтері». Тому самому «Інтері», який найбільше критикував Авакова минулого року.

Не змінила на «Інтері» прихильність до Сергія Капліна. Цього дня він знову в ефірі в новині про об’єднання лівих політсил, які він очолив. Обіцяє: «Сергей Каплин: Боротися за права пенсіонерів робітників, інтересів села, за інтереси країни. Для того, аби будувати мир над нашою головою. Це наші цінності, наш курс, наші ідеали і той шлях, який ми пройдемо до виборів і після виборів».

А от голова Харківської ОДА Юлія Світлична в новинах на «Інтері» стала з’являтися тільки цього року. Раніше її піарив лише канал «Україна». Тепер же в новині про стан харківського заводу «Комунар» Світлична обіцяє потурбуватися про розвиток промисловості Харківщини. Думки робітників, керівників підприємства не лунають взагалі.

І ознака стабільності на каналі «Україна» — регулярний сюжет про благодійність Ріната Ахметова. Також на каналі пропіарили цілим сюжетом свою нову програму «Контролер».

28 січня, неділя

Розглядається лише випуск «Інтера» на заміну п’ятничному. Відкриває новини матеріал про повернення боксера Олександра Усика після успішного бою. Соціальні теми піднімають у репортажах із регіонів: земельні війни на Франківщині та боротьба за право на пільги на проїзд у громадському транспорті на Закарпатті.

Із національних новин — переважно короткі повідомлення про розслідування та ДТП. Також у випуску репортаж із передової. Значну частину випуску складають новини світу. Матеріалів з ознаками замовлення цього дня не виявлено.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня до сумнівних зараховані 52 матеріали: 35 матеріалів із ознаками замовності, п'ятнадцять паркетних новин, два промосюжети власних проектів телеканалів.

Порівну по вісімнадцять на «Інтері» та «Україні», вісім на ICTV, шість на «1+1», по одному на 5-му та СТБ. Чистими були новини «112» та «UA: Першого».

Найпопулярнішим політиком став прем’єр Володимир Гройсман із дев’ятьма паркетними новинами: три на ICTV, по дві на «Інтері», «Україні» та «1+1».

В інтересах Ріната Ахметова сім сюжетів на каналі «Україна»: шість про благодійний фонд та один про компанію ДТЕК.

Сергій Каплін на «Інтері» був присутній майже щодня: п’ять повідомлень за тиждень.

Стільки ж разів протискали на «Інтері» заяви представників «Опозиційного блоку».

Чотири сюжети невиправдано велику увагу приділяли ролі Віктора Пінчука в Давосі: по одному на ICTV, «Україні», «Інтері» та СТБ.

У заліку Петра Порошенка чотири паркетні новини: по одній на ICTV, «Україні», 5-му та «Інтері».

Інтереси «Батьківщини» просували у трьох повідомленнях: по одному на ICTV, «1+1» та «Інтері».

Тричі піарили голову Харківської ОДА Юлію Світличну: двічі на «Інтері» та в одному матеріалі на «Україні».

Олега Ляшка та Радикальну партію двічі піарили в новинах на «Україні».

Два «паркети» Арсена Авакова: на ICTV та «Інтері».

По одній вигідній появі у студії каналу «Україна» у Сергія Тарути і Валентина Наливайченка.

Упереджено критичних матеріалів загалом два: по одному на «1+1» проти народного депутата Степана Івахіва та на «Україні» проти народного депутата Семена Семенченка.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Моніторинг здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз». Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з поглядом «Інтерньюз».

comments powered by Disqus