Чи може прожити «Інтер» без Авакова? Моніторинг теленовин за 21–26 листопада 2016 року

Screen Shot, podrobnosti.ua

Після системного перегляду новин топових каналів країни стає зрозуміло, наскільки мозаїчно вони подають події. Скласти цілісне уявлення про найгарячіші інциденти цього тижня — акції до річниці Євромайдану та спробу допиту екс-президента Януковича — можна лише після перегляду випусків різних каналів та критичного осмислення поданих фактів. Причини криються в недостатньо точній і повній подачі інформації та політичній ангажованості ЗМІ.

21 листопада, понеділок

У День Гідності та Свободи в Києві та інших містах України відзначили річниці революцій, а в новинах ці події відзначилися неточностями та недомовками. Ведучий новин на 5-му каналі Віталій Гайдукевич узагалі чомусь назвав дату Днем пам’яті і примирення — хоча цей день відзначають 8 травня.

У своїх повідомленнях журналісти озвучили різні цифри щодо учасників заходів. «За оцінкою правоохоронців, тут зібралося вже близько п’яти сотень осіб, люди й далі продовжують підходити», — повідомила журналістка каналу «112» Дарина Шпортько станом на початок заходів. Проте годиною пізніше таку ж цифру озвучує й кореспондентка «Інтеру» Анна Камєнєва — «кілька сотень активістів». «UA: Перший» із посиланням на правоохоронців повідомляє про дві тисячі учасників акції. «Надвечір на Майдані зібралося кілька тисяч людей», — повідомляє кореспондент СТБ Артем Сорокін.

Організаторів віче, що збиралося на Майдані палилити шини та йти маршем по центру міста, журналісти називають по-різному: «націоналістами» («UA: Перший»), радикалами («Інтер»), праворадикалами («112»). Тільки Станіслав Фещенко на «1+1» усе ж перераховує організації: «Виявляється, кілька десятків активістів організацій, "Автомайдан", "Автодозор", "Організація українських націоналістів", "Правий сектор", попри складний пропускний режим на Хрещатик пронесли шини сюди на Майдан».

Марш центром рушив із цілком конкретними планами: «Микола Коханівський, голова ОУН, зі сцени закликав людей піти маршем до офісу Віктора Медведчука, голови "Українського вибору", — повідомила кореспондентка «UA: Першого» Олена Блізнякова.

Проте журналістка «Інтеру» цю інформацію в своїх повідомленнях геть проігнорувала. Вона зазначила: «Как стало известно, активисты, которые ушли с Майдана Незалежности, сожгли салон красоты, пока мы выясняем все детали этой ситуации». Який зв’язок між салоном і Медведчуком — зрозуміло пояснює лише 5 канал: «А згодом з’ясувалось — приїхала жінка-власниця, вона назвалася власницею салону краси і сказала, що пошкоджене приміщення зовсім не офіс Медведчука, а той самий салон. А помешкання Медведчука знаходиться поверхом вище».

Знаючи, чий офіс хотіли трощити, не називають політика на СТБ: «Розтрощили салон краси, прийнявши його за офіс одного з політиків».

До річниці Майдану заяву робив президент Петро Порошенко. Проте одні канали винесли з неї інформацію про ініціативу створення музею Небесної сотні та нагородження учасників подій («1+1», «UA: Перший», «Україна»), а інші взяли з заяви паркетні обіцянки безвізу та політичні заяви гаранта (ICTV, канал «112»). Обидва варіант подачі заяв Порошенка є на «Інтері».

«Глава держави переконаний: нині Україна найбільш єврооптимістична держава і багатьом євроскептикам варто повчитися у нас, як любити Європу і як боротися за її цінності. За три роки Україна сильно наблизилася до Євросоюзу а наша економіка поступово змінює російській ринок на європейський», — ICTV.

«Революція гідності віддалила український світ від так званого "русского міра", про це заявив Президент України Петро Порошенко на урочистостях з нагоди третьої річниці тих подій. Пам'ять загиблих на Євромайдані та в зоні АТО вшанували хвилиною мовчання. Також Президент повідомив, що через три дні вирушить до Брюсселя на саміт Україна-ЄС», — канал «112».

«Своим выступлением Порошенко заверил, что, несмотря на внешнюю агрессию, Украина не изменит проевропейский курс и призвал политиков прекратить борьбу без правил. Петр Порошенко, Президент Украины: «Я впевнений, що незабаром ефективність українських економічних реформ відчуватиме все більша і більша кількість людей. І підвищення рівня життя вже стоїть на порядку денному зараз», — «Інтер».

Із початку тижня журналісти стежать за справою щодо колишнього лідера Партії регіонів Олександра Єфремова. Суд розглядає питання про продовження йому арешту. Серед усіх досить стриманих сюжетів вирізняється матеріал на «1+1». У ньому окреслюється позиція самого обвинуваченого, проте лайфом замість синхрону подане інтерв’ю в залі суду, де журналістка майже перебирає на себе позицію обвинувачення:

«Кор.: Те, що Росія веде війну проти України, Ви це розумієте? Що Росія окупант? Що Росія напала на Україну?

Олександр Єфремов: Дайте я дальше скажу. Я вам ответил на все вопроси.

Кор.: Тобто Росія не окупант?

Олександр Єфремов: Я вам ответил на все вопросы».

Цього дня ЗМІ також повідомили про смертельну ДТП у Ростовській області РФ, у якій постраждали українці. Проте точність передачі даних залишає бажати кращого.

ICTV інформує: «Генеральний консул України в Ростові-на-Дону підтвердив смерть шістьох наших співвітчизників». Такі ж дані з посиланням на консула озвучив «UA: Перший»: «Усі шестеро загиблих унаслідок аварії в Ростовській області Росії громадяни України. Це підтвердив український генконсул в Ростові-на-Дону Віталій Москаленко».

«Троє українців постраждали під час ДТП в Ростовській області Російської Федерації. Про це нашому телеканалу повідомила речник МЗС України Мар'яна Беца. Ще шестеро осіб загинули, їхнє громадянство встановлюється», — канал «112».

Такою ж інформацією оперує канал «Україна». Але, крім того, використовує посилання на ГУ МВС Росії в Ростовській області, де ймовірна провина покладається на водія укранської маршрутки: «Микроавтобус с украинскими номерами протаранил грузовик, ехавший впереди. Такова предворительная версия российских правоохранителей».

«Інтер» взагалі не посилається на жодні джерела, але констатує загибель шістьох українців: «Погибли шестеро украинцев из неподконтрольной части Донбасса. Ещё трое в больнице».

«Інтер» у понеділок також скористався нагодою «наїхати» на міського голову Львова Андрія Садового: «А вот львовские активисты и депутаты Горсовета подозревают в коррупции мэра Андрея Садового. Градоначальник продолжает играть на руку мусорной мафии, считают они».

На підвердження чи розкриття цієї тези синхронів у сюжеті немає, ця думка присутня лише в закадровому тексті журналіста, тому викликає підозру в маніпуляції. Впадає в око, як змішуються акценти персонально на міського голову, що також має ознаки маніпуляції.

«1+1» випустив сюжет про форум «Київ — місто підприємців», організований «Приватбанком». А також благодійну акцію, ініційовану колективом холдингу «1+1». Крім того, канал анонсує сюжет, направлений проти міського голови Дніпра Бориса Філатова, що вийде у програмі «Гроші». 

На каналі «Україна» вийшло аж два матеріали за випуск про благодійність фонду Ріната Ахметова. 

22 листопада, вівторок

Рекордсменом матеріалів з порушенням стандартів цього дня став «Інтер». Кількість сумнівних матеріалів склала майже чверть випуску (шість із 27). Канал продовжує виконувати функції прес-служби «Опозиційного блоку».

Про вручення підозри загиблому депутату В’ячеславу Маркіну повідомляють на сайті цієї партії і на «Інтері»: «По сути, Маркина подозревают в организации массовых беспорядков и гибели 42 человек, а дело о его смерти спустя 2,5 года расследования было выделено в отдельное производство и закрыто. Такая информация появилась на сайте "Оппозиционного блока". Єдиний коментар у цьому повідомленні — також від «Опозиційного блоку»: «Микола Скорик, народний депутат, "Опозиційний блок": (...) Таким образом пытаются прикрыть реальных убийц, которые разгуливают на свободе и в реальности преступление не расследуется».

Буквально кожну обіцянку нардепа від «Опоблоку» Юрія Бойка передають в ефірі каналу після його візиту до Сіверодонецька. Він обіцяє розібратися, вирішити, поговорити з Міністром оборони щодо проблемних питань — справжній лицар. На кожну скаргу — повідомлення на підтримку людей «Опозиційним блоком»:

«Оксана Григорьева, кор.: Это мирная акция протеста против экономической политики власти возле областной Луганской администрации. Сейчас она в освобождённом Северодонецке, на акции присутствуют народные депутаты от оппозиции. Горожан, в частности, учителей беспокоит в первую очередь повышение коммунальных тарифов. (…)

Юрий Бойко, "Оппозиционный блок": Сделать такие тарифы в угоду Международному валютному фонду было дичайшей глупостью. Мы об этом открыто говорили, пошли в суд, судились с Кабинетом Министров и продолжаем это делать».

Канал продовжує тему наслідків вчорашніх заходів до річниці Революції гідності: «Вчера до ночи радикалы громили и жгли помещения в центре столицы и делали это практически бесприпятственно». У сюжеті йдеться про три приміщення — Сбербанку Росії, каналу «Інтер» та салону краси, який постраждав через нібито сусідство з офісом Медведчука, про що на «Інтері» продовжують замовчувати, скромно назвавши «офісом політсили». Протягом випуску новин використано ще кілька маніпуляцій. Зокрема, події ставлять у паралель із очікуваним самітом ЄС, а радикалів пов’язують із міністром МВС Арсеном Аваковом — традиційно з посиланням на «Опозиційний блок»:

1. «Даже тех, кто не скрывал свои лица и публично призывал громить помещения, полиция не задержала. Тем временем в добровольческом движении "ОУН" открестились от Николая Коханивского. … Эти события произошли как раз накануне саммита "Украина-ЕС" в Брюсселе, который запланирован на 24.11.2016. Там планируют рассмотреть вопрос либерализации визового режима Украины с Евросоюзом. И нам еще раз придется доказывать, что мы заслуживаем европейское будущее».

2. «Напомню, по данным собственного расследования "Оппозиционного блока", непосредственный заказчик поджога министр Аваков. Исполнители, которые атаковали редакцию, советник главы МВД — Илья Кива и радикал из партии "Братство" одиозного Дмитрия Корчинского — Сердюк и Черный».

Із посиланням на дані центру «Софія» в новинах «Інтера» заявили про падіння рейтингів Арсенія Яценюка та його партії «Народний фронт». Які показники в інших політсил — не названо, інформація про них узагалі відсутня в повідомленні, що вказує на ймовірну маніпуляцію. На сайті самого центру вказано й похибку, й інші блоки питань, які в матеріал «Інтеру» не потрапили. Також нагадаємо, що центр «Софія» близький до одного з акціонерів «Інтера» Сергія Львочкіна.

У «ТСН» на «1+1» показали оновлену версію сюжету, що напередодні вийшов у програмі «Гроші». Матеріал має на меті пов’язати міського голову Дніпра з криміналом і рясніє відповідними оцінками, єдиним джерелом яких є нардеп партії «Укроп» Віталій Купрій: «Після перемоги Євромайдану проти Тарана поліція відкрила кілька проваджень. Але з обранням Бориса Філатова на посаду мера Дніпра розслідування загальмувалось. Нещодавно ж з’ясувалося, Євген Таранов — чоловік заступниці мера Філатова Світлани Єпіфанцевої, до слова, правої руки екс-очільника області Олександра Вілкула. Таранов не просто уник кари, він чудово почувається у Дніпрі, каже Купрій».

У сюжеті відсутні будь-які коментарі правоохоронців щодо порушення чи закриття проваджень. А реанімація самої теми викликає питання, оскільки Світлана Єпіфанцева працює у виконкомі вже майже рік і ніколи не приховувала свого чоловіка.

Низкою каналів прокотився паркет від Володимира Гройсмана. Він обіцяє знизити ціну ліків. На каналах заява-обіцянка звучить майже як політична реклама. Коментує новацію лише сам прем’єр, ані експертних думок, ані критичного підходу самих журналістів тут немає. Такі матеріали вийшли на СТБ, «Україні», каналі «112», «1+1» та «Інтері».

«Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: Я зроблю все, от просто все можливе і неможливе, щоби домогтись вирішення цього питання. Щоб в Україні було справедливе ціноутворення на ліки, щоб була відповідна якість, щоб ми провели закупілю ліків по чесним цінам, конкурентним, щоб ми вчасно доставили ці ліки в лікарні. І це завдання є дуже важливим» (з випуску новин СТБ).

ICTV прорекламував державний сервіс реалізації арештованого майна СЕТАМ із коментарем міністра Павла Петренка. А також піарить фонд Леоніда Кучми «Україна».

«UA: Перший» наприкінці випуску просуває тему дитячого «Євробачення», яке сам же і транслюватиме. Канал «Україна» відзвітував про діяльність фонду Ахметова.

23 листопада, середа

Середа — урядовий день, тому закономірно, що у випусках новин майже кожного каналу присутні повідомлення з порушенням балансу про урядові ініціативи.

Виключно компліментарно для прем’єра Гройсмана подає інформацію ICTV: «Українському бізнесу має стати легше. Уряд скасував понад 360 постанов та актів, які регулювали його роботу. За словами прем'єр-міністра Володимира Гройсмана, саме ці правила чиновники нерідко використовували для поборів».

«Владимир Гройсман, премьер-министр Украины: Ми зможемо за голову взятися від того, що сьогодні потерпає, від чого сьогодні потерпає, від яких безглуздих речей сьогодні потерпає український бізнес. Ми готові знімати всі барєри, всі перепони для того, щоби бізнес швидше розвивався», — заєвляє посадовець і на каналі «Україна».

Майже не розкриває суті скасованих обмежувальних норм для бізнесу повідомлення на 5-му каналі. Зате прем’єр знову у вигіному світлі: «Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: Ми будемо знищувати такі регуляції, а тих, хто проти, будемо виводити за межі роботи нашого уряду. І в міністерствах, і в департаменті, і в інших структурах мають бути налаштовані на те, щоби забирати перешкоди й перепони, і не заважати людям жити, а підприємцям працювати».

«Паркет» Володимира Гройсмана й у синхроні каналу «112»: «Ми доведемо цю інформацію до всіх асоціацій, до реального сектору для того, щоби люди побачили, які рішення вже скасовані і могли сказати будь-якому контролюючому органу, коли приходить на перевірку, дати йому в руки цей документ і тоді, я думаю, що всі будуть з розумінням відноситись до політики уряду щодо дерегуляції і створення нормального бізнесклімату». Цим коментарем, по суті, й обмежується опис зміни правил ведення бізнесу.

На каналі СТБ ситуація подібна, прем’єр знову ж таки дбає про бізнес: «Хочу відучити державний апарат кошмарити бізнес. І ми будемо все пачками скасовувати, тому що у нас стільки зарегульованості, що, ну важко навіть усвідомити. Важливо, щоби кожен український бізнесмен відчув себе більш вільним, ніж це було раніше».

Досить детально пояснює суть змін тільки «Інтер». Решта каналів наводять кілька прикладів щодо новацій, здебільшого обираючи найабсурдніші й сильно застарілі правила: норми мила на робітника, обмеження на продаж сіна на ринках тощо. Спроби ж деталізувати наслідки рішення все одно зводяться до прогнозів світлого майбутнього від уряду, яке ще невідомо коли настане і за яких умов. Зате відчуття, ніби бізнесу вже після самих новин стало значно легше.

А от де не питають думки уряду, то це в сюжеті, що відстоює інтереси пивного бізнесу і який вийшов у випуску «Фактів» на ICTV. У матеріалі лише критикується здорожчання акцизів і геть не розкрито причини такого рішення уряду. Журналіст робить висновок, посилаючись на неназваних експертів: «Але з наступного року уряд знову хоче підняти акциз на пиво, а це, запевняють експерти, збільшить попит на підробну горілку». Про яких саме експертів ідеться — тут не вказано, проте в сюжеті кілька разів здорожчання акцизів пов’язують зі зростанням попиту на міцний алкоголь і з цієї тези формують страшилки, що дешевими підробками труяться любителі хильнути. Як видно, такий висновок: «У галузевій асоціації попереджають: у разі підвищення акцизу пляшка пива наступного року коштуватиме дорожче, аніж пляшка нелегальної горілки, тим паче, що фальсифікату пива немає. Прогнози невтішні, люди спиватимуться, лише за останній час від сурогату померло майже 70 українців». Надалі й у синхроні гендиректорки «Укрпива» Галини Коренькової ця теза не розкривається, а йдеться про ймовірність закриття легальних заводів через неспроможність потягнути збільшення акцизу.

На «Інтері» стали на захист нардепа від «Опозиційного блоку» Сергія Льовочкіна, одного зі співвласників каналу. Міністр МВС Арсен Аваков заявив про його причетність до злочинів проти Майдану. «Інтер» на це відповідає традиційно з посиланням на сайт партії: «На обвинение Авакова Сергей Левочкин уже ответил. Заявление депутата опубликовано на сайте “Оппозиционного блока”. Он подчеркивает, что слова министра — это ложь, направленная на отвлечение внимания от собственных преступлений, а в данном случае, от того, что до сих пор не наказаны виновные в террористической атаке на новостную студию “Интера”». 

За цим знову повторюється раніше озвучене повідомлення про нібито причетність Авакова до підпалу студії новин «Інтера»: «По данным расследования “Оппозиционного блока”, за организацией нападения может стоять непосредственно сам министр внутренних дел Арсен Аваков и его советник Илья Кива».

Але й цього недостатньо, щоби переконати у «злочинності» міністра МВС. Тому наступний матеріал натякає, що ідея втягнути в коло підозрюваних Льовочкіна — родом із Кремля. І на доказ наводить цитату з фільму Олівера Стоуна «Україна в огні», наприкінці матеріалу підкреслюючи: «Это отрывки из российского пропагандистского фильма "Украина в огне"». Головне питання звучить від журналіста за кадром: «Так почему же три года спустя вместо отчета о поиске виновников трагических событий Майдана Арсен Аваков, который хорошо знаком с материалами Главного следственного управления Генпрокуратуры, теперь слово в слово повторяет российские телеканалы? Интересно, что и Захарченко, и Коряку, и Сивковичу, кстати, до сих пор близкому другу многих нардепов "Народного фронта", удалось безнаказанно сбежать из страны мимо глаз правоохранителей, уже в бытность Авакова министром внутренних дел».

У цьому випуску «Інтер» також джинсує в інтересах «Батьківщини» та Юлії Тимошенко, випустивши в ефір її заяву про перевірку діяльності НБУ. Сама перевірка ще тільки намір: «Юлія Тимошенко, лідер парітії "Батьківщина": В найближчі дні ми зареєструємо постанову про створення тимчасової слідчої комісії про перевірку корупційних оборудок корупційної діяльності Гонтаревої і керівника Фонду гарантування вкладів пана Ворушиліна, а також ми хочемо перевірити, як повертаються заощадження, депозити українцям. І як свідомо, надумано, безпідставно знищуються українські банки і українська банківська система».

Скандальною темою стала заява міністра культури Євгена Нищука про «генетику» східних регіонів України. Розкритикували Нищука на «Інтері» за допомогою коментаря Вадима Карасьова, який уже давно є не політологом, а політтехнологом на користь різних політсил. У його коментарі вислів міністра стає приводом для узагальненої критики влади: «Це ще така політична незрілість, і політична некомпетентність, тому що потрібно дуже обережно поводитись з словом "генетика". Такі слова свідчення про те, що щось неправильно і в Україні, і в владі».

СТБ у фінальному сюжеті випуску прорекламував свій проект «Х-фактор», а канал «Україна» — традиційно фонд Ріната Ахметова.

24 листопада, четвер

День довгоочікуваного саміту «Україна — ЄС», де, за прогнозами Петра Порошенка, мало би вирішитися питання безвізового режиму України з Європою. Матеріали каналів на цю тему були досить стриманими та збалансованими. Про те, що Україна виконала всі зобов’язання, — заявляють як українські, так і європейські політики. У більшості сюжетів описані причини із затягуванням рішення: міграційна політика в Європі, позиція Франції, Німеччини, Італії, занепокоєння Угорщини й тонкощі політики Нідерландів. Ключовим меседжем Порошенка стає фраза, що цього разу не Європа має вимоги до України, а навпаки.

На «UA: Першому» чільний блок новин присвячено цій темі. Крім репортажу про саміт у Брюсселі журналісти підготували матеріал із аналізм шляху України до безвізу, й насамкінець — добірку цитат, у яких Петро Порошенко щоразу називає нові й нові «остаточні» дати ухвалення безвізового режиму. Останньою звучить 24 листопада, коли рішення досі в підвішеному стані. Так критично до прогнозів світлого безвізового майбутнього не підійшов жоден із восьми праймових каналів.

А от сюжети з порушенням стандартів цього дня стосуються внутрішньополітичної ситуації. У продовження конфлікту між головою НБУ Валерією Гонтарєвою та лідеркою «Батьківщини» Юлією Тимошенко витримують баланс канал «Україна» та «1+1». А от «Інтер» та ICTV стали по різні боки політичних барикад.

«Голова Нацбанку Валерія Гонтарева сьогодні на засіданні Ради НБУ заявила, що Національний банк перебуває під політичним тиском через сплановані акції протесту. За словами очільниці банку, мітинги на вулиці Інститутській спрямовані лише на розхитування ситуації в країні і проведення позачергових виборів», — йдеться в матерілі ICTV. Щоправда, політичні сили залишаються неназваними.

На «Інтері» ж усіх собак спускає на Гонтареву та директора-розпорядника Фонду гарантування вкладів Костянтина Ворушиліна Юлія Тимошенко: «Требует от НАБУ открыть уголовное производство и расследовать деятельность Гонтаревой и Ворушилина (...) Из-за чего, миллионы украинцев до сих пор не могут вернуть свои вклады». Ясна річ, що в цих новинах позицію голови НБУ щодо закидів на її адресу проігноровано. До цього у випуску теж порушували тему фінансових проблем в Україні, але подали її суто інформаційно, лише злегка торкнувшись політичного боку питання, й без указання конкретних сил: «Украина может остаться без денег МВФ — об этом сообщила сегодня глава Нацбанка. Причиной называет слишком медленные реформы и отсутствие у парламентариев политической воли для их скорейшей реализации».

Навздогін до вчорашніх новин у четвер на «Україні» вимагає відставки міністра культури Євгена Нищука лідер «Опоблоку» Борис Колесников: «Борис Колесников, лидер "Оппозиционного блока": Этот позор Украины вместо того, чтобы объединять страну в самый сложный период ее истории, сеет ненависть и раздор».

Ще один матеріал на «Україні» в інтересах «Опоблоку» стосується медичної реформи. У повідомленнях ЗМІ ця тема переважно в прерогативі уряду. А цього разу — в руках політичних опонентів: «Достойную зарплату врачам и современное оборудование в больницы. Так видят медицинскую реформу депутаты от "Опозиционного блока". Сегодня Юрий Павленко и Татьяна Бахтеева побывали в Житомире».

Лінію неприязні до міністра МВС Арсена Авакова продовжує тримати «Інтер». Висвітлюючи пікет під стінами будівлі МВС, автори матеріалу персоналізують вимоги до відомства, подаючи їх як персональні претензії до його очільника: «В осаде патриотически настроенных граждан сегодня оказался Министр внутренних дел Арсен Аваков». Надалі з’ясовується, що вимагали пікетуальники відставки керівника київської поліції. Про те, чи прокоментували вимоги активістів у МВС, журналісти не повідомляють, жодних коментарів відомства з цього приводу не дають.

Сумнівною є поява в повідомленні ICTV коментаря нардепа Антона Геращенка. Він коментує перебіг розслідування справи поліцейського Сергія Олійника, який застрелив пасажира BMW після тривалої погоні. «Захисники Олійника вимагають повторної балістичної експертизи. Кажуть, є докази, що куля влучила в загиблого рикошетом. То ж вважати вбивство навмисним не можна», — повідомляють журналісти, і єдиним коментарем на цю тему є заява Геращенка. Титрують його просто як нардепа, й хоча відомо, що він є радником мінстра МВС, проте його ролі у справі не уточнюють, а отже й компетентність його оцінок виглядає сумнівною.

Зовсім інша ситуація з цією темою на «UA: Першому». Коментують можливі зміни в перебігу розслідування адвокат поліцейського та прокурор, а не політик.

Раніше досить нейтральні матеріали щодо процесу над екс-регіоналом Олександром Єфремовим на «Інтері» набувають ознак ангажованості. Сюжет щодо продовження арешту політику вийшов досить однобоким. Від обвинувачення — лише короткий коментар щодо тлумачення строків арешту. Про те, що, на думку прокурорів, захист Єфремова затягує процес, не йдеться, зате автори сюжету вбачають упередженість до сторони підсудного: «Во время заседания суддя часто перебивал адвокатов». Чи були на те причини — замовчується.

Наприклад, ось як виглядає ситуація в новинах 5-го каналу: «Утім, раніше прокуратура заявляла про те, що захист Єфремова затягує справу, затягує розгляд цього клопотання. Зі свого боку, адвокат Єфремова каже, що вони не згодні з підозрою прокуратури і вони виголошують свою позицію зачитуючи матеріали справи».

Майже не висвітлюючи позиції обвинувачення в цьому матеріалі, «Інтер» закріплює ефект коментарем адвоката Єфремова: «Сергей Ларін: Политическое дело. Причём, оно сфабриковано от первой до последней страниці. Я был неоднократно на заседаниях судов и видел, что доказательств его вины нет никакой и человек сидит почти четыре месяца».

Популярною темою для новин цього дня став інцидент із показом документального фільму Олексія Радинського «Люди, які прийшли до влади» в Миколаївському виші. Найбільш ліниво висвітлив суть конфлікту «UA: Перший». Кадри взято з Youtube, усі коментарі — лише з дописів у Фейсбуку, позицію режисера стрічки журналістка передає своїми словами за кадром, хоча сюжет стосуєтся події 22 листопада, і час на пошук власних коментарів журналісти мали.

Найбільш детально описали конфлікт у новинах СТБ. Тут також використали аматорські кадри з самої події, але конкретизували, присутність яких політиків та чому підсилила обурення студентів; журналісти також отримали власні коментарі всіх сторін: режисера, керівництва вишу, організаторки показу, голови Держкіно як незалежного критика, та СБУ.

Єдиний сюжет, що викликає сумнів цього дня на СТБ, — матеріал про нагородження журналіста «Вікон» призом «Адамі-медіа».

На каналі «Україна», як і щодня, попіарили Фонд Ахметова.

25 листопада, п’ятниця

Ключова подія — звісно, спроба допиту екс-президента-втікача Віктора Януковича. Допит не відбувся, а причини цього канали тлумачать із різними відтінками.

Допит Януковича у справі за обвинуваченням екс-беркутівців у розстірілі активістів Майдану не відбувся, бо підсудних не доправили до суду. У повідомленні про причини новинам бракувало повноти й точності.

«Сотні людей з кількох громадських організацій заблокували виїзд з ізолятора», — повідомляє СТБ. Лише з титру можна здогадатися, що серед протестувальників є представники «Автомайдану Київ» у випусках на СТБ та «Україні». На Україні, крім того, за блокувальників також бере слово нардеп і радник міністра МВС Антон Геращенко: «Там были представители украинских патриотических организаций, которые не согласны с тем, что Януковича планировали допросить в режиме свидетеля, а не в режиме обвиняемого».

Також лише одну організацію — проте іншу — називає «UA: Перший»: «Представники "Правого сектору" блокували Лук'янівське СІЗО, оскільки боялися, що беркутівців відпустять на волю».

Схожа форма подачі — в каналу «112»: «Приходить звістка: їх не можуть доправити до суду, бо виїзд блокує “Правий сектор”», та ICTV: «Автозак з колишніми спрецпризначенцями поблизу Лук’янівського СІЗО заблокували активісти "Правого сектору"». «Інтер» називає вже дві організації, але теж явно не всі — «Автомайдан» не фігурує: «Несколько десятков активистов "Правого сектора" и организации "Вільні люди" заблокировали Лукьяновское СИЗО».

Геть відсутні деталі про активістів та нівельовано їхню роль у зриві засідання в новинах «1+1»: «Він (Янукович. — Авт.) лише свідок, а справу по суті розглядати не можуть, з Лук'янівського СІЗО не привезли обвинувачених беркутівців (...) Адвокати не здаються, кажуть, правоохоронці, якби захотіли, то розігнали купку пікетувальників, які блокували Лук'янівське СІЗО. В МВС натомість заявили: силою розганяти протестувальників не будуть».

На «Інтері» ж навпаки. Основний фокус — на зриві засідання, спостерігається нагнітання ситуації. Уже традиційно винуватцем роблять міністра МВС Аваков, з руки якого, мовляв, країна має поганий імідж в очах ЄС і кояться безчинства на вулицях столиці: «Кто эти люди, которые сорвали допрос Януковича? По чьей инициативе они действовали? И почему полиция осталась в стороне? К слову, бездействовали правоохранители с легкой руки министра Авакова не только сегодня, а также в этот понедельник, когда радикалы громили и поджигали помещение в центре столицы. Среди них офис "Сбербанка России" и почему-то частный салон красоты. В ту же ночь наведались в здание телеканала "Интер", и его забросали коктейлями Молотова. А происходило все как раз накануне самита "Украина — ЕС", где должны были рассматривать вопрос о безвизовом режиме. В результате ни одного задержаного».

Наступний сюжет — кому вигідний зрив допиту. І тут присутня лише версія Януковича та його захисту: «Это сделала украинская сторона и, очевидно, это нужно было тем, кто боится вопросов раскрытия преступлений на Майдане», — каже біглий екс-президент. На підтвердження наступний матеріал, де «політологи», а по суті політтехнологи, що неодноразово себе проявляли як ангажовані — Вадим Карасьов та Андрій Золотарьов — культивують думку, що зрив засідання був спланований і вигідний для Авакова.

На ICTV — інша думка іншого ангажованого політолога Володимира Фесенка, який бачить інших «режисерів» події: «Раніше, на вимогу української сторонни, Янукович не погоджувався давати свідчення. Нинішню згоду за клопотанням адвокатів "беркутівців" політолог Володимир Фесенко розцінює як піар-акцію, сплановану в Москві».

Майже ніхто з телеканалів не вказує, що до ростовського суду не могли потрапити українські журналісти. Канал «Україна» лише згадує, що не всі вмістилися до зали засідання. Не стримує емоцій 5 канал: «...Мали допитати Віктора Януковича, колишнього Президента, що з переляку під час Євромайдану втік по захист до кремлівських карликів».

ICTV випустив оптимістичний сюжет про перспективи «Ощадбанку»: «Європейський банк реконструкції та розвитку визнав український Ощадбанк потенційно привабливим і таким, що активно реформується. Тому і обрав його для проекту подальшої часткової приватизації». При цьому вимоги, які були озвучені ЄБРР і ще стоять на порядку денному в реформуванні фінустанови, опускає, обмежившись дуже узагальненим реченням: «Загалом, в рамках реформи банківського сектору, до 2018-го Ощадбанк має вийти на кращі показники».

У поле зору «Інтера» потрапив інший банк — «Приватбанк». На каналі вирішили підлити оливи у вогонь чуток про можливу його націоналізацію, посилаючись на неназваних експертів: «Еврооблегации Приватбанка падают в цене. Это связано со слухами на рынке о возможной национализации финучреждения. Эксперты подтверждают опасения инвесторов и обьясняют, почему. В случае национализации держатели еврооблигаций Привата будут вынуждены согласиться на принудительную реструктуризацию или конвертацию долговых обязательств, как это прописано в меморандуме о сотрудничестве между Украиной и Международным Валютним Фондом, а вот механизм долговой операции не указан. Ранее в СМИ появилась информация о намерении правительства национализировать Приватбанк, но в самом банке эту информацию назвали фейком». І ніби ж посилаються на позицію банку, проте будь-який піарник-початківець знає, що чутки в масах приживаються краще за спростування.

Навздогін вчорашньому саміту «Україна — ЄС» «1+1» і канал «Україна» поширюють «паркет» від Адміністрації Президента з черговими запевненням у невідворотності безвізу. «1+1» робить репортаж зі з’їзду партії «Укроп» у вигідному для політсили світлі. Канал «Україна» двічі звітує про благодійність Ріната Ахметова.

26 листопада, субота

Україна та світ вшановують жертв Голодомору. Жоден із каналів не проігнорував цієї дати. Заяви Президента Порошенка цього дня більшість каналів передають суто інформаційно, його коментарі включають у сюжети нарівні з іншими учасниками жалобних заходів та свідками того часу. Виключення — ICTV, де окремий матеріал із заявою гаранта відкриває випуск новин.

У матеріалах через відсутність посилань на джерела даних виходить плутанина у фактах. «Щодоби від голоду помирали 25000 українців», — повідомляє ICTV. Також не вказує джерело даних, але називає уже 34 тисячі на добу канал «Україна». У матеріалі «1+1» використані інші цифри, хоча теж не вказано конкретне джерело, лише узагальнено: «Науковці твердять, що у пікові місяці цього голодомору щохвилини вмирало 24 українці». Крім того, йдеться про досі засекречені в Росії архіви, які, зокрема, також не дають можливість зробити точних оцінок: «… щоби світова спільнота на цьому наполягала, щоб та продовжувала розсекречувати документи, де вказані реальні цифри, тому що дані на сьогодні дійсно і досі різняться».

Єдиний канал — «Україна» — крім Порошенка в сюжеті про Голодомор включив ще одного політика. Ідеться про Олега Ляшка. У суботньому випуску він, крім того, є гостем студії, і займає майже сім хвилин ефірного часу. Чому саме цей політик коментує «головні теми тижня» — питання радше риторичне, з огляду на частоту його появи в ефірі «України» протягом останніх кількох місяців.

Інформацію, що стала відома ще вчора, — про звільнення й повернення в Україну сина Мустафи Джемілєва Хайсера, повідомляють у новинах три телеканали, які не зробили цього напередодні: ICTV, «112» та «1+1». 25 листопада вдень адвокат Хайсера повідомив, що чоловік уже на волі. Оперативно поінформували про це тільки «UA: Перший» та 5 канал. Уночі 26 листопада вже стало відомо, що Джемілєв-молодший із адвокатом успішно перетнули український кордон. Коментар самого адвоката подає лише канал «112».

Про день народження політв’язня Олександра Кольченка, утримуваного в російській в’язниці, не забули лише на «1+1» та 5-му каналі.

У випуску ICTV в огляді зимових курортів ненав’язливо вплели огляд можливостей комплексту «Буковель». На «Інтері» знову в наближенні безвізу переконувала Ірина Геращенко. На «1+1» випустили зворушливий репортаж про власний благодійний проект «Подаруй мрію». На каналі «Україна» знову не обійшлося без звіту про діяльність Фонду Ахметова.

Висновки

Як бачимо, впродовж тижня найбільші проблеми в матеріалах були пов’язані з повнотою й точністю передачі інформації: про акції до річниці Майдану, зрив допиту Януковича, підрахунки жертв Голодомору. Не обійшлося й без маніпуляцій та включення в матеріали коментарів ангажованих експертів із полярними поглядами.

Що ж стосується сумнівних матеріалів, то загалом їх нарахували 67: майже третина — 21 повідомлення — компліменарні сюжети про діяльність органів влади. Більше половини — 38 — сюжети з ознаками замовлення. Ще вісім повідомлень можна віднести до сумнівних, оскільки присвячені вони промоції власних проектів чи досягнень того чи іншого каналу.

Найбільше сумнівних матеріалів — на «Інтері» (20), другу сходинку посідає канал «Україна» (15), трохи менше — на «1+1» (13), на ICTV таких повідомлень дев'ять. На СТБ — чотири сумнівних матеріали: два «паркети» і два сюжети про власні проекти. Лише «паркет» — на каналі «112» (3) і 5-му каналі» (2). Один сумнівний матеріал — анонс «Дитячого Євробачення» — на «UA: Першому».

Зіркою «паркету» цього тижня став прем’єр Володимир Гройсман. За його участі вийшло 11 незбалансованих повідомлень: двічі на «Україні», СТБ, «1+1» та каналі «112», по разу на ICTV, 5-му каналі та «Інтері».

Менше «паркету» було навіть із Президентом Петром Порошенком: загалом чотири — двічі на «Інтері», по одному на ICTV та каналі «112». Ще двічі в новинах фігурує Адміністрація Президента — на «1+1» та «Україні».

Найбільше сюжетів із ознаками замовності — в інтересах Ріната Ахметова (його фонду присвячено вісім сюжетів на каналі «Україна») та «Опозиційного блоку» (також вісім сюжетів протягом тижня — п’ять разів на каналі «Інтер» і тричі на каналі «Україна»). Ще один матеріал в інтересах підсудного екс-регіона Олександра Єфремова вийшов на «Інтері».

Двічі в інтересах «Батьківщини» за участі Юлії Тимошенко вийшли матеріали на «Інтері».

Один матеріал — про партію «Укроп» на «1+1». Один матеріал в інтересах Олега Ляшка — на каналі «Україна». Фонд Леоніда Кучми «Україна» потрапив у акценти каналу ICTV. Тут же одного разу за сумнівної доцільності засвітився нардеп Антон Геращенко.

Лідером за кількістю негативних сюжетів є «Інтер». Тут чотири рази вийшли обвинувачення на адресу Арсена Авакова, по одному разу — сюжети, спрямовані проти «Народного фронту», Євгена Нищука, Андрія Садового та «Приватбанку».

Також повідомлення з негативною конотацією вийшли на «1+1» — загалом два, і обидва з претензіями до міського голови Дніпра Бориса Філатова.

Свої інтереси найбільше включали в новини «1+1»: таких сюжетів вийшло загалом п’ять — по два в рамках проекту «Подаруй мрію» і «Ті, що вражають», а також анонс програми «Гроші» зі скандальним сюжетом про Бориса Філатова. Двічі хизувався своїми здобутками СТБ: премією свого журналіста та проектом «Х-фактор». Один раз проанонсували «Дитяче Євробачення» на «UА: Першому».

comments powered by Disqus