Анонімки на «Інтері», сумнівні рейтинги та гонитва за Супрун. Моніторинг теленовин за 5–11 червня 2017 року

Відбулося кілька справді історичних для країни подій: почав діяти безвізовий режим, у парламенті ухвалили один із законопроектів багатостраждальної медичної реформи. Але канали проігнорували ще одну пам’ятну дату: два тижні тому забули про річницю обрання Порошенка Президентом, а тепер — і про річницю його інавгурації. Згадали цю дату тільки на «Інтері», але в роботі Президента відзначили лише здобутки, замовчуючи критику.

Цього тижня полярне ставлення до керівника «Укрзалізниці» показали «Інтер» та «1+1», вочевидь через протилежне ставлення до міністра інфраструктури Володимира Омеляна, який публічно критикує Войцеха Балчуна. А Ахметов віддячив Пінчуку за минулотижневий піар.

5 червня, понеділок

Увага новинарів була прикута до пожежі на складах під Києвом, похорону Любомира Гузара, нових подробиць розслідування від Bellingcat, де встановлюють російський слід «Бука», що збив малайзійський «Боїнг», а також відсутністю водопостачання в Авдіївці.

Цього дня на телеканалах було мінімум «токсичних» сюжетів. Канал «Україна» традиційно піарив благодійність Ріната Ахметова. А «Інтер» критикував представників «Народного фронту». Цього разу — міністра юстиції Павла Петренка. Новина стосувалася конфлікту довкола конкурсу на призначення голови координаційного центру з надання правової допомоги. Але на «Інтері» чомусь стверджують, що міністр хоче скасувати центри правової допомоги взагалі. Всю інформацію подає анонімний голос за кадром — авторів матеріалу не названо. А сам сюжет складається з цитат, зібраних у різних ЗМІ. Щоб остаточно переконати, що «народнофронтівець» неправий, автори сюжету додають бекґраунду: «Напомню, с именем главы Минюста уже связаны несколько скандалов. Так Национальный антикоррупционный портал недавно опубликовал материал о том, что в конце 2015 года, во время захвата Житомирской кондитерской фабрики, за которым, по данным СМИ, стоял ещё один коллега по фракции Петренко нардеп Сергей Пашинский, Минюст исключил предприятие из единого госреестра и назначил нового директора».

На «1+1» присвятили сюжет діяльності керівника «Укрзалізниці» Войцеху Балчуну. Приводом стало те, що в нього завершується термін дії контракту й уряд має вирішити, чи подовжувати його дію: «Святослав Дмитренко, кореспондент: Запуск нових поїздів до Польщі і нові маршрути Україною, стабілізація фінансового стану компанії і прозорі закупівлі дизельного пального». Весь сюжет побудований на позитивних оцінках, а згадуючи про конфлікт між міністром інфраструктури Володимиром Омеляном та Балчуном, експерти ніби заступаються за останнього: «Володимир Шульмейстер, колишній заступник міністра інфраструктури: “Укрзалізниця” — это такой большой зверь, на котором паразитирует достаточно много коррупционных групп. Возможно, конфликт с Балчуном является неподчинением Балчуна определенным требованиям».

Остаточний висновок дає кореспондент у фіналі: «Кор.: Та попри скандали з ображеним міністром Омеляном, поляку вдалися значні реформи на залізниці. У 2017-му підприємство ввійшло з прибутками більше ста мільйонів гривень. А в найближчі кілька тижнів буде запущено нові маршрути потягів до Європи».

Цей сюжет привернув увагу, оскільки саме на «1+1» останнім часом кілька разів критикували міністра Омеляна за нібито непрозоре входження на ринок лоукостера Ryanair.  Тож не виключено, що цей сюжет також може стати частиною інформаційної кампанії.

Нові подробиці серйозного міжнародного розслідування від Bellingcat, яким встановлено військову базу, з якої приїхав сумнозвісний «Бук», та особи водіїв — військовослужбовців РФ, вважають непотрібною інформацією на «Інтері» та  СТБ. Лише ці два канали з восьми у своїх вечірніх випусках проігнорували цю новину.

6 червня, вівторок

Порошенко засвітився з рішучими заявами на трьох каналах: в ефірі «України» та 5-го каналу він висловився про «переможне» рішення Стокгольмського арбітражу в газовій справі, рішення в якій було винесено ще на минулому тижні:

  •  «Справедливость восстановлена. Президент Украины Петр Порошенко считает победным решение Стокгольмского арбитража по иску компании Нафтогаз Украины против Газпрома по контракту на поставку газа» («Україна»);
  • «Петро Порошенко: Нарешті у нас газ має перестати бути інструментом політичного тиску на Україну і джерелом корупційних оборудок для представників колишньої української влади» (5-й канал).

А на «1+1» вітав журналістів із професійним святом не менш пафосними заявами: «Свобода слова в Україні — одна із найголовніших демократичних цінностей і має бути недоторканною. Про це заявив Президент у привітанні українських журналістів».

На каналі «Україна» Борис Колесников опікувався промисловцями: «Доступные кредиты на развитие украинского машиностроения. Глава оппозиционного правительства Борис Колесников уверен, займы под низкие проценты позволят машиностроителям обновить оборудование и увеличить производство». А Рінат Ахметов традиційно «допомагав вижити» малозабезпеченими жителями Донбасу.

На «Інтері» критикував реформи Сергій Каплін: «Ведущая: Как он утверждает, идут торги, и МВФ выдвигает собственные условия по этим вопросам. Политик сообщил, что зарегистрировал проект постановления с требованием к правительству прекратить антиукраинскую политику».

Далі у випуску «Інтера» — новина про наміри: «Сказать нет — Войцеху Балчуну, главе "Укрзализныци", намерен Владимир Омелян. Министр инфраструктуры надеется, что Кабмин не продлит контракт с поляком. Срок действия договора с главой "Укрзализныци" истек вчера». Це не тільки неінформативне, а й незбалансоване повідомлення. Щоправда, на інших телеканалах про те, що термін контракту з очільником «УЗ» спливає, взагалі не згадали (за виключенням «1+1», які про це повідомили ще вчора).

«Інтер» також єдиний із усіх каналів приділяє увагу справі екс-регіонала Олександра Єфремова. Але в повідомленнях не зупиняються на аргументах обвинувачення, і складається враження, що відбілюють підсудного: «На предыдущих слушаниях некоторые свидетели обвинения заявили о давлении на них со стороны прокуратуры. В частности экс-глава Новоайдарского совета утверждает, что его трижды принуждали давать ложные показания против Ефремова. Напомню, политика задержали 30 июля 2016 года. Обвиняют его по пяти статьям, в том числе в посягательстве на территориальную целостность страны. Суд по существу длится уже полгода и пока безрезультатно».

На ICTV в сюжеті Людмили Цимбалюк із Вінниці розповіли про благодійність власника каналу: «Сьогодні у Вінниці фонд Віктора Пінчука відкрив 33 центри надання допомоги новонародженим "Колиски надії" на базі перинатального центру обласної клінічної лікарні. За понад десять років існування програми вдалося зберегти і подарувати життя багатьом малюкам з вагою до кілограму». Подібний матеріал із акцентами на вдячності фонду Пінчука вийшов на каналі СТБ. Підготувала його кореспондентка Ірина Драбок. Також у сюжеті Олексія Кермана на каналі «Україна» розповіли про нове обладнання в пологовому, але й не забули зазначити, що це благодійність Пінчука, та й сам меценат засвітився. Такий собі олігархічний взаємозалік, адже минулого тижня канали Пінчука піарили фонд Ріната Ахметова, власника каналу «Україна».

«1+1» використав ефір новин для промосюжету про серіал власного виробництва «Слуга народу».

7 червня, середа

На «Інтері» єдині згадали про річницю інавгурації Петра Порошенка. Пару тижнів тому майже ніхто із телеканалів і не згадав про річницю його обрання. Не те щоби ця тема була обов’язковою для висвітлення, але мовчання теленовин насторожує. Особливо якщо найбільш опозиційний канал — і той говорить про підсумки трьох років президентства виключно позитивно: «Ведущая: Однако боевики, захватившие украинскую территорию, его не соблюдали. Как следствие — Вооруженные силы Украины начали спецоперацию, освободив более 60 захваченных городов и сел. Спустя семь месяцев в Минске по инициативе Украины были подписаны соглашения о шагах по деэскалации ситуации на Востоке.За прошедшие три года Украина начала активную реализацию плана по интеграции в Евросоюз. Было подписано Соглашение об Ассоциации с ЕС — отказ от которого беглецом Януковичем и привел к массовым протестам на Майдане в декабре 2013 года. Одним из главных решений стало и предоставление Украине безвизового режима с Евросоюзом, который вступает в силу в ночь на это воскресенье».

У цьому матеріалі немає жодного експертного коментаря, як, власне, жодного коментаря, крім реплік ведучої. Ще через кілька сюжетів на «Інтері» навели результати опитування центру «Софія» близького до одного зі співвласників каналу, народного депутата від «Опозиційного блоку» Сергія Льовочкіна: «Петр Порошенко вновь в тройке лидеров по результатам соцопросов». Оптимістично подаються 10 % підтримки для Президента, якого на виборах було обрано 54 % голосів. Серед політиків у цьому опитуванні наголошено на високому рейтингу Юлії Тимошенко та Юрія Бойка, і на високому антирейтингу «Народного фронту» та, зокрема, Арсенія Яценюка й Арсена Авакова, а також секретаря РНБО Олександра Турчинова.

Далі в парламентському репортажі на «Інтері» протранслювали політичну заяву «Опозиційного блоку», яка вже неодноразово звучала: «Юрій Бойко, голова фракції "Опозиційний блок": 2 червня в місті Одеса проводився форум "Жінки за мир". На виході з будівлі до Наталі Королевської підійшло декілька людей вдягнених в камуфляжну форму і створили напад, внаслідок чого жінка-депутат, мати троїх дітей, отримала травму. Наша фракція вважає, що це провокація. Наша фракція вимагає від керівництва правоохоронних органів, Генерального прокурора, міністра внутрішніх справ об'єктивного, неупереджуваного розслідування і притягнення до відповідальності провокаторів».

Також на «Інтері» вирішили розповісти про подію, якої не було: «А вот до отставки главы Укрзализныци Войцеха Балчуна сегодня в Кабмине не дошли. Хотя, как ранее сообщал министр инфраструктуры Владимир Омелян, еще вчера этот вопрос был в планах». Критиці керівника «Укрзалізниці» на «Інтері» приділяють більш прискіпливу увагу, ніж на решті телеканалів.

Так само прискіпливо на «Інтері» стежать за справою екс-регіонала Олександра Єфремова. Але такі повідомлення висвітлюють тільки позицію захисту й постійно повторюють про нібито тиск на свідків захисту Єфремова: «Алексей Солодко, адвокат Александра Ефремова: Таким образом, от свидетелей, которые занимали на тот момент серьезные должности в областной Службе безопасности Украины мы видим что народный депутат Ефремов — не причастен ко всем вот этим событиям, которые происходили в Луганской области». Інші канали про справу Єфремова не згадують.

Прем’єр Володимир Гройсман уболівав за долю аграріїв. У випуску новин на ICTV пролунали його міркування: «Глава уряду вважає несправедливим, коли великі ділянки на десятиліття і за безцінь здають великим агрохолдингам, і це тоді, коли малого та середнього бізнесу на селі майже не залишилося». Хотілося би побачити в новинах, що уряд для цього робить, а не тільки співчуває.

Продовжили тему піаром Аграрної партії в наступному ж сюжеті: «Свої вимоги аграрії передали владі, направивши до Парламенту проект закону "Про розвиток земельних відносин в Україні до 2025-го року". Його розробили в Аграрній партії. Це програма завершення земельної реформи з урахуванням європейського досвіду. Спочатку планують провести повну інвентаризацію земель. Далі створити систему реальної оцінки угідь і всі ділянки якнайшвидше внести до земельного кадастру. І лише на третьому етапі, на думку лідера Аграрної партії Скоцика, слід надати право купувати землю місцевим громадам і фермерам. І в жодному разі не іноземцям».

На каналі «Україна» прозоро натякають: якщо в харківських промисловців виросте зарплата, дякувати за це варто голові ОДА Юлії Світличній. Вона присутня на більшості кадрів на відео, крім неї в сюжеті говорять тільки робітники, які лише констатують невисоку зарплату. Натомість керівники підприємств, які мали би пояснити, за рахунок чого вони бачать можливість підвищення зарплат, своїми думками не діляться. Голова ОДА виступає двічі, та й авторка сюжету Анна Бровко наголошує на її заслугах: «Выход из ситуации руководителям заводов помогает искать чиновники. … К концу года, по словам главы области, у 15 тысяч человек зарплата вырастет минимум на тысячу гривен и продолжит повышаться в следующем году».

Сама Світлична переадресовує народну вдячність своїм шефам: «Юлія Світлична: На сьогоднішній день, з представниками таких великих підприємств як “ТурбоАтом”, ХТЗ, Завод імені Малишева, Плитковий завод, а також “Блінко газвидобування” ми знайшли порозуміння з власниками і керівниками, щодо збільшення заробітної плати, адже підвищення соціальних гарантій це основне завдання Президента України і над чим працює сьогодні уряд».

Далі у випуску Олег Ляшко заявляє про альтернативний законопроект пенсійної реформи (і сюжет не містить альтернативної думки), Рінат Ахметов знову рятує мешканців Донбасу, а опозиціонер і за сумісництвом президент хокейного клубу «Донбас» Борис Колесников окреслював перспективи молодим спортсменам: «Анна Панова, ведущая: Дорогу молодёжи. В следующем чемпионате Украины по хоккею, основу команд участниц составят игроки не старше 20 лет. … Борис Колесников, президент ХК "Донбасс": До 20 года, 2-3 чемпионата, скорее всего придется проводить в таком формате. Но это даст огромный толчок для того, чтобы молодёжь видела свой ориентир. То есть, воспитанники клубов в муниципальных и частных школ видели, куда они завтра пойдут на работу».

Станом на 18:00 7 червня в штабі АТО повідомили про двох загиблих військових та 11 поранених у зоні бойових дій. Такі самі дані було озвучено за 7 червня на ранок 8 червня. У теленовинах ситуація виглядала так:

  • «Відомо про дев'ятьох поранених і одного загиблого українського вояка», — повідомили на ICTV, але наприкінці випуску уточнили: «В результаті боїв загинуло двоє наших армійців і одинадцятеро поранені»;
  • «Сегодня там погиб один украинский военный, ещё как минимум восемь получили ранение», — «Україна»;
  • «Загинув один український боєць, а ще чотирнадцять поранені”, — «112»; “Один украинский военный сегодня погиб вблизи Крымского, 14 были ранены», — «Інтер»;
  • «Двоє військових загинуло, одинадцятьох поранено. Такі дані прес-центру штабу АТО», — «UA: Перший»; «Двоє загиблих і одинадцятеро поранених в українського війська», — 5-й канал;
    • «Один український воїн загинув, сімох поранено на Луганщині», — «1+1».

Канали Віктора Пінчука ICTV та СТБ розповіли про візит до Києва екс-мер Нью-Йорка, бо цю зустріч організував фонд Пінчука: «Про екологію говорив сьогодні в Києві колишній мер Нью-Йорка Рудольф Джуліані. Його на публічну лекцію запросив фонд Віктора Пінчука»;  «До Києва Джуліані приїхав із лекцією про роль України та США в контексті глобальних викликів. Він виступатиме перед студентами науковцями та молодими лідерами за програмою проекту "Публічні лекції", заснованого фондом Віктора Пінчука».

8 червня, четвер

Ключовими темами дня стало голосування в парламенті за законопроекти медичної реформи,  підписання Президентом закону про енергоринок та розгляд питання про стягнення 100-мільйонної застави Романа Насірова.

У сюжеті ICTV ведуча підкреслює: «Зволікання обранців з документами, потрібними для здоров'я,  важко зрозуміти. Однак не будемо забувати, у багатьох депутатів є можливість лікуватися за кордоном або в якісній клініці “Феофанія”, де немає черг і браку ліків». Але аргументів тих політиків, які не голосували за законопроекти, необхідні для медреформи, так і не почули.

«Інтер» розпочав випуск із претензій до Уляни Супрун. Мовляв, змушені були гнатися за в. о. міністра, щоб запитати про ситуацію з вакцинами від ботулізму. Ось що відповіла очільниця МОЗу: «Ульяна Супрун, и. о. министра здравоохранения Украины: Вчора був день журналістів, так? Чи так етично поводяться журналісти в світі? Чи вони так атакують людей і ставлять мікрофони і б'ють мікрофоном міністра? Думаю, що ні».

У зв’язку з цим до «Інтера» кілька запитань: чому вони аж 8 червня показали діалог, що відбувся 7 червня? Чи ставили вони це запитання в час, відведений виконувачкою обов’язків міністра на спілкування з журналістами? Якщо вони хотіли з’ясувати позицію МОЗ, чому не повідомили глядачам про наявне роз’яснення від 1 червня?

У наступному ж сюжеті ведуча скептично повідомляє: «Зато в Раде сегодня исполняющая обязанности главы Минздрава разговорилась. Правда, о трагедии она не вспомнила. Предпочла рассказывать о прорыве в сфере предоставления медицинских услуг». У парламентському репортажі коментарів із критикою реформи майже вдвічі більше за аргументи на її підтримку: на одне речення від Супрун та коментар від представника коаліції нардепа Сергія Березенка — розлогі виступи від Олега Мусія та Ольги Богомолець, які критикують реформу; на коментар Олега Березнека на підтримку реформи — подвійна атака критики від Юлії Тимошенко та Юрія Бойка.

Усі інші телеканали голосування за медреформу висвітлювали збалансовано, надавши слово обом сторонам. СТБ при цьому більше уваги приділили змінам, про які йдеться в реформі, а не суперечкам у Раді.

Сюжет про зміни на енергетичному ринку на каналі «Україна» перетворився на піар компанії «Київенерго», що входить до структури ДТЕК Ріната Ахметова:

«Виктория Потапова, корреспондент: На переход к рынку электроэнергии отводится два года, но многие компании начали готовиться к изменениям заранее. Например "Киевэнерго" за последние несколько лет создали современную сеть обслуживания клиентов, расширили колл-центр и возможности личных кабинетов на сайте или мобильном приложении. К тому же, теперь записаться на приём можно заранее, по интернету.

Евгений Бушма, коммерческий директор ПАО "Киевэнерго": Понимая зависимость и желание наших клиентов в том, чтобы не тратить много времени на контакт с компанией, мы максимально свои усилия сосредотачиваем именно в части направления цифровых коммуникаций и предоставления информации клиентам посредством удалённых сервисов онлайн».

До речі, цього дня на каналі «Україна» тричі похвалили свого власника Ріната Ахметова: розповіли про проект «Сиротству нет», про допомогу мешканцям Авдіївки, що потерпає від обстрілів, а також навели дані опитування групи «Рейтинг», згідно з яким позитивно ставиться до Ахметова майже половина населення підконтрольного Україні Донбасу. Жодне інше прізвище з рейтингу в сюжеті не називалося, тобто з усього лише витягли «потрібні» дані: «Почти половина опрошенных ответили, что относятся к президенту СКМ позитивно. Примечательно, что Ринат Ахметов оказался в списке единственным не политиком».

Також в ефірі «України» схвальні відгуки отримав Борис Колесников, який так уболіває за сільське господарство: «Ведущая: Чем больше инвестиций в сельское хозяйство, тем меньше отток кадров из отрасли. Об этом заявил глава оппозиционного правительства Борис Колесников на аграрной выставке в Киеве. Политик считает, что сельхозсектору нужно выделять минимум 10 % от госбюджета. Это позволит не только сохранить, но и подготовить новых специалистов, а также увеличить производство».

На «1+1» просували інтереси партії «Укроп», розповідаючи про підпал авто народного депутата від «Народного фронту» Ігоря Лапіна в Луцьку. «Святослав Дмитренко, кореспондент: Сам же Лапін на своїй сторінці в Фейсбуці пояснив це так, цитата: "Вибори мера в Луцьку скоро" і звинуватив у підпалі "тітушок" і політичне об'єднання "Укроп". Опоненти у відповідь нагадали Лапіну про його не зовсім законну діяльність». Далі в сюжеті укропівець, народний депутат Тарас Батенко натякає, що Лапін причетний до мародерств і бурштину, і має вибачитися перед партією «Укроп», а далі й кореспондент нагадує ще кілька скандалів за участі Лапіна, зокрема зі стріляниною. Від самого ж Лапіна в сюжеті пролунало лише те, що наведено в цитаті вище.

«ТСН» продовжила обстоювати інтереси МАУ в історії з міністром інфраструктури Володимиром Омеляном та лоукостером Ryanair: «Подати в суд на Міністерство інфраструктури України або на його очільника Володимира Омеляна планує компанія "Міжнародні авіалінії України". Там обурені заявою міністра про те, що МАУ, цитую: "хоче зберегти своє монопольне становище на ринку і перешкоджає приходу туди лоукост-компаній". У МАУ кажуть, наговорюючи на компанію, Омелян прикриває недоліки власної роботи».

На «Інтері» Сергій Каплін звинуватив Олега Ляшка у сприянні узурпації влади режиму Януковича. З усіх 450 народних депутатів попереднього скликання, коли Каплін також був членом парламенту, претензії він має тільки до Ляшка: «Ведущая: Дать оценку действиям главного радикала требует от Генеральной прокуратуры народный депутат Сергей Каплин. По его словам, Ляшко своей поддержкой в сессионном зале помог беглому президенту узурпировать власть».

Далі на «Інтері» майстер-клас, як поєднати, здавалося би не поєднувані теми. Розповідаючи про вибух у дворі посольства США в Києві, тут нагадали і про підпал редакції «Інтера». А все чому: «Тем временем задержать злоумышленника и определить истинный мотив полиция так и не смогла. К слову, силовикам не привыкать к провалу резонансных дел. С момента поджога редакции "Подробностей" прошло 8 месяцев. В деле до сих пор ни одного подозреваемого, не говоря уже о задержанных или осужденных». І тут уже від зубів має віскакувати, що винен в усьому хто — звісно, «Народний фронт» і міністр внутрішніх справ Арсен Аваков. Користуючись нагодою, далі іронічно проїхалися по особі радника Авакова: «Советник главы МВД Антон Геращенко сегодня под шумок решил вспомнить историю с покушением на него. По его словам, следствие по этому делу завершено, и даже установлены двое подозреваемых. Оба якобы граждане Украины, некто Жеренко и Яков. И в этом случае Геращенко тоже вспомнил о руке Москвы. Но снова забыл поделиться подробностями покушения и возможными мотивами». Але в цьому повідомленні не тільки новини як такої немає, а навіть критика чи її спроба виглядає мляво.

Пізніше у випуску «Інтер» стверджує, що «Глава Центра противодействия коррупции Виталий Шабунин сегодня напал на журналиста Филимоненко, когда тот пытался взять у него интервью. … Позже Филимоненко брызнул Шабунину из балончика, якобы в ответ на нападение. Напомню, народные депутаты также обвиняют главу Центра противодействия коррупции в уклонении от уплаты налогов и получении крупных сумм грантов». Можна порівняти, як та сама подія виглядає в ефірі каналу «1+1»: «За словами Шабуніна, він образив його колегу, і за це отримав від антикорупціонера по обличчю. Відео інциденту опублікував на своїй сторінці в соцмережі Філімоненко. Блогер дочекався, коли Шабунін вийде з військомату, де до нього, як він встиг розповісти претензій не мають, дістав газовий балончик і поцілив Шабуніну в обличчя, дісталось навіть журналістам довкола». Але жоден із цих каналів не мав коментарів правоохоронців чи військкомату щодо відсутності чи наявності претензій до Шабуніна та оцінки інциденту.

З усіх телеканалів, розповідаючи про перебіг справи Насірова, тільки ICTV проігнорували повідомлення посла Великої Британії Джудіт Гоф на підтвердження британського громадянства відстороненого глави ДФС. Це мало значення, адже приводом стягнення застави прокурори вказують не видачу британського паспорту Насіровим, якого той стверджує, що не має.

9 червня, п’ятниця

Володимир Гройсман укотре пообіцяв провести успішну пенсійну реформу. Деякими каналами прокотилася повідомлення, що не містили нічого нового, крім світлих надій і закликів прем’єра до парламенту:

  • «1+1»: «Ведуча: Якщо парламент не зволікатиме, то вже з 1-го жовтня можна буде підвищити виплати для 9 мільйонів пенсіонерів. При цьому Гройсман заявив, що бере особисту відповідальність за впровадження реформи. І пообіцяв відзвітувати про її перші результати вже в листопаді»;
  • канал «Україна»:  «Володимир Гройсман: І тут немає влади, опозиції, тут є українські громадяни, українські пенсіонери, люди, які чекають цих рішень»;
  • СТБ: «Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України: Що пропонує сьогодні уряд, президент і коаліція? Ми пропонуємо прийняти цю реформу і першого жовтня провести перерахунок пенсій і підвищити пенсію 9 мільйонам українських пенсіонерів. І тут немає влади, опозиції. Тут є українські громадяни, українські пенсіонери. Люди, які чекають цих рішень. А я як прем'єр-міністр, я знімаю з них відповідальність в плані того, що якщо щось буде не так — я крайній».

На «1+1» без очевидного інформаційноо приводу видали в новинах заяву міського голови Львова Андрія Садового: «Ведуча: Сміттєва блокада Львова триває. Про це заявляє мер міста Садовий. Міський голова каже, що меморандум підписаний в квітні, який передбачав зняття блокади, не діє. Доступи до полігонів області все ще закриті. Садовий запевняє, що і транспортні, і фінансові ресурси аби очистити місто є. Також міський голова заклика львів'ян не брати участи в стихійних перекриттях доріг і не висипати сміття на автомагістралі, бо такі дії лише ускладнюють ситуацію».

Тут є тільки коментар Андрія Садового. Він стверджує, що львів’ян обманули ті, хто обіцяв допомогу, вочевидь, натякаючи на центральну владу. Редакція не дає бодай якогось бекґраунду подій, нагадувань про позицію центральної влади, яка заявляла про наявність у міста можливостей самостійно вирішити проблему. Якщо ж сюжет присвячений питанню зростання кількості блокування доріг у Львові, то тут явно бракує позиції людей, що протестують в такий спосіб. Як би там не було, це виглядає як поширення заяви, вигідної Андрію Садовому: однобокої та неінформативної.

У репортажі каналу ICTV розповіли про неймовірну перемогу української школярки з Маріуполя. Вона стала призеркою міжнародного конкурсу, виявивши личинки жуків, що поїдають пластик і целофан. Гнітить у цій історії обов’язкова згадка меценатів: «Кор: Своє унікальне відкриття дівчина повезла до США, потрапити на престижний конкурс науково-дослідницьких проектів "I-SWEEP" допоміг президентський фонд Леоніда Кучми "Україна" і врешті з семисот проектів шістдесяти країн світу Катя стала другою і привезла заслужену срібну нагороду». Але авторка сюжету Оксана Михайлова все ж сфокусувалася на відкритті Катерини Малкіної, а не на розповіді про підтримку юних талантів другим президентом.

ICTV розпочав випуск новин із повідомлення вчорашніх зведень штабу АТО, подавши його як сьогоднішнє, порушивши одночасно стандарти точності та оперативності: «Ведуча: Отже сьогодні в зоні бойових дій на Донбасі маємо одного загиблого військового, шестеро бійців поранені». Ці цифри озвучувалися напередодні. А 9 червня станом на 18:00 у штабі АТО повідомляли про відсутність втрат у війську.

10 червня, субота

Повним ходом триває святкування безвізу: Президент Порошенко висловлює сподівання, що «Back in USSR» українці тепер чутимуть тільки в піснях The Beatles, а в центрі Києва готують святкову сцену.

На каналі «Україна» на цю тему вирішили повговорити з Олегом Ляшком. Інтерв’ю у студії продовжили обговорювати найбільш значущі теми тижня. Але вся розмова зводиться до піару політика, бо навіть на, здавалося би, критичні запитання він дає популістські відповіді.

«Ведущая: Ваша позиция понятна. Скандалили в парламенте на этой неделе и из-за решения Стокгольмского арбитража. Суд отменил в так называемых газовых контрактах принцип бери или плати”, и это стало поводом для очередной атаки на Тимошенко, которая в 2009 году в качестве премьера эти контракты подписывала. Правда, как мы знаем, ее судил в 2011 году Янукович уже за эти контракты. И нынешние политики тогда к документу претензий не предъявляли. И вы в том числе не предъявляли.

Олег Ляшко: Стокгольмський арбітраж — це не Печерський суд. Рішення Стокгольмському арбітражу ніхто не піддає сумніву, що це законне, обґрунтоване і неупереджене рішення. І найголовніше, Стокгольмський арбітраж показав, що газовий контракт 2009 року Тимошенко-Путіна, по якому ми переплатили 10 мільярдів доларів, це кабальний контракт і за це треба політично відповідати. Янукович Тимошенко посадив не за газовий контракт. То були їхні внутрішні розборки. А газовий контракт, то був як привід. А от рішення Стокгольмського арбітражу, або, наприклад, рішення американських судів у квітні місяці по справі Тимошенко-Лазаренко, де американські суди написали, що Тимошенко разом із Лазаренко украли і вивели з України 250 мільйонів доларів».

Канал «Україна», як і щодня, знову показав сюжет про діяльність фонду Ахметова. Цього разу про програму «Сиротству нет».

На «Інтері» після анонсів святкування безвізу перейшли на менш оптимістичні теми. «Несмотря на проевропейский курс Украины, коррупция не сдаётся. В Днепре разгорается бизнес-скандал. Гражданская супруга депутата горсовета Владимира Панченко пыталась оформить на себя более 20 фирм. В том числе банк», — йдеться в підводці до сюжету. Кореспондентка Олена Мендалюк повідомляє, що жінка, про яку йдеться, арештована, але в сюжеті немає коментарів правоохоронців та самого Панченка, якого кілька разів звинувачують у непрозорості доходів: «Елена Мендалюк: Активисты отмечают, депутат горсовета Владимир Панченко умудряется приобретать недвижимость, жить в роскошном загородном доме при скромных доходах, около трёх тысяч гривен в месяц. Такую суму он задекларировал в 2016 году».

І продовжує «чорну смугу» випуску Сергій Каплін. Він заявляє про корупцію в освіті, яку (тут уже можна здогадатися), за його оцінка пролобіювали представники «Народного фронту». «По словам политика, сумму в 15 миллионов бюджетных гривен, секономленных на учебниках, Министерство направило на печать хрестоматий. Пролоббировала расходы, по его же информации, советник главы ведомства Ивана Коберник, давняя соратница лидера "Народного фронта" Арсения Яценюка», — розповідає ведуча.

Через один сюжет на «Інтері» повідомляють про продовження арешту екс-регіоналу Олександру Єфремову. Як і кілька разів протягом цього і минулого тижня, в новині наголошується: «Дело Ефремова уже полгода находится в Старобельском суде. За это время были допрошены порядка десяти свидетелей, но ни один из них, как утверждают адвокаты, не свидетельствовал против подозреваемого». В цьому повідомленні дали слово лише захисту Єфремова та самому підсудному, обвинувачення проігнорували.

11 червня, неділя

Нагадаємо, що цього дня оцінюється тільки випуск новин на «Інтері» замість п’ятничного, коли на цьому каналі виходить підсумковий випуск «Подробности недели».

Перші кілька сюжетів випуску присвячені темі безвізу, це справді тема №1. Тут і про правила перетину кордону, і репортаж із прикордонного пропускного пункту, і радісні заяви керівництва держави.

Єдиний сумнівний матеріал випуску — анонс концентру Depeche Mode у Києві. На «Інтері» вже не перший тиждень регулярно інформують про гастролі гурту, постійно нагадуючи: «Ведущая: В рамках нового мирового тура они заглянут в июле и в Киев. Концерт в украинской столице обещает стать самым посещаемым в нашей стране в 2017 году. Деньги от продаж билетов музыканты жертвуют на благотворительность, в частности они спонсируют доставку питьевой воды в тяжелые регионы». Складається враження, що редакція має якісь зобов’язання перед організаторами концерту. Але принаймні зараз у переліку офіційних інформпартнерів київського виступу «Інтер» не вказаний.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня в новинах вийшло 47 сумнівних сюжетів: 38 матеріалів із ознаками замовності, вісім «паркетних» та один промосюжет.

Найбільше їх було на каналі «Україна» — 18, трохи менше на «Інтері» — 15, на «1+1» — шість, на ICTV — чотири, на СТБ — три, і ще один на 5-ому каналі. Чистими були новини «112» та «UA: Першого».

Найбільше говорили про найпопулярнішу особитість на Донбасі — Ріната Ахметова: вісім сюжетів і всі на каналі «Україна».

Майже наздогнав його за кількістю піар-сюжетів про меценацтво Віктор Пінчук — загалом п’ять матеріалів, із яких по два на ICTV та СТБ, а один на каналі «Україна».

У п’яти новинах відверто просували інтереси представників «Опозиційного блоку» — переважно це був Борис Колесников, рідше Юрій Бойко: із п’яти сюжетів три з’явилися на каналі «Україна», а два — на «Інтері».

По чотири позитивних сюжети у заліку топ-посадовців: прем’єр Володимира Гройсмана (ICTV, СТБ, «Україна», «1+1») та Президент Петра Порошенка («Україна», «Інтер», 5-ий канал та «1+1»).

По три сюжети вийшло на «Інтері» в інтересах екс-регіонала Олександра Єфремова та нардепа від БПП і лідера Соціал-демократичної партії Сергія Капліна.

Двічі піарили лідера Радикальної партії Олега Ляшка на каналі «Україна».

По одному вигідному матеріалу присвятили міському голові Львова Андрію Садовому та партії «Укроп» на «1+1», Аграрній партії на ICTV, голові Харківської ОДА Юлії Світличній на каналі «Україна».

Критичних матеріалів загалом було шість і всі на «Інтері»: два проти керівника «Укрзалізниці» Войцеха Балчуна, два проти представників «Народного фронту», по одному щодо Олега Ляшка та керівника Центру протидії корупції Віталія Шабуніна.

Моніторинг щоденних теленовин здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз Нетворк».

comments powered by Disqus