Як у Канаді збираються «захищати вибори» за допомогою медіаграмотності

Фото: thesubath.com

Канаду можна справедливо вважати країною з потужною системою медіаосвіти. Чи потрібен їй іще один проект у цьому напрямку?

Наприкінці минулого місяця компанія Facebook оголосила про запуск ініціативи Canadian Election Integrity Initiative, покликаної захистити федеральні вибори в Канаді в 2019 році від сторонніх впливів. Один із кроків техногіганта — розпочати партнерство з канадським центром із медіаграмотності MediaSmarts та запустити з ним спільний проект Reality Check.

Загалом ініціатива складатиметься з кількох кроків:

  • створення гарячої лінії для політиків, які стали жертвами кібератак,
  • випуск посібника з кібергігієни для політиків та політичних партій,
  • проведення тренінгів із кібергігієни для всіх федеральних політичних партій та політиків,
  • реалізація дворічної програми Reality Check із цифрової та медійної грамотності.

Окрім того, представництво Facebook у Канаді пообіцяло зробити систему розміщення політичної реклами в соцмережі прозорішою.

За даними Національного статистичного агентства Канади, щомісячна аудиторія Facebook у країні становить 23 мільйони користувачів. При цьому все населення Канади становить 35 мільйонів осіб. Це доволі високий показник користувачів серед населення, а отже й потенційний вплив через соцмережу може виявитися значним.

Кібергігієна для політиків

Як розповів Кевін Чан (Kevin Chan), керівник відділу публічної політики Facebook Canada, в першу чергу створять гарячу лінію для канадських політиків, які зазнали кібератак. Функціонуватиме вона через електронну пошту. Facebook уже випустила посібник із кібергігієни, в якому зібрані поради політикам щодо того, як боротися з потенційними загрозами, такими як фішинг-атаки та образливий контент.

Посібник із кібергігієни від Facebook доступний онлайн двома мовами: французькою та англійською.

Так, у посібнику соцмережа звертає увагу на те, що офіційну сторінку політика або партії зазвичай адмініструє більш ніж одна особа. Тому потрібно подбати про захищеність не лише офіційного акаунту, але й пов’язаних із ним профілів, які мають адмінправа.

Facebook іще раз повторює правила щодо створення криптостійкого паролю й нагадує, що не варто використовувати один і той же пароль для декількох акаунтів. Також соцмережа розповідає про налаштування, корисні з погляду кібербезпеки: як вилогінити сторінку з усіх пристроїв, на яких вона може бути залишена відкритою, налаштувати двофакторну аутентифікацію та сповіщення про те, хто і з яких пристроїв заходить у профіль. У посібнику описуються й найпоширеніші тактики зламу сторінок за допомогою фішингу та як їх уникнути.

Окремий розділ присвячено реагуванню на образливий контент, однак тут рецепт Facebook простий — поскаржитися на нього модераторові. Соцмережа радить робити скриншоти такого контенту, щоби за необхідності його можна було показати правоохоронцям чи юристам.

Facebook пообіцяла організувати ще й навчальну програму для всіх федеральних політичних партій та політиків. Вочевидь, базові знання, подані в посібнику, будуть детальніше пояснюватися та розбиратися на тренінгах.

Головні поради політикам щодо кібербезпеки на їхні сторінки у Facebook.

Навчені досвідом виборів у США?

Facebook заявила, що подібна ініціатива в Канаді — відповідь на звіт про можливі кіберзагрози під час виборів, підготований Центром безпеки комунікацій (CSE). «Ми очікуємо, що кілька хакерських груп спробують вплинути на демократичний процес під час федеральних виборів 2019 року», — йдеться у звіті CSE.

Прес-секретар CSE Райан Форман (Ryan Foreman) сказав BuzzFeed News, що організація раніше не працювала з будь-якими соціальними мережами, але вони були би щасливі почати. «Ми відкриті до співпраці, наскільки дозволяють наші правила, й готові поділитися нашими оцінками, порадами та рекомендаціями з якомога більшою кількістю зацікавлених сторін», — сказав пан Форман.

Утім, як зазначає BuzzFeed, справа може бути не лише у звіті CSE. У США триває розслідування щодо можливого втручання Росії у президентські вибори 2016 року за допомогою мережі фейкових акаунтів у Facebook та купівлі платних рекламних оголошень. За попередніми оцінками компанії, було опубліковано близько 3000 дописів, а вартість платного просування цієї кампанії склала 100 тисяч доларів. Реклама публікувалася в період із червня 2015 року по травень 2017 року. При цьому всі пости робилися через 470 несправжніх сторінок і акаунтів, які керувалися з Росії.

Спершу у Facebook повідомили про те, що підозріла реклама охопила близько 10 мільйонів людей, але потім цю цифру переглянули до 126 мільйонів. Ініціатива Canadian Election Integrity Initiative виникла на тлі цього скандалу, хоча ніхто з представників Facebook напряму не вказує на можливий зв’язок між впливом на американські вибори 2016 року й загрозу майбутніми виборами в Канаді.

Партнерство з MediaSmarts

Інша частина Canadian Election Integrity Initiative — це розробка дворічного проекту Reality Check із центром MediaSmarts. Він вчитиме канадців, як виявляти дезінформацію в мережі за допомогою соціальної реклами, відео, ігор та планів уроків. Програма передбачає й проведення досліджень, необхідних для її ефективного втілення. Кевін Чан зазанчив, що Reality Check буде просувати «життєво необхідні для громадян навички».

Директор з освіти MediaSmarts Метью Джонсон (Matthew Johnson) вважає, що сучасне цифрове середовище змушує людей взяти на себе відповідальність щодо перевірки контенту, який вони споживають. «Ми справді багато в чому не можемо покладатися на інших людей, коли йдеться про фільтрування інформації, — сказав він. — Врешті-решт, ми сьогодні несемо відповідальність за це, і ми несемо відповідальність як суспільство, яке дає можливість кожному бути активним громадянином у мережі. Ми маємо вживати активних заходів для вдосконалення наших онлайн-спільнот».

MediaSmarts була заснована в 1994 році й раніше була відома під назвою Media Awareness Network. Організація виникла як частина ініціативи проти показу надміру жорстокого контенту на телебаченні, яку заснувала Канадська комісія з радіо, телебачення та телекомунікацій. У 2012 році вона почала працювати під власним брендом MediaSmarts. Тоді ж організація вирішила зосередитися на викликах, які створюють нові технології для освіти. MediaSmarts займається створенням програм із цифрової та медійної грамотності, пояснює широкій громадськості, чому важлива медійна освіта для дітей, вивчає, як діти й підлітки користуються інтернетом.

Серед нещодавніх активностей MediaSmarts — проведення заходів до Тижня медіаграмотності (який, до речі, в Канаді проводиться вже 13-й рік поспіль. — MS), підготовка переліку порад про те, як поговорити з дітьми про ненависть у медіа, й дослідження, як підлітки роблять вибір чи публікувати фото в соцмережі.

Експерти MediaSmarts радять відкрито розмовляти з дітьми про ненависть та сцени насильства, які вони бачать у медіа. Особливо це стосується хлопчиків 1217 років, адже вони з більшою вірогідністю можуть вчинити злочини на ґрунті ненависті.

Якщо подивитися програму організації, стає очевидним, що коло її діяльності концентрується на дітях, батьках та вчителях. Тож проект Reality Check, спрямований на середньостатистичних канадців, буде новим досвідом для MediaSmarts.

Facebook не єдина технокомпанія, яка вирішила підтримувати ініціативи з медіаграмотності в Канаді. У вересні Google Canada надала грант у розмірі 500 тисяч доларів Фонду канадської журналістики та громадській організації CIVIX для розробки програми проти дезінформації. MediaSapiens писав про цю ініціативу раніше.

Прозора реклама

Ще один крок, який Facebook пообіцяла в рамках Canadian Election Integrity Initiative —  більше прозорості щодо розміщення політичних оголошень. Після того, як компанія знайшла та заблокувала фейкові акаунти на своїй платформі, генеральний директор Марк Цукерберг провів пряму трансляцію зі своєї сторінки, щоби пояснити подальші кроки соцмережі.

Він заявив, що компанія створила спеціальні підрозділи, які запобігатимуть втручанню урядів інших держав у контент соціальної мережі. Окрім того, Facebook планує взяти на роботу ще 250 фахівців для запобігання подібним загрозам.

Що стосується самих оголошень, то тут соцмережа анонсувала запуск функції View Ads. Через неї можна буде проглянути сторінку, яка розмістила платне оголошення, та іншу рекламу, яка публікувалася з неї раніше. На думку Марка Цукерберга, це зробить «політичну рекламу прозорішою». Ці дії були анонсовані наприкінці вересня й на їх реалізацію соцмережі потрібно кілька місяців. Тому невдовзі ефективність або марність цього нововведення стане зрозумілою.

Функціонал View Ads спершу з’явиться в Канаді й до літа 2018 року — у США. В цей період у Штатах триватимуть проміжні вибори, тож момент обрано не випадково. У перспективі View Ads зможе показувати навіть чотирирічну історію публікації платних оголошень рекламодавцями.

Повернімося до питання, чи потрібен Канаді ще один проект із медіагармотності, яке прозвучало на початку цього огляду. Так, потрібен. Соцмережі змінюються дуже швидко і способи маніпуляції та впливу через них з’являються теж дуже швидко. Facebook намагається виправити ту шкоду своїй репутації, яка була завдана розслідуванням впливів на вибори у США. Але спроби відбілити себе можуть дати сфері медіаграмотності додаткові інвестиції від технокомпанії й нові можливості робити корисні проекти.

comments powered by Disqus