ГО «Детектор медіа» оголосила переможців конкурсу есе з медіаграмотності (ФОТО)

Фото Надії Федорової

У конкурсі могли брати участь молоді люди віком від 14 до 18 років. Учасникам було запропоновано розповісти про проблему, яку вони бачать в медіа, та описати, як, на їх думку, цю проблему можна вирішити. Допоміжний інструмент для опанування теми – онлайн-підручник «МедіаДрайвер».

Перше місце посіла робота Зої Бруньової, учениці 11 класу з м. Лебедин Сумської області. Друге місце – Олена Діхтярук, учениця 9 класу з с. Шевченкове Київської області та Еліна Батеньова, учениця восьмого класу із м. Краматорськ. Третє місце – Анастасія Карпенко, студентка економічного ф-ту Національного університету біоресурсів і природокористування України з м. Київ, Коваленко Вікторія, учениця 11-го класу з смт Козелець Чернігівської області та Борис Прокопенко, учень 10 класу з м. Лозова Харківської області.

На церемонію нагородження приїхали 18 учасників зі своїми вчителями чи батьками. Поспілкуватись із учнями прийшли  Кароліна Ашіон, ведуча Прямого каналу, та Любомир Ференс, редактор та ведучий «Громадського радіо».  Потім учасники поїхали на «Громадське ТБ», де з ними спілкувалась та провела екскурсію Настя Станко.

Головна редакторка сайту MediaSapiens (ГО «Детектор медіа») й членкиня журі конкурсу Марина Дорош розповіла, що якість поданих робіт перевершила її сподівання.

«Всі учасники конкурсу продемонстрували критичний підхід, – зазначила вона. – Мене порадувало, що багато хто зробив якісь додаткові дії перед написанням: хтось опитував перехожих, хтось проаналізував місцеву пресу, виділивши ті ж проблеми, які констатують й експерти нашого видання. Це зокрема брак цікавого й якісного контенту, особливо розрахованого на молодь. Прозвучала й критика на адресу серіалів і реаліті-шоу, заклики до більшого професіоналізму й відповідальності від журналістів. Для нас цей конкурс дуже важливий. Ми його розглядаємо не просто як розвагу, а як цінне джерело інформації про те, якими наша молодь хотіла б бачити українські медіа».

Марина Дорош, редакторка сайту MediaSapiens

Марина Дорош також розповіла, що у членів журі було п'ять критеріїв оцінювання робіт:

  • наскільки чітко в роботі сформульована проблема в медіа,
  • чи запропоновано спосіб її вирішення,
  • чи зрозуміло й логічно викладені думки,
  • чи наявна власна точка зору й приклади з власного досвіду,
  • користування медіа й чи використано інформацію з  «МедіаДрайвера»

Нагадаємо, минулого року ГО «Детектор медіа» презентувала перший сучасний онлайн-посібник з медіаграмотності для підлітків «МедіаДрайвер». Інноваційний освітній проект має на меті навчити підлітків орієнтуватися у світі медіа та критично сприймати інформацію, яку вони отримують з різних джерел. Інтерактивний посібник складається з 16 мультимедійних тематичних розділів з елементами гейміфікації. Це такі розіли, як: «Що і як шукати в інтернеті», «Соціальні мережі», «Пропаганда й маніпуляції», «Фейки», «Сексуальність і гендер в медіа», «Плагіат та авторське право» тощо.

Всього на конкурс надійшло 143 роботи, а також шість поза конкурсом (через невідповідність за віком чи форматом роботи). Серед учасників – 47 хлопців та 96 дівчат. Географічний розподіл виглядає таким чином:

 

Переможці отримали призи від партнерів конкурсу: книжки від видавництв «Наш формат» і «Видавництво Старого Лева», конструктори від Vision House, а також підписку на журнал «Однокласник».

Есе переможниці конкурсу вже опубліковано на сайті, ще два будуть опубліковані незабаром.

Членами журі конкурсу ГО «Детектор медіа» були:

  • Марина Дорош, редакторка сайту MediaSapiens (ГО «Детектор медіа»)
  • Анна Новицька, медіапедагог, м. Миколаїв
  • Наталія Степанчук, в.о. головного редактора журналу «Однокласник»
  • Марія Семенченко, журналістка й кураторка конкурсу художнього репортажу імені Майка Йогансена «Самовидець»
  • Наталія Череповська, кандидат психологічних наук, лабораторія психології масової комунікації та медіаосвіти Інституту соціальної та політичної психології НАПН України

Анна Новицька розповіла, що в процесі оцінювання конкурсних робіт розподілила їх на три категорії. «Перші – ті, автори яких вірять в українські медіа, як в Діда Мороза. Другі –які не вірять, як в Діда Мороза, бо вже переросли. А треті – які вже самі по собі є якісним українським медіапродуктом, – зазначила медіапедагог. – Було дуже приємно, що останні, ті, які можуть самі слугувати прикладом, є. Особисто в мене був ще один критерій – відсутність скиглення. Так набридло вже чути всі ці плачі. Хотілося побачити в роботах позитивний образ українських медіа в майбутньому й шляхи виведення їх із кризи. Перевіряти ці твори було насолодою, бо ми побачили, як змінюються на краще наші старшокласники, які будуватимуть майбутню Україну. Дякую всім учасникам».

 Анна Новицька, медіапедагог

Учасники конкурсу також поділилися враження від написання робіт.

«Загалом, в мене давно назрівало обурення щодо неякісних програм на телебаченні, – розповіла Зоя Бруньова, яка посіла перше місце. – Щоразу, коли я бачила цей фарс, це неподобство. Коли дізналася про конкурс, то подумала, що це саме те, про що я хочу висловити свою думку. Написала текст за один день, хоча кілька разів переписувала. Висловила все, що накипіло».

 Зоя Бруньова, переможниця конкурсу есе

Зоя вважає, що українським медіа варто докорінно змінити свій контент.

«Українські телепрограми зараз спрямовані на те, що люди тупішали, на те, щоб зробити з них покірне стадо, яким можна маніпулювати. Всі медіа в принципі маніпулюють. Але, на мою думку, потрібно, щоб вони своїми маніпуляціями принаймні виховували в людях гідні думки», – зазначає вона.

Переможниця конкурсу вчиться в 11 класі м.Лебедин, що на Сумщині. В її школі наразі немає занять з медіаграмотності. Проте вона вірить, що колись вони будуть.

«Я вважаю, що школа повинна вчити медіаграмотності, – вважає Зоя. – Але треба, щоб це був не звичайний сухий предмет, який учень захоче прогулювати. І  не факультатив. Це має подаватися в цікавих форматах. Проте ці уроки зможуть вплинути на дітей, які вже мислять. А от що робити з тими, хто з дитинства виховується в родині, де дивляться з ранку до вечора тільки “Букіних” чи ті, хто мають таке коло друзів, я не знаю. Може, це зможуть вирішити ті діти, яких зараз вчать медіаграмотності».

 Олена Діхтярук, II місце

Олена Діхтярук, яка посіла друге місце, зазначила: «Такі конкурси дарують надію на майбутнє України. Я вірю, що його творимо ми, тут і зараз. Майбутнє в медіа також є, особливо якщо врахувати, що ми всі – медіа». Олена також розповіла про свою мрію  створити простір вільних думок у своєму селі Шевченкове на Київщині. Разом із друзями вона вже придумала концепцію проекту GROMADA space і зараз триває збір коштів (станом на час написання цього матеріалу команді до необхідної суми бракує ще 25 тис. грн.)

Відзнаки від журі одержали ще 12 авторів есе. Це:

  • Діденко Данило, м.Київ,
  • Левченко Софія, м.Суми,
  • Дугельна Ольга, м.Краматорськ,
  • Кужель Влада, смт.Зачепилівка, Харківська обл.,
  • Березовський Олег, м.Новомосковськ, Дніпропетровська обл.
  • Гаврилова Юлія, м.Миколаїв
  • Дудник Влада, м.Полтава
  • Марданов Роман, Дніпропетровська обл.,
  • Греськів Мар’яна, м.Дорогобич, Львівська обл.,
  • Окорокова Катерина, м.Сватове,  Луганська обл.
  • Погорєлова Анна, м.Сєвєродонецьк, Луганська обл.
  • Іванова Ольга, смт.Новодонецьке

Олена Демченко, координаторка проектів ГО «Детектор медіа», зауважила, що команда організаторів конкурсу не очікувала на таку велику кількість робіт

  

«Коли інформацїі й самих медіа навколо настільки багато, як нині, дуже важливо для кожного громадянина України критично її сприймати. Ми щасливі, що в нас підростає чудове молоде покоління, яке це вміє й яке вже ніхто не зможе обдурити», запевнила  директорка ГО «Детектор медіа» Галина Петренко. 

Кароліна Ашіон, ведуча Прямого каналу, розповіла про своє становлення як телеведучої та бачення професії журналіста: «Журналістика, на мою думку, професія світоглядна, і не так важливо, чи закінчили ви профільний університет, головне - загальний рівень ерудиції, що ви читаєте, та в якому колі спілкуєтесь».  

Любимир Ференс, редактор та ведучий «Громадського радіо», наголосив на важливості критично мислити та завжди перевіряти інформацію. Він зазначив, що навіть західні медіа далеко не завжди є еталоном достовірності, і навів приклади фейків, пов'язаних із висвітленням війни у Сирії.   

 

Журналістка Любов Базь, яка представляла партнера конкурсу журнал «Однокласник», вручила переможцям підписку на видання. Вона також розповіла, що в журналі публікуються тексти підлітків і видання завжди відкрите для нових авторів.

Владислава Кужель, лауератка відзнаки

«Я писала на дуже актуальну тему – про дитяче телебачення. Бо вважаю, що в дітей мають бути не лише педагоги й вихователі. Дуже важливим у житті дитини є такий вихователь, як телебачення», – зазначила Влада Дудник, есе якої отримало відзнаку від журі.

Ще одна лауреатка відзнаки Мар’яна Греськів розповіла, що вирішила взяти участь у конкурсі через небайдужість до українських медіа. «Я вважаю, що кожна людина має вміти критично мислити й розрізняти фейкову й правдиву інформцію. Важливо також не боятися пробувати щось нове, ось я спробувала й перемогла».

 Борис Прокопенко, III місце

 Анастасія Карпенко, II місце 

Ведуча «Громадського ТБ» Настя Станко показала учасникам конкурсу офіс телеканалу, розповіла про історію його створення, редакційні стандарти та нові програми. 

 Фото «Громадського ТБ»

Фото «Громадського ТБ»

Проведення конкурсу стало можливим завдяки підтримці посольства Чеської республіки в Україні та Міністерства закордонних справ Данії.

Фото Надії Федорової

comments powered by Disqus