Дискурс українських каналів окреслив чітку лінію між «своїми» і «чужими» - Роман Шутов

Дискурс українських каналів окреслив чітку лінію між «своїми» і «чужими» - Роман Шутов

18:49,
21 Грудня 2015
7477

Дискурс українських каналів окреслив чітку лінію між «своїми» і «чужими» - Роман Шутов

18:49,
21 Грудня 2015
7477
Дискурс українських каналів окреслив чітку лінію між «своїми» і «чужими» - Роман Шутов
Дискурс українських каналів окреслив чітку лінію між «своїми» і «чужими» - Роман Шутов
Автори:
Медійний дискурс українських телеканалів окреслив чітку лінію між «своїми» і «чужими», а серед конфліктно чутливих груп населення на ТБ активно говорять тільки про бійців АТО, в той час як внутрішньо переміщених осіб згадують в 1% новинних матеріалів на центральних каналах та 3% - регіональних. У 69% матеріалів новин джерелом конфліктності є журналісти, а не герої матеріалів.

Про такі висновки моніторингу ГО «Телекритика» під час дискусії «Роль ЗМІ у розв’язанні конфлікту: українські реалії» 21  грудня повідомив програмний директор організації Роман Шутов.

Фахівці ГО «Телекритика» моніторили вечірні новини 7 центральних та 20 регіональних телеканалів в 10 областях щодо конфліктної чутливості протягом одного тижня 16-22 листопада, а також випуски 7 соціальних ток-шоу («Подорожні»,«Війна і мир»,«LifeКод»,«Стосується кожного»,«Говорить Україна»,«Хоробрі серця»,«Один за всіх»).

«Переселенці як і волонтери існують тільки в дискурсі регіональних ЗМІ, центральні медіа їх практично повністю ігнорують», - зазначив Роман Шутов.

Така група як волонтери згадується в 2 % повідомлень центральних каналів та 4% регіональних, а ще дві групи – родини військових та діти отримують мізерну увагу ЗМІ – згадки в 1% матеріалів центральних мовників та 2% - регіональних й відповідно щодо них не стається порушень.

За словами пана Шутова, дослідження показало, що медійний дискурс окреслив чітку лінію між «своїми» і «чужими», на телеканалах відбувається героїзація українських військових і демонізація протилежної сторони.

«Однак цифри моніторингу не підтвердили гіпотези, що переселенці та волонтери змальовуються дискримінаційно, що дискурс є не дружнім до них, що поширюються стосовно волонтерів. Складається враження, що тележурналісти намагаються не зашкодити переселенцям, волонтерам, мешканцям окупованих територій. З іншого боку, для кореспондентів окупована територія – це темна зона, і на телеканалах вкрай рідко йдеться про людей, які перебувають там, про їх відчуття, потреби чи проблеми», - зазначив Роман Шутов.

За словами програмного директора ГО «Телекритики», дискурс зорієнтованих на емоції ток-шоу є переважно конфліктним.

«Відбувається акцентування на протиріччях, різниці, старих образах. На нашу думку, це абсолютно не сприяє зниженню конфліктності й руйнації бар’єрів в суспільстві», - зазначив пан Шутов.

Спікер перелічив також типові порушенням в проаналізованих сюжетах новин та випусках ток-шоу. Це конфліктна лексика (у першу чергу стосовно учасників бойових дій на Донбасі), поширення негативних стереотипів про внутрішньо переміщених осіб та волонтерів, нагнітання емоцій, некоректна лексика (вживання терміну «біженці» та легітимізація недержавних утворень «ЛДНР»).

Детально про результати цього моніторингу ГО «Телекритика» MediaSapiens напише найближчим часом.

Під час дискусії результати свого дослідження представила також ГО «Інститут масової інформації» (ІМІ), яка протягом листопада 2015 року моніторила загальноукраїнськиі та регіональні друковані  та інтернет-ЗМІ. Згідно їх моніторингу, лише 5% від загальної кількості матеріалів стосувалася конфліктно чутливих груп населення. При чому переважна більшість матеріалів (74% від кількості конфліктно чутливих матеріалів) стосувалися бійців АТО, а інформація про інші вразливі групи  (волонтерів, переселенців, мешканців окупованих територій, дітей і родини військових) склала менше 0,5% від загальної кількості матеріалів.

Моніторинг висвітлення конфліктно чутливих тем проводився ГО «Телекритика» та ГО «Інститут Масової Інформації» в рамках проекту Сприяння розвитку конфліктно-сенситивної журналістики в Україні, який виконує Координатор Проектів ОБСЄ в Україні за підтримки посольства Великобританії в Україні.

В рамках цього проекту ГО «Телекритика» розробила власну методологію моніторингу конфліктно чутливого висвітлення проблем соціальних груп, дотичних до конфлікту, в українських телевізійних ЗМІ.

Нагадаємо, асоціація «Спільний простір» і представництво Європейського союзу в Україні вважають недостатнім рівень висвітлення теми внутрішньо переселених осіб у регіональних засобах масової інформації.

ГО «Детектор медіа» понад 20 років бореться за кращу українську журналістику. Ми стежимо за дотриманням стандартів у медіа. Захищаємо права аудиторії на якісну інформацію. І допомагаємо читачам відрізняти правду від брехні.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.
У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Фото: Катерина Толокольнікова
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
Коментарі
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
2019 — 2024 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду